Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Förvirrat utbrott

Du låter som en fullblodig miljöfascist.
Om du på allvar vill trygga en energiförsörjning utan fossila bränslen så bör du omgående börja propagera för att vi i Sverige genast börjar projektera minst 9 nya kärnkraftverk för att trygga framtida elektricitetsbehov.
Eller ville du bara försöka plocka lite godhetspoäng?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Beginner:

Väderappar och SMHI i synnerhet.

SMHI's app suger pung numera på radarbilderna. Förr kunde man se gamla radarbilder och kunde själv approximera/förutsäga men numera kan man bara se aktuell ögonblicksbild på radarn och deras egna framtida prognos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

SMHI's app suger pung numera på radarbilderna. Förr kunde man se gamla radarbilder och kunde själv approximera/förutsäga men numera kan man bara se aktuell ögonblicksbild på radarn och deras egna framtida prognos.

Exakt. Glömde skriva det. Deras radar var bra förr. Kunde kolla själv hur nederbörd rörde sig men nu = *pffffffffffffffft* med det. (Iofs lite som förr när jag ändrade i radar till "radar med åska" eller vad det kallas för, har inte mobilen här just nu)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

SMHI's app suger pung numera på radarbilderna. Förr kunde man se gamla radarbilder och kunde själv approximera/förutsäga men numera kan man bara se aktuell ögonblicksbild på radarn och deras egna framtida prognos.

Min favorit är Windy

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Min favorit är Windy

Använder också Windy men det är väl mest för blåst? Ska vara ärlig och säga att jag inte kollat allt för mycket på den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Hur fan kan tv4 sända fotbollen i 576i??? Har jag missat någon inställning. Eller kan man komma åt den någon annanstans. Har en 75" och det ser ju förjävligt ut.
Man ser ju inte ens vilka nummer det är på ryggarna.
Så... slutgnällt. Ha en go kväll allihopa.

Låter jävligt konstigt!

Vilken tv leverantör har du?
DVT-T DVB-C eller DVB-S eller IP tv?
Endast 576i låter åt helvete fel på en 75", jobbar som tv tekniker åt Telenor/Tele2 och Allente.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:
  • Folk som sitter bekvämt, skyddat och torrt i sin luftkonditionerade bil men ändå tycker att de inte behöver lämna företräde åt cyklister och gående ens när det är pissväder ute.

Faktiskt har cyklister INTE företräde i de flesta cykelöverfarter och definitivt inte på obevakade övergångsställen. Det finns undantag för regeln bl.a om cykelöverfarten är direkt efter utfart från rondell bl.a. Men i regel så ska cyklisterna väja.

Sen är det självklart trevligt om bilarna stannar ändå om de har möjlighet och det inte inverkar på trafiken. Jag är själv cyklist och uppskattar detta, och jag vinkar alltid tack då det ju som sagt INTE är nåt krav att bilen ska stanna.

Men ibland är också bilisterna överdrivet "trevliga" och stannar när de är ensamma på vägen och jag redan stannat för bilen. Då är det ju bättre att bilen kör undan så kan jag starta efter. I det läget får jag vänta på att bilen ska stanna innan jag kommer iväg vilket ju fördröjer både bilisten och mig som cyklist. Men, man får vinka tack ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Faktiskt har cyklister INTE företräde i de flesta cykelöverfarter och definitivt inte på obevakade övergångsställen. Det finns undantag för regeln bl.a om cykelöverfarten är direkt efter utfart från rondell bl.a. Men i regel så ska cyklisterna väja.

Sen är det självklart trevligt om bilarna stannar ändå om de har möjlighet och det inte inverkar på trafiken. Jag är själv cyklist och uppskattar detta, och jag vinkar alltid tack då det ju som sagt INTE är nåt krav att bilen ska stanna.

Men ibland är också bilisterna överdrivet "trevliga" och stannar när de är ensamma på vägen och jag redan stannat för bilen. Då är det ju bättre att bilen kör undan så kan jag starta efter. I det läget får jag vänta på att bilen ska stanna innan jag kommer iväg vilket ju fördröjer både bilisten och mig som cyklist. Men, man får vinka tack ändå...

Tack!
Uppskattas som bilist

När man kommer som ensam bil på en öde väg, ser en gångare gå fram till övergången 100 meter fram, trycka febrilt på knappen, tittar upp, ser att det är tomt på vägen utöver mig, går över mot röd gubbe. Ljuset växlar om, och där står jag 5 sekunder senare, vid ett tomt övergångsställe. Säkert extremt miljövänligt

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Hur fan kan tv4 sända fotbollen i 576i??? Har jag missat någon inställning. Eller kan man komma åt den någon annanstans. Har en 75" och det ser ju förjävligt ut.
Man ser ju inte ens vilka nummer det är på ryggarna.
Så... slutgnällt. Ha en go kväll allihopa.

Kanske de vill att du ska köpa till TV4HD?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Du låter som en fullblodig miljöfascist.
Om du på allvar vill trygga en energiförsörjning utan fossila bränslen så bör du omgående börja propagera för att vi i Sverige genast börjar projektera minst 9 nya kärnkraftverk för att trygga framtida elektricitetsbehov.
Eller ville du bara försöka plocka lite godhetspoäng?

Helt utan kommer ta tid, men det är dit världen är på väg.

Nuclear power is losing ground to renewables in terms of both cost and capacity as its reactors are increasingly seen as less economical and slower to reverse carbon emissions, an industry report said. In mid-2019, new wind and solar generators competed efficiently against even existing nuclear power plants in cost terms, and grew generating capacity faster than any other power type, the annual World Nuclear Industry Status Report (WNISR) showed. "Stabilizing the climate is urgent, nuclear power is slow," said Mycle Schneider, lead author of the report. "It meets no technical or operational need that low-carbon competitors cannot meet better, cheaper and faster."

The report estimates that since 2009 the average construction time for reactors worldwide was just under 10 years, well above the estimate given by industry body the World Nuclear Association (WNA) of between 5 and 8.5 years. The extra time that nuclear plants take to build has major implications for climate goals, as existing fossil-fueled plants continue to emit CO2 while awaiting substitution. "To protect the climate, we must abate the most carbon at the least cost and in the least time," Schneider said. The WNA said in an emailed statement that studies have shown that nuclear energy has a proven track record in providing new generation faster than other low-carbon options, and added that in many countries nuclear generation provides on average more low-carbon power per year than solar or wind. It said that reactor construction times can be as short as four years when several reactors are built in sequence.
According to the report, the cost of generating solar power ranges from $36 to $44 per MWh, while onshore wind power comes in at $29-$56 per MWh. Nuclear energy costs between $112 and $189.

"Over the past decade, the WNISR estimates levelized costs -- which compare the total lifetime cost of building and running a plant to lifetime output -- for utility-scale solar have dropped by 88% and for wind by 69%," reports Reuters. "For nuclear, they have increased by 23%, it said."
[Reuters, Nuclear Energy Too Slow, Too Expensive To Save Climate, Says Report]
https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower-idUSKB...

This Is the End of Nuclear Energy in New York
The nuclear age in the New York City area will end Friday night with the push of a button.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/04/30/nyregion/ny-nu...

Och se där, en ärlig moderat, inte det ofta det sker

Odenberg (M): Debatten om ny kärnkraft är populistisk

Att bygga nya kärnkraftverk i Sverige är inte praktiskt möjligt eftersom det är för dyrt, säger Moderaternas tidigare energipolitiska talesperson Mikael Odenberg till SvD. Han dömer helt ut den debatt som nu pågår som ”djupt osaklig”.
– Det är sanningen. Debatten som pågår nu är bara populistisk, säger Odenberg, som också säger att ”ingen normalt funtad människa” vill bygga konventionell kärnkraft i dag.

Han dömer också ut M-ledaren Ulf Kristerssons utspel om elbristen som ”ett sätt att vinna röster”.
Samtidigt vill Kristdemokraterna bygga två nya kärnkraftsreaktorer vid Ringhals, rapporterar SVT Nyheter.
– Det är helt nödvändigt då vi ser att vi kommer att behöva mycket mer el framöver, inte mindre, säger KD-ledaren Ebba Busch.
https://omni.se/odenberg-m-debatten-om-ny-karnkraft-ar-populi...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det dummaste är att kärnkraft må vara dyrt, men jämför man kostnaden med att få ut samma effekt med solceller så är kärnkraften väldigt billig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det dummaste är att kärnkraft må vara dyrt, men jämför man kostnaden med att få ut samma effekt med solceller så är kärnkraften väldigt billig.

Vi vill gärna se din kalkyl!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Helt utan kommer ta tid, men det är dit världen är på väg.

Nuclear power is losing ground to renewables in terms of both cost and capacity as its reactors are increasingly seen as less economical and slower to reverse carbon emissions, an industry report said. In mid-2019, new wind and solar generators competed efficiently against even existing nuclear power plants in cost terms, and grew generating capacity faster than any other power type, the annual World Nuclear Industry Status Report (WNISR) showed. "Stabilizing the climate is urgent, nuclear power is slow," said Mycle Schneider, lead author of the report. "It meets no technical or operational need that low-carbon competitors cannot meet better, cheaper and faster."

The report estimates that since 2009 the average construction time for reactors worldwide was just under 10 years, well above the estimate given by industry body the World Nuclear Association (WNA) of between 5 and 8.5 years. The extra time that nuclear plants take to build has major implications for climate goals, as existing fossil-fueled plants continue to emit CO2 while awaiting substitution. "To protect the climate, we must abate the most carbon at the least cost and in the least time," Schneider said. The WNA said in an emailed statement that studies have shown that nuclear energy has a proven track record in providing new generation faster than other low-carbon options, and added that in many countries nuclear generation provides on average more low-carbon power per year than solar or wind. It said that reactor construction times can be as short as four years when several reactors are built in sequence.
According to the report, the cost of generating solar power ranges from $36 to $44 per MWh, while onshore wind power comes in at $29-$56 per MWh. Nuclear energy costs between $112 and $189.

"Over the past decade, the WNISR estimates levelized costs -- which compare the total lifetime cost of building and running a plant to lifetime output -- for utility-scale solar have dropped by 88% and for wind by 69%," reports Reuters. "For nuclear, they have increased by 23%, it said."
[Reuters, Nuclear Energy Too Slow, Too Expensive To Save Climate, Says Report]
https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower-idUSKB...

This Is the End of Nuclear Energy in New York
The nuclear age in the New York City area will end Friday night with the push of a button.
https://www.nytimes.com/interactive/2021/04/30/nyregion/ny-nu...

Och se där, en ärlig moderat, inte det ofta det sker

Odenberg (M): Debatten om ny kärnkraft är populistisk

Att bygga nya kärnkraftverk i Sverige är inte praktiskt möjligt eftersom det är för dyrt, säger Moderaternas tidigare energipolitiska talesperson Mikael Odenberg till SvD. Han dömer helt ut den debatt som nu pågår som ”djupt osaklig”.
– Det är sanningen. Debatten som pågår nu är bara populistisk, säger Odenberg, som också säger att ”ingen normalt funtad människa” vill bygga konventionell kärnkraft i dag.

Han dömer också ut M-ledaren Ulf Kristerssons utspel om elbristen som ”ett sätt att vinna röster”.
Samtidigt vill Kristdemokraterna bygga två nya kärnkraftsreaktorer vid Ringhals, rapporterar SVT Nyheter.
– Det är helt nödvändigt då vi ser att vi kommer att behöva mycket mer el framöver, inte mindre, säger KD-ledaren Ebba Busch.
https://omni.se/odenberg-m-debatten-om-ny-karnkraft-ar-populi...

Det som fascinerar mig är ju att varje vinter blir det elkris så fort vi får minusgrader i längre perioder typ februari och då stänger företag osv för att inte produktionen kan vara igång. Det där kommer vara som en vårbris i jämförelse med vad som kommer att hända om nu våra kära politiker får sin vilja fram och alla ska börja köra elbil. Alla snackar gärna om att det ska vara fossilfritt hit och dit men inte mkt om hur elförsörjningen ska lösas.

Edit skulle stå elförsörjningen och inget annat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrM3:

Det som fascinerar mig är ju att varje vinter blir det elkris så fort vi får minusgrader i längre perioder typ februari och då stänger företag osv för att inte produktionen kan vara igång. Det där kommer vara som en vårbris i jämförelse med vad som kommer att hända om nu våra kära politiker får sin vilja fram och alla ska börja köra elbil. Alla snackar gärna om att det ska vara fossilfritt hit och dit men inte mkt om hur elförsörjningen ska lösas.

Edit skulle stå elförsörjningen och inget annat

Det blir inte elkris. Vi börjar importera el ett par gånger om året, något fler av våra grannländer gör konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vi vill gärna se din kalkyl!

Jag tror inte det behövs någon kalkyl om man ser hela bilden.
Ett kärnkraftverk ger dig el på kvällar, nätter och på morgonen innan solen gått upp.

Men räknar man bort kostnaden för att stänga sjukhus efter klockan 18 varje dag, och fabriker eller att elbilen inte laddar över natten, så är nog solceller jättebilligt.

Skrivet av anon134512:

Det blir inte elkris. Vi börjar importera el ett par gånger om året, något fler av våra grannländer gör konstant.

Om jag förstått det där rätt, så är det så att Sverige producerar billig el som vi säljer dyrt till andra länder, medans vi köper tillbaka billig el tillverkad av tex kolkraftverk för att på så sätt göra oss en förtjänst.
Ibland på vintern kan man se tex Skåne exportera el till tyskland, men vi köper tillbaka el till Skåne

Man kan se aktuell import export här https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag tror inte det behövs någon kalkyl om man ser hela bilden.
Ett kärnkraftverk ger dig el på kvällar, nätter och på morgonen innan solen gått upp.

Men räknar man bort kostnaden för att stänga sjukhus efter klockan 18 varje dag, och fabriker eller att elbilen inte laddar över natten, så är nog solceller jättebilligt.

Om jag förstått det där rätt, så är det så att Sverige producerar billig el som vi säljer dyrt till andra länder, medans vi köper tillbaka billig el tillverkad av tex kolkraftverk för att på så sätt göra oss en förtjänst.
Ibland på vintern kan man se tex Skåne exportera el till tyskland, men vi köper tillbaka el till Skåne

Man kan se aktuell import export här https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Solceller är bara en liten bit av det hela, de passar bra för lokal elproduktion som man använder lokalt, typ på taket till en villa eller någon industribyggnad som själv använder upp den producerade elen. Men solkraft kommer inte att bli det dominerande i Sverige. Vindkraft är mer stabil överlag, det blåser inte alltid överallt men det blåser mer 50-100 meter upp i luften än vid marken och det finns ju ställen där det blåser mycket mer än i genomsnitt och det är ju främst där man bygger vindkraft.

Angående import/export så exporterar vi väldigt mycket mer än vi importerar och även den el vi importerar är i allmänhet rätt miljövänlig. Det är en myt att vi importerar en massa smutsig polsk eller tysk kolkraft, därmed inte sagt att det aldrig händer men det är ytterst sällan. Vår miljövänliga elproduktion däremot ersätter ju en del smutsig kolkraft och liknande, långt mer än vi importerar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Sol- och vindkraft är väl bra men det behövs så oerhört många vindkraftverk för att ersätta en kärnkraftsreaktor. Ovanpå det så är verkningsgraden ganska låg på även de mest moderna vindkraftverk (40-50%) vilket innebär att det egentligen behövs många fler än enbart räknat på kapacitet. Någonstans ska alla dessa vindkraftverk stå. Många vill det ska byggas sådana men ingen vill ha dem där de själva bor. Miljöpåverkan är stor, mycket större än många förespråkare vill erkänna. Det är lätt att säga de ska ställas upp i norr där det inte bor så många men t.ex. rennäringen påverkas enormt, i negativa termer, av vindkraftverken.

Bästa ställena är väl att sätta dem på alla kobbar och skär i våra skärgårdar men där har de som styr och ställer sina sommarställen så där går det ju inte ha dem.

Mitt gubbgnäll där blir då: Vill du ha vindkraft så ställ för fan upp kraftverket på din egen bakgård då istället för att tvinga det på de som inte är betjänta av det.

Solkraft är ju rätt bortkastat i vår del av världen. Den är effektiv och bra den tid på året då den egentligen inte behövs. Den årstid när behovet är som störst är den oerhört ineffektiv. Solkraft blir praktisk i vårt land först när batteritekniken utvecklats på ett sådant sätt att energin från all sommarsol kan lagras till den behövs på vintern. Där kommer dock nästa problem, var ska alla dessa, troligen farliga, batterier placeras?

Fram till den dag när fusionskraftverken utvecklats färdigt och blivit ett reellt alternativ ser jag inget annat alternativ än kärnkraft för att ta hand om topparna. Att importera kol- och oljekraft borde alla inse vara det sämsta av alla alternativen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Exakt. Glömde skriva det. Deras radar var bra förr. Kunde kolla själv hur nederbörd rörde sig men nu = *pffffffffffffffft* med det. (Iofs lite som förr när jag ändrade i radar till "radar med åska" eller vad det kallas för, har inte mobilen här just nu)

På webben ser radarbilderna bra ut, har du bara kollat deras mobil-sida?

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat. Kan vi inte få ha vår gubbgnällstråd i fred? Är så urbota less på att konstant behöva ta del av polariserande debatter kring miljö och alla andra nutida "vägvalsfrågor". Låt oss ha vår oas av allmänt gubbgnäll; energipolitik kan ni starta en separat tråd om!!!

Är också less på alla sablans inbjudningar till diverse events (nu när samhället så sakteligen börjar öppna upp). Det där med att hålla avstånd och att inte träffa folk var inte så dumt egentligen. För övrigt anser jag att bröllopsfester och likartade, krystade, tillställningar bör förbjudas på permanent basis.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Faktiskt har cyklister INTE företräde i de flesta cykelöverfarter och definitivt inte på obevakade övergångsställen. Det finns undantag för regeln bl.a om cykelöverfarten är direkt efter utfart från rondell bl.a. Men i regel så ska cyklisterna väja.

Sen är det självklart trevligt om bilarna stannar ändå om de har möjlighet och det inte inverkar på trafiken. Jag är själv cyklist och uppskattar detta, och jag vinkar alltid tack då det ju som sagt INTE är nåt krav att bilen ska stanna.

Men ibland är också bilisterna överdrivet "trevliga" och stannar när de är ensamma på vägen och jag redan stannat för bilen. Då är det ju bättre att bilen kör undan så kan jag starta efter. I det läget får jag vänta på att bilen ska stanna innan jag kommer iväg vilket ju fördröjer både bilisten och mig som cyklist. Men, man får vinka tack ändå...

Jag har haft körkort i 20 år och kört åskilliga 10 000-tals mil sen dess, men jag lärde mig något nytt för ett tag sen när jag skulle hjälpa lillebror ta körkort.

Bilister har väjningsplikt gentemot cyklister på cykelöverfarter. Däremot har cyklister väjningsplikt gentemot bilister på cykelpassager.

Så jäkla förvirrande från statens sida! Galenskap kanske man kan säga när man gubbgnäller!

För att en korsande cykelväg ska vara en cykelöverfart ska det finnas hastighetsdämpande åtgärder för bilister (upphöjd överfart för cyklister och max 30 km/h för bilister), "nya skylten" för cykelöverfart, markeringar på vägen och specifierad i de lokala trafikstadgarna. Om inte samtliga villkor uppfyllts så är det en cykelpassage och cyklisten har väjningsplikt.

Enklast (anser jag) är att kika efter upphöjd vägbana samt skylt för att veta vem som har väjningsplikt. Finns inte nåt av det så gäller filosofin att det gör mer ont på dig än på mig om någon slänger sig framför dig.

Det finns också fler ställen där bilisten har väjningsplikt, som vid utfart ur rondell eller korsande av trottoar, men det är en annan sak.

En ny cykelöverfart med skylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjrkis:

Jag har haft körkort i 20 år och kört åskilliga 10 000-tals mil sen dess, men jag lärde mig något nytt för ett tag sen när jag skulle hjälpa lillebror ta körkort.

Bilister har väjningsplikt gentemot cyklister på cykelöverfarter. Däremot har cyklister väjningsplikt gentemot bilister på cykelpassager.

Så jäkla förvirrande från statens sida! Galenskap kanske man kan säga när man gubbgnäller!

För att en korsande cykelväg ska vara en cykelöverfart ska det finnas hastighetsdämpande åtgärder för bilister (upphöjd överfart för cyklister och max 30 km/h för bilister), "nya skylten" för cykelöverfart, markeringar på vägen och specifierad i de lokala trafikstadgarna. Om inte samtliga villkor uppfyllts så är det en cykelpassage och cyklisten har väjningsplikt.

Enklast (anser jag) är att kika efter upphöjd vägbana samt skylt för att veta vem som har väjningsplikt. Finns inte nåt av det så gäller filosofin att det gör mer ont på dig än på mig om någon slänger sig framför dig.

Det finns också fler ställen där bilisten har väjningsplikt, som vid utfart ur rondell eller korsande av trottoar, men det är en annan sak.

http://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2017/09/cykel%C3%B6verfart2.jpg
En ny cykelöverfart med skylt.

Notera även vid infart i rondell vart markeringarna är på marken för väjningsplikt, ofta är dom placerade innan cykelpassage och därav väjningsplikt även innan du kör in i rondellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjrkis:

Jag har haft körkort i 20 år och kört åskilliga 10 000-tals mil sen dess, men jag lärde mig något nytt för ett tag sen när jag skulle hjälpa lillebror ta körkort.

Bilister har väjningsplikt gentemot cyklister på cykelöverfarter. Däremot har cyklister väjningsplikt gentemot bilister på cykelpassager.

Så jäkla förvirrande från statens sida! Galenskap kanske man kan säga när man gubbgnäller!

För att en korsande cykelväg ska vara en cykelöverfart ska det finnas hastighetsdämpande åtgärder för bilister (upphöjd överfart för cyklister och max 30 km/h för bilister), "nya skylten" för cykelöverfart, markeringar på vägen och specifierad i de lokala trafikstadgarna. Om inte samtliga villkor uppfyllts så är det en cykelpassage och cyklisten har väjningsplikt.

Enklast (anser jag) är att kika efter upphöjd vägbana samt skylt för att veta vem som har väjningsplikt. Finns inte nåt av det så gäller filosofin att det gör mer ont på dig än på mig om någon slänger sig framför dig.

Det finns också fler ställen där bilisten har väjningsplikt, som vid utfart ur rondell eller korsande av trottoar, men det är en annan sak.

http://www.trafiksakerhet.se/wp-content/uploads/2017/09/cykel%C3%B6verfart2.jpg
En ny cykelöverfart med skylt.

Nja, i mina ögon är det rätt bra att ha en skylt som är tydlig. Bättre än tidigare i alla fall då det handlade om att avgöra skillnaden mellan ifall vägen var upphöjd till cykelbanans nivå eller om cykelbanan var sänkt till vägens nivå eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Faktiskt har cyklister INTE företräde i de flesta cykelöverfarter och definitivt inte på obevakade övergångsställen. Det finns undantag för regeln bl.a om cykelöverfarten är direkt efter utfart från rondell bl.a. Men i regel så ska cyklisterna väja.

Sen är det självklart trevligt om bilarna stannar ändå om de har möjlighet och det inte inverkar på trafiken. Jag är själv cyklist och uppskattar detta, och jag vinkar alltid tack då det ju som sagt INTE är nåt krav att bilen ska stanna.

Men ibland är också bilisterna överdrivet "trevliga" och stannar när de är ensamma på vägen och jag redan stannat för bilen. Då är det ju bättre att bilen kör undan så kan jag starta efter. I det läget får jag vänta på att bilen ska stanna innan jag kommer iväg vilket ju fördröjer både bilisten och mig som cyklist. Men, man får vinka tack ändå...

Cykelöverfart har cyklister företräde på:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Mitt gubbgnäll är att det ens finns cykelöverfarter, j-vla modernt påfund av cyklister i beslutsfattande ställning som inte har vett att anpassa sig till trafiken!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Hur fan kan tv4 sända fotbollen i 576i??? Har jag missat någon inställning. Eller kan man komma åt den någon annanstans. Har en 75" och det ser ju förjävligt ut.
Man ser ju inte ens vilka nummer det är på ryggarna.
Så... slutgnällt. Ha en go kväll allihopa.

Skrivet av atego:

Låter jävligt konstigt!

Vilken tv leverantör har du?
DVT-T DVB-C eller DVB-S eller IP tv?
Endast 576i låter åt helvete fel på en 75", jobbar som tv tekniker åt Telenor/Tele2 och Allente.

Låter som du tar in TV via antenn / marknätet. TV4 HD är dessvärre ingen ren gratiskanal utan kräver ett programkort från Boxer för att se. Dock behöver man inget aktivt abbonemang, räcker med CI-modul + kort, till exempel ett Boxer kontantkort som även kan ha gått "ut".

Teracom håller på att bygga om och anpassa marknätet till MPEG4 och pararellsändningarna av SD-kanalerna av SVT och TV4 kommer då att upphöra. Således kommer TV4 HD då bli en ren gratiskanal (Vilket den alltid borde varit!). Klen tröst nu men för info!

https://www.gestrikeantennservice.com/2021/02/26/information-...

Permalänk
Medlem

Jag har uppnått gubbålder och vill gnälla på EM jingeln som jag upplever som otroligt irriterande. Man tappar i princip lusten att titta på matcherna.

Den låter ju som en blandning mellan Björnes magasin och ett flipperspel för bövulen!

Kanske måste blanda en grogg för att dämpa irritationen, ska man behöva bli tvingad till alkoholkonsumtion för att orka se EM?
Finns det någon högre instans att lämna in ett klagomål?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag har uppnått gubbålder och vill gnälla på EM jingeln som jag upplever som otroligt irriterande. Man tappar i princip lusten att titta på matcherna.

Den låter ju som en blandning mellan Björnes magasin och ett flipperspel för bövulen!

Kanske måste blanda en grogg för att dämpa irritationen, ska man behöva bli tvingad till alkoholkonsumtion för att orka se EM?
Finns det någon högre instans att lämna in ett klagomål?

Det här är rätt ställe. Högsta instans. Lite tröttsamt att höra först lovord om Portugal, allra bäst, Ronaldo rörde bollen, fantastiskt, Tyskland gör ingenting rätt, Joche Lööv får nog lämna med nedsänkt huvud, bla, bla, bla. Tyskland gör mål, gör mål igen, Portugal är värdelösa, Tyskland fantastiskt, Lövv gjorde allt rätt. Här stängde jag av och tog en utländsk kanal istället. där man refererade matchen i st.f. bla, bla, bla...

Permalänk
Medlem

Jag hatar dill. Jag hatar verkligen dill. Och jag hatar antagligen dig för att du gillar dill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Allvarligt talat. Kan vi inte få ha vår gubbgnällstråd i fred? Är så urbota less på att konstant behöva ta del av polariserande debatter kring miljö och alla andra nutida "vägvalsfrågor". Låt oss ha vår oas av allmänt gubbgnäll; energipolitik kan ni starta en separat tråd om!!!

Är också less på alla sablans inbjudningar till diverse events (nu när samhället så sakteligen börjar öppna upp). Det där med att hålla avstånd och att inte träffa folk var inte så dumt egentligen. För övrigt anser jag att bröllopsfester och likartade, krystade, tillställningar bör förbjudas på permanent basis.

Jag försökte gnälla på att det här är en gubbgnällstråd och inte en diskutionstråd men blev bortmodererad. Så jag antar att du o jag får stå ut med alla off topic spår...
Sen hur gnäll kan bli bortmodererat från en gnälltråd och inte alla irrelevanta miljö och politikspår är ju värt en egen tråd?

Så, då var nog dagens gnäll avklarat.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Att "hemester" inte betyder att semestra hemma, utan var fan som helst i Sverige. (ja, jag är sen på bollen. Men ett år hit eller dit... )

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Cykelöverfart har cyklister företräde på:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Mitt gubbgnäll är att det ens finns cykelöverfarter, j-vla modernt påfund av cyklister i beslutsfattande ställning som inte har vett att anpassa sig till trafiken!

INGEN har företräde i Sverige. Andra har väjningsplikt. Lär er skillnaden.