Nintendo avtäcker nya Switch OLED

Permalänk
Medlem

Trist. Hade det kommit en med bättre SoC och bättre skärm hade jag nog slagit till. Är mest intresserad av botw2, så får väl ha is i magen. Kommer ingen "pro" blir det emulator igen. Botw (1) var fantastiskt i 60fps@1440p

Permalänk
Medlem

Tror den här vinner årets besvikelse. Hade tänkt hoppa på tåget i år men det verkar dröja till Switch 2 för mig.

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar? Batteritid? Ska bli intressant att se oberoende tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med handen på hjärtat: om det bara hade varit en nodkrympning av SOC som möjliggjorde 1080p docked och 720p handheld så hade det räckt för min del.

Men den miserabla sörja som är ~360p uppskalat till 720p såg illa nog ut på 6,2 tum i tex Xenoblade kommer bara kännas värre på en större skärm.

Likaså spel som är uppskalade från 720-900p till 1080p ser finter så kul ut på en stor TV.

Givetvis finns det spel som körs i nativeupplösning också. Men många gör inte det.

Tycker det är väldigt tråkigt att vi inte fick se förbättringar i SOC. Den enda fördelen detta medför är väl att emulering av Switch börjat bli riktigt vass.
Det hjälper förstås inte i handhållet läge och det är i mitt tycke horribelt att Nintendo godkänner att spel inte körs i native upplösning och stabila 30+fps.
Är man känslig för suddig grafik är det ingen idé att spela vissa spel på Switch och med tiden kommer Nintendo återigen förlora en del av tredjeparttillverkarna då få större studios vill bemöda sig med en mycket sämre Switchversion av sina nya spel.

Vi får hoppas att detta blir en högst tillfällig modell och att en ny Switch med starkare hårdvara kommer inom kort men det är trots allt Nintendo och envisare bolag får man leta efter.

Stavning
Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

OLED burn-in är inte en grej sen många år tillbaka. Batteriet kommer ta slut innan du gör någon skada, samt Switch släcker redan skärmen på nuvarande hårdvara.

Är väl ungefär vad jag upplevt på mina skärmar med, men det är ju något som alltid tas upp som en nackdel så tänkte att en skärmsläckare kan lugna de som nojar.

Förövrigt tycker jag den här utgåvan verkar som en ovärd uppgradering. Kör inte switchen själv men när jag kollade när min fru körde hyrule warriors så kunde jag inte tro det var sant; prestandan är ju helt katastrofal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror den här vinner årets besvikelse. Hade tänkt hoppa på tåget i år men det verkar dröja till Switch 2 för mig.

Håller helt med dig. STOR besvikelse.

Å andra sidan har jag två barn som fyller 5 samt 7 under hösten så i år eller nästa år känns som den naturliga stunden att få deras första "egna" TV-spel och det känn sinte troligt att Nintendo kommer med Switch 2 2022. Blir med andra ord ett köp, muttrandes svavelosande svordomar, när den släpps.

Permalänk
Avstängd

Det går knappast att förvänta sig en vassare maskin mitt under komponentbrist..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Blir ett köp vid release om det finns tillgängligt. Metroid Dread är så sjukt efterlängtat. Större skärm och LAN-port är en klar förbättring

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

OLED burn-in är inte en grej sen många år tillbaka. Batteriet kommer ta slut innan du gör någon skada, samt Switch släcker redan skärmen på nuvarande hårdvara.

Hur många år? För jag hade inbränning på min Huawei p9 pro. Och på en telefon har man ju inte skärmen tänd särskilt länge åt gången inte jag i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser ju ok ut, hur bra är tablet-funktionaliteten på switch nuförtiden? browser - netflix - amazon prime - d+ - hbo - lokala svenska/norska tv-apps?
(android-spel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ser ju ok ut, hur bra är tablet-funktionaliteten på switch nuförtiden? browser - netflix - amazon prime - d+ - hbo - lokala svenska/norska tv-apps?
(android-spel?)

Avsaknas totalt. Vill du har en surfplatta så är nintendo switch inget för dig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Förstår att många är besvikna över den s.k uppgraderingen. Och sitter man redan med en switch så kan jag nog hålla med om att behovet av denna inte skulle vara så stort.
Däremot för en som inte har någon och som funderar på en så ser det riktigt trevligt ut. Måste bara bestämma mig mellan en sån här vs en series X.
Hmm mm.....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Förstår att många är besvikna över den s.k uppgraderingen. Och sitter man redan med en switch så kan jag nog hålla med om att behovet av denna inte skulle vara så stort.
Däremot för en som inte har någon och som funderar på en så ser det riktigt trevligt ut. Måste bara bestämma mig mellan en sån här vs en series X.
Hmm mm.....

Och bryr man sig inte om att spela bärbart och kan tänka sig begagnat borde man kunna köpa den äldre billigt när denna släppts

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag är besviken över bristen på uppdatering av chip men om jag känner mig själv rätt så kommer jag ändå skaffa denna dag ett.
Sitter på en Switch från releasen som börjat låta rätt högt i fläkten så det är nog ändå dags att uppgradera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vad synd att de inte gav den namnet Nintendo Switch-O.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

OLED burn-in är inte en grej sen många år tillbaka. Batteriet kommer ta slut innan du gör någon skada, samt Switch släcker redan skärmen på nuvarande hårdvara.

Inbränning är fortfarande ett problem, men det krävs oftast starka loggor eller textrutor under lång tid. Kan dock vara så att detta rör sig om LG's nya paneler som använder en annan typ av organiskt material för pixlarna, som tydligen inte skall vara lika känsligt som dom gamla panelerna.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och bryr man sig inte om att spela bärbart och kan tänka sig begagnat borde man kunna köpa den äldre billigt när denna släppts

Ja det är ju ganska vanligt att det "gamla" reas ut när nåt nytt kommer. Så där finns definitivt pengar att spara med största sannolikhet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För att summera:

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Kul! Både Joycon drift och burn-in på samma spelkonsol!

Min lillebror lämnar redan sin Switch med skärmen på lite varstans. Burn-in inom två-tre år är så gott som garanterat med tanke på hur barn använder sina prylar.

Tror förvisso inte OLED-modellen är den som barnen dras till.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Inbränning är fortfarande ett problem, men det krävs oftast starka loggor eller textrutor under lång tid. Kan dock vara så att detta rör sig om LG's nya paneler som använder en annan typ av organiskt material för pixlarna, som tydligen inte skall vara lika känsligt som dom gamla panelerna.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Har ingen inbränning på min 4 år gamla LG Oled, inte heller på min gamla Playstation Vita.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Nintendo är för snåla i att uppdatera sitt spelbibliotek till 4k.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Haha, vad fan! Jag blev plötsligt sugen på ett switch för ett par månader sedan och köpte en, fast jag hade hört rykten om en "switch pro 4K blahablaha", tänkte att jag säkert kommer ångra mig. Skönt att det inte blev så, den här uppgraderingen skiter jag fullständigt i!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Ingen höjdar uppdatering direkt 🤨

För er som vill slippa kantiga pixlar på eran stora fina 4k tv rekommenderar jag att kolla in denna länk.

https://www.t3.com/us/news/how-to-upgrade-your-nintendo-switc...

Och sen köpa den här på sidan.

https://www.marseilleinc.com/buy-mclassic/?sscid=21k5_r75fi&&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur många år? För jag hade inbränning på min Huawei p9 pro. Och på en telefon har man ju inte skärmen tänd särskilt länge åt gången inte jag i alla fall.

Jag kan inte ge exakt år men jag kör fortfarande Samsung S8, lur som kom ut ett år efter din Huawei, inga inbränning än idag. Och med tanke att oled börjar bli mer vanligt i laptops betyder att tekniken har mognat tillräckligt. Kör LG 48CX utan någon skärmsläkare eller gömd taskbar sen förra året, inga problem.

Permalänk
Medlem

Tänk om Nintendo kunde ge ut en Nintendo Switch stationär där man iaf kan spela alla spel i 1080p i 60 fps. Drömma kan man alltid.

Permalänk
Medlem

det enda som stör mig på nuvarande switch är fläkten, det är lite som att försöka ligga och titta på film på en laptop från slutet av 90talet i sängen. (låter högre än frugans snarkningar
skulle önska att den vore passivt kyld åtminstone när den inte sitter i dockan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kunde gjort den lite mindre plastig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Kul! Både Joycon drift och burn-in på samma spelkonsol!

Min lillebror lämnar redan sin Switch med skärmen på lite varstans. Burn-in inom två-tre år är så gott som garanterat med tanke på hur barn använder sina prylar.

Paneltillverkarnas kamp mot burn-ins har kommit väldigt långt och är knappt ett problem idag. Du måste titta på statisk bild i tusentals timmar i sträck på max ljusstyrka innan du börjar se spår av burn-ins.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Mest intresserad av hur OLED-skärmen kommer påverka batteritiden...

Permalänk
Inaktiv

Redan kommenterat i riktiga tråden men bortsett från bättre batteritid, OLED och halvsnyggt färgval så känns den inte intressant. Sedan föredrar jag Switch Lite. Men hade dessa specs funnits i Lite-formatet så hade jag nog kunnat överväga sidegrade om den klarar testerna bra.

Rykterna verkade iallafall bitvis peka på två modeller. Kanske en "Pro" modell eller motsvarande fortfarande är på gång. Den idag urgamla Nvidia-SoC'en borde egentligen inte ens ha suttiit i vid lanseringen 2017 då den redan då var gammal. Men som världen ser ut med tillverkning idag så finns förmodligen inte kapaciteten att tillverka det som behövs.

Sedan väntar jag på några seriösa Windows-baserade modeller dyker upp från mer välkända företag. Aya Neo som nämnts innan är intressant men fortfarande tillverkad av random kineser. Men med lite tur så blir det en sån förr eller senare. Portabelt spelande är härligt.