NAS bygge eller färdig? Vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag upprepar rekommendationen om att titta på Unraid. Det verkar definitivt vara det du är ute efter. Förstår inte varför alternativen bara är TrueNAS eller Windows. Det finns ett bra alternativ som är gjort för det du är ute efter.

Hur tror du Unraid kommer hantera hårdvaran? Vad jag förstår från TrueNAS forumet så är denna hårdvara väldigt osäker, det kan fungera men det verkar troligt att stöta på problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561
Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Verkar som att typ alla Intel nätverkskort fungerar i Unraid/Truenas. Jag kör detta i Truenas och det rullar på bra. Om du behöver fler portar finns det massor av server PCIE nätverkskort på typ ebay etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561
Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Verkar som att typ alla Intel nätverkskort fungerar i Unraid/Truenas. Jag kör detta i Truenas och det rullar på bra. Om du behöver fler portar finns det massor av server PCIE nätverkskort på typ ebay etc.

Dock bara 1 Gigabit, vill sikta lite högre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur tror du Unraid kommer hantera hårdvaran? Vad jag förstår från TrueNAS forumet så är denna hårdvara väldigt osäker, det kan fungera men det verkar troligt att stöta på problem.

Hårdvaran tror jag kommer fungera fint i Unraid. En sak du behöver tänka på eventuellt är om du ska köpa expansionskort för fler SATA-portar (exempelvis SAS) att korten går att köra i IT-läge. Dvs inte RAID. Annars ser inte Unraid de individuella diskarna utan tolkar alla diskar som är kopplade till kontrllerkortet som en disk. Då blir det inte särskilt datasäkert.

Jag har generellt en upplevelse av Unraid som rätt okänsligt för vilken hårdvara som körs. Och skulle det strula så är communityt rätt hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fast återigen. NTFS stöds inte någonstans. Så det är Windows som gäller för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fast återigen. NTFS stöds inte någonstans. Så det är Windows som gäller för dig.

Då är ju frågan om det inte är klokast att bara migrera datan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Då är ju frågan om det inte är klokast att bara migrera datan?

Jag tycker det. Men min åsikt är väldigt färgad. Jag gillar ZFS och Linux. Får halsbränna va bara tanken på Windows i en NAS.
Jag har vänner som använder Windows som NAS/Server för dom i sin tur får halsbränna av Linux.
Oavsett, står du fast vid att behöva köra vidare med NTFS på diskarna så har du bara Windows att välja på.

Är du öppen för att migrera till nya diskar så har du fritt val att välja. Du kan ju mounta dina NTFS diskar i din stationära dator och flytta datat över nätverket till NAS.

Hur många diskar kommer du använda och vilken RAID/paritets nivå vill du ha?
Tänk på nackdelarna med ZFS att du inte kan bygga ut din "RAID".
Ifall det är ett bekymmer är unraid ett bättre val.
Jag får känslan att det inte är något du övervägt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu tittat på unRaid och för att få högre stabilitet så ska man lägga en disk i paritet och denna disken måste vara minst lika stor som den största datadisken. Hela denna disken kommer gå till att jobba med paritet, så i mitt fall försvinner 8TB disken vilket inte känns vidare vättigt.

Man kan välja att köra utan paritet men då förlorar man också en del av vad unRaid erbjuder. unRaid erbjuder nämligen inte någon annan form av raid som jag förstår det. Jag kommer såklart köra Backblaze för att backa upp viktig data så det kanske inte är super viktigt?

Nu när jag söker så verkar inte unRaid kunna köra Backblaze personal!? Känns ju ändå som att det är en Windows maskin som gäller tyvärr.

Visa signatur