Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Förstår hur du tänker men tycker lite att om man ger ut ett spel "gratis" (du betalar ändå för PS+) så ska man inte dela upp sin spelarbas på två sidor där ena blir utlåst från en Next gen Patch.

Nu är det ändå så att det finns 120 miljoner på ena sidan och knappt 10 miljoner på andra. Nu är det knappt hälften av de 120 miljonerna som har PS+ så.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Måste säga att de lyckats med att skapa köpsug. Trots att det inte finns något ps5-spel som lockar, möjligen Returnal då, så vill jag ha en. Nej, får vara lite rationell och köra på ps4 pro tills vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mono:

Är väl inte så konstigt på gratisspel ändå? Mycket vill ha mer antar jag.

Skrivet av tyvar1:

Förstår hur du tänker men tycker lite att om man ger ut ett spel "gratis" (du betalar ändå för PS+) så ska man inte dela upp sin spelarbas på två sidor där ena blir utlåst från en Next gen Patch.

Som @tyvar1 skriver, dumt att dela upp spelarbasen och när huvudkonkurrenten inte ens tar ut en avgift för uppgraderingen så ser det inte lika bra ut. Spelen är som sagt inte gratis då du måste betala för att kunna lägga till dom, och de fungerar bara så länge du betalar för tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Måste säga att de lyckats med att skapa köpsug. Trots att det inte finns något ps5-spel som lockar, möjligen Returnal då, så vill jag ha en. Nej, får vara lite rationell och köra på ps4 pro tills vidare.

Stackare, PS5 som är så bra

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Verkar som många tänker såhär..

Jag köpte inte PS5 i första hand för PS5 spel. Jag köpte den för att få en tyst och kraftfull konsol, som laddar spelen på en bråkdel av vad det tar på PS4. Att det går att köra patchade PS4-spel i 60 FPS är också fint. Har aldrig ångrat att jag köpte PS5, den vinner på alla plan över den PS4 pro jag hade innan!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Trist att man tog platinum för typ 3 veckor sedan. Men blir nog att spela om det, riktigt bra spel

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asssor:

https://www.youtube.com/watch?v=A5gVt028Hww

Trist att man tog platinum för typ 3 veckor sedan. Men blir nog att spela om det, riktigt bra spel

Bra spel, har för mig jag också tog Platinum i början av året när jag spelade igenom det.

https://www.eurogamer.net/articles/2021-07-01-ghost-of-tsushi...

"Ghost of Tsushima: Director's Cut will be available as a full-price digital and physical release, costing $59.99 USD on PS4 and $69.99 USD on PS5. Those that pre-order via the PS Store can download the existing PS4 version of the game immediately, and all progress will transfer to the Director's Cut on release (this is also the case if you already own the original game).

Additionally, owners of the original edition have the option to upgrade to the Director's Cut at any time from 20th August. It'll cost $19.99 USD to upgrade from the original version to the Director's Cut on PS4 and $29.99 USD to do so on PS5. Those that purchase the PS4 Director's Cut can upgrade to the PS5 version for $9.99."

Går att uppgradera befintliga versioner mot en kostnad, vad nu det blir med vår valuta. 300kr för att uppgradera PS4-utgåvan till PS5-utgåvan gissningsvis.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Asssor:

https://www.youtube.com/watch?v=A5gVt028Hww

Explore the brand new Iki Island, plus PS5-specific enhancements like DualSense controller haptic feedback, Japanese lip sync, and more.

PS5 exclusive features:

• Cutscenes in Ghost of Tsushima and on Iki Island will now offer lip sync for Japanese voice over.

• Ghost of Tsushima, Ghost of Tsushima: Legends, and the new Iki Island expansion will all take advantage of haptic feedback and adaptive triggers.

• 3D audio enhancements.

• Drastically improved load times.

• 4K resolution options and framerates targeting 60 FPS.

https://blog.playstation.com/2021/07/01/ghost-of-tsushima-dir...,

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Explore the brand new Iki Island, plus PS5-specific enhancements like DualSense controller haptic feedback, Japanese lip sync, and more.

PS5 exclusive features:

• Cutscenes in Ghost of Tsushima and on Iki Island will now offer lip sync for Japanese voice over.

• Ghost of Tsushima, Ghost of Tsushima: Legends, and the new Iki Island expansion will all take advantage of haptic feedback and adaptive triggers.

• 3D audio enhancements.

• Drastically improved load times.

• 4K resolution options and framerates targeting 60 FPS.

https://live.staticflickr.com/65535/51281763061_f29021994a_h.jpg

https://blog.playstation.com/2021/07/01/ghost-of-tsushima-dir...,

Måste vara tungt med Japansk lip synk när det kräver en PS5

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av lambdan:

Måste vara tungt med Japansk lip synk när det kräver en PS5

Haha detta är true next gen 😆

"We’ve heard your feedback about the lack of Japanese lip sync in the original version of Ghost of Tsushima, and it’s something we worked hard to address in this new release. Thanks to the PS5’s ability to render cinematics in real time, cutscenes in Ghost of Tsushima and on Iki Island on PS5 will now offer lip sync for Japanese voice over."

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Går att uppgradera befintliga versioner mot en kostnad, vad nu det blir med vår valuta. 300kr för att uppgradera PS4-utgåvan till PS5-utgåvan gissningsvis.

Älskar detta spelet och kommer nog definitivt köpa uppgraderingen. Ser många klaga att det inte är gratis uppgradering och sånt, men jag tycker det är viktigt att komma ihåg att man får en helt ny ö med en ny story på. Dessutom alla grafiska uppgraderingar samt haptic feedback och adaptive triggers. Låter fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Blir en uppgradering av Ghost även för mig. Hade nog inte gjort det ifall jag redan spelat igenom det vanliga.

Uppgraderade Spiderman till remastered och ångrar det inte en sekund. Tycker dock det är sniket att ta betalt utan att lägga till mer innehåll.

Helt underbart med en PS4 backlogg på en PS5 i dessa tider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Älskar detta spelet och kommer nog definitivt köpa uppgraderingen. Ser många klaga att det inte är gratis uppgradering och sånt, men jag tycker det är viktigt att komma ihåg att man får en helt ny ö med en ny story på. Dessutom alla grafiska uppgraderingar samt haptic feedback och adaptive triggers. Låter fantastiskt.

Tror du man behöver köra om storyn för att få tillgång till nya ön?, nu tror jag iofs min savefil finns kvar så kan väl överföra.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av TuHack:

Helt underbart med en PS4 backlogg på en PS5 i dessa tider

Verkligen! Kombinationen med Next Gen patcher på PS4 backlogen och GamePass på min Series X gör så denna gen startade väldigt bra för min del!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet vi om man kan använda befintliga sparfilen på GoT på directors cut? Har börjat spela det på min PS5 men kanske ska vänta om man inte kan överföra..

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Kvarnis:

Tror du man behöver köra om storyn för att få tillgång till nya ön?, nu tror jag iofs min savefil finns kvar så kan väl överföra.

Skrivet av Zeroastic:

Vet vi om man kan använda befintliga sparfilen på GoT på directors cut? Har börjat spela det på min PS5 men kanske ska vänta om man inte kan överföra..

Transferring your progress

If you already own Ghost of Tsushima on PS4, you’ll be able to transfer your save to PS5 to pick up where you left off. For new players, the new Iki Island content will be available beginning in Act 2 of Ghost of Tsushima, after you’ve made your way to the Toyotama region.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare

Fler PC ports?

Citat:

Nixxies is described as "a company specializing in video game design, development and porting"; and more specifically, it has worked on PC ports and optimizations for titles like the recent Tomb Raider trilogy, Marvel’s Avengers and Deus Ex: Mankind Divided. So with this acquisition, Sony might be planning to expand its PC ports library.

Visa signatur

Permalänk

Så, då har jag fått min Samaung T7 (1TB). Körde in den i bakre USB-porten med medföljande kabel. Jag märker dock att det går extremt långsamt att överföra PS4-spel från den interna hårddisken till T7:an. Är det något ni har märkt av? Att installera spel på nytt i T7:an går som vanligt, det är bara överföringar som är långsamma. Har det något med portvalet att göra - att den ska kopplas till den främre USB C-porten? Vad jag har läst så är USB-portarna där bak lika snabba som USB C-porten, sen är det bättre lämpat för min del att ha den där bak för att kunna ställa T7:an på TV-bänken. Ni tror inte annars att min T7:a råkar vara defekt?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Så, då har jag fått min Samaung T7 (1TB). Körde in den i bakre USB-porten med medföljande kabel. Jag märker dock att det går extremt långsamt att överföra PS4-spel från den interna hårddisken till T7:an. Är det något ni har märkt av? Att installera spel på nytt i T7:an går som vanligt, det är bara överföringar som är långsamma. Har det något med portvalet att göra - att den ska kopplas till den främre USB C-porten? Vad jag har läst så är USB-portarna där bak lika snabba som USB C-porten, sen är det bättre lämpat för min del att ha den där bak för att kunna ställa T7:an på TV-bänken. Ni tror inte annars att min T7:a råkar vara defekt?

Jag har nog ungefär samma problem fast jag hade inte använt ordet extremt kanske. I varje fall går det lite slöare att flytta än att installera direkt på disken. Men jag tänker att det kanske har och göra med att filerna är uppackade då de flyttas medans de lär vara packade när de laddas ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Innan jag kopplat den till Playstationet hade jag kopplat den till datorn och kört typ CrystalDiskMark och Info för att testa och se att den verkar som den ska. Sen hade jag kopplat den till Playstationet.

Mest troligt är det inget fel dock, om spel verkar ladda snabbt så är det lugnt. Kan vara att den thermal throttlar vid överföringen då det blir mycket att skriva på en gång.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Ja det tar en liten stund, men extremt långsamt vet jag inte. Kanske 10 minuter för ett relativt stort spel? Har du något spel och tid så kan jag jämföra. Blixtsnabbt går det ju inte. Jag använder bakre porten av samma anledning. Spelen laddar ju dock blixtsnabbt, däremot. Jag hade en mekanisk extern HDD innan jag skaffade min T7 och det var en _enorm_ skillnad. Med den tog det timmar att flytta en bunt spel.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Innan jag kopplat den till Playstationet hade jag kopplat den till datorn och kört typ CrystalDiskMark och Info för att testa och se att den verkar som den ska. Sen hade jag kopplat den till Playstationet.

Mest troligt är det inget fel dock, om spel verkar ladda snabbt så är det lugnt. Kan vara att den thermal throttlar vid överföringen då det blir mycket att skriva på en gång.

Går det fortfarande att testa hårddisken genom datorn, även om den är formaterad genom PS5:an? Har dock en Mac, så kanske får använda annan programvara än det du nämnde?

Skrivet av Karate Taco:

Ja det tar en liten stund, men extremt långsamt vet jag inte. Kanske 10 minuter för ett relativt stort spel? Har du något spel och tid så kan jag jämföra. Blixtsnabbt går det ju inte. Jag använder bakre porten av samma anledning. Spelen laddar ju dock blixtsnabbt, däremot. Jag hade en mekanisk extern HDD innan jag skaffade min T7 och det var en _enorm_ skillnad. Med den tog det timmar att flytta en bunt spel.

Försökte överföra Battlefront II igår (ligger väl på cirka 115GB), väntade en timme utan att det gick klart. Avbröt det därefter.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Går det fortfarande att testa hårddisken genom datorn, även om den är formaterad genom PS5:an? Har dock en Mac, så kanske får använda annan programvara än det du nämnde?

Försökte överföra Battlefront II igår (ligger väl på cirka 115GB), väntade en timme utan att det gick klart. Avbröt det därefter.

Du måste formatera om disken, PC/Mac kan inte läsa den annars. Enklast är att gå in i inställningar > Storage på PS5an och delete'a alla spel som finns på disken (annars tror PS5an att de är fortfarande installerade), sedan formatera den till exFAT i PS5an, och sedan kan du koppla in den i din Mac.

Blackmagic Disk Speed Test brukar jag använda på Mac för att testa hastigheten: https://apps.apple.com/se/app/blackmagic-disk-speed-test/id42...

Över en timme låter definitivt inte rätt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Du måste formatera om disken, PC/Mac kan inte läsa den annars. Enklast är att gå in i inställningar > Storage på PS5an och delete'a alla spel som finns på disken (annars tror PS5an att de är fortfarande installerade), sedan formatera den till exFAT i PS5an, och sedan kan du koppla in den i din Mac.

Blackmagic Disk Speed Test brukar jag använda på Mac för att testa hastigheten: https://apps.apple.com/se/app/blackmagic-disk-speed-test/id42...

Över en timme låter definitivt inte rätt.

Fan också. Jag installerade precis nästan alla spel jag ville ha på den, vill inte börja om nu. 😅 Om man googlar lite så kan jag se att fler har samma problem vid överföringar. Som sagt så upplever jag inga konstigheter vid installationer.

EDIT: Nu har jag en äldre iMac med vanliga USB 2.0-portar. Är det fortfarande värt att testa via Blackmagic? Tänker att hastigheterna ej blir korrekta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

EDIT: Nu har jag en äldre iMac med vanliga USB 2.0-portar. Är det fortfarande värt att testa via Blackmagic? Tänker att hastigheterna ej blir korrekta?

Jo nä blir nog lite fel då, är nog ingen vits.
Förövrigt tror jag lampan på den lyser blått när den körs i USB 3 och rött när det är USB 2, så du kan ju kolla att den lyser blått när den är kopplad till PS5an iaf.

EDIT: Eller tja, det är onödigt att testa egentligen för jag kom ihåg att jag en gång råkade koppla med en USB 2.0 kabinett till PS5an och då lät den mig inte ens använda den som en extern disk för det uppfyllde inte dens krav. Så mest troligt har din disk gått i USB 3.0 hastighet jo.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jo nä blir nog lite fel då, är nog ingen vits.
Förövrigt tror jag lampan på den lyser blått när den körs i USB 3 och rött när det är USB 2, så du kan ju kolla att den lyser blått när den är kopplad till PS5an iaf.

EDIT: Eller tja, det är onödigt att testa egentligen för jag kom ihåg att jag en gång råkade koppla med en USB 2.0 kabinett till PS5an och då lät den mig inte ens använda den som en extern disk för det uppfyllde inte dens krav. Så mest troligt har din disk gått i USB 3.0 hastighet jo.

Den lyser blått - yes (och blinkar när den läser/skriver)! Som sagt, inga problem vid installationer, bara vid överföringar.

En annan grej - när jag sätter PS5:an på viloläge och har en uppdatering till ett spel på T7:an på gång så slutar den blinka när Ps5:an börjat vila. Verkar som att den ej uppdaterar i viloläge då? Jag har ej haft några problem tidigare med uppdateringar i viloläge när det kommer till spel på den interna hårddisken. Observera att jag har alla relevanta inställningar på/av (bland annat att alla USB-portar alltid ska ha kraft i viloläge).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Den lyser blått - yes (och blinkar när den läser/skriver)! Som sagt, inga problem vid installationer, bara vid överföringar.

En annan grej - när jag sätter PS5:an på viloläge och har en uppdatering till ett spel på T7:an på gång så slutar den blinka när Ps5:an börjat vila. Verkar som att den ej uppdaterar i viloläge då? Jag har ej haft några problem tidigare med uppdateringar i viloläge när det kommer till spel på den interna hårddisken. Observera att jag har alla relevanta inställningar på/av (bland annat att alla USB-portar alltid ska ha kraft i viloläge).

Hmm kan inte säga att jag tänkt på om min externa blinkar direkt jag stoppar PS5an i rest mode. Den brukar dock uppdatera PS4 spel jag har där i viloläge så antar att den borde göra det.
Dock så uppdateras inte PS5 spel som ligger på externa disken tills de flyttas över till interna igen, men antar att det är PS4 spel du testat med.

EDIT: Har du provat sätta igång en spelinstallation via PS Appen i telefonen? Alltså sätt PS5an i rest mode, ta fram mobilen och PS Appen och prova ladda ner något spel. Externa disken borde börja blinka då fast PS5an lyser orange och förblir i rest mode (antar att du har "installera alltid PS4 spel till extern disk" inställningen aktiverad).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Hmm kan inte säga att jag tänkt på om min externa blinkar direkt jag stoppar PS5an i rest mode. Den brukar dock uppdatera PS4 spel jag har där i viloläge så antar att den borde göra det.
Dock så uppdateras inte PS5 spel som ligger på externa disken tills de flyttas över till interna igen, men antar att det är PS4 spel du testat med.

EDIT: Har du provat sätta igång en spelinstallation via PS Appen i telefonen? Alltså sätt PS5an i rest mode, ta fram mobilen och PS Appen och prova ladda ner något spel. Externa disken borde börja blinka då fast PS5an lyser orange och förblir i rest mode (antar att du har "installera alltid PS4 spel till extern disk" inställningen aktiverad).

Det gäller PS4-spel på SSD:n - stämmer.

Kom nu hem efter flera timmar. Den hade en uppdatering på gång till ett spel med cirka 50min återstående när jag gick. Startade upp PS5:an nu och inget laddades ned under tiden jag var borta... :/

Går ej att ladda ned uppdateringar via PS-appen, utan man kan endast köa spel för nedladdning. Via Remote Play går ju, men då sätts konsolen på.

Provade att ändra utgång till främre USB C-porten - ingen skillnad när det kommer till uppdateringar i viloläge. Blinkar fortfarande inte. Får testa att flytta på spel sen och se ifall det blir någon skillnad där. Läst att portbyte löst problemet för några och tydligen rekommenderar Sony själva att man använder USB C-porten för extern lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackabajsaren:

Min högra joystick har drift problem. Jag lämnade in den på reparation i fredags på elgiganten. Får se hur lång tid det tar

Sökte igenom forumet lite för att se lite om att fixa kontroll drift i Sverige och ditt inlägg var det enda jag hittade om någon som faktiskt lämnat in en kontroll. Hur gick det med den? Tog det lång tid?

Min kontroll har drifting problem med högra analogspaken och är ju inte jättetaggad på att lämna in den men går det relativt snabbt och smidigt så kan det vara ok.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk

Nu provade jag att flytta över PS4-spel efter att ha kopplat SSD:n till den främre USB C-porten. Nu går det snabbt! Fortfarande problem med viloläge, men då är ändå ett problem löst. Undrar verkligen varför det strulade med bakporten...

Visa signatur