Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Hjälp med dieselmotor i båt!

Hej
Har köpt en 80år gammal träbåt som ligger i Sollentuna.
Behöver hjälp att lufta systemet.
Motorn startar men dör pga luft.
Betalar givetvis!

Mvh Elias

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Vad är det för motor som sitter i din träbåt just nu, jag misstänker att den inte är lika gammal som båten är?

Permalänk
Avstängd

Det sitter en engelsk traktormotor från 60-70 talet. Har dock hittat felet. Stopp i bränsleledningsrör. Har ingen kompressor för jag har tagit tåget från Skåne.
Får köra provisorisk tank för båten måste väck innan söndag.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du kompressor?

Vad gäller avluftning av bränslesystem/ledningar är det inte en jättedålig grej att antingen köra en "handpump" på slang som enklare utombordare har, alternativt en elektrisk bränslepump från t.ex Biltema.
Vad gäller bränsletank har jag själv byggt det av sådan här, plocka bort pumpen och anslut två slangar istället, retur + matning/sug av bränsle. Förhållandevis smidigt och billigt samtidigt som du får en lite större tank, (20liter, och om du nu har en vanlig jeepdunk att tillgå)

Avluftningsprocess i sig är generellt sett förhållandevis enkel, och en äldre motor suger oftast bränslet ganska fint själv utan behov av assistans.

Vad för typ av stopp har du på bränsleledningen, mellan tank+motor?
Det är inte så att det sitter en magnetventil som inte öppnar?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Har fått spridarna att fungera så ingen luft kvar. Dock är bränsleröret förstoppat. Tänkte använda en 25 liters dunk som tank. Så jag tappade ur lite diesel ur ena tanken, då förstod jag direkt att min diesel var kass. Helt vit och äcklig.
Ska strax prova med ny diesel.

Tack för input.

Permalänk
Medlem

Bor du i Skåne och ska ta ner båten från Sollentuna ? Jag bor i Sollentuna , hojta till om du behöver nåt verktyg eller hjälp med annat
PM:a

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Sätt på ett slangfilter så ser du om det geggar igen, är det vitt och äckligt får du nog räkna med att byta samtliga bränslefilter med.
stopp i bränsleledningarna behöver nog rensas ordentligt, och ja, tryckluft och blåsa rent kan nog vara ett alternativ där.

lycka till!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Har fått spridarna att fungera så ingen luft kvar. Dock är bränsleröret förstoppat. Tänkte använda en 25 liters dunk som tank. Så jag tappade ur lite diesel ur ena tanken, då förstod jag direkt att min diesel var kass. Helt vit och äcklig.
Ska strax prova med ny diesel.

Tack för input.

Se till att du inte köper vanlig diesel från macken, den är växtbaserad till 100 % och då kommer det att växa alger i den, det du skall köpa är så kallad Blankdiesel som inte innehåller RME, den finns endast att köpa på sjömackar eller om du beställer själv så en tankbil kan leverera till dig.

Permalänk
Avstängd

Är väldigt tacksam.
Väldigt glad för hjälpen.
Ska prova med ny diesel.

Tordmulen heter hon.

Uppdaterar i tråden.

Permalänk
Avstängd

Hade hjälp igår men hon startar inte.
Vet inte vad jag ska ta mig till.

Permalänk
Medlem

Har du bränsle vid spridarna (lossa spridarrören och se att det skvätter/puffar ut i takt med motorns varv när du kör på startmotorn.
Har du bränsle där, kolla att lufttillförseln inte är tät.
Kolla att glödstiften fungerar med multimeter. Mät att du har spänning fram, och resistans över glödstiften om typ 1ohm +/- 0.5ohm generellt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Har du bränsle vid spridarna (lossa spridarrören och se att det skvätter/puffar ut i takt med motorns varv när du kör på startmotorn.
Har du bränsle där, kolla att lufttillförseln inte är tät.
Kolla att glödstiften fungerar med multimeter. Mät att du har spänning fram, och resistans över glödstiften om typ 1ohm +/- 0.5ohm generellt.

Ska byta kablaget till glödstiften idag och se om hon startar.
Det finns bränsle vid spridarna.
Luftfilter funkar okej.
Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Ska byta kablaget till glödstiften idag och se om hon startar.
Det finns bränsle vid spridarna.
Luftfilter funkar okej.
Tackar för hjälpen.

finns ingen anledning att byta kablaget till glödstiften om du inte vet att det är trasigt.
Ungefär som att byta strömkabeln mellan vägguttag och dator då datorn inte startar.

Du köper en multimeter på biltema för typ 120:- (ink batteri) letar upp knappen som ska starta glödningen, och mäter att du har spänning, beroende på motor kan det vara 9volt, 12v, men spänning ska finnas där åtminstone.
Kolla att du har hittat knappen för glödning, eller relä, klura ut varför/eller om det slår/fungerar, och mät dig fram vad som orsakar att glödstiften eventuellt inte har spänning.
om du har spänning, så tar du loss kablaget, och mäter resistansen mellan anslutningen på glödstiftet och mot jord/själva motorn.

Finns det spänning fram, och resistans på glödstiften, så fungerar de väldigt troligt absolut tillräckligt för att du ska kunna starta.

Det kan vara så att du har seriekopplade glödstift, och då är det en annan spänning, och även annat sätt att mäta resistansen på.

Glöd 10 sekunder, och försök starta

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Har noterat kabelbrott mellan glödstiften.
Har multimeter.

Permalänk
Medlem

Ah, detalj som utlämnades.
Lite som folk som byter batteri i bilen för den inte startar utan att kolla om generatorn laddar.

Känns som en bra start då
är det parallelkopplade glödstift?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Ah, detalj som utlämnades.
Lite som folk som byter batteri i bilen för den inte startar utan att kolla om generatorn laddar.

Känns som en bra start då
är det parallelkopplade glödstift?

Glödstiften är seriekopplade.
Nu fungerar glödstiften.
Måste vara spridarna.
Ska köpa tum verktyg imorgon och prova att lossa en.
Måste flytta henne e imorgon, 7.5 ton ek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Glödstiften är seriekopplade.
Nu fungerar glödstiften.
Måste vara spridarna.
Ska köpa tum verktyg imorgon och prova att lossa en.
Måste flytta henne e imorgon, 7.5 ton ek.

Generellt sett är spridare inte defekta, och väldigt ovanligt att flera stycken skulle vara det.
men en 7.5 tons ek historia, pratar vi en gammal tvåcylindrig?

ah, och du har kontakt från första till sista glödstiftet och ser att de drar ström?
Vad för motor är det, ganska ovanligt med seriekopplade glödstift, möjlighet att posta foto?

Tänder den alls?
ryker det vitt/grått ur avgasröret?
lust att ta en video av startförsök/vad du gjort?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Den tänder direkt med startgas men den får inte diesel.
Fyrcylindrig engelsk traktormotor från 60-70 talet.

Permalänk
Avstängd

Köper en utombordare imorgon så jag kan flytta båten.
Svårt att åka kollektivt med en utombordare dock.

Permalänk
Medlem

har du bytt bränslefiltrena?
har du vitt krafs i bränsleledning+tank, så kommer även bränslefiltret vara kört.
Du skrev tidigare att du hade bränsle vid spridarna, det "skvätter" vid varje motorvarv om du lossar på anslutningen till spridarn alltså?

lust att filma detta?

men ja, kanske bra att köpa en utombordare, men hur långt behöver du flytta den, 7.5ton på utombordare låter småorimligt, kanske är vettigare att betala någon för att bogsera dig en bit bara?

Hade underlättat med mer information,
Tänder den alls när du kör utan startmotor, eller helt död,
om du kör startgas en längre stund (använd inte glödstiften samtidigt) slutar den gå direkt du slutar med startgasen, hur är bränsleflödet samtidigt?
Fanns det någon video?

"engelsk traktormotor" från 60/70 talet ger tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till/fixa information.
Lite som om du frågat om hjälp med datorn, så är dina svar på vad för specifikationer du har i datorn "det är en intel"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

har du bytt bränslefiltrena?
har du vitt krafs i bränsleledning+tank, så kommer även bränslefiltret vara kört.
Du skrev tidigare att du hade bränsle vid spridarna, det "skvätter" vid varje motorvarv om du lossar på anslutningen till spridarn alltså?

lust att filma detta?

men ja, kanske bra att köpa en utombordare, men hur långt behöver du flytta den, 7.5ton på utombordare låter småorimligt, kanske är vettigare att betala någon för att bogsera dig en bit bara?

Hade underlättat med mer information,
Tänder den alls när du kör utan startmotor, eller helt död,
om du kör startgas en längre stund (använd inte glödstiften samtidigt) slutar den gå direkt du slutar med startgasen, hur är bränsleflödet samtidigt?
Fanns det någon video?

"engelsk traktormotor" från 60/70 talet ger tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till/fixa information.
Lite som om du frågat om hjälp med datorn, så är dina svar på vad för specifikationer du har i datorn "det är en intel"

Vi har ju tre segel så bara vi kommer ur skärgården så går det bra.
Mycket svårt att ta reda på fabrikatet på motorn. Har googlat som en galning.
Har en ny dunk med ny diesel i ny slang rakt på bränslepumpen.
Den slutar gå direkt när jag slutar med startgas.

Ska fixa film på spridare.

Mycket tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Vi har ju tre segel så bara vi kommer ur skärgården så går det bra.
Mycket svårt att ta reda på fabrikatet på motorn. Har googlat som en galning.
Har en ny dunk med ny diesel i ny slang rakt på bränslepumpen.
Den slutar gå direkt när jag slutar med startgas.

Ska fixa film på spridare.

Mycket tacksam.

ah, men jag gissar att du har en förpump innan insprutningspumpen,
ofta så har du två steg, en pump som hämtar dieseln och trycksätter den lätt innan insprutningspumpen, och insprutningspumpen som skickar ut det med högre tryck till spridarna.

Efter första pumpen har du ofta filter och annat.

ta ett foto av motorn så kan man jämföra, fyrcylindrig och brittisk från den tiden låter ju inte omöjligt att det skulle vara en Perkinsmotor?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Vi har ju tre segel så bara vi kommer ur skärgården så går det bra.
Mycket svårt att ta reda på fabrikatet på motorn. Har googlat som en galning.
Har en ny dunk med ny diesel i ny slang rakt på bränslepumpen.
Den slutar gå direkt när jag slutar med startgas.

Ska fixa film på spridare.

Mycket tacksam.

Startgas i en dieselmotor är NONO, det förstör den. Har du bränsle fram till spridarna och den inte startar så har du troligen inte tillräcklig kompression, mät kompressionen i alla cylindrar, den skall ligga på ca 18kg/cm2. Ta kontakt med en riktig dieselverkstad och låt dom justera spridarna alt bränslepumpen, det är ju inte säkert att du ens har rätt tryck till spridarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Startgas i en dieselmotor är NONO, det förstör den. Har du bränsle fram till spridarna och den inte startar så har du troligen inte tillräcklig kompression, mät kompressionen i alla cylindrar, den skall ligga på ca 18kg/cm2. Ta kontakt med en riktig dieselverkstad och låt dom justera spridarna alt bränslepumpen, det är ju inte säkert att du ens har rätt tryck till spridarna.

startgas i en förkammardiesel vet jag är lurigt, men en direktinsprutad sådan som jag förutsatt att TS har kan ju vara ett smidigt sätt att få igång/få fram bränsle enligt egna erfarenheter, man bör då inte använda glödstiften alls. och under kortare stund
(vilket i en frisk direktinsprutad motor inte ska behövas i dessa temperaturer oavsett)

Att justera spridarna är ju sällan jättesvårt, men att justera bränslepumpen på en sådan är ju varken billigt eller smidigt, nog kan det vara värt att lämna in, men en bra start kan ju vara att försöka få igång den alls.
tyvärr har ju inte TS extremt hög kunskapsnivå, men att kolla att öppna sidan av insprutningspumpen och kolla att allt rör sig som det ska hade varit en bra start med.

i det fall motorn startar bör man ju även vara beredd med en skiva framför insidan att stoppa luften med utifall att den rusar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Har försökt få tag i reparatör i flera dagar. Känner någon sig manad kan jag betala ganska många tusen om den startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Har försökt få tag i reparatör i flera dagar. Känner någon sig manad kan jag betala ganska många tusen om den startar.

Den kan inte starta om det inte finns tillräcklig kompression i alla cylindrar, hur har motorn förvarats under vintern? Är det någon som kan gå i god för att motorn har fungerat alls förra sommaren? Har motorn konserverats inför vintern, har du provat att sätta en vattenslang till kylvattenintag för att kolla så att motorn är tät eller den kanske har spruckit i en eller flera cylindrar/cylinderfoder om den har stått med vatten i motorn under vinterförvaringen.

Kan du ta en eller flera bilder så vi kan se i vilket skick motorn är i och ta gärna några bilder på elinstallationerna och batteriet och dess anslutna kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Den kan inte starta om det inte finns tillräcklig kompression i alla cylindrar, hur har motorn förvarats under vintern? Är det någon som kan gå i god för att motorn har fungerat alls förra sommaren? Har motorn konserverats inför vintern, har du provat att sätta en vattenslang till kylvattenintag för att kolla så att motorn är tät eller den kanske har spruckit i en eller flera cylindrar/cylinderfoder om den har stått med vatten i motorn under vinterförvaringen.

Kan du ta en eller flera bilder så vi kan se i vilket skick motorn är i och ta gärna några bilder på elinstallationerna och batteriet och dess anslutna kablar.

nja, hade det varit dålig kompression på två av fyra cylindrar så ska den fortfarande "gå" om än dåligt på de resterande två.
Det räcker med kompression i en cylinder för att TS ska få tändning på denna cylinder.

Om motorn dessutom startar/går på startgas känns det troligare att TS antingen har en insprutningspump som fastnat i stängt läge eller inte ger bränsle av annan anledning.

har efterfrågat info tidigare, men om inte TS orkar med att ge mer information, video etc, så är det ganska lönlöst att försöka felsöka på distans.

Skrivet av Bellerefon:

ah, men jag gissar att du har en förpump innan insprutningspumpen,
ofta så har du två steg, en pump som hämtar dieseln och trycksätter den lätt innan insprutningspumpen, och insprutningspumpen som skickar ut det med högre tryck till spridarna.

Efter första pumpen har du ofta filter och annat.

ta ett foto av motorn så kan man jämföra, fyrcylindrig och brittisk från den tiden låter ju inte omöjligt att det skulle vara en Perkinsmotor?

Inväntar förövrigt fortfarande video av startförsök, video av spridare när de är öppna och skvätter bränsle, samt video av start med startgas (utan glödstift aktiverade helst)

Finns det kompression, luft och diesel samt värme så startar en diesel.
Eftersom du inte postar information/svarar på frågor helt så är det omöjligt att göra något mer från distans

Mina frågor

Citat:

har du bytt bränslefiltrena?
har du vitt krafs i bränsleledning+tank, så kommer även bränslefiltret vara kört.
Du skrev tidigare att du hade bränsle vid spridarna, det "skvätter" vid varje motorvarv om du lossar på anslutningen till spridarn alltså?

lust att filma detta?

Tänder den alls när du kör utan startmotor, eller helt död,
om du kör startgas en längre stund (använd inte glödstiften samtidigt) slutar den gå direkt du slutar med startgasen, hur är bränsleflödet samtidigt?
Fanns det någon video?

ditt svar

Citat:

"Har en ny dunk med ny diesel i ny slang rakt på bränslepumpen.
Den slutar gå direkt när jag slutar med startgas."

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Har bytt bränslefilter.
Har fullt upp med att flytta båten någonstans.
Beklagar att jag inte uppdaterat.
Fixar film så fort jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Har bytt bränslefilter.
Har fullt upp med att flytta båten någonstans.
Beklagar att jag inte uppdaterat.
Fixar film så fort jag kan.

Det är alltid tråkigt när medlemmar skapar trådar och skriver att dom beklagar att uppdateringar har uteblivit pga diverse orsaker... För att sedan skita i att uppdatera tråden överhuvudtaget... Trots att dom har varit aktiva sedan sitt senaste inlägg... Detta gör ju att man till slut inte bryr sig om att försöka hjälpa till när problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är alltid tråkigt när medlemmar skapar trådar och skriver att dom beklagar att uppdateringar har uteblivit pga diverse orsaker... För att sedan skita i att uppdatera tråden överhuvudtaget... Trots att dom har varit aktiva sedan sitt senaste inlägg... Detta gör ju att man till slut inte bryr sig om att försöka hjälpa till när problem uppstår.

Visst är det så.
Ligger ju lite i forumets intresse att en eventuell lösning på ett problem rapporteras med, så har nästa person med liknande eller samma fel hjälp av tråden.

"felet är löst nu"
Ja, men vad gjorde du då?

---

Förhoppningsvis har felet löst sig utan att TS behövde betala en ohemul summa till en dieselverkstad eller byta motor.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com