NAS bygge eller färdig? Vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

NAS bygge eller färdig? Vad ska man tänka på?

Hej,

Behöver flytta ut diskar från min stationära till en NAS och funderar på att antingen färdig eller eget bygge för runt 5000-6000 kr.

Ett eget bygge skulle kunna se ut såhär :

Jag har dock väldigt liten erfarenhet av något annat än Windows som operativsystem. Vad jag förstår är det bäst att köra någon form av Linux lösning på en NAS?

Alternativet till detta är QNAP TS-932PX med 9 platser och 2.5 GbE, Sonology verkar generellt ha mycket bättre mjukvara men de har ingen 2.5 GbE produkt för rimligt pris.

Frågor :

1. Färdigt bygge eller hemmabygge? För och nackdelar?

2. Är det möjligt att köra Windows 10 som operativ på en NAS? Eller kommer det ge för många nackdelar?

3. Hur gör man med den data som redan finns på diskarna? Jag kan inte radera det och har egentligen ingen annan disk att lägga det på tillvälligt. För visst är det så att NAS lösningar oftast kräver att diskarna ska formateras?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Behöver flytta ut diskar från min stationära till en NAS och funderar på att antingen färdig eller eget bygge för runt 5000-6000 kr.

https://i.imgur.com/xiL4N3T.png

Jag har dock väldigt liten erfarenhet av något annat än Windows som operativsystem. Vad jag förstår är det bäst att köra någon form av Linux lösning på en NAS?

Alternativet till detta är QNAP TS-932PX med 9 platser och 2.5 GbE, Sonology verkar generellt ha mycket bättre mjukvara men de har ingen 2.5 GbE produkt för rimligt pris.

Frågor :

2. Är det möjligt att köra Windows 10 som operativ på en NAS? Eller kommer det ge för många nackdelar?

3. Hur gör man med den data som redan finns på diskarna? Jag kan inte radera det och har egentligen ingen annan disk att lägga det på tillvälligt. För visst är det så att NAS lösningar oftast kräver att diskarna ska formateras?

Egenbygge fördelar

• Kraftigare HW för pengarna

• Mer konfiguerbar hårdvara

• Mer konfiguerbar mjukvara

Köpt fördelar

• Enkel/elegant lösning

• Mindre jobb för setup/underhåll

• Lätt att googla på hjälp då din setup är 100% samma som andra med samma modell

Personligen har jag en egenbyggd som kör FreeNAS (BSD baserat, linux ish). Är väldigt nöjd med det, sjukt kraftfullt och (tycker jag, högst personligt) lätt att administrera. Men det krävdes lite jobb att få igång det såklart.

I alla fall FreeNAS kan importera diskar med andra filsystem. Men för att dra verklig nytta av mjukvaran borde man ha nog med diskar för att skapa (läs formatera) sitt tänka lagringsutrymme med det filsystem som FreeNAS använder. Fördelarna man får är väldigt hög dataintegritet och snapshots som är nästan gratis utrymmesmässigt. Det är amazing när man vant sig, men det är mindre flexibelt efter att man börjat. Läs på innan du bestämmer hur du vill göra!

Nog kan man köra Win 10 som NAS operativ. För mig hade ett av de större huvudvärksmomenten varit att du saknar webGUI. Ganska skönt att ha ett sådant och gömma NASen i en garderob i 3 år.

För övrigt ang hårdvaran. Du borde inte behöva så kraftfullt nätagg. Jag kör min på ett 300W. 6 diskar och en energisnål CPU sitter det i den.

Permalänk
Medlem

Jag körde en egenbyggd "linux" NAS med stöd för 16 diskar.

Var ganska skönt att köpa en synology ds418 + en i7 nuc för vm's. För att bli av med en full tower låda med massa fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

https://i.imgur.com/xiL4N3T.png

Om du bryr dig om datan du ska lagra på din NAS tycker jag du ska investera i "riktig NAS-hårdvara" och installera ett ändamålsenligt OS. ECC RAM är t.ex. ett måste i min bok och då behöver du se till att resterande system är kompatibelt

Skrivet av Neon:

Frågor :

Jag har kört både Synology och egenbyggt (FreeNAS, som sedan 12.0 heter TrueNAS Core). Min Synology var OK för datalagring -- och idag använder jag den som backup på annan ort -- men om du ska göra mer avancerade saker på din NAS (hosta någon VM, köra några program, etc.) bör du se dig om efter en mer kraftfull lösning.

Kör för allt i världen inte Windows (eller något annat Desktop OS) på en NAS!

Angående import av diskar till en NAS får du kika på hur dina nuvarande diskar är formaterade. Är det bara separata diskar (alltså ingen RAID el dyl.) räcker det med att du säkerställer att operativsystemet du väljer har stöd för filsystemet. Däremot bör du absolut titta på en lösning där du har flera diskar i någon form av RAID-konfiguration för att inte förlora all din data om en disk lägger av.

Tyvärr kostar det en hel del pengar att ha en NAS. Jag bytte nyligen diskarna i min NAS från 3TB till 8TB och det var typ 9 000 SEK bara för hårddiskar Min rekommendation till dig är att:

(1) Bestämma dig för huruvida du vill köpa en färdig NAS eller bygga en egen (TrueNAS Core är rätt OK och nybörjar vänligt, förutsatt att man följer deras riktlinjer).

(2) Kopiera över datan från dina nuvarande diskar till din nya NAS. Du ska alltså köpa NYA hårddiskar till din NAS och kopiera datan till din NAS. Du kommer tacka mig i längden.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Idag är det min stationära dator som agerar NAS vilket leder till huvudbry när den ska instalelars om. Dessutom hade det varit fint att kunna stänga av den när den inte används.

Första steget tänker jag kunde vara att flytta ut befintliga diskar som de är till extern dator/NAS. Jag är inte idag intresserad av några extra funktioner som Raid och liknande, det körs redan backup till molnet på viktig data(BackBlaze). Det jag behöver av den externa datorn är att den kan dela data snabbt, köra MySQL databas till ett par klienter i nätverket och backa delar av min data på diskarna till BackBlaze.

Tanken var därmed att bygga en enkel disk dator med Windows och remote desktop för att snabbt komma igång. I förläggningen kanske detta leder till att man installerar om den som en riktig NAS men från början har jag nog inte den tanken, måste få igång sysetmet relativt snabbt och smärtfritt.

Att köpa en färdig NAS tvingar mig in i ett visst tänk på gott och ont. Det är inte säkert att jag bara kan flytta in diskarna och det kommer krävas en del tid för att konfigurera allt rätt, både när det gäller delning av data och uppsättning av MySQL servicen men även få till moln synken till Backblaze.

Det är möjligt att en helt ny NAS med nya diskar hade varit absolut bästa lösningen men jag driver inget företag här hemma. Att ägga 10 000 - 20 000 kr på bara NAS känns inte rimligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Idag är det min stationära dator som agerar NAS vilket leder till huvudbry när den ska instalelars om. Dessutom hade det varit fint att kunna stänga av den när den inte används.

Första steget tänker jag kunde vara att flytta ut befintliga diskar som de är till extern dator/NAS. Jag är inte idag intresserad av några extra funktioner som Raid och liknande, det körs redan backup till molnet på viktig data(BackBlaze). Det jag behöver av den externa datorn är att den kan dela data snabbt, köra MySQL databas till ett par klienter i nätverket och backa delar av min data på diskarna till BackBlaze.

Tanken var därmed att bygga en enkel disk dator med Windows och remote desktop för att snabbt komma igång. I förläggningen kanske detta leder till att man installerar om den som en riktig NAS men från början har jag nog inte den tanken, måste få igång sysetmet relativt snabbt och smärtfritt.

Att köpa en färdig NAS tvingar mig in i ett visst tänk på gott och ont. Det är inte säkert att jag bara kan flytta in diskarna och det kommer krävas en del tid för att konfigurera allt rätt, både när det gäller delning av data och uppsättning av MySQL servicen men även få till moln synken till Backblaze.

Det är möjligt att en helt ny NAS med nya diskar hade varit absolut bästa lösningen men jag driver inget företag här hemma. Att ägga 10 000 - 20 000 kr på bara NAS känns inte rimligt.

Hur mycket lagring snackar vi? Min andra NAS (eller server, whatever) gjorde jag på tight budget, men offrade lite i energieffektivitet för att få mer CPU kraft. Jag köpte allt förutom chassi och nätagg begagnat. Tror det gick på ca 5 - 6000 kr, diskar inkluderat för 6*3TB. Sure, en disk kastade in handduken efter 6 månader, men det var bara att byta ut och köra en snabb resilver. Faktiskt väldigt värt enligt mig. Jag fick mina 3TB diskar för 500kr/st, och det är enterprise diskar som gått ca 8000 timmar (förutom den döda som gått 3 gånger så mycket). Jag tror faktiskt att jag kommer fortsätta med att köpa begagnade diskar och kompensera med lite mer redundans. Man får ju till och med råd med en hot-spare. Man får dock vara lite vaken för att få tag på diskarna

Väldigt trevlig maskin. ECC minnen, 4 kärnig Xeon, IPMI, plats för galet med diskar och bra (Intel) nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Hur mycket lagring snackar vi? Min andra NAS (eller server, whatever) gjorde jag på tight budget, men offrade lite i energieffektivitet för att få mer CPU kraft. Jag köpte allt förutom chassi och nätagg begagnat. Tror det gick på ca 5 - 6000 kr, diskar inkluderat för 6*3TB. Sure, en disk kastade in handduken efter 6 månader, men det var bara att byta ut och köra en snabb resilver. Faktiskt väldigt värt enligt mig. Jag fick mina 3TB diskar för 500kr/st, och det är enterprise diskar som gått ca 8000 timmar (förutom den döda som gått 3 gånger så mycket). Jag tror faktiskt att jag kommer fortsätta med att köpa begagnade diskar och kompensera med lite mer redundans. Man får ju till och med råd med en hot-spare. Man får dock vara lite vaken för att få tag på diskarna

Väldigt trevlig maskin. ECC minnen, 4 kärnig Xeon, IPMI, plats för galet med diskar och bra (Intel) nätverkskort.

Nej, begagnade diskar kommer jag aldrig köpa, har kört ett stort antal diskar och inser att det är i grunden en känslig förbrukningsvara. Övriga delar kan gå att köpa beg men även det är ett osäkert kort, det kan finnas problem som inte är direkt uppenbara.

Jag tror egentligen mycket av detta ligger i de problem man råkat ut för genom åren och det är ändå på i de flesta fall nya prylar. Oftast fungerar det bra out of the box men det är tydligt att mycket av grejerna har begränsad livslängd.

Vill man bygga en supersäker NAS hade jag inte köpt något beg. I mitt fall kör jag dock backning av viktig data till molnet så det är inte fullt så farligt men jag vill bespara mig problemen så lång som möjligt, vet att man lätt kan plöja ner timmar på att lösa problem. Till början må det vara kul men numera vill man bara att det ska fungera.

Och det är väll egentligen ur detta som min "halvdana" lösning kommer ifrån. Jag vet vad jag kan förvänta mig av ett Windows 10 system med mina diskar, jag vet hur det ska konfigureras. Man behöver inte läsa på och stöta på massa problem som måste lösas innan man kommer dit man vill. Det finns såklart fördelar att köra en renodlad NAS och det är inte omöjligt att det är där jag hamnar men just nu har inget inget intresse i att krångla till grejer i onödan.

Så egentligen har jag nog besvarat min egna fråga, jag borde köpa delarna jag postade om i post 1 och bygga ihop en datorn som på ett vis agerar NAS. När det sen finns tid och vilja kan man börja titta på att konvertera denna till en ren NAS maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det exempel du har med Fractal chassi har gummiupphängning för hårddiskarna.
Nyare större hårddiskar vibrerar väldigt mycket. Att ha dem i exempelvis en Synology eller Qnap kommer inte att vara trevligt.
Det vibrerar oerhört mycket i dom plastlådorna och de saknar vibrationsdämpning.
Mina 6TB WD Red var tysta och fina även i en Synology. Men 14TB shuckade diskar i samma låda, helt oanvändbart.

En synvinkel att ha i åtanke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nej, begagnade diskar kommer jag aldrig köpa, har kört ett stort antal diskar och inser att det är i grunden en känslig förbrukningsvara. Övriga delar kan gå att köpa beg men även det är ett osäkert kort, det kan finnas problem som inte är direkt uppenbara.

Jag tror egentligen mycket av detta ligger i de problem man råkat ut för genom åren och det är ändå på i de flesta fall nya prylar. Oftast fungerar det bra out of the box men det är tydligt att mycket av grejerna har begränsad livslängd.

Vill man bygga en supersäker NAS hade jag inte köpt något beg. I mitt fall kör jag dock backning av viktig data till molnet så det är inte fullt så farligt men jag vill bespara mig problemen så lång som möjligt, vet att man lätt kan plöja ner timmar på att lösa problem. Till början må det vara kul men numera vill man bara att det ska fungera.

Och det är väll egentligen ur detta som min "halvdana" lösning kommer ifrån. Jag vet vad jag kan förvänta mig av ett Windows 10 system med mina diskar, jag vet hur det ska konfigureras. Man behöver inte läsa på och stöta på massa problem som måste lösas innan man kommer dit man vill. Det finns såklart fördelar att köra en renodlad NAS och det är inte omöjligt att det är där jag hamnar men just nu har inget inget intresse i att krångla till grejer i onödan.

Så egentligen har jag nog besvarat min egna fråga, jag borde köpa delarna jag postade om i post 1 och bygga ihop en datorn som på ett vis agerar NAS. När det sen finns tid och vilja kan man börja titta på att konvertera denna till en ren NAS maskin.

Ja det finns ju helt klart ett värde i att spara sig krångel/tid med.

Ett tips för om du bestämmer dig för en icke windows baserad NAS längre fram i tiden: FreeNAS går att installera på ett USB minne och köra så. Det är den rekommenderade metoden till och med. Då kan du köra det på samma dator du kör windows NASen på, boota in i det och testa/få det att fungera. Sen kör du windows när du behöver att NASen faktiskt fungerar. Ett sätt att mjukstarta, så att säga.

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem

Fördelar färdig produkt:
Kompakt till väldigt kompakt, strömsnål, mjukvara och gränssnitt paketerad och förberedd för ändamålet out of the box, och ja ev. felsökning kan bli lättare.

Fördelar egenbyggt:
Du kan bestämma både prestanda, funktioner och mjukvara/tjänster helt fritt, givetvis. Men det kan bli lite meckande och testning innan allt sitter på plats så att säga.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja det finns ju helt klart ett värde i att spara sig krångel/tid med.

Ett tips för om du bestämmer dig för en icke windows baserad NAS längre fram i tiden: FreeNAS går att installera på ett USB minne och köra så. Det är den rekommenderade metoden till och med. Då kan du köra det på samma dator du kör windows NASen på, boota in i det och testa/få det att fungera. Sen kör du windows när du behöver att NASen faktiskt fungerar. Ett sätt att mjukstarta, så att säga.

Lycka till med bygget!

TrueNAS som det heter numera, rekommenderar att INTE installera på USB och har dessutom klargjort att man inte heller gjort det tidigare.
Att använda sig av flashminnen (USB, SD...) över huvud taget är ej att rekommendera till annat än enast läsbara filsystem som konfigureras externt. Esxi exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt mig en NAS/filserver med Truenas, och upptäckte då den "hårda" vägen att man bör undvika
Realtek nätverkskort. Jag köpte ett Asus B560-I moderkort, med just Realtek nätverk. Vid installation av Truenas fungerade inget nätverk alls. Det verkar finnas lite knep att få det att funka, jag lyckades få det att gå i 100Mb till slut, sedan gav jag upp. Överallt man läser om det rekommenderas att undvika Realtek nätverkskort. Så min rekommendation, kör på ett moderkort som har Intel nätverk istället.

I övrigt skulle nog även jag rekommendera Truenas, det är första gången jag testar med det, och det gick ganska lätt att få till.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Avstängd

Bättre att bygga eget, du kan använda tex Truenas och veta att dom alltid kommer släppa säkerhetsuppdateringar om inte så är det lättare att gå över till någon annan.

Men när man bygger en NAS så måste man välja rätt hårdvara som stöds hela vägen ut, annans kan de blir problem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Rekommenderar eget och att köra Unraid. Min setup har tickat på väldigt stabilt i några år nu. Gillar Unraid för det är enkelt att byta hårdvara (jag har gått från Intel -> AMD -> Intel) och hårddiskar (lätt att sätta in fler, lätt att gå ner i storlek, och man kan mixa och blanda storlekar) och det är enkelt att sätta in Dockers (för tex Plex) och VMs.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag upprepar det @lambdan ovan tipsar om. För hemmabruk är Unraid svårslaget när det kommer till enkelhet och ger allt en oerfaren (och snart erfaren) användare behöver.

Oslagbart sett till att det i princip är en JBOD där du kan lägga till och ta bort diskar av olika storlek enkelt och smidigt. Har ett stort utbud av appar och är kapabelt till VM osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Jag har precis byggt mig en NAS/filserver med Truenas, och upptäckte då den "hårda" vägen att man bör undvika
Realtek nätverkskort. Jag köpte ett Asus B560-I moderkort, med just Realtek nätverk. Vid installation av Truenas fungerade inget nätverk alls. Det verkar finnas lite knep att få det att funka, jag lyckades få det att gå i 100Mb till slut, sedan gav jag upp. Överallt man läser om det rekommenderas att undvika Realtek nätverkskort. Så min rekommendation, kör på ett moderkort som har Intel nätverk istället.

I övrigt skulle nog även jag rekommendera Truenas, det är första gången jag testar med det, och det gick ganska lätt att få till.

Googlade lite på detta och ja, det verkar vara ett relativt stort problem! Det moderkort jag tittat ut hade såklart Realtek NIC så jag tog en ny titt på marknaden och hittade egentligen bara 2 moderkort som har Intel NIC och priset blev då det dubbla d.v.s 2000 kr istället för 1000 k!?

Då är såklart frågan om det finns något annat som är mer prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Googlade lite på detta och ja, det verkar vara ett relativt stort problem! Det moderkort jag tittat ut hade såklart Realtek NIC så jag tog en ny titt på marknaden och hittade egentligen bara 2 moderkort som har Intel NIC och priset blev då det dubbla d.v.s 2000 kr istället för 1000 k!?

Då är såklart frågan om det finns något annat som är mer prisvärt.

Kan du inte bara köpa ett PCIE Intel nätverkskort och stoppa in istället då?

Permalänk
Medlem

Jag byggde ett backup NAS för ett antal år sedan. Den står hos föräldrarna (skyddad vid brand/inbrott här). NAS:et kör FreeNAS (nu TrueNAS) med Resilio Sync som bygger på BitTorrent teknik så man kan avbryta den när som och den fortsätter där den sluta. Trots att de bara har 10Mb/s så funkar det någorlunda eftersom den synkar bara förändringar i filerna inte hela filen.

Större delen av tiden står NAS:et avstängt (drar inte ström & datan skyddad). När jag vill göra en backupsync så VPN:ar jag in till deras billiga ASUS wifi router. Använder moderkortets (AsRock E3C226D21) IPMI funktion och dess webgränssnittet för att starta upp datorn. Vänta en stund och kan sedan logga in på TrueNAS webUI. Låsa upp de krypterande 6x4TB ZFS2 diskarna (ger 4x4=16TB användbart utrymme). Starta Jail med Resilio Sync samt på datorn här så synkar de alla förändringar över Internet. 16GB ECC minne då alla TrueNAS folk säger det typ är ett krav (rejält med RAM+ECC). Har kört i ett antal år och fungerar utmärkt.

Fördelen med att bygga med egna delar är att i framtiden så kan du byta ut delar och om du bygger ett nytt NAS återanvända gamla till något annat (är ju en vanlig PC). Köper du färdigt NAS så har du inte de möjligheterna samt är beroende av deras säkerhetsuppdateringar vilka bruka sluta komma ganska snart och då kanske du sitter där med raderad data pga av säkerhetshål. Något flera redan råkat ut för som har äldre köpta NAS.

Fördelen med köpt NAS är att det är enkelt. Stoppa i diskarna och kör.

Permalänk
Medlem

Byggde själv egen Nas för flexibilitet. Kör nu en VMware med virtuell nas (freenas) och några Linux VM samt en virtuell win10 för manegering som alltid är på.

Du vill troligen ha Intel NIC för att slippa problem, och med instickskort kan du ta med de till nästa bygge, ett nic har längre livslängd än ett MB.

CPUn ovan är mer än tillräcklig för NAS, du hade klarat dig med en 2C/4T Pentium. Delarna ovan kan du troligen körs VMware på om du fixar Intel nic.

Har några x540 T2 10Gbit över som jag kan sälja 1400kr +frakt, kan göra annons här om någon är intresserad.

Har även några LSI 9207 kvar som klarar 8sata diskar, med olika kablar. PM vid intresse

Permalänk
Medlem

Intel Nic som klara 2500 verkar ligga på minst 1000 lappen så då kanske moderkort med inbyggt är bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, om du nu väljer att köra lite kraftfullare delar, är att köra Hyper-V-server i botten och installera WindowsAdminCenter ovanpå för att få en fullvärdig (och gratis dessutom) hypervisor med lättnavigerat webbgränssnitt. Windows har ju som bekant lite bredare drivrutinsstöd och Realtek är inga problem där.
Det kan du sedan köra TrueNas och/eller annat valfritt OS ovanpå.

Permalänk
Medlem

Hittade tillslut ett moderkort till NAS:en som nog har allt jag behöver : Gigabyte B560M AORUS PRO

Men säg att jag skulle köra TrueNAS från starnt, kan man montera en disk med befintlig data utan att denna går förlorad eller måste diskarna alltid formateras om? Och är det något problem att diskarna har olika storlekar om jag ändå inte ska köra någon raid lösning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Ett alternativ, om du nu väljer att köra lite kraftfullare delar, är att köra Hyper-V-server i botten och installera WindowsAdminCenter ovanpå för att få en fullvärdig (och gratis dessutom) hypervisor med lättnavigerat webbgränssnitt. Windows har ju som bekant lite bredare drivrutinsstöd och Realtek är inga problem där.
Det kan du sedan köra TrueNas och/eller annat valfritt OS ovanpå.

Usch.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hittade tillslut ett moderkort till NAS:en som nog har allt jag behöver : Gigabyte B560M AORUS PRO

Men säg att jag skulle köra TrueNAS från starnt, kan man montera en disk med befintlig data utan att denna går förlorad eller måste diskarna alltid formateras om? Och är det något problem att diskarna har olika storlekar om jag ändå inte ska köra någon raid lösning?

Om du är inne på att köra TrueNAS Core vill jag verkligen rekommendera dig att kika på dokumentationen. Det finns rekommendationer kring hårdvara, pool import, osv. Det är en tämligen brant uppförsbacke i början, så var beredd på en hel del efterforskning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

TrueNAS Scale har precis kommit in i beta.
Jag kör det själv hemma då jag anser att större delarna är stabila nog för hemmadrift.

https://www.ixsystems.com/blog/truenas-scale-21-06-beta/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om du är inne på att köra TrueNAS Core vill jag verkligen rekommendera dig att kika på dokumentationen. Det finns rekommendationer kring hårdvara, pool import, osv. Det är en tämligen brant uppförsbacke i början, så var beredd på en hel del efterforskning.

Haha ja, det gick ju inte ens att komma åt deras(TrueNAS) forum, när man ska posta där så får man en never ending loop för att godkänna ett avtal.

Nu har jag iallafall valt moderkort med intel LAN, jag får väll bara hoppas att resten passar, det är trotts allt standard hårdvara jag köpt. Funkar det inte får det kanske bli Windows ändå, jag har egentligen inga jätte krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Haha ja, det gick ju inte ens att komma åt deras(TrueNAS) forum, när man ska posta där så får man en never ending loop för att godkänna ett avtal.

Nu har jag iallafall valt moderkort med intel LAN, jag får väll bara hoppas att resten passar, det är trotts allt standard hårdvara jag köpt. Funkar det inte får det kanske bli Windows ändå, jag har egentligen inga jätte krav.

Jag upprepar rekommendationen om att titta på Unraid. Det verkar definitivt vara det du är ute efter. Förstår inte varför alternativen bara är TrueNAS eller Windows. Det finns ett bra alternativ som är gjort för det du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag upprepar rekommendationen om att titta på Unraid. Det verkar definitivt vara det du är ute efter. Förstår inte varför alternativen bara är TrueNAS eller Windows. Det finns ett bra alternativ som är gjort för det du är ute efter.

Jo jag kommer titta på det med. I första hand kommer jag prioritera OS som kan ta in NTFS disk med befintlig data. Skulle detta strula så är det troligt att jag kör Windows vanlig delning tills jag har möjlighet att flytta runt data på diskarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo jag kommer titta på det med. I första hand kommer jag prioritera OS som kan ta in NTFS disk med befintlig data. Skulle detta strula så är det troligt att jag kör Windows vanlig delning tills jag har möjlighet att flytta runt data på diskarna.

Kanske den ändan man skulle börjat på.
Då har du enbart Windows att välja på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Kanske den ändan man skulle börjat på.
Då har du enbart Windows att välja på.

Ja, de e troligen där jag kommer börja även om det sägs finns vissa plugins o liknande för att ta in befintliga diskar i arrayer. Jag vet att Windows inte är något bra som NAS men min stationära har agerat NAS för så många år utan problem. Med det sagt så finns det såklart fördelar med dedikerat NAS OS och det är troligt jag kommer gå över till något sådant senare om jag nu inte får till det från start, Windows är som sagt inte perfekt som NAS.

Visa signatur