Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spelaspel:

Limmet duger knappt för att hålla kardborren på plats så speciellt svårt att få bort lär det inte vara.

Tycker det sitter asbra här. Sitter som ett smäck.

Permalänk
Medlem

Då va det dags å suga ström ur eluttaget igen

Permalänk
Medlem

Så jävla tacksam att man har gratis el när man läser tråden här 😁
Min Chillflex Pro är inställd på 22° och är igång från 10 på morgonen till runt 22 på kvällen.
Använder Trotecs dörrkit för att få det tätt med utblåset, funkar helt prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Så jävla tacksam att man har gratis el när man läser tråden här 😁
Min Chillflex Pro är inställd på 22° och är igång från 10 på morgonen till runt 22 på kvällen.
Använder Trotecs dörrkit för att få det tätt med utblåset, funkar helt prima.

Jag väntar fortfarande på första elräkningen Får se hur mycket mer det blir faktiskt bli lite intressant, undrar lite vad andras förbrukning brukar ligga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag väntar fortfarande på första elräkningen Får se hur mycket mer det blir faktiskt bli lite intressant, undrar lite vad andras förbrukning brukar ligga på.

Min portabla med 3,5 kW kyleffekt som gick typ 15-16 timmar om dagen höjde räkningen med några hundra per månad. Så helt klart värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min portabla med 3,5 kW kyleffekt som gick typ 15-16 timmar om dagen höjde räkningen med några hundra per månad. Så helt klart värt det.

Jaha inte mer än så.
Nej då är det verkligen värt det!

Permalänk
Medlem

Elräkning utan AC = 330~
Elräkning med AC på heta sommardagarna i halva Juni = 447:-

Kostnad sjukdag pga sömnbrist pga extrem värme utan AC = 20% av en veckas lön

Helt klart värt att köra den ofta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Elräkning utan AC = 330~
Elräkning med AC på heta sommardagarna i halva Juni = 447:-

Kostnad sjukdag pga sömnbrist pga extrem värme utan AC = 20% av en veckas lön

Helt klart värt att köra den ofta

Jag snittar 6-800kr/månad i min hyres-3:a året runt, typ.
Sommaren AC:na på och kanske fläktar, på vintern värmefläktar/element.
Sedan speldatorn på dygnet runt samt en server/nas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag snittar 6-800kr/månad i min hyres-3:a året runt, typ.
Sommaren AC:na på och kanske fläktar, på vintern värmefläktar/element.
Sedan speldatorn på dygnet runt samt en server/nas.

Du skulle nog kunna spara lite på att hoppa elavtal varje år. Tex via elskling.
Personligen skulle det göra ca en hundring om året så ingen större nytta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du skulle nog kunna spara lite på att hoppa elavtal varje år. Tex via elskling.
Personligen skulle det göra ca en hundring om året så ingen större nytta.

Nix. Då höjer vattenfall avgiften och överföringsavgiften istället, så det blir lika dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nix. Då höjer vattenfall avgiften och överföringsavgiften istället, så det blir lika dyrt.

Aha, då är det ju en annan femma.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Behöver införskaffa mig en AC, trött på att stuva in hela familjen i källaren på varma sommardagar.

Bor i radhus med tre våningar, tilläggsisolerad fasad. Sol som ligger på hela dagen, min långsiktiga lösning är markiser runt hela hemmet.

*snabbt kyla ned 2 rum om cirka 15 kvm vardera (kvällstid när utetempen lagt sig, 29 grader till 20 grader innetemp cirka 30 min per rum önskat läge)
*tänker alltså flytta åbäket mellan rummen
*kommer med andra ord inte använda fönsterkit eller andra mer permanenta lösningar
*är medveten om effektförlusterna det medför.

Är jag ute och snurrar?

Har kikat på Nedis WIFIACMB1WT12 men hittar inga recensioner, här i tråden verkar det mest vara Elux som är aktuella, ngt jag missar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lindson:

Behöver införskaffa mig en AC, trött på att stuva in hela familjen i källaren på varma sommardagar.

Bor i radhus med tre våningar, tilläggsisolerad fasad. Sol som ligger på hela dagen, min långsiktiga lösning är markiser runt hela hemmet.

*snabbt kyla ned 2 rum om cirka 15 kvm vardera (kvällstid när utetempen lagt sig, 29 grader till 20 grader innetemp cirka 30 min per rum önskat läge)
*kommer med andra ord inte använda fönsterkit eller andra mer permanenta lösningar

Är jag ute och snurrar?

Har kikat på Nedis WIFIACMB1WT12 men hittar inga recensioner, här i tråden verkar det mest vara Elux som är aktuella, ngt jag missar?

12000 BTU för 4000-4500? Nice!
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Permalänk
Medlem

Äntligen hämtat hem vår AC som stått i förrådet senaste två åren, det här känts rätt OK utan men nu den här helgen fick det vara nog. Jag tror det var några fler som uppskattade det

Har ett sånt där airlock 100 kit, men jag var alldeles för trött för att räkna ut hur det skulle sitta så det fick bli en tjock gardin så länge bara. Får kolla vidare på det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Är jag ute och snurrar?

Tror inte att du kommer att kunna sänka temperaturen med 30% på 30min , byggnaden är uppvärmd, du har antagligen ett visst undertryck för att dra in friskluft AC'n kommer att skapa ett ännu större undertryck och dra in ännu mer luft (från angränsande rum, frånluftsdon, eller vad som nu blir den lättaste vägen). Temperaturen kommer ju att stiga när AC'n stängs av tror att du behöver köra den längre tider (veckor) om byggnaden är väldigt varm för någon chans att kunna köra den 30min / men jag gissar vilt nu det är ju bara 15kvm som ska kylas andra får rätta din förhoppning kanske inte är att hålla 20grader hela natten heller så det kanske fungerar .

Kanske ett monoblock om du inte får ha en split enhet båda är ju slutna system https://www.youtube.com/watch?v=mseVRHFQ06Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Eftersom du bor i hus så skall du helt klart köra en luftvärme pump med multisplit. En utomhusenhet och flera inomhusenheter.
Problemet med din tilltänkta lösning är att så fort du flyttar enheten eller slår av den när du skall sova så kommer temperaturen att gå tillbaka till gamla nivåer inom loppet av någon timma. Du behöver kontinuerlig kylning eftersom huset i sig värms upp.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tror inte att du kommer att kunna sänka temperaturen med 30% på 30min , byggnaden är uppvärmd, du har antagligen ett visst undertryck för att dra in friskluft AC'n kommer att skapa ett ännu större undertryck och dra in ännu mer luft (från angränsande rum, frånluftsdon, eller vad som nu blir den lättaste vägen). Temperaturen kommer ju att stiga när AC'n stängs av tror att du behöver köra den längre tider (veckor) om byggnaden är väldigt varm för någon chans att kunna köra den 30min / men jag gissar vilt nu det är ju bara 15kvm som ska kylas andra får rätta din förhoppning kanske inte är att hålla 20grader hela natten heller så det kanske fungerar .

Kanske ett monoblock om du inte får ha en split enhet båda är ju slutna system https://www.youtube.com/watch?v=mseVRHFQ06Y

Exakt, fastigheten är byggd på 60-talet med självdrag i efterhand har de som bott ansett att det varit för kallt och då har ny isolering och träpanel satts upp rakt på den gamla. Därefter är alla fönster utbytta till 3 glas. Så någon vidare självdrag är det inte längre och därmed stannar den varma luften kvar.

Handlar mest om att då en behaglig insomningstemp om den senare tar sig någon grad är det lugnt.

Monoblock såg väldigt intressant ut, har funderat över ett split system - radhuset är friköpt med ”skalet” regleras i samfällighet så behöver kolla i stadgar och övriga i styrelsen men blir garanterat inte populär om jag smäller upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Eftersom du bor i hus så skall du helt klart köra en luftvärme pump med multisplit. En utomhusenhet och flera inomhusenheter.
Problemet med din tilltänkta lösning är att så fort du flyttar enheten eller slår av den när du skall sova så kommer temperaturen att gå tillbaka till gamla nivåer inom loppet av någon timma. Du behöver kontinuerlig kylning eftersom huset i sig värms upp.

Tack, kände inte till i vilken mån husets värme tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Är jag ute och snurrar?

Skulle rekommendera två fläktar du kan hälla vatten och frysklampar i istället. Kyler dugligt för att kunna somna. Och klamparna hinner ni frysa ner under dagen igen. Om målet bara är att kunna sova. Alternativt bygger en ram med myggnät att sätta i fönstret när det är öppet på nätterna. Är iaf runt 14-15 ute på nätterna här hos oss.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Skulle rekommendera två fläktar du kan hälla vatten och frysklampar i istället. Kyler dugligt för att kunna somna. Och klamparna hinner ni frysa ner under dagen igen. Om målet bara är att kunna sova. Alternativt bygger en ram med myggnät att sätta i fönstret när det är öppet på nätterna. Är iaf runt 14-15 ute på nätterna här hos oss.

Tack, problemet är att jag har en 3 åring och en nyfödd jag inte vill dra en fläkt mot och barnen somnar en bra bit innan utetemp är nere i grader som kyler.

Behöver nog undersöka en split lösning så är jag permanent kvitt utmaningen, öppna fönsterlösningen fungerar bra alla andra årstider (är även bra varmt inne vår och höst, runt 25 grader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Är jag ute och snurrar?

Portabla AC enheter är för oss som inte har möjlighet att installera riktiga Luftvärmepumpar, är vad du missar. En Portabel AC kyler inte mer än rummet den står i, och temperaturen ökar rätt snabbt efter den stängts av om kringliggande rum är varma. Man behöver köra den i ett antal timmar innan. Eller i ditt fall från morgon till sängdags. Du sparar en jäkla massa kånkande (portabla AC enheter väger 30+ kilo) och får ett extremt mycket bättre resultat med en luftvärmepump med två inne-enheter, en investering runt 25000 till 30000:- , så får du energi-effektiv uppvärmning av huset på vintern med.

Permalänk
Medlem

Jag har en ChillFlex Pro EXP34U338CW som jag fick förra veckan.
Den första som jag fick hem fungerade inte alls så fick en ny i utbyte.

Problemet är att dumpar ut något så fruktansvärt mycket kondensvatten (i Cool läget!).
ca 1L/h.
Enl manualen ska man inte behöva koppla på tömningsslangen alls för kylning, men det stämmer ju inte alls i mitt fall. Den inbyggda tanken blir full på några minuter bara.

Har ni några tankar kring detta? Är kanske även denna defekt, tex. att den enbart kör i avfuktningsläge?

Ska sägas att den blåser ut kalluft i rummet, och dumpar varmluft i utloppsröret. Men detta gör den även i ”dry” läget.

Permalänk
Medlem

Ännu en EXP35U538CW kund rapporterar in, har kört i två dygn nu och det fungerar underbart. Kyler hela min trea (med lite fläkt hjälp) till lagom temp. Jag har kört på att kyla ner betongen hårt på dagen och sen sätta 25C på natten, maskinen startar inte så ofta när solen inte ligger på och gassar så det fungerar hjälpligt att sova.

Fönsterkitt är ena sidan på en flyttkartong som våldades in med tejp i karmen till ett badrumsfönster. Tog ett par minuter och fungerar över förväntan. Kommer fungera utmärkt tillsvidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av geuken:

Ännu en EXP35U538CW kund rapporterar in, har kört i två dygn nu och det fungerar underbart. Kyler hela min trea (med lite fläkt hjälp) till lagom temp. Jag har kört på att kyla ner betongen hårt på dagen och sen sätta 25C på natten, maskinen startar inte så ofta när solen inte ligger på och gassar så det fungerar hjälpligt att sova.

Fönsterkitt är ena sidan på en flyttkartong som våldades in med tejp i karmen till ett badrumsfönster. Tog ett par minuter och fungerar över förväntan. Kommer fungera utmärkt tillsvidare.

Jag måste fråga: hur har du placerat fläktarna? Min portabla AC står vid fönstret på skuggsidan och sedan är det sängen och rummets dörr framför den. Ställer man fläktarna vid dörröppningarna så att de blåser bort kalluft från rummet och så blir det ett slags flöde då för kalluften? Jag tänkte bara se om jag kan kyla skuggsidan av min lägenhet där jag arbetar och sover vilket då är viktigast att ha svalast.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Problemet är att dumpar ut något så fruktansvärt mycket kondensvatten (i Cool läget!).
ca 1L/h.
Enl manualen ska man inte behöva koppla på tömningsslangen alls för kylning, men det stämmer ju inte alls i mitt fall. Den inbyggda tanken blir full på några minuter bara.

Har ni några tankar kring detta? Är kanske även denna defekt, tex. att den enbart kör i avfuktningsläge?

Ska sägas att den blåser ut kalluft i rummet, och dumpar varmluft i utloppsröret. Men detta gör den även i ”dry” läget.

låter som att vattenhjulet som stänker på kondensorns lameller inte snurrar som den skall - om man öppnar kåpan om man är lite händig (och inte är rädd för att riskera garanti) så är det en liten motor och med lång axel in i flänspaketet som skall snurra i läge cool (men står still i läge dry) - den kanske är bara blockerad av något och lätt kan lossas om man hjälper till för hand...

Annars är det bara att baxa tillbaka maskinen igen och säga att kondensvattenhanteringen inte fungerar i cool-läget så får säljaren lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga: hur har du placerat fläktarna? Min portabla AC står vid fönstret på skuggsidan och sedan är det sängen och rummets dörr framför den. Ställer man fläktarna vid dörröppningarna så att de blåser bort kalluft från rummet och så blir det ett slags flöde då för kalluften? Jag tänkte bara se om jag kan kyla skuggsidan av min lägenhet där jag arbetar och sover vilket då är viktigast att ha svalast.

Exakt, en rusta bordsfläkt på golvet som går på lägsta varv drar ut luften ur "AC-rummet" så att kompressorn inte stannar. Min lägenhet är rätt liten så det fungerar bra att driva luften vidare genom dörröppningarna.

När jag kommer över i nästa lägenhet så blir det 2-slang etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av geuken:

Exakt, en rusta bordsfläkt på golvet som går på lägsta varv drar ut luften ur "AC-rummet" så att kompressorn inte stannar. Min lägenhet är rätt liten så det fungerar bra att driva luften vidare genom dörröppningarna.

När jag kommer över i nästa lägenhet så blir det 2-slang etc.

Grymt! Tack för tipset!

Vilken bordsfläkt är det? https://www.rusta.com/se/sv/sok/?q=bordsfl%C3%A4kt&type=items

Jag kikar där och undrar vilken cm storlek du har på dina rusta bordsfläktar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är såna här dagar som gör att man känner att min portabla ac är bland det bästa köpet jag gjort.
❄️ cold all day ⛄️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Grymt! Tack för tipset!

Vilken bordsfläkt är det? https://www.rusta.com/se/sv/sok/?q=bordsfl%C3%A4kt&type=items

Jag kikar där och undrar vilken cm storlek du har på dina rusta bordsfläktar?

Idag skulle jag köpa https://www.öob.se/bygg/el-vvs/varme-kyla/bordsflakt-voltage-... eller liknande. Den jag har är 10+ år nu så det är nog menlöst att försöka hitta exakt samma på rusta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

ca 1L/h.

Hur gick du tillväga för att få den utbytt? Köpte nämligen samma för ett tag sedan men har märkt att den efter avstängning läcker ut massa vatten på golvet... Började med att kontakta ÅF (Vitvaruexperten) men det tog dem 8 dagar att ens besvara mitt första mail vilket jag besvarade en timme senare och nu har det gått 5 dagar utan svar igen...

Så nu är planen att kontakta Electrolux istället. Frågan är om man ska ringa till dem eller om man bara ska boka service på direkten? Hur gjorde du, om du inte gick via ÅF dvs.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz