Helgsnack: Vad är historien bakom ditt användarnamn?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad är historien bakom ditt användarnamn?

Unika användarnamn är en stapelvara i forum och spel, men det är inte alltid helt lätta att välja. Dela med dig av hur ditt alias kom till!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog är det bara initial och mitt gamla efternamn... mitt dox-filter är inställt på ’LOW’

Permalänk
Medlem

en sömning ylle krumelur
bör ofta ta en yllelur
ylle ylle ylle på er ylledjur

Permalänk
Medlem

Tolkien-nörd kort och gott

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Jag fick loss lite pengar och köpte mig en dyr dator när jag var typ 15 och mamma kallade den för Kilroy, det blev då mitt nick som jag använt till och från sedan dess.

Permalänk
Medlem

Det var ett par personer som satt och lirade Dota(wc3) och alla hade något namn/variant på namn ifrån Räddningspatrullen fast på engelska sedan började jag spela med dem och allt som fanns kvar var Zipper(flugan Oscar).

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Trih Xeem är ett vapen som i princip spränger en stjärna (supernova).
Kommer från bungies spelserie Marathon (föregångarna till halo).
Trih Xeem
Vill säga Marathon 2 som kom ut 1995 men det var ett tag sedan så jag kan ha fel i vilket av spelen det nämns.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

När jag började spela PC i slutet av 90 talet så var Quake nummer 1. Själv spelade jag Team Foress och på den tiden spelade nog dom flesta i upplösningen 320x240 vilket gjorde att man hade få pixlar på skärmen att jobba med. På den tiden fanns inte voice kommunikation utan man använde scrip för att ange sin possition och vad man gjorde likt moderna snurrhjul man ser i spel idag.

Eftersom upplösningen var så låg var det en begräsninga på hur många tecken man kunde använda i sitt meddelande så ett kort namn var att föredra. Jag började med namnet Cocker taget från Paintball Auto Cocker vilket var ett varumärke jag använde på den tiden. Jag kortade det senare till Coca för att få plats med fler tecken i mina meddelanden.

Hittade denna gamla match med den clan jag spelade i. Tittar man uppe i vänster hörn så ser man dessa scriptade meddelanden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Såg Bruce den allsmäktige när jag var liten..typ 2003 eller något. Där hette den där nyhetsankaren Baxter. Jag tyckte det lät coolt men det var oftast upptaget överallt. Då bytade jag ut r mot x och baxtex föddes. 😂

Permalänk
Medlem

Ville ha ett namn till min Monk i Ragnarok Online samtidigt som jag var otroligt inne på spelet Tales of Symphonia där jag såg Undine för första gången men tyckte inte om tanken att bara ta namnet rakt av.

Permalänk

Benoni är faktiskt bibliskt. Jag heter Benjamin och i bibeln nämns hur Jakobs son Benjamin fick namnet Ben-Oni av sin mor strax innan hon dog. Och Kenobi, ja det kanske är självförklarande 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

När jag var 11 såg jag någon med detta nick i CS, gillade det så tog det.

Har bytt nick sedan till ett original från mig själv runt 2010 när jag sedan länge inte tyckt att det var något häftigt namn längre, har det nya i dem flesta spelen. Men för kort för Sweclockers

Permalänk
Medlem

När jag var ung hängde jag och några kompisar hos en några år äldre polare som hade egen lägenhet. Vi hyrde ofta VHS innan "videovålds-krisen" och såg flera oklippta skräckfilmer där. Lucio Fulci är en italiensk regissör som stod bakom några av de mest brutala och bizarra av dessa. Han dog av diabetesrelaterad sjukdom på 90-talet. Avataren är från en av hans sista filmer som heter Un gatto nel cervello (en katt i hjärnan).

Permalänk
Testpilot

Yatagarasu: Öst-asiatisk gud som har flertalet meningar beroende på region. Men generellt gestaltas Yatagarasu som en liten pojke eller en tre-bent kråka i Japansk mytologi, som för med sig både förstörelse och välsignelse.

Så varför Yatagarasu?
Det var en blandning mellan min förkärlek till mytologiska gudar, japansk kultur och det ihop med just innebörden – Att känna mig kan vara både en välsignelse och en förbannelse på samma gång, samt att jag ibland kan ha lite utav ett guds-komplex i min självspegling

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

En förkortning av mitt namn.
Eftersom det är så kort så är det ofta upptaget i spel så kör ofta med många konstiga varianter av mitt namn.

Permalänk
Medlem

Första gången jag fick internet på min egen dator fick jag ett World of Warcraft konto gratis av en kompis med detta användarnamn. Har använt det sen dess 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Det var vad jag kallades i skolan,och av kompisar på den tiden det begav sig. hitflyttad 1984 från Danmark.

Permalänk
Medlem

Hade precis spelat Resident Evil 4 på mitt Playstation 2 och köpte ett Xbox 360. Nu var man helt plötsligt tvungen att skapa en gamertag (som dessutom skulle vara riktigt cool), så då blev det Saddler fast med 3 istället för e

Permalänk
Medlem

började med en felstavning när vi lyckades med våran första "system penetrering" i skolan.
Sen blev det en delad resurs med ett tiotal användare bakom, djupare än så är det inte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tråkigt nog är det bara initial och mitt gamla efternamn... mitt dox-filter är inställt på ’LOW’

Tycker det är ett bra efternamn! 😌

Mitt favoritnummer har varit 5 sen jag klarade ut Gran Turismo till originalplaystation med 5e bilen jag köpte/låste upp. Sen hade jag en äldre brorsa som sa att 5 var PENTA på latin. Efter dess har jag haft olika versioner men Penta som grund.

Permalänk
Medlem

Mitt ”unix”-namn då jag jobbade på Saab. Då fick man någon blandning av för och efternamn, nuförtiden tror jag dock de slutat med de vilket är trist…

Permalänk
Medlem

Ett gammalt svensk hårdrocksband som jag tyckte hade ett fränt namn så jag lånade det 😎

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

När jag spelade MUD på 90-talet så hette största bossen Talonmaster. Men gissa vad? På den tiden var det vanligt med 8 teckens begränsning så talonmas it is!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skulle skaffa hotmail 96 när det var helt nytt.
Ville ha användarnamnet UnderCover.
Det var såklart upptaget så då testade jag att ”hiphopifiera” det lite som UndaCova.
Det var också upptaget men då fick jag förslaget UndaC och tog det.

Sen dess har det hängt kvar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det är från Pulver & Nicko

https://youtu.be/i8A2CSBxVD8

Permalänk
Medlem

jag var 10-11 och hade fått snes nyss. zelda link to a past var med där. fick hjälp att sätta upp i bröjan då jag inte läste engelska då. Myxo valdes som namn, sen dess har de varit med. Mr komm till när jag skapa konto på internet första gången då Myxo var redan taget. de är ca 25 år sedan

har varit problem i bland att använda då myxoma är en kaninsjukdom med vilket inte är lika smikrande.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Funderande på gamla bandare vid registrering och då blev det REWplayFF. Skitkasst visst, men jag lider inte av det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Mitt efternamn (Huhtala), fast som alla i skolan sa det istället för hur de stavas.

Alltså Hutt-ala. Hutt uttalas som en hutt man tar på midsommar.

Verkar vara många som tror man ska säga huttala som hut-tala. Men de är alltså Hutt-ala.

Permalänk
Medlem

Spelade MUD på 90-talet och ville ha något med koppling till nordisk mytologi. Lekte med blandningar av valkyrie och valkyria ville ha en manlig form. Min skoltyska fick mig att välja "w" istället för "v", då "falkir" låter lite fel.

Sedan dess har jag kallat mig "Walkir" på nätet

Upptäckte ett par år senare att ordet "walkir" finns på polska med just samma betydelse