Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Nu provade jag att flytta över PS4-spel efter att ha kopplat SSD:n till den främre USB C-porten. Nu går det snabbt! Fortfarande problem med viloläge, men då är ändå ett problem löst. Undrar verkligen varför det strulade med bakporten...

Hm, dålig kabel?

Och du kan väl ladda hem spel från PS appen? Går jag in på ett spel jag äger men inte har installerat har jag en ”Download to console”-knapp.

Edit: Testade att göra så själv och av någon anledning kommer den inte längre än ”waiting to download”. Skumt, har för mig att jag har gjort så förut men det måste ha varit PS5-spel.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Hm, dålig kabel?

Och du kan väl ladda hem spel från PS appen? Går jag in på ett spel jag äger men inte har installerat har jag en ”Download to console”-knapp.

Edit: Testade att göra så själv och av någon anledning kommer den inte längre än ”waiting to download”. Skumt, har för mig att jag har gjort så förut men det måste ha varit PS5-spel.

Det ska definitivt gå. Minns distinkt att jag stod på jobbet och började ladda ner Horizon Zero Dawn när det blev gratis via Play At Home kampanjen och kunde spela det när jag kom hem.

EDIT: Jepp går än också

Lång bild
Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det ska definitivt gå. Minns distinkt att jag stod på jobbet och började ladda ner Horizon Zero Dawn när det blev gratis via Play At Home kampanjen och kunde spela det när jag kom hem.

Japp, nu gick det faktiskt. Kan ha varit så att det var uppdateringar köade tidigare eller något.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Japp, nu gick det faktiskt. Kan ha varit så att det var uppdateringar köade tidigare eller något.

Jag kan otroligt nog ladda ned spel via PS-appen. Provade att ladda ned Fallout 4 - gick utan problem. PS5:an var i viloläge och SSD:n började blinka så fort jag satte igång nedladdningen via appen. Skumt att uppdateringar ej verkar gå...

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sötpotatis:

Jag kan otroligt nog ladda ned spel via PS-appen. Provade att ladda ned Fallout 4 - gick utan problem. PS5:an var i viloläge och SSD:n började blinka så fort jag satte igång nedladdningen via appen. Skumt att uppdateringar ej verkar gå...

Finns det inte en inställning för viloläget där ena behåller mer funktionalitet?

Kan minnas helt galet gör men körde i början inställningen som ger en strömsnålare konsol i viloläget men valde senare det andra alternativet så den kan uppdatera i viloläget.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Finns det inte en inställning för viloläget där ena behåller mer funktionalitet?

Kan minnas helt galet gör men körde i början inställningen som ger en strömsnålare konsol i viloläget men valde senare det andra alternativet så den kan uppdatera i viloläget.

Nope, alla energispararinställningar är avstängda och uppdateringar ska fungera i viloläge. Fungerade senast när jag lät CoD: Cold War uppdatera när konsolen vilade. Det är ju dock ett PS5-spel.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Ghost of Tsushima Director's Cut släpps den 20:e augusti

Ghost of Tsushima Director’s Cut kommer släppas 20:e augusti, $69.99USD för PS5 och $59.99USD för PS4
Om du redan äger ett exemplar till PS4 så kan du förhandsboka på (PS Store) Director's Cut för $19.99USD och därmed ta del av DLC.
Har du bara originalet av spelet kan du uppgradera från vanilla till Director's Cut för $29.99 USD.
Ghost Of Tsushima Director's Cut inkluderar Iki Island Expansion, även tillgänglig för PS4.

PS5 features
- fixed Japanese lip sync
- DualSense support
- 3D audio enhancements
- load time improvements
- 4K options
- targeting 60 FPS
- save transfer

Personligen kommer jag vänta tills det går ner i pris då 300:- för dlc + PS5-patch blir lite för mycket.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tjenare !

Helt ny på det här med konsol (igen, har en gammal PS3 som stått orörd i några år nu) då det trillade in en PS5 disk version idag.

Vilket av de båda abonnemangen bör man ha?
Playstation Plus eller Playstation Now eller rent av båda två?
För o nackdelar med de båda ?

Tacksam för svar.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tjenare !

Helt ny på det här med konsol (igen, har en gammal PS3 som stått orörd i några år nu) då det trillade in en PS5 disk version idag.

Tacksam för svar.

/Homer_S

Stort grattis och välkommen!

PS+ och PS Now är två helt olika tjänster.

För att kunna spela online mot/med andra människor så behöver du PS+, som bonus så får du ett PS5-spel och två PS4-spel varje månad (första tisdagen i varje månad), dessa spel har du tillgång till tills du avslutar tjänsten. Dessutom kan du spara dina savelägen i "molnet".

PS Now är en tjänst där du har tillgång till ca 800 spel, PS4, PS3, PS2. Vissa spel kan du ladda ner och andra streamar du. Nya spel läggs till varje månad och några försvinner.

Själv har jag båda tjänsterna då det var rea under Black Friday, använder PS+ mycket mer än PS Now (som jag förmodligen inte kommer förlänga).

På Prisjakt kan du kolla efter billiga spel, köper du i PS Store så får du i regel betala rätt mycket om du inte hittar något på rea (det är alltid en eller två reor igång).
https://www.prisjakt.nu/c/playstation-5-spel

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tjenare !

Tacksam för svar.

/Homer_S

Börja definitivt med PS Plus iaf så får du PS Plus Collectionen vilket är en stor bunt med bra PS4 spel då du missat dem om du hoppade över PS4 generationen: https://www.pushsquare.com/guides/all-ps-plus-collection-game...

PS Now är inte ett måste i dagsläget tycker jag. Men på sikt kan det bli Sony's Game Pass konkurrent.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Stort grattis och välkommen!

PS+ och PS Now är två helt olika tjänster.

För att kunna spela online mot/med andra människor så behöver du PS+, som bonus så får du ett PS5-spel och två PS4-spel varje månad (första tisdagen i varje månad), dessa spel har du tillgång till tills du avslutar tjänsten. Dessutom kan du spara dina savelägen i "molnet".
https://www.psu.com/wp/wp-content/uploads/2021/05/playstation-plus-ps4-ps5-free-games-june-2021-1-768x430.jpg

PS Now är en tjänst där du har tillgång till ca 800 spel, PS4, PS3, PS2. Vissa spel kan du ladda ner och andra streamar du. Nya spel läggs till varje månad och några försvinner.

Själv har jag båda tjänsterna då det var rea under Black Friday, använder PS+ mycket mer än PS Now (som jag förmodligen inte kommer förlänga).

På Prisjakt kan du kolla efter billiga spel, köper du i PS Store så får du i regel betala rätt mycket om du inte hittar något på rea (det är alltid en eller två reor igång).
https://www.prisjakt.nu/c/playstation-5-spel

Skrivet av lambdan:

Börja definitivt med PS Plus iaf så får du PS Plus Collectionen vilket är en stor bunt med bra PS4 spel då du missat dem om du hoppade över PS4 generationen: https://www.pushsquare.com/guides/all-ps-plus-collection-game...

PS Now är inte ett måste i dagsläget tycker jag. Men på sikt kan det bli Sony's Game Pass konkurrent.

Tack för svaren !

Blir o skriva på ett år med PS PLUS till att börja med.
Verkar vara bra värde för pengarna.

Någon av er som spelar World Of Tanks och vet om man kan använda sitt PC konto o spela på sin PS5 ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tack för svaren !

Blir o skriva på ett år med PS PLUS till att börja med.
Verkar vara bra värde för pengarna.

Någon av er som spelar World Of Tanks och vet om man kan använda sitt PC konto o spela på sin PS5 ?

/Homer_S

Ett år PS+ är väldigt värt tycker jag.
Om du inte vet så kan du få 20% billigare köp om du laddar via https://partner.getgifted.com/se/.

Verkar inte funka så som du beskriver det. :/

"World of Tanks features cross-platform support on PS4 and Xbox One. Console players can battle each other online, regardless of platform. The PC version of WoT does not feature cross-play. PC gamers cannot play with those on PlayStation 4 or Xbox."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ett år PS+ är väldigt värt tycker jag.
Om du inte vet så kan du få 20% billigare köp om du laddar via https://partner.getgifted.com/se/.

Verkar inte funka så som du beskriver det. :/

"World of Tanks features cross-platform support on PS4 and Xbox One. Console players can battle each other online, regardless of platform. The PC version of WoT does not feature cross-play. PC gamers cannot play with those on PlayStation 4 or Xbox."

Tack för länken, väldigt uppskattat.

Surt ang WoT
Har ju nästan 25000 matcher på PC så det hade varit kul o kunna rulla vidare på det kontot även på PS5an, men men...
Man kan inte få allt.

/Homer_S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Tack för länken, väldigt uppskattat.

Surt ang WoT
Har ju nästan 25000 matcher på PC så det hade varit kul o kunna rulla vidare på det kontot även på PS5an, men men...
Man kan inte få allt.

/Homer_S

I regel är crossplay med PS bara möjligt i undantagsfall, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

I regel är crossplay med PS bara möjligt i undantagsfall, tyvärr.

Minst sagt, Sony är lite speciella: https://www.pcgamer.com/sony-charges-for-crossplay-support-to...

@Homer_S1 fortsätt att spela WoT på PC såvida du inte kan acceptera att starta om från början. I detta fall så är man nog mer rädd för överlägsna PC-spelare. Exempelvis med Battlefield och CoD så brukar man inte vilja blanda konsol och PC heller, i och med PC's bättre kontroller för ändamålet. Men det faktum att crossplay med Playstation och Xbox redan finns så betalar förmodligen Wargaming redan Sony.

Skadar nog inte att kolla upp med deras support.

Permalänk
Medlem

Har inte införskaffat en ps5 än - har ägt varje generation men nu är jag osäker. Har alltid föredragit ps franför xbox både vad gäller spelkontent och estetik överlag men sista åren känns det som pc-spelandet har tagit över och i tillägg gillar jag microsofts inställning till crossplay och att få det mesta från sina spelkataloger över till pc.

Det känns lite som "FAN, jag VILL ju egentligen köpa en ps5 men var hittar jag motivationen"?

Sista åren har det mest blivit spel med stora single player kampanjer - tänk AC, Far Cry, Horizon, Days Gone osv. Även om jag älskade Last of Us till ps4 (och gärna hade lirat det igen) så räcker det inte för köp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har inte införskaffat en ps5 än - har ägt varje generation men nu är jag osäker. Har alltid föredragit ps franför xbox både vad gäller spelkontent och estetik överlag men sista åren känns det som pc-spelandet har tagit över och i tillägg gillar jag microsofts inställning till crossplay och att få det mesta från sina spelkataloger över till pc.

Det känns lite som "FAN, jag VILL ju egentligen köpa en ps5 men var hittar jag motivationen"?

Sista åren har det mest blivit spel med stora single player kampanjer - tänk AC, Far Cry, Horizon, Days Gone osv. Även om jag älskade Last of Us till ps4 (och gärna hade lirat det igen) så räcker det inte för köp.

Behöver ju inte skaffa en här och nu Vänta nåt år så finns det fina exclusives och kanske en "Slim" variant så man inte behöver dedikera hela sin tv-möbel till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Behöver ju inte skaffa en här och nu Vänta nåt år så finns det fina exclusives och kanske en "Slim" variant så man inte behöver dedikera hela sin tv-möbel till den.

Min Ps5a tar exakt lika mycket plats som min ps3a, dvs ett fack i tv möbeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Stora singleplayerspel är Sonys fokus. Jag spelar mycket som du nu för tiden och är väldigt nöjd med PS5. Sonys exklusiva spel är bland de bättre i genren (klart bättre än t ex AC).

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Finns ganska liten poäng att köpa en redan nu ärligt talat. Har man ett större PS4-bibliotek, speciellt med titlar som fungerar på PS5 eller som får förbättringar blir den lite intressantare. Då Sony ser ut att satsa på att merparten Sony-exklusiva spel även ska fungera på PS4 så kommer titlar som på riktigt byggts för möjligheterna PS5 erbjuder att dröja. Ska även lanserings PS4 fungera kommer det bli begränsningar av titlarna för att få det att fungera ens någorlunda.

Med tanke på att Sony allt mer verkar vilja släppa sina tidigare exklusiva titlar och tillåter partners att göra detta (Quantum Dreams Heavy Rain, Beyond: Two Souls och Detroit: Become Human för ett tidigare exempel) så kanske vi faktiskt få se allt dyka upp. Men att det sker samtidigt känns tveksamt, FF7 Remaken till PC skjuts på framtiden i och med Intergrade, så det är minst ett år till från dess lansering.

Då jag förmodar att du också hittat fram till Game Pass, av titlarna du nämnt så har AC funnits sedan början, likaså Far Cry, Days Gone släpptes till PC under våren (bra port, skaffa om du inte gjort), Horizon släpptes förra sommaren med buggar i och med dåligt jobb med porten men håller idag hög kvalitet. Last of Us har vi inte fått ännu men ryktas om att Last of Us 2 är på väg till PC. Uncharted 4 läckte Sony själva att är på väg.

Så egentligen, såvida du inte ser någon riktig anledning att skaffa en PS5 mer än för köpandets skull så skadar det inte att vänta. Är själv lite halvt på att sälja min, men så länge det är lite oklart hur det bli med Horizon 2 och PC så kommer jag nog hålla på min. Lite därför jag ens köpte den, dels att jag hade turen att köpa en på lanseringsdagen, men också vara redo till Horizon 2. Men med över ett halvårs facit så inser jag hur lite den använts, har inte tillräckligt med tid att lägga på allt jag vill hinna med och oftast blir annat högre prioriterat.

Permalänk
Medlem

Bra input - just ps4 köpte jag kanske två år efter lanseringen, because småbarnsförälder så hade inte tid. Det känns nog som den rimligaste vägen att gå - avvakta och spontanköpa senare.

Billigaste ps5 jag verkar kunna få tag på just nu är ändå 7,5-8k och det tar emot när man ändå har en pc som fixar det mesta på högsta-ish inställingar. Får välan leva med att göra som ungdomarna och kolla playthroughs

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Bra input - just ps4 köpte jag kanske två år efter lanseringen, because småbarnsförälder så hade inte tid. Det känns nog som den rimligaste vägen att gå - avvakta och spontanköpa senare.

Billigaste ps5 jag verkar kunna få tag på just nu är ändå 7,5-8k och det tar emot när man ändå har en pc som fixar det mesta på högsta-ish inställingar. Får välan leva med att göra som ungdomarna och kolla playthroughs

Förr eller senare släpper det och inte bara att konsolerna finns till i lager och ordinarie pris men också i kampanjer till lägre pris.

Demons Souls är maffigt, men en remaster och originalet till PS3 är riktigt fin vis RPCS3. Returnal gillar jag men tycker inte den respekterar min redan begränsade tid. När jag försökte spela, vid lanseringen fanns många problem med spelet varav de flesta bör vara fixade idag. Förutom avsaknad av sparsystem då. Bara dessa av de PS5 exklusiva titlarna som intresserar mig så här långt. Och så många fler än så finns ju heller ändå inte ännu.

Om du kan så spara på upplevelsen. Men även jag gör så med intressanta titlar jag av olika anledningar inte är intresserad av att spela, eller för att effektivisera min tid. Ibland sånna jag redan spelat men inte kan motivera tiden att spela om igen.

Spelar jag något som inte kräver full uppmärksamhet (Dragon Quest XI S just nu) så är det perfekt med något sådant på sidoskärmen. Eller Netflix/YouTube/Pod/Plex eller vad som helst.

Sen dagen jag förhoppningsvis blir ekonomiskt oberoende så blir det nog att lägga ner mer tid i spelandet, såvida inte intresset ändrats helt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förr eller senare släpper det och inte bara att konsolerna finns till i lager och ordinarie pris men också i kampanjer till lägre pris.

Demons Souls är maffigt, men en remaster och originalet till PS3 är riktigt fin vis RPCS3. Returnal gillar jag men tycker inte den respekterar min redan begränsade tid. När jag försökte spela, vid lanseringen fanns många problem med spelet varav de flesta bör vara fixade idag. Förutom avsaknad av sparsystem då. Bara dessa av de PS5 exklusiva titlarna som intresserar mig så här långt. Och så många fler än så finns ju heller ändå inte ännu.

Om du kan så spara på upplevelsen. Men även jag gör så med intressanta titlar jag av olika anledningar inte är intresserad av att spela, eller för att effektivisera min tid. Ibland sånna jag redan spelat men inte kan motivera tiden att spela om igen.

Spelar jag något som inte kräver full uppmärksamhet (Dragon Quest XI S just nu) så är det perfekt med något sådant på sidoskärmen. Eller Netflix/YouTube/Pod/Plex eller vad som helst.

Sen dagen jag förhoppningsvis blir ekonomiskt oberoende så blir det nog att lägga ner mer tid i spelandet, såvida inte intresset ändrats helt då.

Har man nått vår nivå av spelintresse så man sitter och postar goda råd till randoms på forum så är väl chansen överhängande att intresset är livslångt ;p

En positiv grej med att köpa in sig "sent" i ps4 var ju att det fanns en stor, och billig, spelkatalog att sondera - och det är ju ett argumemt för att vänta in ps5 en stund.

Bara man kunde slippa den där gnagande Vill Ha-känslan...

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Ingår i PS+

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Tyvärr så lider spelet ganska rejält av screentearing. Kanske kommer en patch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste ta tag i God Of War snart. Har ju fått PS5-patch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min PS5 från Netonnet igår som jag beställde i onsdags förra veckan Lite spontant inköp då jag egentligen tänkt vänta till i höst då med anledning av att "det inte finns några PS5 spel" än. Jag har en bra PC där jag spelar och kommer spela alla multiplattformsspel. Det är dessutom billigare på PC mm mm.

MEN. Vad finns det för spel i nulägen som är värda att spela på PS5? Något bra spel som man känner en next-gen upplevelse av?

Vad finns det för bra PS4 spel som är uppdaterade för att rulla bättre på PS5?
Ska tillägga att jag ägde en PS4 för ett par år sedan och har spelat alla Uncharted samt första Last of Us.

Har ni tips får ni gärna dela med er

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag fick hem min PS5 från Netonnet igår som jag beställde i onsdags förra veckan Lite spontant inköp då jag egentligen tänkt vänta till i höst då med anledning av att "det inte finns några PS5 spel" än. Jag har en bra PC där jag spelar och kommer spela alla multiplattformsspel. Det är dessutom billigare på PC mm mm.

MEN. Vad finns det för spel i nulägen som är värda att spela på PS5? Något bra spel som man känner en next-gen upplevelse av?

Ska tillägga att jag ägde en PS4 för ett par år sedan och har spelat alla Uncharted samt första Last of Us.

Kul att du fått tag i en maskin. Det finns några godbitar redan nu.
Dessutom får du ju 20 PS4-spel med Playstation Plus Collection.

Ratchet & Clank: Rift Apart. Har fått väldigt bra recensioner. 88/100 på Metacritic.

Demon's Souls är remake på det klassiska PS3-spelet. Unisont hyllat. 92/100 på Metacritic.

Returnal är Housemarques senaste spel. Roguelike bullet-hell, 86/100 på Metacritic.

Kommande titlar som ser riktigt bra ut:

Kena: Bridge of Spirits. Släpps i augusti.

Horizon: Forbidden West. Släpps senare i år.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Har man nått vår nivå av spelintresse så man sitter och postar goda råd till randoms på forum så är väl chansen överhängande att intresset är livslångt ;p

En positiv grej med att köpa in sig "sent" i ps4 var ju att det fanns en stor, och billig, spelkatalog att sondera - och det är ju ett argumemt för att vänta in ps5 en stund.

Bara man kunde slippa den där gnagande Vill Ha-känslan...

Haha ja, såvida man inte blir gubbig i förtid då. "Det var bättre förr", eller allmänt Nolan Bushnell-ig.

Precis, vänta ett år iallafall skadar nog inte. Köpte min PS4'a 1-2 år efter lansering och var rätt lagomt, men även där blev det en del dubbeldippar med sånt jag redan hade till PC bara för att motivera köpet. Försöker låta bli sånt i den mån det går idag, finns roligare saker att göra med hårt inarbetade pengar.

Skulle man köpa in sig i Playstation idag så hade jag nog faktiskt tipsat om en begagnad PS4 eller ännu bättre Pro. Borde gå att göra rätt fina kap med konsol och en hög med spel för relativt små summor, och sedan använda spelen om man senare uppgraderar till PS5.

Haha, förstår dig helt där. Känner mig själv rätt bra, hade jag inte köpt en PS5 vid lanseringen så hade jag gått och suktat efter den. Jakten är roligare än att bara äga. Vilket också gjorde att jag slutade ganska tidigt med att samla retrospel. Kul... men bara så länge man försöker fynda rätt.

Skrivet av Streamdog:

Ganska få som är exklusiva fortfarande, men Demons Souls remastern och Returnal är nog de jag själv ändå vill rekommendera. Bägge är ganska tidskrävande dock. Days Gone brukade jag föreslå men finns en bättre version på PC idag, den rekommenderas om den typ av spel är intressant. Sedan Ghost of Tsushima. PS4-versionen ger 4K(ish) 60FPS på PS5 men en uppdaterad version är på gång, kostar att få de PS5-specifika uppdateringarna.

Sedan Last of Us 2. Många som gnäller på spelet av alla möjliga anledningar men tycker personligen spelet är kriminellt underskattat. Lite osäker på hur spelet funkar på PS5, om det kommit några enhancements. Men gillar du första spelet så bör det gå att fynda spelet för till och från. Iallafall på skiva då.

Permalänk
Hedersmedlem

@Streamdog Jag kan även tipsa om God of War och Days Gone. Båda har 60 FPS-patchar för PS5. Som PC-spelare kan det vara tufft med 30 FPS.