Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag skrev detta för någon månad sedan:

På pappret så är Mini2 det givna valet men är det värt prisskillnaden? Svårt att avgöra. Jag köpte Mini för att jag 2019 fick Fly More för 4200 kr. Dagens 6700 kr för Mini2 är nog över min smärtgräns sett till hur sällan jag flyger. För att motivera prisskillnaden så behöver man kanske använda den mer frekvent och då saknar man kanske ändå features som de lite dyrare drönarna erbjuder.

Sedan en stor brasklapp om att jag inte följt diskussionen sedan lanseringen. Att den på pappret har bättre motorer och propellrar ger kanske ingen praktisk skillnad i verkligheten. Det bör du kolla upp innan du tar ett beslut på bara den informationen.

Jag har haft en Mini 1 som jag gav till farsan för att sedan köpa en Mini 2.

Anser verkligen prisskillnaden för en Mini 2 är värd att betala. Väldigt mycket mer kompentent drönare och OU sync själv gör det värt tycker jag.

Mitt tips är dock att skippa att köpa fly-more versionen. Försök att hitta Mini 1 batterier på blocket eller rea, de fungerar utmärkt.

Jag och farsan delade på fly-more utrustning som kom med ettan. Han behöll två batterier och jag tog ett.

Edit: Tex: https://www.blocket.se/annons/stockholm/dji_mavic_mini_1_och_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

DJI mini fly more combo kostar 4990 kr, och 2:an kostar nästan 2000 mer. Har svårt att avgöra om det verkligen är värt det, vad tycker ni? Är 100% rookie på det här.

Jag tyckte det pga ett antal punkter (sålde mini 1 och köpte en 2:a) :

OS 2 istället för WiFi-överföring. Aldrig haft några störningar i bilden nu.
4k video men även 2,7k i 50fps
stabilare i luften när det blåser.
och RAW-läge på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag tyckte det pga ett antal punkter (sålde mini 1 och köpte en 2:a) :

OS 2 istället för WiFi-överföring. Aldrig haft några störningar i bilden nu.
4k video men även 2,7k i 50fps
stabilare i luften när det blåser.
och RAW-läge på kameran.

Ja, det har en tendens att blåsa på kusten där jag bor. Så det får nog bli en 2:a. Tycker det verkar vara en rätt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Fler som har skaffat Air2S och flugit runt? Dela gärna lite filmer Har precis fått hem min och ska ut nästa helg för att filma lite. Har kikat på alla videos jag kommer över på Youtube i princip

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en drönare i flera år nu, men har börjat ta ett steg närmare. Är alltså en total nybörjare. Tänkte höra om någon sitter på en begagnad DJI i gott skick som ni vill bli av med? Funderar mest på en Mavic Air eller Mavic Pro (en Mini 2 skulle kunna vara intressant också). Skicka gärna PM!

Permalänk
Medlem

Har nu tagit kort för A1/A3 och A2 men hur vet man att man är registrerad operatör?

För jag tror jag har betalt(?) tog det på kort så har inte fått fakturan än och orkar inte logga in för att se om de har dragit 50kr från kortet så hur vet man att man är registrerad operatör? Är kortet man fick på mail/PDF bevis för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har nu tagit kort för A1/A3 och A2 men hur vet man att man är registrerad operatör?

För jag tror jag har betalt(?) tog det på kort så har inte fått fakturan än och orkar inte logga in för att se om de har dragit 50kr från kortet så hur vet man att man är registrerad operatör? Är kortet man fick på mail/PDF bevis för det?

Har du registrerat dig som operatör?

Bara för att du tagit drönarkortet så är du inte automatiskt registrerad som operatör. Drönarkortet är ditt tillstånd att vara fjärrpilot men operatör kan vara någon helt annan.
Transportstyrelsens drönarsida är din portal till ditt drönarkort och och där registrerar du dig som operatör:
https://dronarsidan.transportstyrelsen.se/

Tänk på att din drönare ska märkas med operatörs-ID, eller som jag har gjort, satt en liten minimal klisterlapp med en QR-kod (det finna massor av hemsidor där man kan konvertera en teckensträng till QR-kod)

Permalänk
Medlem

Min Mavic 2 Pro har fått problem.

Videofeeden från drönaren till telefon syns i endast ett par sekunder för att sedan tappa anslutningen i ~15 sekunder. Oregelbundet återkommande.
Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag vet att jag registrerade mig INNAN jag gjorde testet men jag orkar inte logga in för att se om de har dragit pengar från kortet........................................................

Men du orkar logga in här och vara otrevlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

japp betydligt lättare det samt blir så när man frågar om X sak sen ställer personen frågan om man har gjort Y fast man har skrivit i inlägget att man har gjort Y.......

aja det fixade sig tillslut för transportstyrelsen kan visst inte behandla kortköp så man kunna avbryta och ta swish istället men fick samma ruta igen utan att man blev skickad vidare som man skulle blivit på vilken annan vettig sida och deras betalnings ¨process¨ va riktigt otydlig när de kommer bara upp en ruta vi jobbar så fort vi kan som betyder betalningen har stött på problem men du själv måst välja att avbryta processen.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

japp betydligt lättare det samt blir så när man frågar om X sak sen ställer personen frågan om man har gjort Y fast man har skrivit i inlägget att man har gjort Y.......

Det framgår inte i ditt inlägg att du verkligen har gjort Y. Jag tolkade din text som att du hade tagit drönarkort och betalat med kort och sedan frågade om du var registrerad operatör.
Och varsågod för att jag tog mig tid för att försöka hjälpa dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Skrivet av Bläckman:

Det framgår inte i ditt inlägg att du verkligen har gjort Y. Jag tolkade din text som att du hade tagit drönarkort och betalat med kort och sedan frågade om du var registrerad operatör.
Och varsågod för att jag tog mig tid för att försöka hjälpa dig...

Ber om ursäkt för temperamentet den dagen va så mångla plan som gick åt skogen så kan kalla det för en riktig dålig dag för en

Satt och kollade efter väska för pro 2 och 4 batterier och märkte att det är inte billigt om man vill ah någorlunda bra väska men tur så har Dustin visst bra pris på väska för drönare/foton som verkar vara vettig https://www.dustinhome.se/product/5011082704/droneguard-bp-25...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ber om ursäkt för temperamentet den dagen va så mångla plan som gick åt skogen så kan kalla det för en riktig dålig dag för en

Satt och kollade efter väska för pro 2 och 4 batterier och märkte att det är inte billigt om man vill ah någorlunda bra väska men tur så har Dustin visst bra pris på väska för drönare/foton som verkar vara vettig https://www.dustinhome.se/product/5011082704/droneguard-bp-25...

Sist jag köpte väska för min DJI Inspire, gick den på 7000kr lite drygt.

Såg att de har rea nu.. bara 4800kr.

Vattentät, dammtät och tryckutjämning. Man kan köra över väskan med en stridsvagn och den håller.
Allt man behöver när man ger sig ut på den svenska landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sist jag köpte väska för min DJI Inspire, gick den på 7000kr lite drygt.

Såg att de har rea nu.. bara 4800kr.

Vattentät, dammtät och tryckutjämning. Man kan köra över väskan med en stridsvagn och den håller.
Allt man behöver när man ger sig ut på den svenska landsbygden.

Jao men lite opraktisk att ha med sig ute i skogen

Permalänk
Medlem

Har försökt läsa till mig men vilket specialtillstånd är det man ska söka för att få flyga lagligt utom synhåll och över 120meter?

Tänkt hjälpa en med att kolla av lant område men det jag hittar på transportstyrelsen kostar över 10,000kr att söka och det känns väl saftigt för privatperson att söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har försökt läsa till mig men vilket specialtillstånd är det man ska söka för att få flyga lagligt utom synhåll och över 120meter?

Tänkt hjälpa en med att kolla av lant område men det jag hittar på transportstyrelsen kostar över 10,000kr att söka och det känns väl saftigt för privatperson att söka.

Citerar och återkommer, har försök mig på samma sak men blir inte klokare. Sjukt krångligt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Ursäkten godtagen.

Jag har exakt en sådan ryggsäck och jag tycker den är perfekt. Jag får plats med drönaren (naturligtvis), kontrollen, extra batteri, nd-filter, hållare för surfplatta, laddare, iPad och en mapp med diverse bra dokument. Och får ändå plats med lite fikabröd…
Locket är hårt och skyddar drönaren bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Citerar och återkommer, har försök mig på samma sak men blir inte klokare. Sjukt krångligt system.

Har pratat med transportstyrelsen och det är inte billiga minst 10k i avgifter för att söka för det är PDRA, SORA eller LUC man måst söka så fort du går utanför öppna kategori gränserna.

De olika PDRA: https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luft...

Priserna finns längre ner på listan https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luft...

Så att flyga drönare som privatperson som vill göra det på rätt sätt och söka tillstånd så är det inte billigt. För först måst man skicka in de dokument man kan och då tar transportstyrelsen 1400kr/h i handläggning och eftersom man kanske gör det första gången så missar man kanske någon detalj och måst komplettera så då sticker kostnaden lite mer sen är det en årsavgift på tillståndet på x antal tusen som man måst betala för att att bibehålla tillståndet. Så det här är inte billigt.