Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Hur ofta installerar du om operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Det hände ju i stort sett varje kvartal under 9x-tiden, men sedan jag började med Windows 2000 Pro så har det blivit allt mer sällan. På min nuvarande dator så har jag bara installerat Windows en gång och sedan kört med det, och det är en rätt så gammal burk nu så det var ju +5 år sedan. Det blir väl ett nytt datorköp nästa år strax innan Starfield släpps.

Permalänk
Medlem

Innan Windows 10, så brukade det bli en ny installation varje år med Win 7.

Med Win 10 kan man ha en installation i två till tre år utan större problem. (Perfektionist som jag är så gillar jag att ha en fräsh installation med jämna mellanrum och när man petar i ny hårdvara, tex en ny M.2 disk)

På Windows XP tiden kanske två ggr per år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig upplevt en förbättring av att blåsa rent burken så det har bara känts onödigt. Så jag installersr inte om något så vida det inte behövs, typ vid försäljning eller byte av större komponent som kräver det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Behövs inte.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ofta som en konsekvens av att jag köper eller säljer en dator och då vill ha en helt ny installation. Väldigt sällan som man idag behöver ominstallera Windows bara för att lösa ett problem. Hände väl sist 2-3 år sedan på en bärbar dator vars säkerhetsfunktioner i EFI jäklades med sömnfunktionen och en ominstallation var enklare än att felsöka i timmar.

Permalänk
Medlem

Brukar vänta 1-2 nyare grafikkorts drivare tills jag blåser rent den, men annars typ 4 gånger/år.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag kan ärligt talat inte minnas sist jag gjorde det på min stationära, vilket troligen innebär att jag inte gjort den sedan den först byggdes. Däremot gjorde jag det med min laptop när den införskaffades för ett par år sedan, för att bli av med diverse förinstallerat skräp Oklart om det räknas dock.

Permalänk
Medlem

Windows 7 Professional 64-bit SP1
Computer type: Desktop
Installation Date: 2012-08-11 05:04:58

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Däremot gjorde jag det med min laptop när den införskaffades för ett par år sedan, för att bli av med diverse förinstallerat skräp Oklart om det räknas dock.

Jodå, klart det räknas. Syftet är ju ofta i princip detsamma oavsett vilken tidpunkt det sker vid, att få en fräsch installation att starta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har efter nästan sex år inte stött på en (1) dator som haft problem relaterade till ett omodifierat Windows 10, av alla hundratals jag kommit i kontakt och/eller jobbat med sedan juli 2015, så du måste ha en väldig otur med "dumma" uppdateringar.

Då spelar du inte mycket spel på dina datorer.. Eller så struntar du i prestandaförluster kanske?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hjemrdeil:

Eller så struntar du i prestandaförluster kanske?

Det där påståendet lär du nog förtydliga, dvs vad är det som gör en "gammal" installation långsammare än en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det där påståendet lär du nog förtydliga, dvs vad är det som gör en "gammal" installation långsammare än en ny?

Håller helt med! En väl underhållen installation med rätt mjukvara blir inte segare med tiden, men om man inte vet hur man ska sköta om saker så kanske det är lättast att börja om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gör du då? Vad använder du för program?

Det finns inbyggt i Windows 10 nu mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det finns inbyggt i Windows 10 nu mer.

Men vad fan, beskriv hur du gör. Hen du citerade vet ju uppenbarligen inte hur det fungerar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men vad fan, beskriv hur du gör. Hen du citerade vet ju uppenbarligen inte hur det fungerar.

Jag skrev inlägget via mobilen och orkade inte skriva någon guide.
Om personen ifråga är intresserad och vet att det finns inbyggt i Windows så tar det inte många sekunder att skriva "Create windows 10 image backup" på Google.com.

För den som är extremt lat och inte orkar klicka genom kontrollpanelen så gör man så här:

Håll ned Windowskey + R på tangentbordet,
Skriv eller copy paste "control /name Microsoft.BackupAndRestoreCenter" utan citationstecken,
Sedan trycker man på "Create a system image" och följer guiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det där påståendet lär du nog förtydliga, dvs vad är det som gör en "gammal" installation långsammare än en ny?

Det har jag inte påstått.. Däremot att en äldre version av Windows 10 (1909) ger bättre spelprestanda än senaste 21H2.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11