PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Dammade av slöjdkunskaperna och gjorde en egen pizzaspade. Långt från perfekt såklart, men det duger fint för en glad amatör som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Dammade av slöjdkunskaperna och gjorde en egen pizzaspade. Långt från perfekt såklart, men det duger fint för en glad amatör som mig
https://i.imgur.com/1OVIqK0.jpg

Wow, ser helt fantastiskt ut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Italienare har starka känslor för mat, men de borde ju ta en titt på sig själva innan de blir så sura på "oss andra". Jag har ätit exempelvis "äkta italiensk" pizza med fikonmarmelad och tranbär tillsammans med mozarella och tomatsås, smakade fruktansvärt, eller honung, getost, valnötter och torkade rödbetor, eller päron och getost. Fikonmarmeladen var den värsta, väldigt söt och en stor hög på mitten av pizzan. Vill ni testa själva kan ni ju ta typ en tredjedels burk apelsinmarmelad och lägga mitt på pizzan och se hur gott det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

https://i.imgur.com/1OVIqK0.jpg

Riktigt snygg! Bra jobbat!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Pizza från i helgen! Har använt samma recept för kalljäsning i flera år nu som jag tagit från http://pizzahemma.bloggplatsen.se/ som jag tycker är fantastiskt. Tycker oftast det här är godare än Napoletansk stil men det har ju också sin charm såklart! Barnen tycker iaf att pappa gör godast pizza!

Permalänk
Medlem

Första mötet mellan mina smaklökar och nduja! Het fläskkorv i klickbart format. Jag är lite känslig för korv och dess innehåll, och med vetskapen om att det mesta var grisfett hade jag lite svårt för smaken. Synd, för om jag hade kunnat koppla bort övriga hjärnan så hade nog smaklökarna gillat det.

Utöver nduja hade jag på en riktigt bra olivolja, tysk mozzarella, basilika och pecorino. Just pecorinon tycker jag smälte riktigt bra, och sältan den gav var angenäm. Jag kommer definitivt ha det som stapelvara ett tag framöver.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

https://i.imgur.com/LH1u9MX.jpg

Första mötet mellan mina smaklökar och nduja! Het fläskkorv i klickbart format. Jag är lite känslig för korv och dess innehåll, och med vetskapen om att det mesta var grisfett hade jag lite svårt för smaken. Synd, för om jag hade kunnat koppla bort övriga hjärnan så hade nog smaklökarna gillat det.

Utöver nduja hade jag på en riktigt bra olivolja, tysk mozzarella, basilika och pecorino. Just pecorinon tycker jag smälte riktigt bra, och sältan den gav var angenäm. Jag kommer definitivt ha det som stapelvara ett tag framöver.

Tråkigt. Nduja är grymt på pizza (och på macka).

Permalänk

600g caputo pizzeria
420g vatten
15g salt
0.6g caputo torrjäst
Lite olivolja

Jäst i rumstemperatur
24h bulk
2h boll

Permalänk
Medlem

Jag noterar att för svensk pizzeriapizza så rekommenderas Västerviks gräddost och S:t Olofs gräddost (bägge 38%). Dessa verkar bara säljas i 5-kilospaket, vilket är i största laget om man bara tänker baka ett par pizzor.

Om man vill ha ost i en mindre förpackning så verkar det finnas två sorters 38-procentig gräddost i butikerna: Wernersson och Åseda. Har någon något att säga om de två märkena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag noterar att för svensk pizzeriapizza så rekommenderas Västerviks gräddost och S:t Olofs gräddost (bägge 38%). Dessa verkar bara säljas i 5-kilospaket, vilket är i största laget om man bara tänker baka ett par pizzor.

Om man vill ha ost i en mindre förpackning så verkar det finnas två sorters 38-procentig gräddost i butikerna: Wernersson och Åseda. Har någon något att säga om de två märkena?

Vi har köpt Västervik som vi frös in men ost är en i allra högsta grad smaksak så här kan jag bara föreslå att testa lite olika. I de fall då vi inte haft Vänstervik har vi kört både Arla Hushållsost och Arla Herrgård där vi faktiskt tyckte att den sistnämnda blev ganska bra. Men som sagt, testa lite olika, kanske något du redan har i kylen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tysk/holländsk Gouda, 29%, tycker jag blir riktigt bra på "svensk" pizza. Brukar köpa riven för enkelhetens skull.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Tänk dock på att köpa havremjöl som märkts med "glutenfritt havre" eller "ren havre". Havre i sig innehåller inte gluten (av den form som är skadlig för de med celiaki/glutenintolerans), men är ofta kontaminerat med sädesslag som gör det från odlingen och/eller bearbetningen.

Själv gör jag pizzadeg på en blandning av glutenfri mjölmix (baserad på modifierad vetestärkelse), havremjöl och fiberhusk.

Intressant... Ska prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag har nu köpt bägge, for science! Åseda var väldigt mild. Wernersson hade lite mer smak/sälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag har nu köpt bägge, for science! Åseda var väldigt mild. Wernersson hade lite mer smak/sälta.

Jag tror egentligen att de flesta pizzerior blandar olika ostar får att fina sin signatur smak särskilt om de har ned en gräddost. Vi kör Västervik och Arla hushållsost, typ 50/50.

Men det finns egentligen inget rätt eller fel, lyssna på sitt smaksinne.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige

När jag jobbade på pizzeria för många år sedan så användes Arlas pizzeriaost om jag minns rätt. Det är en Gouda med 28% fett, så rådet om enklare Gouda känns spot-on. https://www.dabas.com/productsheet/02440114000004

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Funderat i typ 10 år, påbörjade lite förra sommaren men nu händer det
Hoppas på vedeldad pizza i slutet på juli...
Bollen är 90 cm och första lagret är gjort. Vi får se hur det går
https://imgur.com/g1CVYqz
https://imgur.com/UM3gCvS
https://imgur.com/1AkOYvc

Permalänk
Medlem

Hur gör man enklaste för att få upp pizzan på pizzaspaden? Hur mycket jag än mjölar är det alltid svårt att få upp den utan att hela pizzan trycks ihop.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

När jag jobbade på pizzeria för många år sedan så användes Arlas pizzeriaost om jag minns rätt. Det är en Gouda med 28% fett, så rådet om enklare Gouda känns spot-on. https://www.dabas.com/productsheet/02440114000004

Holländsk 28% Gouda är riktigt bra! Det blir oftast den då jag tycker gräddost kan bli för flottigt och riven "mozzarella" kan bli för smaklös även om den blir fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur gör man enklaste för att få upp pizzan på pizzaspaden? Hur mycket jag än mjölar är det alltid svårt att få upp den utan att hela pizzan trycks ihop.

Jag vet inte hur man länkar en bit in i ett klipp, så du får klicka själv till 08:50 här. Det är lite olika vad man har för preferenser gällande mjöl till utbakning. Jag använder en mix av semolina och vanligt mjöl, men har tidigare testat både majsmjöl och rismjöl.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag vet inte hur man länkar en bit in i ett klipp, så du får klicka själv till 08:50 här. Det är lite olika vad man har för preferenser gällande mjöl till utbakning. Jag använder en mix av semolina och vanligt mjöl, men har tidigare testat både majsmjöl och rismjöl.

Är långt ifrån någon expert, kör bara med vanligt "special" mjöl. 🤓 Tack för videon, blir att testa det sättet!

Kanske bättre med träspade också? Vi har en i rostfritt med stora hål i, kanske inte optimalt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är långt ifrån någon expert, kör bara med vanligt "special" mjöl. 🤓 Tack för videon, blir att testa det sättet!

Kanske bättre med träspade också? Vi har en i rostfritt med stora hål i, kanske inte optimalt?

Det är lite delat gällande trä- vs. aluminiumspade. Jag använder en perforerad aluminiumspade och tycker att den fungerar bra, men har även använt träspade vilket inte var någon jättestor skillnad. Det låter som att du använder en liknande den jag har.

Men jag funderar lite, jag har aldrig haft problem med att få upp pizzan på spaden. Vad är det som händer när du ska dra upp degen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Med durummjöl (semolina) så är det oftast inga konstigheter. Men det kan vara värt att lägga upp degen på pizzaspaden och sen på med toppingen och in i ugnen, man får vara snabb bara så inte tomatsåsen gör botten kladdig för då fastnar det lätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det är lite delat gällande trä- vs. aluminiumspade. Jag använder en perforerad aluminiumspade och tycker att den fungerar bra, men har även använt träspade vilket inte var någon jättestor skillnad. Det låter som att du använder en liknande den jag har.

Men jag funderar lite, jag har aldrig haft problem med att få upp pizzan på spaden. Vad är det som händer när du ska dra upp degen?

Hmm alright, vi kör med denna: https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/koksredskap/pizzaspad...

Om vi gör färdigt pizzan på köksbänken och sedan för under spaden så får vi in ca halva spaden utan större problem. Men sen börjar den andra halvan liksom tryckas ihop. Svårt att förklara, kunde spelat in men nu har vi redan käkat 😁

Skrivet av Def_Dog:

Med durummjöl (semolina) så är det oftast inga konstigheter. Men det kan vara värt att lägga upp degen på pizzaspaden och sen på med toppingen och in i ugnen, man får vara snabb bara så inte tomatsåsen gör botten kladdig för då fastnar det lätt..

Har testat detta men det gick inte alls tyvärr. Hade vi haft en spade utan hål hade det kanske gått bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Hmm alright, vi kör med denna: https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/koksredskap/pizzaspad...

Om vi gör färdigt pizzan på köksbänken och sedan för under spaden så får vi in ca halva spaden utan större problem. Men sen börjar den andra halvan liksom tryckas ihop. Svårt att förklara, kunde spelat in men nu har vi redan käkat 😁

Har testat detta men det gick inte alls tyvärr. Hade vi haft en spade utan hål hade det kanske gått bättre.

Semolina tycker inte jag blir gott att ha på degen, smuligt och torrt, så jag sätter ihop pizzan på spaden istället. Det gör ju att man inte kan använda spaden för att ta ut den färdiga pizzan om man ska stoppa in en till, men det är ju inget problem då en färdig pizza generellt är ganska lätt att få ut ur ugnen med typ en gaffel. Är man riktigt seg med ihopsättandet av pizzan kan den förstås fastna på spaden, men mjölar man ordentligt (med vanlig mjöl) så är det inget problem.

Permalänk
Medlem

Här är vi nu på vägen mot goda pizzor
Lite för varmt för att hålla på med bruk och isolering så det blir en paus tills det blir svalare...

Permalänk
Medlem

är sugen på att göra pizza på grillen men har ingen riktigt pizzasten, funkar det med en vanlig stenplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

är sugen på att göra pizza på grillen men har ingen riktigt pizzasten, funkar det med en vanlig stenplatta?
https://i.imgur.com/BqPs9jH.jpg

Ytan i sig går kanske bra, men den kommer ta evigheter att värma upp då den är så tjock. Den största nackdelen med din bild som jag ser det är att du får värmen rakt underifrån vilket skapar en skollhet undersida men en ljummen ovansida. Bränd botten och halvfärdig fyllning. Du kan testa lägga briletter i en cirkel i ytterkanterna så värmen kommer förbi stenen och upp ovanför. Tänk även på att bara vinkla upp locket lite grann när du ska lägga in pizzan, du vill som sagt behålla värmen över stenen också.

Om det sen funkar kan du bara se om du testar, det kostar dig ju inte mer än eventuell besvikelse så kör på. Posta resultatet här

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av indigun:

https://i.imgur.com/BqPs9jH.jpg

Ser inte poängen mot att grilla istället för att göra på sten i ugn? känns mycket svårare att få bra resultat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ser inte poängen mot att grilla istället för att göra på sten i ugn? känns mycket svårare att få bra resultat.

"Grillsmak" är ganska välkänt och svårt att få till på ett bra vis utan grill. Oftast är det röken som sätter en del av smaken och här har man ganska stort utrymme att laborera, kanske vill man ha lite vedsmak?

Sen har vi temperaturen, ofta kan man komma upp i högre temperaturer men precis som du säger så krävs det mer färdighet för att få det bra. Jag har än så länge bara testat en gång och då blev de väldigt brända på undersidan av förklarliga skäl

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ytan i sig går kanske bra, men den kommer ta evigheter att värma upp då den är så tjock. Den största nackdelen med din bild som jag ser det är att du får värmen rakt underifrån vilket skapar en skollhet undersida men en ljummen ovansida. Bränd botten och halvfärdig fyllning. Du kan testa lägga briletter i en cirkel i ytterkanterna så värmen kommer förbi stenen och upp ovanför. Tänk även på att bara vinkla upp locket lite grann när du ska lägga in pizzan, du vill som sagt behålla värmen över stenen också.

Om det sen funkar kan du bara se om du testar, det kostar dig ju inte mer än eventuell besvikelse så kör på. Posta resultatet här

Blev inget test, hade inte tillräckligt med kol för att få den varm