Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Permalänk
Melding Plague

Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Efter lång väntan lanserar Nintendo en ny Nintendo Switch med större, OLED-baserad skärm, utökat internminne och förbättrat ljud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som en besvikelse för dom som väntade på 4K. För min del går det inte ens att spela Pokemon Sword på min 75 tums tv för att det är så pixligt.

Permalänk
Konsolgrävare

Riktigt snygg men besviken på att den inte har en kraftfullare SoC och upscaling

Blir att behålla sin nuvarande Switch och vänta in en Hardware bump!

Spec:

https://www.nintendo.com/switch/tech-specs/#oled-section

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Switch kommer gå en hel konsolgeneration utan nya joycons som passar folk som har händer.

Permalänk

4000 för en konsol som tekniskt sett fortfarande kommer vara en bra bit efter konkurrenterna? Nej tack.

Permalänk
DingDongerMcDongface

@tyvar1: Tack för specsheet, uppdaterar artikeln med det!

Permalänk
Medlem

Det här känns lite som en produkt där lanseringen har försenats pga. en viss pandemi. Själv är jag glad att jag inte behöver den.

Permalänk
Medlem

Oj vilket antiklimax. Spelar mest dockat och hade hoppats på 4k dlss helst men minst lite prestandaförbättringar. En RJ45 var alltså det bästa de hade att komma med.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Där försvann panikångesten av att jag skaffade en Switch 4 år för sent när ryktena om en Pro modell bara exploderade efter att jag köpte min.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

OLED i sig för att jag vill ha detta. Otroligt snygg oxlspb👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tråkigt att Switch kommer gå en hel konsolgeneration utan nya joycons som passar folk som har händer.

Tur att det ingår två olika typer av grepp då

Bild på grepp
Permalänk
Avstängd

Det där är väl knappast Pro modellen? Och vad säger att INTE kommer att avtäckas en Pro-modell också senare i framtiden?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

4000 för en konsol som tekniskt sett fortfarande kommer vara en bra bit efter konkurrenterna? Nej tack.

Beror ju helt på vad man jämför. Är ps5 / xsx portabla? Har de öht en skärm? Är de modulära så som switchen är?

Väljer man att jämföra de punkterna så är ju både ps5 och xsx långt efter, tekniskt.
Varför vill du ha ytterligare en kopia av redan existerande produkter på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tur att det ingår två olika typer av grepp då

Vill jag köra dockad så använder jag Pro Controller, Switch i handhållet läge är den mest obekväma spelupplevelse jag haft och joycons är orsaken.

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att det inte är bättre hårdvara. Större skärm gillar jag, OLED gillar jag (gissar jag), men jag är allergisk mot fps-drops som man ibland fick i t ex Zelda.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Najsu. En revision som ingen vill ha tydligen. Samlarvärde! Förhandsbokade direkt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Trevligt med OLED, men jag hade hellre sett en kraftfullare krets och 4K. Men det är ju Nintendo, så de väntar väl med det till nästa modell

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Levde verkligen inte upp till förväntningarna, dom kunde väl åtminstone erbjudit en 1080p-skärm..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

4000 för en konsol som tekniskt sett fortfarande kommer vara en bra bit efter konkurrenterna? Nej tack.

Både PS5 och Series har väldigt lågupplösta displayer. 0x0 för att vara exakt. Dålig batteritid har de också. Dör så fort man pluggar ur dem. Också är de besvärliga att ta med på resande fot.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Riktigt snygg men besviken på att den inte har en kraftfullare SoC och upscaling

Blir att behålla sin nuvarande Switch och vänta in en Hardware bump!

Spec:

https://www.nintendo.com/switch/tech-specs/#oled-section

Skrivet av A Maze Thing:

4000 för en konsol som tekniskt sett fortfarande kommer vara en bra bit efter konkurrenterna? Nej tack.

För att inte tala om priserna på spelen? Vissa är ju helt sinnessjuka, gillar verkligen Nintendo men det räcker ju med att man köper 7 spel så har man betalat lika mycket som konsolen kostar (nuvarande switch). Kan ju likväl köpa en Saturn Skeleton edition då, coolaste konsolen som någonsin gjorts.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Najsu. En revision som ingen vill ha tydligen. Samlarvärde! Förhandsbokade direkt.

Var förhandsbokade du den? Hittar inte den någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av W151:

Var förhandsbokade du den? Hittar inte den någonstans.

Förhandsbokning på webhallen

Permalänk
Medlem

Switchen verkar utvecklas ungefär som Nintendo DS gjorde. Det här blir då Switch DSi eller DSi XL, ungefär. Ingen som helst anledning att uppgradera från en gammal Switch, men något bättre för de som vill köpa en ny nu.

På det hela taget så ser det här ut att vara en uppgradering som är ganska irrelevant för de som helst spelar på en TV.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kul! Både Joycon drift och burn-in på samma spelkonsol!

Min lillebror lämnar redan sin Switch med skärmen på lite varstans. Burn-in inom två-tre år är så gott som garanterat med tanke på hur barn använder sina prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det där är väl knappast Pro modellen? Och vad säger att INTE kommer att avtäckas en Pro-modell också senare i framtiden?

Troligtvis mest för att inte Nvidia mig veterligen har lanserat någon krets som är någon vidare uppdatering över nuvarande tegra.

Den kretsen som det ropats mest om är en krets som nvidia har utannonserat med inte lanserat. Jag finner det högst osannolikt att Nintendo skulle köra på Nvidia rykande färska och inte ta en krets ur Nvidias fyndlåda.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Skärmstorlek och OLED-rykte stämde alltså, men besviken att det inte blir ny SoC med 4K-uppskalning. Så ingen uppdatering för mig.

Permalänk

Potatis med oled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Troligtvis mest för att inte Nvidia mig veterligen har lanserat någon krets som är någon vidare uppdatering över nuvarande tegra.

Den kretsen som det ropats mest om är en krets som nvidia har utannonserat med inte lanserat. Jag finner det högst osannolikt att Nintendo skulle köra på Nvidia rykande färska och inte ta en krets ur Nvidias fyndlåda.

Det är ju det... Tegra designades ursprungligen för mobiler, och ingen köpte den. Då sa Nvidia att den var för nån sort spel-tablet, och ingen köpte den utom Nvidia själva. När Nintendo behövde ersätta katastrofen Wii U med kort varsel tog de en krets från hyllan, något de inte gjort sen 90-talet - enligt ryktet för att Nvidia i princip gav bort dem. Den uppdaterade kretsen i Switch 2019 är en ren krympning vilket bör ha varit ganska billigt, men vart går man nu? Nvidia lär inte ge bort fler kretsar, utan skall Nintendo ha något mer från dem så blir det till att betala utveckling. Ingen annan i den branschen har någon lust att jobba med Nvidia (sista konsollen med Nvidia-grafik var PS3) och det finns sannolikt goda skäl till det. Skall Nintendo ta chansen med en kretsleverantör med katastrofalt rykte? Nästa gång så kan det ju kanske bli något med Samsung och deras licensierade AMD-grafik, men där är vi inte än, och det kommer väl inte att ha god prestanda i existerande Switch-spel.

Så jag tror att Nintendo kör vidare på en existerande Tegra för den här gången, och så får vi se vad det blir nästa gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns mer som vad switchen skulle varit från början, men too little and too late.
Tröstlöst att laddgrepp till joyconsen fortfarande inte verkar ingå.

Skrivet av lappen81:

Det är inte hälsosamt att hålla skärmen 1cm från ögat, känns som att det finns andra prioriteringar.
https://i.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-television-graph-size.png

Den typen av diagram är lika osunt som att förklara vilken framerate folk behöver. Sanningen är att det är individuellt och beror både på syn, paneltyp och vilket material man tittar på.

Med största sannolikhet är ett sånt diagram anpassat för film/serier, som inte har samma problem med aliasing som 3D-grafik eller textrendering.

Låt oss knyta an till något som ligger närmre i hur switchen används.
Ser man skillnad på en 5"-mobil med 720p och 1080p+? Ja, det gör man.
Ser man skillnad på en 13" laptop med 1080p och 4K? Ja, det gör man.

Sen kan man så klart diskutera hur stor skillnaden är och om den är värd förlusten i batteritid och framerate. Personligen hade jag gärna spelat mina simpla indiespel med god skärpa på text och ikoner.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Inte den Switch Pro jag hade hoppats på men... jag har skjutit upp att köpa en Switch tillräckligt länge nu så ja, det får bli en Switch OLED model då.