Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sedan ett gäng år lämnat teflon - samt tillbehör så som plaststekspadar, plastvispar och sådant för att hålla nere mängden gift man får i sig.
Upphettad plast släpper gifter och det är inge vidare bra för oss med hormonstörande ämnen och annan skit.

Min rekommendation till er som tänkt köpa gjutjärn eller kolstålspanna är att INTE välja en panna med trähantag ;).
Gör inte samma miss som mig.
Det är fint och så. Trevligt att hålla i och det isolerar fint från värme. Så det är trevligt - också.

Men den är också jobbigare att få rätt på pannan igen om den ska få ny fettyta eftersom man inte kan köra hela pannan i ugnen. Det går att få till på spisen också - men det är ganska trist att stå där och vakta olja.
Dessutom kan det vara ganska nice till en del matlagning att kunna langa in hela pannan i ugnen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ni som har De Buyer Mineral B, hur upplever ni handtaget, blir det så pass varmt att man behöver använda grytlapp?

Nästan, men vi har gasspis så det går inte att jämföra egentligen. Förutom allra längst in på handtaget så går det fortfarande att ta i dem iaf.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande på Scanpan.
Har CTX och nyligen köpt en HaptiQ.
Fortfarande stormnöjd. Och efter 3 år med medalredskap till Scanpan CTX är de hur bra som helst fortfarande.

Har även en rostfri scanpan.

Gjutjärn gillar jag personligen inte, tunga bökiga jävla pannor. Har dock en men använder den typ aldrig längre.
Kolstål är ingen favorit heller, så jävla känsliga med att få en hållbar "nonstick" yta.

Sen gillar jag att kunna diska mina jävla stekpannor med diskmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ni som har De Buyer Mineral B, hur upplever ni handtaget, blir det så pass varmt att man behöver använda grytlapp?

Hänvisar till min ninjaedit i förra posten.
Är troligen inte "Mineral B" jag har, men handtaget ser likadant ut.

Skrivet av henkiii:

[...]
Edit: Provstekte debuyer nu. På 7/9 så är hela handtaget hållbart efter 15min.
Efter 20min är första tummen(av handtaget) för varm för tummen.
Efter 30min skulle jag säga att halva pannanhandtaget är för varm för att hålla i, men sista halvan är fortgarande ok. Och nu är jag färdigstekt

Permalänk
Medlem

Slog till på ett De Buyer Mineral B 26 cm, får se vad det kan bli av det där

Först var vi inne på 28 cm men tror 26 cm passar bättre till det vi tänker använde det till och till storleken på hällen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

En polare köpte nyligen denna och jag är positivt överraskad över kvalitén, sett till priset är den ruggigt bra.

Han lyckas till och med steka pannkakor i den 😅.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Neon:

Ni som har De Buyer Mineral B, hur upplever ni handtaget, blir det så pass varmt att man behöver använda grytlapp?

https://www.amazon.de/-/en/Mineral-Element-4636-00-Protector-...

Själv har jag inte haft problemet, men har märkt att problemet kan uppstå när man haft handtaget över en annan häll som är igång av misstag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

https://www.lecreuset.se/sv_SE/p/stekpanna-m-hjalphandtag-sig...
Har kört den länge (eller den var lite annorlunda förr), för att inte prata om min gryta därifrån (den är nog 20 år nu), och traktörpannan.

Överprisade på grund av märket helt klart, går att få samma kvalitet billigare, men grytorna är snygga

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Klippte till på detta erbjudandet på Demeyere 😁 780kr istället för 2599kr kändes värt.

https://www.cervera.se/produkt/demeyere-alu-pro-ti-x-stekpann...

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Tung jävla gjutjärnspanna ska det vara. Har en som används till allt. Kompletterar med en mindre om jag behöver fler järn i elden så att säga. Har använt de jag har i 6+ år , varav den mindre blev räddad från ett soprum. Älskar att kunna slänga på en tjock köttbit utan att hela pannan kyls ned. Kanske fungerar andra bättre med induktion, jag har i princip bara använt gammal glashäll.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När det gäller gjutjärnspannor vill jag tro att vi läst på merän vad man vanligen gör för att få det att fungera, trotts det har det inte fungerat i längden, kanske har vi för höga krav. Det är egentligen huvudsakligen 3 problem vi stött på och som vi har svårt att jobba bort :

1. Rengöring, pannan är inte jämn vilket innebär att när saker bränner fast så blir de svårare att få bort. Här har vi provat det mesta, koka vatten i dem, rengöra dem varma o.s.v. Känns dessutom inte säkert att rengöra ett flera kg tungt järn i diskhon som är 100 grader varmt. Man vill undvika stålborste\stålull så långt som möjligt eftersom det ska ta bort den non-stick ytan man byggt upp under en tid. Oftast får man rekommendationen att bränna om järnet om man behöver köra med stålborste\stålull.

2. Det krävs rejäl mängd olja\fett för att inte bränna fast. Vi gjorde ett test med FELIX pyttipanna, vi villa använda så lite olja\fett som möjligt, pytten innhåller ju redan en del. Teflon pannan behövde ingen extra olja eller smör, ytan och smaken blev bra. I gjutjärnet krävdes det en hel del olja\fett, trotts det fick vi aldrig till någon fin yta eftersom det fastnade i järnet. Resultatet var pytt som simmade i olja\fett på tallriken utan att ens se färdigt ut. Det enkla svaret borde vara för hög värme men då hade vi redan lagt mycket mer tid på det än vad Teflon järnet fick på sig.

Jag pratade med en kompis som också kör en del gjutjärn, han ville såklart bevisa att det inte var några problem men även han fick samma problem.

Vad är det ni tillagat som fastnat så i gjutjärn? Jag tror att ni rengjort för mycket. Jag brukar bara torka ur med hushållspapper. Har jag stekt fisk sköljer jag i varmvatten och vispar runt med diskborsten.

Köttbitar som steks ska inte flyttas på förrän de släpper själva, ofta efter ca 2 min på full effekt.

Frysta burgare, pytt i panna och liknande halvfabrikat tycker jag innehåller tillräckligt med fett för att inte behöva tillsätta något flott alls, lite beroende på vad man tidigare stekt då.

Generellt kör jag rapsolja riktigt varmt, smör eller smöroljeblandning är känsligare.

För grovrengöring är upphettning med salt oslagbart.
Aldrig låta pannan svalna helt utan att vara insmord, antingen med ny rapsolja eller olja från föregående matlagningssession.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ska inte gå igenom hela mitt pann- och kastrullförråd, då blir det TLDR garanterat.
Till vardags använder jag i princip bara två pannor: En nonstick från Fiskars, inköpt på ICA-rea för 399 tror jag jag gav. Normalpris 700 enligt ICA. En Skeppshult gjutjärnspanna jag köpte förra seklet till hela köttbitar. Har också en dito grillpanna (med "räfflor") men används sparsamt då den osar mycket. Blir vackra biffar dock.

Har en uppsättning järngrytor också (mest Skeppshult men även Järnias noname) i olika storlekar för grytstekar, rostbiffar, och grytor. Är ett mycket bra alternativ mot att lägga in stekarna i ugnen.

Allt uppräknat håller i generationer, förutom non-stick. Nonstick förnyar jag typ årligen då det är en slitvara. Är man slarvig (saknar fokus) och glömmer den på plattan vid uppvärmning är det lätt att förstöra pannan. Har hänt några tillfällen.

Har också en mindre non-stick jag steker ägg på. ICA basic. Duger bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick Nor:

Testa en Onyx panna, tål det mesta och steker helt suveränt bra, bästa panna jag haft under mina 45 år som kock
https://onyxcookware.se/?gclid=EAIaIQobChMIzJeZrcye8QIVB7wYCh...

Det börjar bli dags för en ny stor stekpanna, den från Tefal vi har nu ser ut som att teflonet börjar släppa.
Såg reklam för Onyx och det ser intressant ut! Tyvärr hittade jag inget professionellt test.
https://konsumentmagasinet.se/stekpanna-test/

Det är ett rimligt pris, så om de är så hållbara som de utger sig för att vara så verkar det perfekt.

Skillnaden mot konventionella teflonpannor verkar vara att stekytan inte är plan, non-stick-beläggningen ligger i "dalarna" och skyddas på så sätt. Funkar det i längden? De skickar med stålull för rengöring? Borde inte den komma åt beläggningen trots att den ligger i dalarna?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

2. Det krävs rejäl mängd olja\fett för att inte bränna fast. Vi gjorde ett test med FELIX pyttipanna, vi villa använda så lite olja\fett som möjligt, pytten innhåller ju redan en del. Teflon pannan behövde ingen extra olja eller smör, ytan och smaken blev bra. I gjutjärnet krävdes det en hel del olja\fett, trotts det fick vi aldrig till någon fin yta eftersom det fastnade i järnet. Resultatet var pytt som simmade i olja\fett på tallriken utan att ens se färdigt ut. Det enkla svaret borde vara för hög värme men då hade vi redan lagt mycket mer tid på det än vad Teflon järnet fick på sig.

Pyttipanna är väl kanske det inte det bästa valet av mat att laga i sen gjutjärnspanna om man inte tagit hand om den. Stärkelsen i potatisen gör ju att det bränner fast otroligt lätt, och om det väl börjat bränna fast så är det lätt att det fortsätter göra det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Pyttipanna är väl kanske det inte det bästa valet av mat att laga i sen gjutjärnspanna om man inte tagit hand om den. Stärkelsen i potatisen gör ju att det bränner fast otroligt lätt, och om det väl börjat bränna fast så är det lätt att det fortsätter göra det.

Så vad använder du för panna för att steka potatis?

Jag använder självklar fett när det stekter potatis, det är en del av smaken men aldrig så att det står fett o flyter i pannan när det är färdig. De gånger jag använt gjutjärn för pytt och stekepotatis så har det krävts så pass mycket fett\olja att bitarna drypt av det vilket inte blir bra på tallriken, varken utseendemässigt eller smakmässigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så vad använder du för panna för att steka potatis?

Jag använder självklar fett när det stekter potatis, det är en del av smaken men aldrig så att det står fett o flyter i pannan när det är färdig. De gånger jag använt gjutjärn för pytt och stekepotatis så har det krävts så pass mycket fett\olja att bitarna drypt av det vilket inte blir bra på tallriken, varken utseendemässigt eller smakmässigt.

Nu för tiden kör jag med en keramisk panna för att steka potatis, det blir så mycket enklare så. Ska man använda en gjutjärnspanna måste den vara ordentligt inkörd för att det ska funka bra med potatis, då behöver man inte använda mer fett än vad som tas upp av potatisen. Har man dock en gjutjärnspanna som inte är inkörd är potatis inte bra för att köra in den med.

Personligen behöver jag laga mat för att köra in en panna, det har aldrig blivit bra för mig med att bara fetta in den. Jag kanske inte har nog med tålamod för att göra på det sättet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu för tiden kör jag med en keramisk panna för att steka potatis, det blir så mycket enklare så. Ska man använda en gjutjärnspanna måste den vara ordentligt inkörd för att det ska funka bra med potatis, då behöver man inte använda mer fett än vad som tas upp av potatisen. Har man dock en gjutjärnspanna som inte är inkörd är potatis inte bra för att köra in den med.

Personligen behöver jag laga mat för att köra in en panna, det har aldrig blivit bra för mig med att bara fetta in den. Jag kanske inte har nog med tålamod för att göra på det sättet.

Så då är frågan vilken Keramik panna man ska ge sig på, mer eller mindre alla test och omdömen jag hittar pekar på att hållbarheten är under 1 år i många fall. Det finns en och annan som haft sina keramiska i 3 år precis som det finns de som kör Teflon som haft sin i 3 år. Som vanligt handlar det troligen mycket om hur man använder pannan, för oss håller en vanlig Teflon panna ca 2 år.

Vi köpte en GreenChef Pan på rea för 300 kr på ICA, först uppfattade jag det som att detta skulle vara en GreenPan som ser ut att fått generellt bra omdömen. Efter att varit i kontakt med suporten är jag dock inte så säker längre, de kunde inte häller länka till testerna som hänvisas till på paketet. Beläggningen ska vara helt hälsosam på GreenChef pannan men den kommer spricka och då kan ämnen från själva pannan läcka igenom, ex aluminium.

Scanpan verkar annars ganska omtyckta med 1200 kr för en panna som ändå får bytas inom 2-3 år känns lite saftigt? Som vanligt finns det även här individer som menar på att ytan bara håller i 6 månader.

Alternativa märke är Onyx för 900 kr.

Såg att vissa rekomenderade Satake men det verkar vara typ sådant vi har, d.v.s ultralight gjutjärn men i detta fallet säger man att det finns ett non-stick lager som man benämner såhär : Patented Honeycomb Whitford Xylan Coating.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Personligen behöver jag laga mat för att köra in en panna, det har aldrig blivit bra för mig med att bara fetta in den. Jag kanske inte har nog med tålamod för att göra på det sättet.

Ja, det krävs en hel del tålamod om det ska bli bra. Gäller att bygga upp beläggningen med riktigt tunna lager och låta pannan långsamt svalna av mellan gångerna. Sen är det trots det en bra ide att bara fräsa bacon i början.

Jag gör annars egen pytt med råstekt potatis i min gjutjärnspanna ibland. Är inte beläggningen i topp kan det fastna utav helvete och då får man skrubba rent den med Svinto och bränna in den på nytt. Om beläggningen är bra gäller det bara att skölja potatisen för att få bort lite stärkelse, inte steka för varmt och inte röra runt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Scanpan verkar annars ganska omtyckta med 1200 kr för en panna som ändå får bytas inom 2-3 år känns lite saftigt? Som vanligt finns det även här individer som menar på att ytan bara håller i 6 månader.

Jag köpte två Scanpan CTX, en liten och en stor, p.g.a. att de har fått bra recensioner. Har inte haft dem i sex månader än, så jag får se hur länge de håller.

Skrivet av DasIch:

Om beläggningen är bra gäller det bara att skölja potatisen för att få bort lite stärkelse, inte steka för varmt och inte röra runt för mycket.

👍 Det känns litet som att problemet en del gör är att köra för hårt med sina stekpannor, litet som man själv gjorde när man precis flyttat hemifrån. Sedan insåg man att man inte behöver köra på max för att få stekyta och att en full stekpanna är en kall stekpanna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

👍 Det känns litet som att problemet en del gör är att köra för hårt med sina stekpannor, litet som man själv gjorde när man precis flyttat hemifrån. Sedan insåg man att man inte behöver köra på max för att få stekyta och att en full stekpanna är en kall stekpanna.

Där tror jag förvisso det är mycket vanligare att folk är rädda för ordentlig värme i pannan. Allt går ju dock inte bra att steka i en glödhet panna, såsom potatis. Där är det mer gamla hederliga lagom som gäller.

Permalänk
Medlem

God afton vänner,

Vill sondera terrängen lite angående kombinationen gjutjärnspanna + glaskeramikhäll.
Har du hört/läst/upplevt att gjutjärn generellt skulle medföra en större risk för repor jämfört med rostfritt, aluminium, kolstål, ...annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

God afton vänner,

Vill sondera terrängen lite angående kombinationen gjutjärnspanna + glaskeramikhäll.
Har du hört/läst/upplevt att gjutjärn generellt skulle medföra en större risk för repor jämfört med rostfritt, aluminium, kolstål, ...annat?

Jag har mycket svårt att tro att en gjutjärn skulle orsaka mer repor än alternativa pannor, men det är mest en känsla förståss. Alla pannor är ju "hårda".

Att hällen kan spricka för att man tappar en tung panna om och om igen visst, men repas? Neee. 😀

Permalänk
Skrivet av Olegh:

God afton vänner,

Vill sondera terrängen lite angående kombinationen gjutjärnspanna + glaskeramikhäll.
Har du hört/läst/upplevt att gjutjärn generellt skulle medföra en större risk för repor jämfört med rostfritt, aluminium, kolstål, ...annat?

Har väldigt svårt att tro att gjutjärn skulle repa glaskeramik lättare än andra material på stekpannor och grytor mm. Använder själv helt uteslutande gjutjärn från Skeppshult, Kockums och Ronneby Bruk. Däremot läste jag några inlägg på Prisjakt just vad beträffar Skeppshults "professional" stekpanna - att handtaget har släppt och hade pannan ramlat rakt ner i glaskeramikhällen kan vi väl alla räkna ut vad som kan ha hänt.

Prisjaktlänk > https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=342031

#1
Handtaget har lossat efter två år. Rätt få funktioner att få till på en sådan här produkt, rätt imponerande att handtaget lossnar då, speciellt om man kallar produkten professional? Jag steker några gånger i veckan i två år och så står man med staken i handen så att säga. Man har ju ingen lust att börja på e ny panna när man slitit med infettning och rengörningsprocedurer i två hela år, för övrigt är den okey men har nog inte uppnått sitt max gällande "inkörning"

#2
Värsta sortens handtag - lossnar och då tappar man pannan på glasspisen... helt otroligt hur dåligt handtdaget är konstruerat.

Jag ärligt talat extremt förvånad!!!?????

Visserligen vill jag minnas att pannorna har 25 års garanti men lossnar handtaget och pannan far ner i spisesns glaskeramikhäll så är det ju trist och en rejäl tvist kan uppstå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min svärfar har drivit rätt fancy restaurang i 20 år, privat kör han en stekpanna för typ 99kr som han byter med lite jämnare mellanrum. I vår familj så köpte vi en Skeppshult gjutjärnsstekpanna, haft i några år nu och den är fortfarande som ny. Perfekt, kommer aldrig byta. Gratis järntillskott i maten (:D), inga kemikalier, billigare över tid, och en viss tillfredsställelse att ha något med kvalitet och ett föremål som kan följa med en i livet.

Permalänk
Medlem

Om pannan väger mycket samtidigt som botten inte är helt rundad så kan jag tänka mig att risken för repor i hällen ökar. Råkar man dessutom få sandkorn eller liknande under så lkar risken ytterligare ju högre vikt. Har man rent och fint och sätter ner pannan hyfsat plant tror jag dock inte det är ett problem faktiskt.

Förövrigt kan jag säga att just nu kör jag huvudsakligen ultralight gjutjärn och kolstolet och kolstolet väger rejält mycket mer faktiskt. Måste säga att nu när jag kommit in lite mer i hur pannorna ska hanteras så är ultralight gjutjärnet fakiskt inte alls dumt även om det har lite skrovligare yta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det börjar bli dags för en ny stor stekpanna, den från Tefal vi har nu ser ut som att teflonet börjar släppa.
Såg reklam för Onyx och det ser intressant ut! Tyvärr hittade jag inget professionellt test.
https://konsumentmagasinet.se/stekpanna-test/

Det är ett rimligt pris, så om de är så hållbara som de utger sig för att vara så verkar det perfekt.

Skillnaden mot konventionella teflonpannor verkar vara att stekytan inte är plan, non-stick-beläggningen ligger i "dalarna" och skyddas på så sätt. Funkar det i längden? De skickar med stålull för rengöring? Borde inte den komma åt beläggningen trots att den ligger i dalarna?

Dessa är så lika HexClad att det nästan måste vara samma tillverkare som ligger bakom dessa. HexClad säger i varje fall att ytbeläggningen i deras pannor innehåller PTFE. Den svarta beläggningen är någon form av TiO2-PTFE gissar jag.

https://hexclad.com/

Permalänk
Medlem

Jag kör en del Sous vide, även om kolstol pannan ger en fin yta så tar det i regel för lång tid, så pass lång tid att köttet nästan blir well done?

Första tanken är att höja värmen men redan på 6an stänker smör och olja ganska rejält och det blir en del som sätter sig i pannan, att köra på 7-8 känns otänkbart? Dessutom är man rädd att pannan ska slå sig.

Så hur löser ni detta? Är det kanske gasolbrännare som gäller här?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag kör en del Sous vide, även om kolstol pannan ger en fin yta så tar det i regel för lång tid, så pass lång tid att köttet nästan blir well done?

Första tanken är att höja värmen men redan på 6an stänker smör och olja ganska rejält och det blir en del som sätter sig i pannan, att köra på 7-8 känns otänkbart? Dessutom är man rädd att pannan ska slå sig.

Så hur löser ni detta? Är det kanske gasolbrännare som gäller här?

Är det biffar typ entrecote i skivor du menar här? I så fall: Du steker på för låg värme. Nötkött ska gå varmt och kort tid i pannan för att bli bra. Kolstålet kommer inte slå sig, det behöver du inte oroa dig för.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Klippte till på detta erbjudandet på Demeyere 😁 780kr istället för 2599kr kändes värt.

https://www.cervera.se/produkt/demeyere-alu-pro-ti-x-stekpann...

Vad tyckte du om dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag kör en del Sous vide, även om kolstol pannan ger en fin yta så tar det i regel för lång tid, så pass lång tid att köttet nästan blir well done?

Första tanken är att höja värmen men redan på 6an stänker smör och olja ganska rejält och det blir en del som sätter sig i pannan, att köra på 7-8 känns otänkbart? Dessutom är man rädd att pannan ska slå sig.

Så hur löser ni detta? Är det kanske gasolbrännare som gäller här?

Brännare funkar ju. Tror risken att en kolstålspanna slår sig är minimal när du bryner kött, se bara till att inte värma den på max. Själv älskar jag min rostfria panna när en köttbit ska få fin yta, den tål värme oerhört bra och ger fin stekyta. Kör på 7-8 av 9 på min induktionshäll och visst stänker det men det är svårt att undvika. Bara torka av hällen efteråt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]