Första officiella Windows 11-uppdateringen finns att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en sån där sjukt bökig kombination att man undrar hur de tänkte när de valde den.

Det där med att tänka sker nog ganska sällan på Microsoft om man följer deras väg sedan Windows 7. Det finns en så stor mängd program som inte fungerar optimalt utanför Windowsmiljön att de förmodligen inte kan förlora någon större mängd användare på trasiga uppdateringar osv.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreyWilk:

Låter väl som ett skapligt vettigt test.
Har själv gjort en del liknande förr. Orkar oftast inte längre - har andra grejor att lägga timmar på

Ska se om jag hittat ett bra program, för att jämföra alla filer så att man lättare kan se vilka som är nya.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Bra sugen på att installera och testa. Problemet är att den datorn det var tänkt att göras med inte är kompatibel (6700K) och sådär halvsugen på att uppgradera systemet i signaturen då det är mitt primära system.

Varit insider i många långa år så halva inne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Varit insider i många långa år så halva inne.

Om du redan är det (eller snarare var det för en vecka sedan) är det ju lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra sugen på att installera och testa. Problemet är att den datorn det var tänkt att göras med inte är kompatibel (6700K) och sådär halvsugen på att uppgradera systemet i signaturen då det är mitt primära system.

Varit insider i många långa år så halva inne.

Själv kör jag det på min laptop, den har en intel i7 4600U
Ska prova uppdatera till nyaste uppdateringen och se hur det kommer funka när man fusk installerat

Visa signatur

en dator, en gammal dator och en telefon :D

Permalänk

Tänkte installera och testa nu. "Your PC does not..." Ryzen 5900 asrock x470 taichi. Behöver jag köpa en tpm modul då? eller missar jag något i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Tänkte installera och testa nu. "Your PC does not..." Ryzen 5900 asrock x470 taichi. Behöver jag köpa en tpm modul då? eller missar jag något i bios?

Om vi förutsätter att det har med TPM-kravet att göra så kolla om det finns ett val för firmwarebaserad TPM, det skulle ju vara smidigare än att jaga rätt på en modul.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Om vi förutsätter att det har med TPM-kravet att göra så kolla om det finns ett val för firmwarebaserad TPM, det skulle ju vara smidigare än att jaga rätt på en modul.

Jag får googla och kolla bios helt enkelt. Asrock tpm2.0 modul är slut överallt så annars blir det till o vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Tänkte installera och testa nu. "Your PC does not..." Ryzen 5900 asrock x470 taichi. Behöver jag köpa en tpm modul då? eller missar jag något i bios?

Sedan Ryzen 2000 CPU'erna så kör AMD med firmwarebased dvs inbyggt i CPU'n och några hardware modules på mobbot används ej. Så du måste aktivera TPM i BIOS.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Sedan Ryzen 2000 CPU'erna så kör AMD med firmwarebased dvs inbyggt i CPU'n och några hardware modules på mobbot används ej. Så du måste aktivera TPM i BIOS.

Tack för förtydligandet. Kollar det direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Sedan Ryzen 2000 CPU'erna så kör AMD med firmwarebased dvs inbyggt i CPU'n och några hardware modules på mobbot används ej. Så du måste aktivera TPM i BIOS.

"Används ej" är väl inte sant, det finns väl gott om kort som har plats för hårdvarumoduler, och om man kopplar in en sådan så fungerar den ju. Har t.ex. själv ett X570-kort med plats för TPM-modul.

Dock så kommer man undan utan om man kan aktivera den firmwarebaserade varianten, vilket ju är smidigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Används ej" är väl inte sant, det finns väl gott om kort som har plats för hårdvarumoduler, och om man kopplar in en sådan så fungerar den ju. Har t.ex. själv ett X570-kort med plats för TPM-modul.

Dock så kommer man undan utan om man kan aktivera den firmwarebaserade varianten, vilket ju är smidigt.

Jag menar i praktiken för även om bättre mobbos i 400 serien också har headers så försöker jag tänka ut ett scenario där dessa används så går jag bet eftersom det ju är smidigare och billigare att bara köra det på CPU'n. Möjigtvis om man använder detta mobbo för att köra en äldre CPU men detta måste vara exceptionellt ovanligt.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Chrissoid:

Tack för förtydligandet. Kollar det direkt

"fTPM on AMD" var avaktiverat så det drog jag på. Får fortfarande upp att den inte möter kravet. tack för hjälpen med tpm dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

"fTPM on AMD" var avaktiverat så det drog jag på. Får fortfarande upp att den inte möter kravet. tack för hjälpen med tpm dock

Secure Boot på? (behöver vara igång som jag förstod det)
CSM - (TROR jag de hette) off, då TPM och den inte e polare

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått till det på min laptop:
Intel I7-4600U
Secure boot: av
CSM: av
TMP: 1.2 (ska testa utan också!)

och det ser grymt snyggt ut måste jag säga!

Visa signatur

en dator, en gammal dator och en telefon :D

Permalänk
Medlem

Till er som har windows 10 och vill ha centrerad taskbar så har det funnits ett tag.
https://chrisandriessen.nl/taskbarx

Använder själv denna och gillar skarpt centrering och att sätta tex 100% transparency på taskbaren.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Lego Master

Värt att veta kanske:

Windows 11 triggar tydligen bans i vissa anti cheat-system. Så jag skulle inte använda det som primär gamingplattform riktigt än. Videon startar på rätt timestamp för den delen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Värt att veta kanske:
https://www.youtube.com/watch?v=a4CsUdXv5cw&t=154s

Windows 11 triggar tydligen bans i vissa anti cheat-system. Så jag skulle inte använda det som primär gamingplattform riktigt än. Videon startar på rätt timestamp för den delen.

Inte bannad ännu iallafall 🤘 undrar hur det är med insider preview varianten 🤔 kör den iallafall, kan ju hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Finns papperskorgen i Windows 11?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns papperskorgen i Windows 11?

Japp

Permalänk
Medlem

Har kört det i 2 dagar nu och jag gillar det. Känns väldigt rappt… och inga problem med accesser och verktyg jag har i jobbet…

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Kan man välja att ha papperskorgen i aktivitetsfältet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Kan man välja att ha papperskorgen i aktivitetsfältet också?

testade att dra ner genvägen, men inte så enkelt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

testade att dra ner genvägen, men inte så enkelt iallafall.

Förstår inte detta, varför ska man inte kunna ha papperskorgen i aktivitetsfältet utan en massa trixande, borde vara standard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Förstår inte detta, varför ska man inte kunna ha papperskorgen i aktivitetsfältet utan en massa trixande, borde vara standard!

Varför skulle man vilja ha papperskorgen i aktivetetsfältet? Shift-delete på det man vill ta bort så försvinner det direkt utan att man behöver ta nån omväg via papperskorgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Varför skulle man vilja ha papperskorgen i aktivetetsfältet? Shift-delete på det man vill ta bort så försvinner det direkt utan att man behöver ta nån omväg via papperskorgen

Nu vet jag inte hur frågeställaren tänkt, men jag tänker mig att man kanske behöver papperskorgen och vill ha den lätt tillgänglig..!!??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu vet jag inte hur frågeställaren tänkt, men jag tänker mig att man kanske behöver papperskorgen och vill ha den lätt tillgänglig..!!??

Uh jo, men det var väl ju just det som var min fråga; varför behöver man ha papperskorgen där? Finns det nån som använder den så extremt flitigt att man alltid måste ha den så lätttillgänglig att man inte ens orkar trycka win-d för att få fram den? Personligen så har jag inte ens tänkt på att papperskorgen finns på säkert ett år, förstår liksom inte poängen med den, så därför är jag nyfiken på varför Hillzing är så väldigt intresserad av att den ta upp plats i taskbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Uh jo, men det var väl ju just det som var min fråga; varför behöver man ha papperskorgen där? Finns det nån som använder den så extremt flitigt att man alltid måste ha den så lätttillgänglig att man inte ens orkar trycka win-d för att få fram den? Personligen så har jag inte ens tänkt på att papperskorgen finns på säkert ett år, förstår liksom inte poängen med den, så därför är jag nyfiken på varför Hillzing är så väldigt intresserad av att den ta upp plats i taskbaren.

Jaha och mitt svar är irrelevant bara för att jag inte är frågeställaren menar du? Jag gav dig en förklaring, finns säkert fler - även om de inte passar in i din världsordning av hur saker är och ska vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Finns det nån som använder den så extremt flitigt att man alltid måste ha den så lätttillgänglig att man inte ens orkar trycka win-d för att få fram den?

Jag har inte kört med ikoner på skrivbordet på säkert 10 år här nu, så Win+D medför ingenting. För oss som jobbar med flera skärmar och/eller dockar i och ur sin dator ofta vet vilka utmaningar det medför med ikoner på skrivbordet. På jobbdatorn envisas även IT-supporten med att lägga upp 5-6 ikoner på skrivbordet som inte går att ta bort.

Nu kommer nog Windows 11 råda bot på delar av detta, men skulle tro det dröjer till minst 2023 innan någon svensk myndighet börjar köra Windows 11.

Ang. papperskorgen, så har jag lagt en genväg till den i startmenyn (Open-Shell). Även om jag gillar utseendet i Windows 11, så lämnar fortfarande startmenyn och taskbaren en hel del att önska när det kommer till inställningsmöjligheter.

Det är lättare att modifiera "Win+X"-menyn precis som man vill ha den!

@Sysop: Jag hjälpte till med fler anledningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jaha och mitt svar är irrelevant bara för att jag inte är frågeställaren menar du? Jag gav dig en förklaring, finns säkert fler - även om de inte passar in i din världsordning av hur saker är och ska vara...

Nej din förklaring förklarade inte VARFÖR man vill ha sån extrem tillgång till papperskorgen att man vill ha den på startmenyn. Tar man flera gånger om dan bort saker av misstag o måste in i papperskorgen för att hämta tillbaka dom? Eller tar man bort saker så ofta att man behöver tömma den flera gånger om dan? O isf varför inte bara använda shift-del så försvinner dom direkt? Jag är alltså nyfiken på vad det är han gör som gör att han behöver ha papperskorgen så väldigt lättillgänglig.

Skrivet av walkir:

Jag har inte kört med ikoner på skrivbordet på säkert 10 år här nu, så Win+D medför ingenting. För oss som jobbar med flera skärmar och/eller dockar i och ur sin dator ofta vet vilka utmaningar det medför med ikoner på skrivbordet. På jobbdatorn envisas även IT-supporten med att lägga upp 5-6 ikoner på skrivbordet som inte går att ta bort.

Nu kommer nog Windows 11 råda bot på delar av detta, men skulle tro det dröjer till minst 2023 innan någon svensk myndighet börjar köra Windows 11.

Ang. papperskorgen, så har jag lagt en genväg till den i startmenyn (Open-Shell). Även om jag gillar utseendet i Windows 11, så lämnar fortfarande startmenyn och taskbaren en hel del att önska när det kommer till inställningsmöjligheter.

Det är lättare att modifiera "Win+X"-menyn precis som man vill ha den!

@Sysop: Jag hjälpte till med fler anledningar

Att man dålt ikoner på skrivbordet kan jag förstå att man kanske nångång skulle behöva tillgång till papperskorgen på nåt annat sätt, men ja isf kan man väl bara slänga in den i startmenyn alternativt bara öppna explorer o trycka "uppåt" tills man kommer till skrivbordet och papperskorgen på det sättet.
Så min nyfikna fråga till @Hillzing kvarstår varför man så desperat behöver ha tillgång till papperskorgen att man vill skräpa ner sin taskbar med den?