Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, hade ju varit piffigt att få in ”passet/beviset” i iphonens wallet tillsammans med boarding-kortet.

Drömmen ju!

Skrivet av anon134512:

Känns som totalt slöseri på skattepengar att utveckla på något som behöver laddas hem max var 90:e dag. Förutsatt att man ens behöver det så ofta. De flesta behöver inte passet alls.

För att den nuvarande är gratis tänker du? Vi hade kunnat ha ett samarbete med danskarna och köra samma app (brorsan bor i Danmark och deras app funkar hur bra som helst).

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tyckte också det fanns en viss förbättringspotential.

PDF:en är ju optimerad för att skrivas ut på A4 typ. I brevet som skickades till min digitala brevlåda fanns en annan layout som passar mobiler bättre, men den kan man ju inte spara liksom (annat än skärmdump då). Så det man har att välja på är en PDF som inte lirar riktigt med mobilskärmen, skriva ut PDF:en på papper och ta med, skärmdump, eller att logga in på ens digitala brevlåda (alternativt på covidbevis.se) och visa det där.

Lite avigt, men va fan, det kan jag ta

ja det är lite märkligt att den inte är formaterad efter mobilen, typ som en flygbiljett eller liknande. Men vi får vara nöjda att vi får något öht!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns som totalt slöseri på skattepengar att utveckla på något som behöver laddas hem max var 90:e dag. Förutsatt att man ens behöver det så ofta. De flesta behöver inte passet alls.

Tror nog de av oss som skulle uppskatta det betalar över medel i skatt.
Så jag säger som östling: Va f-n får vi för våra skattepengar?

(är ju inte så att det hade kostat ofantliga pengar att göra en bra lösning)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

För att den nuvarande är gratis tänker du? Vi hade kunnat ha ett samarbete med danskarna och köra samma app (brorsan bor i Danmark och deras app funkar hur bra som helst).

Eh nej, vad är det där för kass logik? Bara för att något annat är dyrare så betyder det inte att jag tror att det vi har nu är gratis?

Givetvis kostade detta pengar, det betyder ju inte att man vill betala mer i onödan. Och det är inte bara att samarbeta. Du får det att låta mycket lättare än vad det är. Varför tror du att inga länder i EU har samarbetat med lösningar?

Permalänk
Medlem

Varför är alla så kåta på att få detta Coronapass? världshistoriens dummaste grej sen nazisterna stämplade judarnas pass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Varför är alla så kåta på att få detta Coronapass? världshistoriens dummaste grej sen nazisterna stämplade judarnas pass.

Världshistoriens hittills dummaste jämförelse jag hört. Vänligen håll sådana åsikter på Flashback endast.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Irrelevant till tråden, men värmeböljan i Kanada är inte "oförklarlig". Det är indikation på hur det kommer att bli framtiden och vilka slags väderfenomen som kommer att bli allt vanligare och mer påtagligare för oss människor. Also known as "Climate Change".

Climate Change är hur väder generellt talat förändras över längre tid och vilket slags väder som blir allt vanligare. Just nu går Climate Change åt mer värmeböljor såväl som extremare varianter av alla vanliga väderfenomen: regnandet, orkanerna, stormarna, och så vidare.

Hursomhelst, Du måste inte ta vaccin om du inte vill. Prata dock inte om att det inte skulle fungera för den stora massan. Ha det så roligt och trevligt i Bolivia. Själv investerar jag hellre i ett hus högt över hav (men inte på definitionen av berg) med rejäl värmeväxlare eftersom stora delar av Jorden kommer att bli obeboelig när jag fyllt 60. (=början på Tredje Världskriget då).

Har tagit mina två sprutor och inga biverkningar alls som med 99% av mänskligheten. Mitt inlägg var lite ironisk med tanke på din kompis. Ungefär det som du skriver efter Hursomhelst,

Hoppas på att vaccinet hjälper mänskligheten men det måste ut till alla så vi slipper, som i filmen, se alla gå runt med munskydd. Är dock ingen believer av munskydd. Avstånd anser jag är bättre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Har tagit mina två sprutor och inga biverkningar alls som med 99% av mänskligheten. Mitt inlägg var lite ironisk med tanke på din kompis. Ungefär det som du skriver efter Hursomhelst,

Hoppas på att vaccinet hjälper mänskligheten men det måste ut till alla så vi slipper, som i filmen, se alla gå runt med munskydd. Är dock ingen believer av munskydd. Avstånd anser jag är bättre.

Jag förstår och jag håller med! Nej, jag skippar också munskydd för virus i koncentrerad halt kommer främst från människors munnar och näsor och inte från tomma luften där de mer eller mindre späds ut med tiden tack vare entropi.

Dessutom litar jag inte på att majoriteten av munskyddsanvändare ens kan använda sig av dessa korrekt. Jag själv tycker det är ickeangeläget med munskydd så då kan jag bara föreställa mig vad många andra tycker, tänker och gör kring det hela med munskydd.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Sveriges enda Marjorie Taylor Greene supporter visar sig?

Ett coronapass ger dig frihet att resa mer eller mindre fritt, så precis motsatsen till din liknelse. Bättre lycka nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Världshistoriens hittills dummaste jämförelse jag hört. Vänligen håll sådana åsikter på Flashback endast.

Jasså? Tycker jämförelsen är relevant då man stämplade pass och gav de människor som inte hade den stämpeln ett mer problemfritt leverne. Värt att tänka på är ju att då spreds ju att judarna var hemska och hade diverse sjukdomar i propaganda syfte, exakt som nu fast idag är det corona. Man lyckades lura en hel befolkning då och har gjort det med en rad olika saker igenom åren, så varför skulle det vara någon skillnad nu?

Ska det införas andra saker i passet? att hiv positiva inte får vara på många ställen där blodsvite kan uppstå med smitta som följd?
Tjocka personer får max handla 2kg mat i veckan kanske också är bra?

Ska man verkligen behöva trycka i sig läkemedel som inte är fullt godkända för att få leva?

Det enda som är skönt att se är att ganska många länder börjar öppna och inte kräva något vid inresa, stora föredömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ett coronapass ger dig frihet att resa mer eller mindre fritt, så precis motsatsen till din liknelse. Bättre lycka nästa gång.

Det innebär de facto inversen för den som inte uppvisar rätt papieren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Tärt läge, eller hur? Och jag får inte heller och råkar istället riktigt illa ut om jag kör bil utan körkort då jag aldrig har kört bil eller ens övat att köra bil.

Men det inskränker på mina "mänskliga rättigheter" eller finns det kanske ett bra skäl till VARFÖR jag måste kunna "uppvisa rätt plastkort"?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Jasså? Tycker jämförelsen är relevant då man stämplade pass och gav de människor som inte hade den stämpeln ett mer problemfritt leverne. Värt att tänka på är ju att då spreds ju att judarna var hemska och hade diverse sjukdomar i propaganda syfte, exakt som nu fast idag är det corona. Man lyckades lura en hel befolkning då och har gjort det med en rad olika saker igenom åren, så varför skulle det vara någon skillnad nu?

Ska det införas andra saker i passet? att hiv positiva inte får vara på många ställen där blodsvite kan uppstå med smitta som följd?
Tjocka personer får max handla 2kg mat i veckan kanske också är bra?

Ska man verkligen behöva trycka i sig läkemedel som inte är fullt godkända för att få leva?

Det enda som är skönt att se är att ganska många länder börjar öppna och inte kräva något vid inresa, stora föredömen.

Näst sista paragrafen är desinformation. Du behöver inte ta något vaccin om du inte vill, men snacka inte skit här för att få andra att tveka. Ta vaccinet och vänta 20 minuter och var vaksam på dina symptom de första dagarna så ingen akut situation uppstår och går obehandlad.

Det är skillnad på när ens "mänskliga rättigheter" begränsas på grund av att man kan utgöra en risk för andra utan att ens veta om det (=asymptomatisk spridning) och att begränsas på grund av något som inte utgör en risk för andra (t.ex. tjocka personer som inte får handla mer än 2 kg livsmedel i veckan).

Ja, det är jättebra att ganska många länder inte kräver något vid inresa så att vi snabbare än kvickt kan inleda nästa stora pandemi tack vare att människor inte behöver ta något nytt ansvar med vad för livsmedel de konsumerar och/eller vilka exotiska djur som de är under längre tider kroppsnära vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Värt att tänka på är ju att då spreds ju att judarna var hemska och hade diverse sjukdomar i propaganda syfte, exakt som nu fast idag är det corona.

Skillnaden är ju förstås att corona inte är propaganda, till skillnad från nazisternas svartmålning av judar.

Skrivet av sher!kan:

Tja, det är nog bra om just HIV-positiva t.ex. inte blir blodgivare. Men jag förstår inte riktigt kopplingen till vaccinintyget. Vissa länder har för övrigt även sedan tidigare krävt vaccinintyg, t.ex. kommer du inte in i Franska Guyana om du inte har intyg på att du vaccinerat dig mot gula febern.

Skrivet av sher!kan:

Nej, men om du inte är fullvaccinerad är risken för att du sprider smitta mycket högre så du kan behöva både testa dig och sättas i karantän beroende på vart du vill resa. Det är priset du betalar för att inte vaccinera dig och är främst till för att skydda andra som inte heller är vaccinerade. Samhället är en avvägning mellan dina och andras friheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Näst sista paragrafen är desinformation. Du behöver inte ta något vaccin om du inte vill, men snacka inte skit här för att få andra att tveka. Ta vaccinet och vänta 20 minuter och var vaksam på dina symptom de första dagarna så ingen akut situation uppstår och går obehandlad.

Det är skillnad på när ens "mänskliga rättigheter" begränsas på grund av att man kan utgöra en risk för andra utan att ens veta om det (=asymptomatisk spridning) och att begränsas på grund av något som inte utgör en risk för andra (t.ex. tjocka personer som inte får handla mer än 2 kg livsmedel i veckan).

Ja, det är jättebra att ganska många länder inte kräver något vid inresa så att vi snabbare än kvickt kan inleda nästa stora pandemi tack vare att människor inte behöver ta något nytt ansvar med vad för livsmedel de konsumerar och/eller vilka exotiska djur som de är under längre tider kroppsnära vid.

Jag mår bra som jag gör nu och räds inte corona influensan på något vis och känner inte för att ta ett vaccin vars långtgående effekter ännu är helt okända.
Vaccinera de äldre och sköra som vanligtvis tar influensa vaccinet för att skydda sig hälsa, inte friska och unga personer, totalt vansinne.

Det är ju fantastiskt hur många människor som verkar ha haft hela huvudet uppstoppat någonstans i alla år innan och trott att man inte kan smitta andra med influensor så personer dör, suttit och hetsa folk att ta vaccinen tex. Vi lever i en tid då masspsykoser är vanligt. Jag kan nog lova att 99% av alla som hetsar och tycker det är bra med vaccinpasset och att ta vaccinet aldrig någonsin innan detta har tagit ett vaccin mot influensa. Men efter detta antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas också, annat vore hyckleri.

du svara inte på frågan angående hiv personer, ska de portas från ställen där det finns risk att smitta andra?

Jag förstår inte denna hets, ta vaccinet ni som vill och då är ni ju skyddade? Vi som inte vill ta antar jag ju inte bryr sig om man blir smittad? och där borde det ju vara bra, behövs inga pass eller karantäner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sher!kan:

Jag mår bra som jag gör nu och räds inte corona influensan på något vis och känner inte för att ta ett vaccin vars långtgående effekter ännu är helt okända.
Vaccinera de äldre och sköra som vanligtvis tar influensa vaccinet för att skydda sig hälsa, inte friska och unga personer, totalt vansinne.

Det är ju fantastiskt hur många människor som verkar ha haft hela huvudet uppstoppat någonstans i alla år innan och trott att man inte kan smitta andra med influensor så personer dör, suttit och hetsa folk att ta vaccinen tex. Vi lever i en tid då masspsykoser är vanligt. Jag kan nog lova att 99% av alla som hetsar och tycker det är bra med vaccinpasset och att ta vaccinet aldrig någonsin innan detta har tagit ett vaccin mot influensa. Men efter detta antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas också, annat vore hyckleri.

du svara inte på frågan angående hiv personer, ska de portas från ställen där det finns risk att smitta andra?

Jag förstår inte denna hets, ta vaccinet ni som vill och då är ni ju skyddade? Vi som inte vill ta antar jag ju inte bryr sig om man blir smittad? och där borde det ju vara bra, behövs inga pass eller karantäner

Nu är det ju som så att det t ex finns dom som vill ta vaccin men som inte kan.
Dessutom finns det foliehattar som inte tar vaccinet pga att det ska innehålla chip för att kontrollera dig och annat konstigt.
Folk är så egocentriska och tänker inte på att man vaccinerar sig även för att skydda andra.

I genomsnitt dör 600-700 personer i influensa per år. I COVID-19 har över 14000 personer dött.

HIV-personer portas redan från ställen där dom kan smitta andra, t ex blodgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dessutom finns det foliehattar som inte tar vaccinet pga att det ska innehålla chip för att kontrollera dig och annat konstigt.
Folk är så egocentriska och tänker inte på att man vaccinerar sig även för att skydda andra.

I genomsnitt dör 600-700 personer i influensa per år. I COVID-19 har över 14000 personer dött.

HIV-personer portas redan från ställen där dom kan smitta andra, t ex blodgivning.

Nä det finns en extremt liten del som inte kan.

Corona dödsstatistiken är ju ett stort skämt. Menar du att vi skulle haft 14000 mindre döda utan corona under denna period? Om du tror så hade det varit stort rekord i få döda sett till befolkning.
Har du kollat också angående influensan, knappt ett enda fall har registrerats dessa år pga allt går som corona, löjligt och helt otroligt. Man har inte en aning om vad man håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Av dom 14000 som har dött hur många av dom skulle ha dött av något annat?
Många av dom som har dött speciellt äldre skulle dö ganska snart ändå tyvärr.
Har dom haft viruset inom 30 dagar från sin död då räknas dom som om dom dött från Covid även om det var av andra orsaker.

Jämfört med ett snitt år dog det ca 20 personer mer förra året per 100 000 invånare än vad det gör ett normal år undantaget 2019 som var ett onormalt år där det dog ca 60 personer mindre än normalt per 100 000 invånare.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Visst är det så och jag är lite kluven till det här med Coronapass. Jag ogillar skarpt att jag ska behöva legitimera mig överallt när jag ska göra nåt, som t.ex. att gå till frisören eller klämma ett smörrebröd.

Å andra sidan så blir vaccinerade i stort inte sjuka och sprider inte smittan, så varför ska jag som vaccinerat mig inte få göra saker för att någon annan valt att inte vaccinera sig? Sen finns det förstås många som ännu inte fått möjligheten att vaccinera sig, men det kommer ju ändra sig inom ett par månader.

Jag ser Coronapass som ett nödvändigt ont som förhoppningsvis är relativt snart övergående. För övrigt tror jag vi kommer att se krav på vaccinering för vissa yrken.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Det handlar inte bara om de som inte kan. Det handlar om att minimera risken i samhället i stort. Om dina föräldrar är vaccinerade har dom typ 85% skydd mot deltavarianten och sen kanske 90% skydd mot svår sjukdom om dom trots allt blir smittade. Om man sen sänker sannolikheten att personerna runt omkring dom är smittade så sjunker ju risken för dina föräldrar ytterligare.

Mao, om någon av dina nära och kära är tillhör en riskgrupp så kan du minska risken för att dom blir sjuka genom att vaccinera dig. Om du sen inte vill vaccinera dig så är det givetvis upp till dig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag kan nog lova att 99% av alla som hetsar och tycker det är bra med vaccinpasset och att ta vaccinet aldrig någonsin innan detta har tagit ett vaccin mot influensa.

Med stor sannolikhet har du fel. Ungefär halva Sveriges befolkning vaccinerade sig mot svininfluensan för sisådär 11-12 år sen. Jag bedömer det som väldigt sannolikt att av de som du säger hetsar, så tillhör mer än 1% de som vaccinerades mot svininfluensan.

Skrivet av sher!kan:

Men efter detta antar jag ju att ni alla även kommer ta varje vaccin mot års influensas också, annat vore hyckleri.

Influensan är betydligt mindre smittsam och betydligt mindre dödlig och därför inte direkt jämförbar med Covid-19. Fast givetvis borde vi vaccinera oss även mot influensan. Med lite tur har vi snart influensavaccin som ger skydd mot flera influensor så att man inte behöver vaccinera sig varje år.

Skrivet av sher!kan:

Vi som inte vill ta antar jag ju inte bryr sig om man blir smittad? och där borde det ju vara bra, behövs inga pass eller karantäner

Ska ni inte ha sjukvård heller? Ska vi kanske ha ett register för er som erbjudits vaccin och tackat nej, så att vi när ni får Covid-19 kan skippa sjukvården och stället dumpa er på nån ö i skärgården och se om ni överlever?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vinylens:

Av dom 14000 som har dött hur många av dom skulle ha dött av något annat?
Många av dom som har dött speciellt äldre skulle dö ganska snart ändå tyvärr.

Icke-fråga då samma sak kan frågas om influensafall.

Citat:

Har dom haft viruset inom 30 dagar från sin död då räknas dom som om dom dött från Covid även om det var av andra orsaker.

FOHM räknar på det sättet, Socialstyrelsen gör det inte.

Citat:

Jämfört med ett snitt år dog det ca 20 personer mer förra året per 100 000 invånare än vad det gör ett normal år undantaget 2019 som var ett onormalt år där det dog ca 60 personer mindre än normalt per 100 000 invånare.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s...

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/pr...
"Covid-19 bidrog till att drygt 7 000 fler dog i Sverige i fjol jämfört med åren 2015-2019."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Den klassiska rationaliseringen: rädd för vaccinet men inte viruset trots att viruset har dödat fler än vad vaccinen har...

Influensa != COVID-19. COVID-19 är en mångorgansjukdom (främst en vaskulär sjukdom) medan influensa är enbart en lungsjukdom.

HIV-personer lever ett konstant livslångt dilemmaliv för det vore oetiskt av dem att inte berätta att de har HIV. Å andra sidan är det knappast något bra sätt att få kontakt med nya människor på - ungefär samma visa med min troligen livslånga munherpes och då är ändå munherpes rejält "axelryckande" jämfört med HIV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har tagit mina två sprutor och inga biverkningar alls som med 99% av mänskligheten.

Vad exakt menar du med ”inga biverkningar alls”? Jag kan t.ex. ta mina kollegor som exempel. Ca 30 stycken och på rak arm vet jag 6-7 som fick influensaliknande symtom. Majoriteten av dessa fick det på sina lediga dagar så det handlar inte om att fuska till sig en sjukskrivning. Men jag kan förstås inte garantera att det gäller alla.

Själv klarade jag mig utan feber men jag fick betydligt mer ont i armen än vad jag normalt får av vaccin. Det räknar i alla fall jag som en biverkning.

Skrivet av AplAy:

Dessutom litar jag inte på att majoriteten av munskyddsanvändare ens kan använda sig av dessa korrekt.

Där håller jag helt och hållet med dig. Sitter man och tittar på hur folk beter sig med munskydd blir man mörkrädd. De fyller visserligen sin funktion hyfsat bra (skydda andra än sig själv) men visa munskyddsbärare beter sig på ett sådant sätt att de snarare ökar risken för att bli smittade än tvärtom. Smått löjligt att det fortfarande ska vara så svårt efter all denna tid. Men men, alla är vi dåliga på någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Influensa != COVID-19. COVID-19 är en mångorgansjukdom (främst en vaskulär sjukdom) medan influensa är enbart en lungsjukdom.

SARS-CoV-2 är primärt en lungsjukdom men som kan ge extrapulmonella symtom, precis som influensa.

Permalänk
Medlem

Våg fyra lär komma som ett brev på posten.

Var in på Ikearestaurangen som brukligt när vi veckohandlat. Jag står i matkön som vanligt men med fet ångest denna gång. Inga avstånd alls mellan folk, som om pandemin är över.

Jag höll nästan två meter till framförvarande. De framför mig stod med näsorna i varandras axlar, inga munskydd.

En bit in så kommer en karl med familj och ställer sig bakom mig så brickvagnen skavde på hälsenorna på mig. Han lutade sig mot vagnen så hans huvud var ca halvmetern från mig.

Feg som jag är så sa jag inget men stod och läste demonstrativ lapparna på golvet om att hålla avstånd. Efter en stund så nyser karln rätt ut åt mitt håll. Blev så dj-vla snopen att jag reagerade med att hålla andan.

Drickautomaterna så stod folk på hälarna på varandra för att komma åt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Våg fyra lär komma som ett brev på posten.

Var in på Ikearestaurangen som brukligt när vi veckohandlat. Jag står i matkön som vanligt men med fet ångest denna gång. Inga avstånd alls mellan folk, som om pandemin är över.

Jag höll nästan två meter till framförvarande. De framför mig stod med näsorna i varandras axlar, inga munskydd.

En bit in så kommer en karl med familj och ställer sig bakom mig så brickvagnen skavde på hälsenorna på mig. Han lutade sig mot vagnen så hans huvud var ca halvmetern från mig.

Feg som jag är så sa jag inget men stod och läste demonstrativ lapparna på golvet om att hålla avstånd. Efter en stund så nyser karln rätt ut åt mitt håll. Blev så dj-vla snopen att jag reagerade med att hålla andan.

Drickautomaterna så stod folk på hälarna på varandra för att komma åt.

Fy f-n!
Ja det är bara att hoppas att folk vaccinerar sig och att de flesta lär sig att hålla avstånd, tvätta händer och nysa i armveck osv. Dvs det som lärs ut i förskolan 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad exakt menar du med ”inga biverkningar alls”? Jag kan t.ex. ta mina kollegor som exempel. Ca 30 stycken och på rak arm vet jag 6-7 som fick influensaliknande symtom. Majoriteten av dessa fick det på sina lediga dagar så det handlar inte om att fuska till sig en sjukskrivning. Men jag kan förstås inte garantera att det gäller alla.

Själv klarade jag mig utan feber men jag fick betydligt mer ont i armen än vad jag normalt får av vaccin. Det räknar i alla fall jag som en biverkning.

Förväntade/kända biverkningar och frekvens står i FASS, så det är vettigare att titta där än att försöka göra egen statistik. Att 99 % inte skulle få några biverkningar alls är i vart fall ren humbug. Versionen för vårdpersonal är nästan lite mer lättläst, förutom att det är facktermer för vissa saker, då den har en tabell och inte bara löptext, åtminstone för Comirnaty (Biontech/Pfizer) som nu är vanligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Corona dödsstatistiken är ju ett stort skämt. Menar du att vi skulle haft 14000 mindre döda utan corona under denna period? Om du tror så hade det varit stort rekord i få döda sett till befolkning.
Har du kollat också angående influensan, knappt ett enda fall har registrerats dessa år pga allt går som corona, löjligt och helt otroligt. Man har inte en aning om vad man håller på med.

"Allt går som Corona" ??? Du menar att sjukvården klassar alla förkylningssymptom som Covid19? Nu är du ute och cyklar.
Vinterkräksjukan och säsongsviruset är två smittor som nästan helt slagits ut med restriktionerna. Vinterkräksjukan tack vare handtvätt och säsongsviruset tack vare avståndstagandet.
Covid19 smittar mer och man kan bli väldigt mycket sjukare därför har all fokus varit på det.
De flesta som fått vanliga influensan går och testar sig för Covid19, det blir negativt och man går hem och kryar på sig. Ingen registrering över huvudtaget.
Däremot kan man bli rejält dålig av vanliga influensan med, som Patrik Sjöberg. Du har alltså fel, Patrik Sjöberg är högst troligen registrerad då han var nära döden i flera dagar.

Du har helt enkelt fel. Så är det bara.

Sen funderar man på dina liknelser. Att jämföra Judendom och fetma T.ex. Så urbota dumt att man blir mörkrädd.
Judendom och fetma smittas inte för det första...sen kan jag nog hålla på en hel dag med att förklara varför det inte går att ha sånt som exempel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Att hålla avstånd, tvätta händerna och jobba hemifrån fungerar utmärkt mot andra smittsamma sjukdomar med, coronaåtgärderna har lett till att vi haft färre fall av influensa.
Om vi inte hade haft corona hade vi inte haft samma åtgärder, av bland annat den anledningen hade vi inte fått 14000 färre döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Icke-fråga då samma sak kan frågas om influensafall.

FOHM räknar på det sättet, Socialstyrelsen gör det inte.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/pr...
"Covid-19 bidrog till att drygt 7 000 fler dog i Sverige i fjol jämfört med åren 2015-2019."

På vilket sätt rapporteras det i media hur folk dör? Enligt FOHM inte enligt vad socialstyrelsen säger.

Man kan inte riktigt räkna på att det dog 7000 mer man måste räkna på hur många mer bor det i Sverige än innan.
Det är som trafikverket som vill ha nollvision i antal döda i trafiken det är fler för varje år som får körkort och tyvärr kommer flera dö i trafiken.

Man kan vända och vrida på alla siffror om man vill åt ena eller andra hållet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9