Permalänk
Medlem

Var ska jag äta i Skellefteå?

Nu faller det sig så att nästa vecka behöver jag hitta bra mat och god öl i Skellefteå. Min lokalkännedom är dock bristfällig och därför önskar jag tips.

Allt utom vegetariskt eller veganskt går ner. Ett riktigt bra steakhouse vore trevligt men jag är öppen för andra förslag. Finns det god öl är det ett stort plus, särskilt om det går att hitta cask ale. Prisklass är inte så noga, bara det är prisvärt.

Rubrik
Permalänk

Är inte http://www.3kronor.nu/ känd för sin:

50 Calskrove Inbakat skrovmål i Calzone inkl dricka 110:-

Dold text

Har inte ätit den själv men är lite sugen nästa gång man har vägarna förbi, har väldigt sällan vägarna förbi så jag har varit sigen i flera år.

Permalänk
Medlem

Det här stället ligger etta på tripadvisor: https://bryggargatan.se/. Fått en coe också för 2020.

Permalänk
Medlem

Haha, vem är det som ändrat rubriken? Hur ska forumets norrlänningar nu kunna förstå den?

Skrivet av Gullefjun:

Är inte http://www.3kronor.nu/ känd för sin:

50 Calskrove Inbakat skrovmål i Calzone inkl dricka 110:-

Dold text

Har inte ätit den själv men är lite sugen nästa gång man har vägarna förbi, har väldigt sällan vägarna förbi så jag har varit sigen i flera år.

Vore det inte för att jag kommer vara där med mina föräldrar, som inte förstår sig på snabbmat, skulle jag lätt trycka en sån.

Skrivet av oatp1b1:

Det här stället ligger etta på tripadvisor: https://bryggargatan.se/. Fått en coe också för 2020.

Det där stället ser riktigt trevligt ut. Tyvärr kommer jag vara i Skellefteå på måndag, när de har stängt, för att sen fortsätta vidare dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Haha, vem är det som ändrat rubriken? Hur ska forumets norrlänningar nu kunna förstå den?

Vore det inte för att jag kommer vara där med mina föräldrar, som inte förstår sig på snabbmat, skulle jag lätt trycka en sån.

Det där stället ser riktigt trevligt ut. Tyvärr kommer jag vara i Skellefteå på måndag, när de har stängt, för att sen fortsätta vidare dagen efter.

Bishops arms då? Lär vara helt okej mat, och uppfyller antaligen iaf kravet på cask ale.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Big Smajl måhända

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kör på Bishops! God mat och en massa öl.
Annars har du Texas Longhorn som är också helt ok.
Köp en burgare från torggrillen till lunch om du kan, goda standard burgare, osäker om han tar kort/Swish än men en det finns två bankomater i närheten i hörnet av Swedbank.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Var i Skellefteå för några år sedan och käkade lunch på en fin restaurang som låg en trappa upp från Nygatan 57 cirkus. Matställets ingång låg i en liten gränd mitt på kvarteret typ, och det fanns en uteplats uppe på taket av bottenvåningen där jag och min pappa satt och käkade. Minns inte vad stället hette, och vet inte heller om det ens finns kvar - tittar man i Apple Maps ligger där något som heter Restaurang Nygatan rätt och slätt. Kan ha varit det.

Så du får kika efter! Det var jäkla mums käk där så det kan vara värt en liten expedition, inredningen var lite fräsig och modern typ, med tavlor och grejer på väggarna, nästan lite gränsen till pretentiöst, men rent och fint, snyggt allting. Vi åt någon god fiskrätt vill jag minnas.

Farsan som bott på hörnet Nygatan/Hörnellgatan på 50-talet sa att på addressen där restaurangen låg så fanns det en gång i tiden ett kondis som (om jag minns rätt) hette Perssons Konditori... (Intresseklubben antecknar nu, såklart! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Bishops arms då? Lär vara helt okej mat, och uppfyller antaligen iaf kravet på cask ale.

Bishops brukar ha bra ölutbud, fast jag vet inte om det har cask i Skellefteå, och maten är okej men känns lite tråkigt att besöka nåt som finns lite överallt.

Stadskällaren såg riktigt bra ut. Det är en het kandidat.

Skrivet av oqvist:

Big Smajl måhända

Nej

Skrivet av Pnorberg:

Kör på Bishops! God mat och en massa öl.
Annars har du Texas Longhorn som är också helt ok.
Köp en burgare från torggrillen till lunch om du kan, goda standard burgare, osäker om han tar kort/Swish än men en det finns två bankomater i närheten i hörnet av Swedbank.

Bishops och Texas är lite tråkigt då de finns överallt. Sen tycker jag inte Texas brukar vara prisvärt alls.
Lunch blir det på vägen upp. Tar bil upp på morgonen och övernattar i Skellefteå för att sen fortsätta vidare.

Skrivet av anon132576:

Var i Skellefteå för några år sedan och käkade lunch på en fin restaurang som låg en trappa upp från Nygatan 57 cirkus. Matställets ingång låg i en liten gränd mitt på kvarteret typ, och det fanns en uteplats uppe på taket av bottenvåningen där jag och min pappa satt och käkade. Minns inte vad stället hette, och vet inte heller om det ens finns kvar - tittar man i Apple Maps ligger där något som heter Restaurang Nygatan rätt och slätt. Kan ha varit det.

Så du får kika efter! Det var jäkla mums käk där så det kan vara värt en liten expedition, inredningen var lite fräsig och modern typ, med tavlor och grejer på väggarna, nästan lite gränsen till pretentiöst, men rent och fint, snyggt allting. Vi åt någon god fiskrätt vill jag minnas.

Farsan som bott på hörnet Nygatan/Hörnellgatan på 50-talet sa att på addressen där restaurangen låg så fanns det en gång i tiden ett kondis som (om jag minns rätt) hette Perssons Konditori... (Intresseklubben antecknar nu, såklart! )

Är det Restaurang Nygatan 57 du tänker på? Den verkar tyvärr ha konkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu faller det sig så att nästa vecka behöver jag hitta bra mat och god öl i Skellefteå. Min lokalkännedom är dock bristfällig och därför önskar jag tips.

Allt utom vegetariskt eller veganskt går ner. Ett riktigt bra steakhouse vore trevligt men jag är öppen för andra förslag. Finns det god öl är det ett stort plus, särskilt om det går att hitta cask ale. Prisklass är inte så noga, bara det är prisvärt.

Calskrove.... på tre kronor... en calzone med inbakad skrovmål(dubbelburgare med strips)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Italienskt/medelhavs, trevligt ställe https://lacena.se/

Klassisk grill, tidigare ägaren av nygatan 57 driver stället. The Corner, verkar inte ha någon hemsida, men akti på social medier

Panda House, trots namnet bra grillat, bästa sydostasiat maten i byn http://pandahouse.se/

Angry Grizzly, nyöppnat stället som jag inte hunnit besöka, enligt kollegor ska det vara annorlunda men ok http://angrygrizzlybar.se/

Restaurang Rustique. Personliga favoriten, troligtvis behöver du boka i förtid, mycket trevlig terass

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag använder alltid Google Maps för att hitta bra matställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bishops och Texas är lite tråkigt då de finns överallt. Sen tycker jag inte Texas brukar vara prisvärt alls.
Lunch blir det på vägen upp. Tar bil upp på morgonen och övernattar i Skellefteå för att sen fortsätta vidare.

Kom på ett annat ställe jag gillat att käka på, New GR krog & pub. Dock så kan jag inte garantera att ölen du söker finns där.

Flyttade själv från Skellefteå för två år sedan så vet inte riktigt om det dykt upp något nytt bra. Fick inget bra nytt tips av vännerna som bor kvar där.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Är det Restaurang Nygatan 57 du tänker på? Den verkar tyvärr ha konkat.

Åhå! Ja det var ju tråkigt isåfall! Verkade vara ett bra ställe. Föräldrarna till en barndomskamrat jag hade en gång i tiden sa att det var stans bästa (eller om det var dyraste ) restaurang...

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Tyckte att Stadskällaren var väldigt trevlig när vi hade en Meet and Geek i Skellefteå för några år sedan!

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad blev resultatet att min ömma moder är obekant med konceptet att restauranger stänger en viss tid, så det blev att käka på Scandic.

Det visade sig att Scandic har en jäkligt habil burgare. Kunde varit lite större men smaken får mer än väl godkänt. Den hette nåt med sashimi och hade mycket umami-smak. Riktigt bra faktiskt. Och då är jag en man som tar mina burgare seriöst.

PS. Tack för alla tips förresten. Jag lär ramla in i Skellefteå snart igen, och då förhoppningsvis när lite fler ställen har öppet.