SweRunners - Tråden för oss löptokiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Men minns att jag ofta hade problem med smärta på framsidan av underbenet (Benhinneinflammation?)
Är jag dåligt evolverad eller vad gjorde jag för fel?

Låter exakt som benhinneinflammation, hade det också i många år och värken kan verkligen bli helt olidlig. Läker långsamt gör det också. Blev botad från eländet genom ett besök på dåvarande Idrottskliniken i Solna, nuvarande Anatomic. Studerade löpsteget med en kamera, och tillverkade ett par skoinlägg som korrigerade upp mitt löpsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vidarvega:

Jag har inte sprungit en meter sedan 28/5 på grund av coronan fick tag på mig. Men på måndag ska jag ut och springa en runda. Håller tummarna att jag får åka till Åbo och springa maraton den 20/8. Springer året runt och gillar verkligen det enkla med löpning.

Vad strävar du efter för tid? Drygt två månader, jag skulle nog hinna träna mig i form till dess 🤔 har funderat lite på Stockholm till hösten.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

För lite inspiration kolla in Björn Suneson. Eftersom han på grund av coronan inte kunde springa över USA så springer han genom Sverige. https://www.suneson.se/
Har för mig att han redan sprungit typ 7 vändor över USA utan support!

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har löparbakgrund men ägnar mig mer åt cykling idag.

Hur ofta ska man byta skor, har hört att man ska göra det även om slitytan ser bra ut. Eller är det bara säljarsnack?

Skrivet av NisseG91:

Det verkar vara säljarsnack:

https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/loparskorna-...
https://i.ibb.co/93tYndV/Sk-rmbild-2021-06-21-142612.png

Strava, t.ex., låter dig spara gear och därmed se hur många km du har sprungit i skorna. Underlättar en del

Sen har jag nog 3-4 par löparskor ändå. Inga är direkt uttjänta än, men kul med variation(och nödvändigt när jag springer ganska varierande terräng).

Efter många år som säljare i varubutik med sportartiklar, där ibland löparskor. Har jag hunnit testa båda pronation och neutrala skor, gamla och nya. Med slutats att skorna spelar inte lika stor roll som din löparteknik, hur du sätter ner din fot och hur långt ditt steg är (några parametrarna). Något som professor Hennings studie visar, där han har använt sig utav vana löpare. För har du en bra nedsättning behövs inte lite mycket dämpning eller stöd i hålfoten.

*Vet att jag öppnar upp för mycket diskussioner här, men löparskors konstruktion och funktion kanske är bättre lämpat i annan tråd?. Vi ska väl ändå fokusera på motivation och glädjen med löpning här

En sanning gällande dämpning och löparskor (alla skor). Utöver att skor slits så torkar faktiskt gummit. Det innebär att skor som stått i skåpet 10 år oanvända kommer vara mycket hårdare än vid inköp. Slitage då? brukar rekommenderar att byta skor när skorna inte längre håller ihop alltså samtliga tår sticker ut eller sulan helt bort sliten.

Som nämnt tidigare har jag provat många olika skor och för 5 år sedan började jag springa med barfotaskor (Vivobarefoot). Trodde det var lösningen på alla mina problem, med knä och benhinnorna. Mycket blev bättre men inte allt, efter många års envishet om att jag har bra löpteknik. Påbörjade jag en resan med att träna teknik och idag är jag helt säker på att flera problem jag haft tidigare hade kunnat lösas med bra teknik. Vilken teknik är lite av en djungel har jag märkt men, kan rekommendera ett bra ställe i Göteborg (Vill inte göra reklam för enskilt bolag så skicka PM).

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag var deltidsbrandman en gång i tiden. Då måste man klara konditionsprov. På det sättet kom jag igång med löpning. Nu tar jag en vända på 7 km varannan dag. Utan kroppsarbete är det lagom att duscha varannan dag. Och måste man duscha så kan man ju se till att vara rejält svettig. Där jag bor är det ganska kuperat. Då tar jag i lite extra i uppförsbackarna och kallar det för intervallträning. Sedan använder jag cykel för det allra mesta. Bilen mår bäst i garaget.

Fullt korrekt. Bilen mår bäst i garaget! Cyklar två mil till jobbet ibland. Är jag trött tar jag den på pendeln och cyklar en kvart från Vega. Perfekt som uppvärmning till gymmet också. Samt som avslappning från familjen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

170cm, 95kg här. Van att träna ordentligt mycket; ligger på ca 15 pluskilo, så ganska långt från löparkropp även om jag skulle slimma ner mig.

Blev skendräktig eller nåt (utan gravid sambo) i höstas/vintras pga restriktioner och allmän belastning på psyket med mycket att göra etc, så gick upp 10+ kilo i rask takt.

Börjat om med löpningen via Garmins löptränares löpprogram, där målet är att klara 5km på under 30 minuter om ca 7 veckor. Jag vet att jag klarar det ganska bekymmerslöst (läs: sannolikt med en nära-döden-upplevelse) redan idag, men vill inte öka belastningen för mycket.
Garmins löpprogram är utformat beroende på mål, måltid, tidsperiod att uppnå målet etc. Finns lite olika tränare, sannolikt med olika tränarprofiler också.
I somras var målet <5min/km på 5km, men blev sjuk precis vid examinationsdagen. Gissar att jag hade goda möjligheter att nå målet, men inte helt säkert.

Problemet med Garmins löpprogram för muskulösa, medelålders, lönnfeta löpare med ganska medioker måltid är att de lätta löppassen förväntas vara oerhört långsamma (7:00-7:33/km), vilket gör att det inte går hålla ett löpsteg överhuvudtaget, utan det blir ett lufsande.

Nu är det ju utformat med den hastigheten för att vänja kroppen vid den lätt ökande belastningen; men det verkar ha skitit sig iallafall för mig, då det small till i hälen/vaden förra veckan när jag trampade snett i skogen. Avbröt och lindade vaden snabbt. Ingen svullnad, ingen smärta. Skulle till att köra igång igår igen, men då lade ryggen av fullständigt istället, så siktar på måndag nästa vecka i stället.

Under tiden dietar jag med glass och rabarberpaj.

Det där lufsandet är ju tyvärr man springer som en potatissäck. Man borde ju hålla löpsteget oavsett hastighet. Otroligt svårt när man är ovan.

Känner inte till Garmins träningsprogram, särskilt bra men. Jag brukar rekommendera polars program, man behöver ingen klocka, fungerar med mobil appen.

Fördelen med deras program är att de har otroligt bra ”sido träning” eller vad man ska säga. Du sätter in ditt mål, tävling/distans när tävlingen är så skapar den ett program som utvecklas vart eftersom.

Därtill får man välja om man vill ha sidoträningen.. (kommer inte på något bra namn) de innehåller korta pass i 3 olika svårigheter. Med video hur man gör.

För att stärka bålen, muskler, vighet osv. Väljer att ha med dem så läggs en par sådana övningar in i programmet. Om jag minns rätt så är det 10-15 min per program. Och man fokuserar på en typ per gång.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Efter många år som säljare i varubutik med sportartiklar, där ibland löparskor. Har jag hunnit testa båda pronation och neutrala skor, gamla och nya. Med slutats att skorna spelar inte lika stor roll som din löparteknik, hur du sätter ner din fot och hur långt ditt steg är (några parametrarna). Något som professor Hennings studie visar, där han har använt sig utav vana löpare. För har du en bra nedsättning behövs inte lite mycket dämpning eller stöd i hålfoten.

*Vet att jag öppnar upp för mycket diskussioner här, men löparskors konstruktion och funktion kanske är bättre lämpat i annan tråd?. Vi ska väl ändå fokusera på motivation och glädjen med löpning här

En sanning gällande dämpning och löparskor (alla skor). Utöver att skor slits så torkar faktiskt gummit. Det innebär att skor som stått i skåpet 10 år oanvända kommer vara mycket hårdare än vid inköp. Slitage då? brukar rekommenderar att byta skor när skorna inte längre håller ihop alltså samtliga tår sticker ut eller sulan helt bort sliten.

Som nämnt tidigare har jag provat många olika skor och för 5 år sedan började jag springa med barfotaskor (Vivobarefoot). Trodde det var lösningen på alla mina problem, med knä och benhinnorna. Mycket blev bättre men inte allt, efter många års envishet om att jag har bra löpteknik. Påbörjade jag en resan med att träna teknik och idag är jag helt säker på att flera problem jag haft tidigare hade kunnat lösas med bra teknik. Vilken teknik är lite av en djungel har jag märkt men, kan rekommendera ett bra ställe i Göteborg (Vill inte göra reklam för enskilt bolag så skicka PM).

Helt rätt, var på löparskolning/kurs för många år sen, han som drog kursen så hade löpit junior FM (FinskaMästerskapen) när han var junior. Under teori delen på ett av tillfällena, så handlade bara om skor. Han berättade att när han var och köpte senaste löpskor som motionär numera, åkte han och barnen till den lokala Prisma butiken (motsvarar Walmart, Ica Maxi) gick till löpsko hyllan, testade ett par olika modeller. Allt ifrån Asics, Puma osv. Barnen skämdes som fan när Pappa stod där hoppade runt och småsprang lite.

De skorna som han tyckte kändes bäst på hans fötter var de som kostade 29€ och inte domdär super ultra maxi bra för 150€. Så hans inställning var att som motionär så behöver man inte dedär absolut dyraste skorna. Man ska köpa dem som känns bra på fötterna och absolut inte skaver.

Absolut viktigast är att man får en bra löpstil med korrekt armföring för att undvika rotation. Rotationen är både slöseri med energi och belastar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag har en sån där kropp som måste tränas annars så får.man direkt 10 kg extra. Lite trist såklart men har istället blivit utrustad med stora lungor och ett bra pannben. Har löptränat strax över 10 år och jag har såklart mina Ups and Downs.

Jag kör allt väldigt basic med 3 till 4 pass i veckan.
Ett kortare pass för kortare distans för att behålla hastighet. Se det som ett tröskelpass.

Ett intervall pass där jag blandar rejält förstås om jag ska ha korta eller långa, löpstege, fartlek osv.

Ett långpass.

Har några marathon på nacken och detta upplägget har funkat prima. Jag är däremot lat med styrketräning som jag kan rekommendera för att slippa onödiga skador.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det där lufsandet är ju tyvärr man springer som en potatissäck. Man borde ju hålla löpsteget oavsett hastighet. Otroligt svårt när man är ovan.

Yes, jag brukar försöka köra typ löpskolning på de superlångsamma passen också, men det ÄR svårt att genomföra och framförallt hålla ut; så det brukar bli någon minut här och där; blir mer studsande än löpande då jag även vill hålla någorlunda stegfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Yes, jag brukar försöka köra typ löpskolning på de superlångsamma passen också, men det ÄR svårt att genomföra och framförallt hålla ut; så det brukar bli någon minut här och där; blir mer studsande än löpande då jag även vill hålla någorlunda stegfrekvens.

Jag vet precis hur svårt det är. det blir ju automatiskt lufsandet, Det är därmed otroligt tungt att hålla löpsteget, när det går långsamt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Springandet har gått i perioder men mer med distansjobb (eftersom då sitter och jobbar tror jag). Ca 5km åt gången, sen brukar endera knäet få löparknätendenser. Så länge jag ej överskrider 5km och inte springer för mycket nedåt och inte tar älgkliv så har det gått bra, detta i tolv års tid lite drygt. Känner inte att jag behöver springa längre heller, tillräckligt med endorfiner genereras.

Varvar mellan tre par skor och har gjort ett tag, ett par Asics med sånt där stöd, trepanering heter det ej, som enl Löplabbet passar fötterna, ett par New balance utan, och ett par Merrell 'vapor glove 4' med tåsockor.

Är glad så länge jag kan keep it up ärligt talat..man blir äldre och kroppen går sönder. Men man kan lyssna till den och anpassa sin träning. OK flås är rätt trevligt om man ska ex gå i berg.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Vad strävar du efter för tid? Drygt två månader, jag skulle nog hinna träna mig i form till dess 🤔 har funderat lite på Stockholm till hösten.

3.50 om jag har tur, behöver nog bli mer målmedveten för att få upp farten på längre sträckor.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Hittade just idag ett delmål med löpningen som var att fixa 5km under 30 min - löste det på 29:11. Stort fokus hela passet igenom på löptekniken som fortfarande verkar sitta i. Har ett löpsteg som får min fru att skratta åt mig

Helt finito nu och en endorfinrush som heter duga!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Springandet har gått i perioder men mer med distansjobb (eftersom då sitter och jobbar tror jag). Ca 5km åt gången, sen brukar endera knäet få löparknätendenser. Så länge jag ej överskrider 5km och inte springer för mycket nedåt och inte tar älgkliv så har det gått bra, detta i tolv års tid lite drygt. Känner inte att jag behöver springa längre heller, tillräckligt med endorfiner genereras.

Varvar mellan tre par skor och har gjort ett tag, ett par Asics med sånt där stöd, trepanering heter det ej, som enl Löplabbet passar fötterna, ett par New balance utan, och ett par Merrell 'vapor glove 4' med tåsockor.

Är glad så länge jag kan keep it up ärligt talat..man blir äldre och kroppen går sönder. Men man kan lyssna till den och anpassa sin träning. OK flås är rätt trevligt om man ska ex gå i berg.

Demdär symptomen låter bekant. Om du springer mer än 5km, känns det då som om du har småsten i knåskålen?

Det fick jag efter mitt första marathon, efter jag hade lidit med det en par månader, fick jag tips av min kusin att åka till fysioterapeut, som använde sig av Radial Shockwave Therapy (Stötvågsbehandling).

Åkte dit på två behandlingar 10minuter per gång om jag minns rätt. Gjorde ont som fan, men efter andra behandlingen har jag aldrig haft problem med knät.

Så det kan rekommenderas

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit så mycket till löpare eller fått upp konditionen så pass att några längre rundor varit aktuella. Däremot har det blivit en del löppass varje år, om än inte med riktigt tillräcklig regelbundenhet. Inte alls främmande för att ta någon runda då och då, skulle gärna göra det oftare.

Största utmaningen som jag ser det är klimatet där jag bor (nordligaste Norrland), det blev betydligt mer frekventa löppass när jag bodde söderut (Skåne).

Klimatet är en större utmaning än man kan tro, handlar inte bara om klädseln. För att vara en frekvent löpare här uppe i norr måste man trivas bra med riktigt otrevligt väder större delen av tiden. Tänk hur ni söderut har det på senhösten/vintern, så är det för det mesta här uppe även sommartid. Enstaka grader varmt, blåsigt och regnigt. Samt att säsongen med barmark enbart sträcker sig från maj till september.

Andra utmaningen är arbetsmängden där det i princip blir övertid en el ett par timmar varje dag, den biten hoppas jag ska kunna lösa sig förr eller senare.

Till er som inte/aldrig springer är det helt klart rekommenderat att börja, åtminstone någon gång då och då.
Visst kan det verka jobbigt i början, men om man börjar försiktigt kan bara det också ge en del fördelar.
Skaffa ett par bra skor och helst också en träningsklocka, frånsett såklart någorlunda bekväma byxor+tröja. Träningsklockan gör löpningen lite mer intressant och motiverande.

Börja inte för ambitiöst heller, behöver inte ens åka ut till något motionsspår utan spring bara hemifrån till att börja med och inte för långt.
Ett annat sätt är att börja med promenader i terräng el uppför berg/kullar, inte samma tempo men ger ändå sitt och kan även stärka muskulaturen på annat sätt än platt löpning.
Målet måste inte heller vara marathon el liknande, även om det för en del krävs något specifikt mål för att motivera.

Permalänk
Skrivet av Paddan_3:

Måste bara poängtera att det är lite komiskt att tråden är helt död i nästan 1 år. 😄

Jag har inte sprungit någonting på snart 5 år, även om det inte var hardcore så blev det ändå några timmar varje vecka.
Men nu när man råkade komma in här och bli påmind om hur skönt det egentligen är, blev man väldigt sugen på att börja igen.
Klarar jag mig med min Vivosmart 4 eller har jag en ursäkt att uppgradera mig om jag börjar löpa igen? 🤔
Men minns att jag ofta hade problem med smärta på framsidan av underbenet (Benhinneinflammation?)
Är jag dåligt evolverad eller vad gjorde jag för fel?

Var det vid smalbenet du hade ont eller tibialis posterior? Den sitter lite bredvid smalbenet på insidan.

Har själv problem med den på ett ben. Trodde länge det var benhinneinflammation men icke.

Går oftast lösa med träning av den muskeln samt börja springa försiktigt. Några bra inlägg kan hjälpa i början också (även om jag är ganska anti mot sulor egentligen).

Permalänk
Medlem

Började löpa lite lätt förra veckan, inte gjort det innan men har varit ute och åkt inlines de senaste 4 åren på sommaren.
Började med en runda på 5km med ganska lågt tempo, tog mig igenom hela passet utan att stanna. Följde ett löpningspass i klockan som ville att jag skulle jogga i ca 5,5km/h och sen ökade det långsamt upp till typ 7km/h. Problemet är ju att min normala gångtakt är typ 6km/h, så den tyckte hela tiden att jag joggade för fort.

Men igår körde jag på med ett hårdare pass, samma rutt men tempot ökade mycket mer. Började vid ca 6km/h och på sista kilometern så ville den att jag skulle hålla 13,7km/h. Jag klarade att hålla farten en stund iaf, men gick ner till ca 11km/h när det blev för tungt. Hela rutten tog 33 min varav 10 minuter var uppvärmning och nedvarvning. Tog endast en kort paus på någon minut mot slutet.

Jag är förvånad över att jag tog mig igenom det passet så pass bra som jag gjorde, pulsen låg ganska stadigt runt 155 genom hela rundan. Inlinesåkandet har ju definitivt hjälpt till med min kondition iaf. Ska bli kul att jobba på att klara längre sträckor, just nu är målet att kunna klara 10km på en timma men det är fortfarande en bra bit bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Började löpa lite lätt förra veckan, inte gjort det innan men har varit ute och åkt inlines de senaste 4 åren på sommaren.
Började med en runda på 5km med ganska lågt tempo, tog mig igenom hela passet utan att stanna. Följde ett löpningspass i klockan som ville att jag skulle jogga i ca 5,5km/h och sen ökade det långsamt upp till typ 7km/h. Problemet är ju att min normala gångtakt är typ 6km/h, så den tyckte hela tiden att jag joggade för fort.

Men igår körde jag på med ett hårdare pass, samma rutt men tempot ökade mycket mer. Började vid ca 6km/h och på sista kilometern så ville den att jag skulle hålla 13,7km/h. Jag klarade att hålla farten en stund iaf, men gick ner till ca 11km/h när det blev för tungt. Hela rutten tog 33 min varav 10 minuter var uppvärmning och nedvarvning. Tog endast en kort paus på någon minut mot slutet.

Jag är förvånad över att jag tog mig igenom det passet så pass bra som jag gjorde, pulsen låg ganska stadigt runt 155 genom hela rundan. Inlinesåkandet har ju definitivt hjälpt till med min kondition iaf. Ska bli kul att jobba på att klara längre sträckor, just nu är målet att kunna klara 10km på en timma men det är fortfarande en bra bit bort.

Utan att anstränga dig allt för mycket bör du kunna klara mulen under timmen på ca ett4v om du fixade 5km utan större problem.
Öka på mängden på ett pass med 1 max 2 km i veckan så är det check på den 👍

Förslagsvis kör du veckan innan en uppvärming på 2km sen 6km löpning och därefter 2km nedjogg.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Sprang mycket förr, tills jag överpresterade på Göteborgs varvet och var nära 1:30. Innan var det sån frihet, men blev mer kravfullt för att fortsätta springa att jag slutade. Fick en ätstörning och blev tillslut inlagd för den med totalt rörelseförbud.

Gick ju rejält dåligt hela livet då, men i mars i år valde jag att göra det som jag gillade förr, alltså att springa. Och jösses vad jag hade saknat det! Visst att det fortfarande krävs att jag tvingar ut mig, för är i för dålig form för att uppskatta det rakt igenom, men börjar komma till punkten att jag klarar hålla "evigetstempot"!

Känns så otroligt bra, har blivit av med halva sjukskrivningen och många av de problem jag haft är som bortblåsta. Men får se till att passa mig i framtiden för att inte hamna tillbaka i det osunda.

Permalänk
Medlem

Vilken klockren tråd!

Sprang 5-10km varannan dag för något år sedan men efter jag gjorde lumpen så försvann suget att springa helt och hållet. Nu för tiden har jag inga skor som är bra och använder oftast de som anledning till att jag inte springer nu... Så jag skulle vilja ha lite tips på skor som är bra för att springa på asfalt men också lite i skogsmiljö.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Började springa lite förra hösten efter ett uppehåll på över 20år!!

Har väl alltid varit fysiskt aktiv men inte löptränat något utan bara gymmat och kört en del motionscykel som uppvärmning.. Fiskat massor så måååånga mil i stenig terräng efter åar blir det varje år.

Senast jag löptränade och sprang milen var under värnplikten -99 och då på 48 minuter.. 182cm lång och ~85kg lätt.

På bara några månader efter något 20-tals löprundor kom jag ned på 58 minuter på milen(extremt kuperat) med kroppsvikt 95kg skapligt tränad dock med gissningsvis 10kg nedhalkade kring midjan heh.

Mycket förvånande att det gick såpass enkelt och galet bra tycker jag själv! Hade det kvar i bakhuvudet hurpass mycket endorfiner det ger.

Försöker löpa 2ggr i veckan men pga jobb, barn, djur och livet helt enelt är lite det svårt att upprätthålla.

Kör med ett mi band 5 för pulsen å stegen.

Hade redan ett par sköna skor att löpa i, som det inte löptes i men benen och fötterna var vana vid så jag började helt enkelt med de jag hade. Ett par air zoom pegasus 37.

Har inga som helst ambitioner att vara med i något lopp eller riskera nöta sönder knän och leder på längre sträckor så jag håller mig mellan 5-15km beroende på slinga och håller mig till mjuka underlag.

Löper bäst under +10 har jag upptäckt, är extremt varmblodig med högt blodtryck så extremiteter håller sig varma oavsett

Visa signatur

k6-2 450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Sprang mycket förr, tills jag överpresterade på Göteborgs varvet och var nära 1:30. Innan var det sån frihet, men blev mer kravfullt för att fortsätta springa att jag slutade. Fick en ätstörning och blev tillslut inlagd för den med totalt rörelseförbud.

Gick ju rejält dåligt hela livet då, men i mars i år valde jag att göra det som jag gillade förr, alltså att springa. Och jösses vad jag hade saknat det! Visst att det fortfarande krävs att jag tvingar ut mig, för är i för dålig form för att uppskatta det rakt igenom, men börjar komma till punkten att jag klarar hålla "evigetstempot"!

Känns så otroligt bra, har blivit av med halva sjukskrivningen och många av de problem jag haft är som bortblåsta. Men får se till att passa mig i framtiden för att inte hamna tillbaka i det osunda.

Bra! Det är lätt att trilla dit. Var nära själv ett tag men lyckades, som tur var, förhindra det.

Ett tips, som fungerade för mig för att släppa prestigen när jag springer är att lyssna på lugnare musik. Jag lyssnar på riktigt lugn och försiktig musik nu, och anstränger mig för att faktiskt lyssna på musiken.
Sedan har jag slutat springa med klockan på mig, just för att ta bort hela prestationen under själva passet.

Löpning ska bara vara roligt, och det verkar du ha nu iallafall

Spring försiktigt, och ta hand om dig ❤️

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Börjad löpa lite lätt i februari för två år sedan. Började sedan med Runstreak. Tänkte testa i tio dagar men det blev 138 dagar tills en förkylning stoppade mig. Började om 3 dagar senare och nu 209 dagars löpande sedan 25.11.2020, och avverkat 1 761 km. Sikta på 400 mil i år som jag gjorde förra året. Inte fort då jag är 61 år så mitt medeltempo per månad ligger på runt 6:30 minuter per km enligt runalyze.com. Även om jag sprungit Halvmaraton på 1h 54 min (i 5:25-tempo) och 10 km på 48:52 (i 4:53-tempo) men mina hälsenor tål inte de farterna.

Någon skrev om rotation är slöseri med energi men hoppas han menar fötterna och inte bålen. Rotationen har gjort att mina ryggproblem försvunnit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag är en erfaren löpare som också styrketränar ett par gånger i veckan. Har ett s.k evighetstempo, bara jag får lite vätska med en gnutta socker och mineraler var 10:e kilometer så rullar det på.

Det första misstaget bland folk som börjar löpa (eller tror sig veta nått om saken) är skor med tjocka sulor. De förstör människans naturliga gång i högre hastigheter, att vi går på hälarna är en nymodighet pga "förbättrad" kvalitet på skor för några hundra år sedan, innan dess tippade alla runt på tårna för att känna marken under sig. Om man kände att något obekvämt eller farligt som snuddade tårna fanns det ännu chans att justera steget eller helt dra tillbaka det. Detta är inte möjligt om hälen tar i först, speciellt inte då man joggar eller springer. Det låter dumt i vår moderna värld men det betydde mycket då skogen och dåliga vägar dominerade.

För att lära sig springa korrekt ska det gärna ske från barnsben. Du KAN ställa om dig senare i livet men det kräver långsam träning över flera år. De som redan vant sig med feta syntetiska skor är ofta fast i beroendet och kan aldrig återgå till tå-gång.

Undvik också att "studsa" eller flamsa runt med händerna. Det är slöseri med energi och sliter bara i lederna. Du ska sträva efter chicken-head-förmågan Även om du rör dig skall huvudet hållas i samma raka position utan att gå upp och ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Bra! Det är lätt att trilla dit. Var nära själv ett tag men lyckades, som tur var, förhindra det.

Ett tips, som fungerade för mig för att släppa prestigen när jag springer är att lyssna på lugnare musik. Jag lyssnar på riktigt lugn och försiktig musik nu, och anstränger mig för att faktiskt lyssna på musiken.
Sedan har jag slutat springa med klockan på mig, just för att ta bort hela prestationen under själva passet.

Löpning ska bara vara roligt, och det verkar du ha nu iallafall

Spring försiktigt, och ta hand om dig ❤️

Ja håller med dig helt, lugn musik är överlag något jag också föredrar. Är roligt i början när man utvecklas hur lätt som helst, men när en väl når en platå blir det väldigt lätt måsten. Gäller att vara ödmjuk. Tror det var en behövlig paus för min del. Men trots det är jag nyfiken vilken nivå jag hamnar på i slutändan, tränade inte särskilt regelbundet förr och har blivit några år äldre. Tänker jag eventuellt hamnar på samma tempo, men det är verkligen inget jag bryr mig om. Tränar enbart för att sova bättre, stärka min självbild och för endorfiner.

För övrigt väldigt rolig snackis på arbetsplatser o.dyl, vem är det som inte har en relation till löpning! Så tydligt att man inte kan jämföra sig, utan var person tävlar mot sig själv (förutom extremen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Var det vid smalbenet du hade ont eller tibialis posterior? Den sitter lite bredvid smalbenet på insidan.

Har själv problem med den på ett ben. Trodde länge det var benhinneinflammation men icke.

Går oftast lösa med träning av den muskeln samt börja springa försiktigt. Några bra inlägg kan hjälpa i början också (även om jag är ganska anti mot sulor egentligen).

Jag minns det som att det kändes som själva framsidan av smalbenet, men med tanke på alla konstiga problem med fötterna jag haft på senare tid kan det finnas samband med alla senor och muskler där nere.
Men som både du och snraway skrev,

Skrivet av snraway:

Blev botad från eländet genom ett besök på dåvarande Idrottskliniken i Solna, nuvarande Anatomic. Studerade löpsteget med en kamera, och tillverkade ett par skoinlägg som korrigerade upp mitt löpsteg.

så ska jag nog se till att ha ett par ordentliga inlägg innan jag börjar igen, samt försöka ta det lugnt. Även om det känns så väldigt lökigt att jogga långsammare än kroppen vill 🤣
Så oavset om det är smalbenet, tibialis posterior eller klena fotvalv så ska ska det börjas igen. Pumpen behöver hållas i trim om den ska klara alla timmar som är kvar

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har löparbakgrund men ägnar mig mer åt cykling idag.

Hur ofta ska man byta skor, har hört att man ska göra det även om slitytan ser bra ut. Eller är det bara säljarsnack?

Bytesfrekvensen beror på några parametrar där en är riktigt intressant: Antal mil / underlag / kupering / "löpstil"

Löpstilen är mycket avgörande här och då syftar jag inte till pronation eller supination (om fotnedsättningen sker på utsidan eller insidan) utan istället om du har en hälnedsättning (rullar på hälen fram till främre fotvalv) eller fotvalvsnedsättning (främre fotvalven sätts ned först varvid hälen får en låg belastning då den inte erhållet något större tryck alls).

Springer du mera på främre fotvalven (klassisk term är barfotalöpning) så är du inte lika beroende av att byta skor oftare pga att materialet/gummit har åldrats, men om du lägger mera vikt på hälen så skall du definitivt unna dig nya skor oftare då det blir en kraftstöt rakt in i knä respektive höft när hälen sätts i för den har ingen "fjädrande" effekt jämfört med främre fotvalv som låter vadmuskeln agera som en stötdämpare. Med detta sagt så innebär inte barfotalöpningsstilen att du aldrig behöver byta skor, men det är enligt min erfarenhet en stor skillnad på behovet jämfört med hälnedsättning där nya skor definitivt har en positiv effekt gällande materialets dämpningsförmåga.

Permalänk

Någon som kan rekommendera mig neutrala lätta löpskor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som kan rekommendera mig neutrala lätta löpskor?

On Cloudflow. 200-ish gram styck.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

On Cloudflow. 200-ish gram styck.

Tack kan man springa med dem i terräng? Typ i skogen?