Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag skrev detta för någon månad sedan:

På pappret så är Mini2 det givna valet men är det värt prisskillnaden? Svårt att avgöra. Jag köpte Mini för att jag 2019 fick Fly More för 4200 kr. Dagens 6700 kr för Mini2 är nog över min smärtgräns sett till hur sällan jag flyger. För att motivera prisskillnaden så behöver man kanske använda den mer frekvent och då saknar man kanske ändå features som de lite dyrare drönarna erbjuder.

Sedan en stor brasklapp om att jag inte följt diskussionen sedan lanseringen. Att den på pappret har bättre motorer och propellrar ger kanske ingen praktisk skillnad i verkligheten. Det bör du kolla upp innan du tar ett beslut på bara den informationen.

Jag har haft en Mini 1 som jag gav till farsan för att sedan köpa en Mini 2.

Anser verkligen prisskillnaden för en Mini 2 är värd att betala. Väldigt mycket mer kompentent drönare och OU sync själv gör det värt tycker jag.

Mitt tips är dock att skippa att köpa fly-more versionen. Försök att hitta Mini 1 batterier på blocket eller rea, de fungerar utmärkt.

Jag och farsan delade på fly-more utrustning som kom med ettan. Han behöll två batterier och jag tog ett.

Edit: Tex: https://www.blocket.se/annons/stockholm/dji_mavic_mini_1_och_...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

DJI mini fly more combo kostar 4990 kr, och 2:an kostar nästan 2000 mer. Har svårt att avgöra om det verkligen är värt det, vad tycker ni? Är 100% rookie på det här.

Jag tyckte det pga ett antal punkter (sålde mini 1 och köpte en 2:a) :

OS 2 istället för WiFi-överföring. Aldrig haft några störningar i bilden nu.
4k video men även 2,7k i 50fps
stabilare i luften när det blåser.
och RAW-läge på kameran.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GauntMan:

Jag tyckte det pga ett antal punkter (sålde mini 1 och köpte en 2:a) :

OS 2 istället för WiFi-överföring. Aldrig haft några störningar i bilden nu.
4k video men även 2,7k i 50fps
stabilare i luften när det blåser.
och RAW-läge på kameran.

Ja, det har en tendens att blåsa på kusten där jag bor. Så det får nog bli en 2:a. Tycker det verkar vara en rätt stor skillnad.

Permalänk

Fler som har skaffat Air2S och flugit runt? Dela gärna lite filmer Har precis fått hem min och ska ut nästa helg för att filma lite. Har kikat på alla videos jag kommer över på Youtube i princip

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en drönare i flera år nu, men har börjat ta ett steg närmare. Är alltså en total nybörjare. Tänkte höra om någon sitter på en begagnad DJI i gott skick som ni vill bli av med? Funderar mest på en Mavic Air eller Mavic Pro (en Mini 2 skulle kunna vara intressant också). Skicka gärna PM!

Permalänk
Medlem

Har nu tagit kort för A1/A3 och A2 men hur vet man att man är registrerad operatör?

För jag tror jag har betalt(?) tog det på kort så har inte fått fakturan än och orkar inte logga in för att se om de har dragit 50kr från kortet så hur vet man att man är registrerad operatör? Är kortet man fick på mail/PDF bevis för det?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har nu tagit kort för A1/A3 och A2 men hur vet man att man är registrerad operatör?

För jag tror jag har betalt(?) tog det på kort så har inte fått fakturan än och orkar inte logga in för att se om de har dragit 50kr från kortet så hur vet man att man är registrerad operatör? Är kortet man fick på mail/PDF bevis för det?

Har du registrerat dig som operatör?

Bara för att du tagit drönarkortet så är du inte automatiskt registrerad som operatör. Drönarkortet är ditt tillstånd att vara fjärrpilot men operatör kan vara någon helt annan.
Transportstyrelsens drönarsida är din portal till ditt drönarkort och och där registrerar du dig som operatör:
https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/

Tänk på att din drönare ska märkas med operatörs-ID, eller som jag har gjort, satt en liten minimal klisterlapp med en QR-kod (det finna massor av hemsidor där man kan konvertera en teckensträng till QR-kod)

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Inaktiv

Min Mavic 2 Pro har fått problem.

Videofeeden från drönaren till telefon syns i endast ett par sekunder för att sedan tappa anslutningen i ~15 sekunder. Oregelbundet återkommande.
Vad kan jag göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Jag vet att jag registrerade mig INNAN jag gjorde testet men jag orkar inte logga in för att se om de har dragit pengar från kortet........................................................

Men du orkar logga in här och vara otrevlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Men du orkar logga in här och vara otrevlig

japp betydligt lättare det samt blir så när man frågar om X sak sen ställer personen frågan om man har gjort Y fast man har skrivit i inlägget att man har gjort Y.......

aja det fixade sig tillslut för transportstyrelsen kan visst inte behandla kortköp så man kunna avbryta och ta swish istället men fick samma ruta igen utan att man blev skickad vidare som man skulle blivit på vilken annan vettig sida och deras betalnings ¨process¨ va riktigt otydlig när de kommer bara upp en ruta vi jobbar så fort vi kan som betyder betalningen har stött på problem men du själv måst välja att avbryta processen.......

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

japp betydligt lättare det samt blir så när man frågar om X sak sen ställer personen frågan om man har gjort Y fast man har skrivit i inlägget att man har gjort Y.......

Det framgår inte i ditt inlägg att du verkligen har gjort Y. Jag tolkade din text som att du hade tagit drönarkort och betalat med kort och sedan frågade om du var registrerad operatör.
Och varsågod för att jag tog mig tid för att försöka hjälpa dig...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Men du orkar logga in här och vara otrevlig

Skrivet av Bläckman:

Det framgår inte i ditt inlägg att du verkligen har gjort Y. Jag tolkade din text som att du hade tagit drönarkort och betalat med kort och sedan frågade om du var registrerad operatör.
Och varsågod för att jag tog mig tid för att försöka hjälpa dig...

Ber om ursäkt för temperamentet den dagen va så mångla plan som gick åt skogen så kan kalla det för en riktig dålig dag för en

Satt och kollade efter väska för pro 2 och 4 batterier och märkte att det är inte billigt om man vill ah någorlunda bra väska men tur så har Dustin visst bra pris på väska för drönare/foton som verkar vara vettig https://www.dustinhome.se/product/5011082704/droneguard-bp-25...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ber om ursäkt för temperamentet den dagen va så mångla plan som gick åt skogen så kan kalla det för en riktig dålig dag för en

Satt och kollade efter väska för pro 2 och 4 batterier och märkte att det är inte billigt om man vill ah någorlunda bra väska men tur så har Dustin visst bra pris på väska för drönare/foton som verkar vara vettig https://www.dustinhome.se/product/5011082704/droneguard-bp-25...

Sist jag köpte väska för min DJI Inspire, gick den på 7000kr lite drygt.

Såg att de har rea nu.. bara 4800kr.

Vattentät, dammtät och tryckutjämning. Man kan köra över väskan med en stridsvagn och den håller.
Allt man behöver när man ger sig ut på den svenska landsbygden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sist jag köpte väska för min DJI Inspire, gick den på 7000kr lite drygt.

Såg att de har rea nu.. bara 4800kr.

Vattentät, dammtät och tryckutjämning. Man kan köra över väskan med en stridsvagn och den håller.
Allt man behöver när man ger sig ut på den svenska landsbygden.

Jao men lite opraktisk att ha med sig ute i skogen

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har försökt läsa till mig men vilket specialtillstånd är det man ska söka för att få flyga lagligt utom synhåll och över 120meter?

Tänkt hjälpa en med att kolla av lant område men det jag hittar på transportstyrelsen kostar över 10,000kr att söka och det känns väl saftigt för privatperson att söka.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har försökt läsa till mig men vilket specialtillstånd är det man ska söka för att få flyga lagligt utom synhåll och över 120meter?

Tänkt hjälpa en med att kolla av lant område men det jag hittar på transportstyrelsen kostar över 10,000kr att söka och det känns väl saftigt för privatperson att söka.

Citerar och återkommer, har försök mig på samma sak men blir inte klokare. Sjukt krångligt system.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ber om ursäkt för temperamentet den dagen va så mångla plan som gick åt skogen så kan kalla det för en riktig dålig dag för en

Satt och kollade efter väska för pro 2 och 4 batterier och märkte att det är inte billigt om man vill ah någorlunda bra väska men tur så har Dustin visst bra pris på väska för drönare/foton som verkar vara vettig https://www.dustinhome.se/product/5011082704/droneguard-bp-25...

Ursäkten godtagen.

Jag har exakt en sådan ryggsäck och jag tycker den är perfekt. Jag får plats med drönaren (naturligtvis), kontrollen, extra batteri, nd-filter, hållare för surfplatta, laddare, iPad och en mapp med diverse bra dokument. Och får ändå plats med lite fikabröd…
Locket är hårt och skyddar drönaren bra.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Citerar och återkommer, har försök mig på samma sak men blir inte klokare. Sjukt krångligt system.

Har pratat med transportstyrelsen och det är inte billiga minst 10k i avgifter för att söka för det är PDRA, SORA eller LUC man måst söka så fort du går utanför öppna kategori gränserna.

De olika PDRA: https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luft...

Priserna finns längre ner på listan https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luft...

Så att flyga drönare som privatperson som vill göra det på rätt sätt och söka tillstånd så är det inte billigt. För först måst man skicka in de dokument man kan och då tar transportstyrelsen 1400kr/h i handläggning och eftersom man kanske gör det första gången så missar man kanske någon detalj och måst komplettera så då sticker kostnaden lite mer sen är det en årsavgift på tillståndet på x antal tusen som man måst betala för att att bibehålla tillståndet. Så det här är inte billigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Skrev i en annan tråd med, men fler kanske ser denna.
Jag funderar på om det är värt det här med drönare nu med tanke på operatörslicens och pilotlicens.
Tänker mig en dji mavic air 2 s. Gillar att filma och redigera och har funderat länge på en drönare.

Nån som tagit licenserna, nån som skiter i det?

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt en dag på efterforskningar mer eller mindre. Det är ju en galen djungel.
DJI air2s är ju inte c-klassad vilket gör det framtidsosäkert.
Så planen att ha en vettig drönare att leka med, ta coola bilder och filmer känns nu som väldigt besvärligt.

Verkar även just nu knappast vara nån ”fara” att skita i det, men händer det nåt kan det nog bli dyrt..

Som sagt, är det nån som flyger och filmar och hur har ni gjort med licenser och klassningar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nu har jag lagt en dag på efterforskningar mer eller mindre. Det är ju en galen djungel.
DJI air2s är ju inte c-klassad vilket gör det framtidsosäkert.
Så planen att ha en vettig drönare att leka med, ta coola bilder och filmer känns nu som väldigt besvärligt.

Verkar även just nu knappast vara nån ”fara” att skita i det, men händer det nåt kan det nog bli dyrt..

Som sagt, är det nån som flyger och filmar och hur har ni gjort med licenser och klassningar osv?

Jag köpte min Mavic Pro för flera år sedan och tog kortet samt reggade mig som operatör i början på året. Hade jag inte haft en drönare redan så kanske jag hade köpt en begagnad så länge. Annars lönar det sig nog att vänta tills drönarna blir C-klassade.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Värt att påminna om: Man ställs inför rätta för drönarbilder

Sist jag sökte så tog det ganska exakt en vecka att få beviljat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Värt att påminna om: Man ställs inför rätta för drönarbilder

Sist jag sökte så tog det ganska exakt en vecka att få beviljat.

Normalt tar det 2-3 dagar, men har även fått svar samma dag någon gång. Det är semestertider nu...

Har länge funderat på varför det inte kommit något åtal tidigare, för jag träffar nästan varje vecka folk som lägger ut bilder/film utan att ha skickat in dem för granskning. De vet ofta inte om att man måste göra det... sen har vi en mindre kategori som inte bryr sig. Orka liksom.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Normalt tar det 2-3 dagar, men har även fått svar samma dag någon gång. Det är semestertider nu...

Har länge funderat på varför det inte kommit något åtal tidigare, för jag träffar nästan varje vecka folk som lägger ut bilder/film utan att ha skickat in dem för granskning. De vet ofta inte om att man måste göra det... sen har vi en mindre kategori som inte bryr sig. Orka liksom.

Bumpar denna lite om det är okej. Jag köpte en DJI mini 2 igår och är mest nyfiken på hur hårda lantmäteriet är i sina bedömningar? Nekar de ofta bilder eller hur är din/er uppfattning? Jag tänkte flyga mest för skojs skull men säljer även bilder tagna med vanlig systemkamera osv. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Bumpar denna lite om det är okej. Jag köpte en DJI mini 2 igår och är mest nyfiken på hur hårda lantmäteriet är i sina bedömningar? Nekar de ofta bilder eller hur är din/er uppfattning? Jag tänkte flyga mest för skojs skull men säljer även bilder tagna med vanlig systemkamera osv. Tacksam för svar!

De enda gångerna de "nekar" är om det finns några försvarshemligheter på bilderna. Man kan välja att de får retuschera bort det som de inte vill ha med, så är det grönt sedan. Väljer du inte att de får göra det, så nekas du att kunna publicera bilderna.

För mig har det hänt 3st gånger sen Lantmäteriet började ha hand om detta, att de haft åsikter om olika saker. Men då de har fått tillåtelse att retuschera bort eventuella saker, så har jag fått godkända bilder i alla fall efter ett par dagar. Man får en notering att man inte ska använda de bilder man skickade in, utan de man fått tillbaka som är retuscherade.

Så på frågan om de ofta nekar bilder, blir svaret "hur långt är ett snöre?"... Nej, men det beror helt på vart du flyger och om försvarsmakten har något där. Flyger du i närheten av en flygbas eller militär installation, så är ju risken stor. För min del handlade det ena gången om en liten grunka i en mast, som var någon kilometer bort. En pixel stor på bilden typ...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

De enda gångerna de "nekar" är om det finns några försvarshemligheter på bilderna. Man kan välja att de får retuschera bort det som de inte vill ha med, så är det grönt sedan. Väljer du inte att de får göra det, så nekas du att kunna publicera bilderna.

För mig har det hänt 3st gånger sen Lantmäteriet började ha hand om detta, att de haft åsikter om olika saker. Men då de har fått tillåtelse att retuschera bort eventuella saker, så har jag fått godkända bilder i alla fall efter ett par dagar. Man får en notering att man inte ska använda de bilder man skickade in, utan de man fått tillbaka som är retuscherade.

Så på frågan om de ofta nekar bilder, blir svaret "hur långt är ett snöre?"... Nej, men det beror helt på vart du flyger och om försvarsmakten har något där. Flyger du i närheten av en flygbas eller militär installation, så är ju risken stor. För min del handlade det ena gången om en liten grunka i en mast, som var någon kilometer bort. En pixel stor på bilden typ...

Till att börja med: Stort tack för informativt och bra svar! Det här klargjorde en hel del och fick mig att känna mig lite gladare igen gällande mitt köp.

Att de får tillåtelse att retuschera låter ju ändå vettigt. Vet du om de retuscherar RAW-filen eller en "färdigredigerad" .PNG/JPG helst? Och gäller det samma för film?

Återigen, tack för snabbt svar. Ska försöka hålla mig undan flygbaser, försvarsmakten och pixelstora grunkor i horisonten haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

De enda gångerna de "nekar" är om det finns några försvarshemligheter på bilderna. Man kan välja att de får retuschera bort det som de inte vill ha med, så är det grönt sedan. Väljer du inte att de får göra det, så nekas du att kunna publicera bilderna.

För mig har det hänt 3st gånger sen Lantmäteriet började ha hand om detta, att de haft åsikter om olika saker. Men då de har fått tillåtelse att retuschera bort eventuella saker, så har jag fått godkända bilder i alla fall efter ett par dagar. Man får en notering att man inte ska använda de bilder man skickade in, utan de man fått tillbaka som är retuscherade.

Så på frågan om de ofta nekar bilder, blir svaret "hur långt är ett snöre?"... Nej, men det beror helt på vart du flyger och om försvarsmakten har något där. Flyger du i närheten av en flygbas eller militär installation, så är ju risken stor. För min del handlade det ena gången om en liten grunka i en mast, som var någon kilometer bort. En pixel stor på bilden typ...

Har det kostat något när dom retuscherar bilderna?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Till att börja med: Stort tack för informativt och bra svar! Det här klargjorde en hel del och fick mig att känna mig lite gladare igen gällande mitt köp.

Att de får tillåtelse att retuschera låter ju ändå vettigt. Vet du om de retuscherar RAW-filen eller en "färdigredigerad" .PNG/JPG helst? Och gäller det samma för film?

Återigen, tack för snabbt svar. Ska försöka hålla mig undan flygbaser, försvarsmakten och pixelstora grunkor i horisonten haha.

Jag har bara skickat in färdiga JPG-filer, då jag snabbt vill kunna leverera bilderna till mina kunder, så fort de fått godkänt. Men de tar givetvis emot RAW-filer också.. Så här står det på Lantmäteriets hemsida.
"För att Lantmäteriet ska kunna granska materialet krävs att det är högupplöst. Om du skickar in lågupplösta bilder eller filmer kan vi inte se viktiga detaljer som kan påverka beslutet. För enkelhetens skull så vill vi ha originalfilerna eller en jpeg variant i högsta upplösning".
Vad det gäller film har jag inte fått någon anmärkning ännu, så har ingen erfarenhet där.

Skrivet av Bläckman:

Har det kostat något när dom retuscherar bilderna?

Nej, det kostar inget. Förutom tid... Går ganska snabbt att skriva in uppgifterna som behövs, men sedan får man vänta 2-3 dagar normalt sätt innan man får svar. Nu har det sedan i somras varit längre väntetid.. upp mot 8 dagar senaste gångerna jag skickat in. Kostar alltså inget extra för att de retuscherar... och kanske tar lite längre tid ibland innan man får svar. Så i dagsläget får man väl förvänta sig 8 dagar + ett par extra för retuscheringen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Jag har bara skickat in färdiga JPG-filer, då jag snabbt vill kunna leverera bilderna till mina kunder, så fort de fått godkänt. Men de tar givetvis emot RAW-filer också.. Så här står det på Lantmäteriets hemsida.
"För att Lantmäteriet ska kunna granska materialet krävs att det är högupplöst. Om du skickar in lågupplösta bilder eller filmer kan vi inte se viktiga detaljer som kan påverka beslutet. För enkelhetens skull så vill vi ha originalfilerna eller en jpeg variant i högsta upplösning".
Vad det gäller film har jag inte fått någon anmärkning ännu, så har ingen erfarenhet där.

Nej, det kostar inget. Förutom tid... Går ganska snabbt att skriva in uppgifterna som behövs, men sedan får man vänta 2-3 dagar normalt sätt innan man får svar. Nu har det sedan i somras varit längre väntetid.. upp mot 8 dagar senaste gångerna jag skickat in. Kostar alltså inget extra för att de retuscherar... och kanske tar lite längre tid ibland innan man får svar. Så i dagsläget får man väl förvänta sig 8 dagar + ett par extra för retuscheringen.

Det låter perfekt, det var just i de banorna jag tänkte. Tusen tack för hjälpen och informationen!

Permalänk
Inaktiv

Ni vet den där försäkringen DJI erbjuder när man använder drönaren för första gången?

Ta den!

Pratar från erfarenhet då min DJI Mini 2 tog ett dopp i lokala sjön för att aldrig leva igen. Jag tyckte försäkringen var onödig och hoppade den.