Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk

Har funderat på testa det med oringar men känns onödigt då jag inte hör det om ljud är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonacurehair:

Tråkigt och otroligt dåligt. Man blir förbluffad över att de returnerar konsolen i det skicket till dig.

Kan säga att jag ringde till Sonys support som öppnade ett case åt mig och var väldigt trevliga så hoppas det löser sig den vägen.

Skrivet av Apocalysm:

Har funderat på testa det med oringar men känns onödigt då jag inte hör det om ljud är på.

Jag tyckte att O-ringar halverade missljudet, dock försvann förbättringen delvis efter ett tag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon som testat och vet var man kan köpa den i Europa? Fick min PS5 i December med Nidec fläkten, men stod inte ut och sålde den. https://www.reddit.com/r/playstation/comments/o0d8gh/ps5_fan_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Någon som testat och vet var man kan köpa den i Europa? Fick min PS5 i December med Nidec fläkten, men stod inte ut och sålde den. https://www.reddit.com/r/playstation/comments/o0d8gh/ps5_fan_...

Finns här för de som undrar. https://www.amazon.se/s?k=Ps5+nmb&ref=nb_sb_noss

Permalänk
Medlem

Tycker min konsoll har för högt coilwhine för min smak kör med tv-ljud och får det endast på PS5 spel.

Hur stor chans är att sony godtar reklamation och får man en ny enhet då? nån som gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jag köpte den från Ebay för ca 550 kr. Skickades från Kina och det tog ungefär 2 veckor att få hem den. Tystare än Nidecfläkten och jag är nöjd att slippa UFO-ljudet. Kan dock inte säga om det påverkar coil whine. Antagligen inte. Men jag hade inte så mycket innan heller.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en ps5 med NMB fläkten. Är den lika bra som Delta eller någonstans mellan Nidec och Delta? Vad jag sett så är inte Delta lätt att få tag på längre, är det så att NMB har ersatt den nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLLclock:

Jag fick hem en ps5 med NMB fläkten. Är den lika bra som Delta eller någonstans mellan Nidec och Delta? Vad jag sett så är inte Delta lätt att få tag på längre, är det så att NMB har ersatt den nu?

Största frågan är väl om du hör fläkten och inte om hur bra den är kontra någon annan?
Har själv Nidec i min och den brummar en del, har minimalt med coilwhine så har valt att inte byta ut min PS5 ännu.

Permalänk

Nån här som har antigen bytt ut nidec fläkten mot NMB Eller fått hjälp av Sony? Det går verkligen inte att spela på kvällarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chess_Norris:

1040 spänn för en fläktdjävul, skulle hoppa det ärligt talat oavsett hur mycket originalet bullrar.

Finns inte Delta-fläkten till salu på nätet någonstans? De är ju en känd märkestillverkare iallafall, och ska vara den bästa/tystaste av de tre fläktar jag hört nämnas om PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzlea:

Nån här som har antigen bytt ut nidec fläkten mot NMB Eller fått hjälp av Sony? Det går verkligen inte att spela på kvällarna.

Jag fick hjälp av Sony. Fick en helt ny konsol med Delta. Men det kan lika gärna varit tur.

Skillnaden i ljudnivå är väldigt extrem. Så kontakta Sony. Jag skrev om wobblandet mycket och att det lät som att fläkten inte var balanserad eller satt riktigt fast.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

1000:- + för en fläkt? Har folk börjat scalpa dessa fläktar också likt andra elektronikvaror? Menar, om dom går på TPM moduler så känns det ju som att vad som helst snart kan börja scalpas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Jag fick hjälp av Sony. Fick en helt ny konsol med Delta. Men det kan lika gärna varit tur.

Skillnaden i ljudnivå är väldigt extrem. Så kontakta Sony. Jag skrev om wobblandet mycket och att det lät som att fläkten inte var balanserad eller satt riktigt fast.

Hur lång tid tog det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzlea:

Hur lång tid tog det?

20 dagar från att jag skickade tills jag fick den nya.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzlea:

Hur lång tid tog det?

Skickade en konsol pga coilwhine tog 16 dagar att få en ny enhet, den nya har visst coilwhine mycket lägre samt ett annat fläktljud, mer tickande, inget som stör mig dock.

För att se vilken fläkt man har behöver man öppna upp sidan? Antar att det ej går att se med serienummer.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Skickade en konsol pga coilwhine tog 16 dagar att få en ny enhet, den nya har visst coilwhine mycket lägre samt ett annat fläktljud, mer tickande, inget som stör mig dock.

För att se vilken fläkt man har behöver man öppna upp sidan? Antar att det ej går att se med serienummer.

Hur lyckas man komma i kontakt med deras kundtjänst? Kan man bara ringa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzlea:

Hur lyckas man komma i kontakt med deras kundtjänst? Kan man bara ringa?

Ja jag ringde dom,

https://www.playstation.com/sv-se/support/contact-us/

Fck först instruktioner via mail att göra en database "rebuild" är meningslöst dock gör inget för varken coilwhine eller oväsen från fläkt eftersom det är hårdvaru-relaterat fel, men gör det ändå efter det ringer man upp igen och säger man att det ej hjälpte, då skickar dom en fraktsedel (du behöver ej betala något)

Ps5:an skickas till malmö först och sedan frankrike enligt sony, gick inte spåra sändningen mer än till malmö så inget man bör få panik över.
Gäller att packa enheten ordentligt med bra dämpande material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzlea:

Hur lång tid tog det?

Tog runt 2½-3 veckor för mig också. Kan säga att Sonys returstatussida inte sa speciellt mycket förutom att ärendet var påbörjat. Stod inget om att de tagit emot min konsol eller att de skickat ut en ny. Sen fick jag påminna om status för utskick av ny konsol och då gick det undan (kom från Tyskland om jag inte minns fel). Nu har dessvärre min nya samma problem som min gamla men skivläsaren låter lite mindre och den har en aningen mindre coilwhine så det är alltid något. Sen använder jag den inte på samma sätt som tidigare så jag skiter i att skicka in den igen.

Hoppas att det dyker upp en fläkt på marknaden som faktiskt är tyst även i idle.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag orkade inte handskas med deras kundtjänst så det blev en NMB. Skillnaden är ENORMT och ufoljudet är borta. Nu kan man faktiskt spela på kvällarna. Surt att detta ska behövas för att få den riktiga ps5 upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzlea:

Jag orkade inte handskas med deras kundtjänst så det blev en NMB. Skillnaden är ENORMT och ufoljudet är borta. Nu kan man faktiskt spela på kvällarna. Surt att detta ska behövas för att få den riktiga ps5 upplevelsen.

Det måste kosta Sony mer i returhantering och rykte än att se till att sätta in tysta fläkar från början. Problemet måste vara välbekant för dem vid det här laget. Eller sitter det med ett jättelager av Delta fläktar som de måste bli av med först, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Det måste kosta Sony mer i returhantering och rykte än att se till att sätta in tysta fläkar från början. Problemet måste vara välbekant för dem vid det här laget. Eller sitter det med ett jättelager av Delta fläktar som de måste bli av med först, tro?

Du menar Nidec? Delta är ju tyst. Men ja, de vet nog om det och struntar nog i det. Var samma lotto på PS4 med fläkt. Och hade de brytt sig så hade dom ju noggrant sett till att kvalitén hölls på fläktarna till PS5. Men uppenbarligen inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Du menar Nidec? Delta är ju tyst. Men ja, de vet nog om det och struntar nog i det. Var samma lotto på PS4 med fläkt. Och hade de brytt sig så hade dom ju noggrant sett till att kvalitén hölls på fläktarna till PS5. Men uppenbarligen inte!

Jo, Nidec skulle det ju vara

Permalänk
Medlem

Min fläkt låter kanske 20% mot det som folk har i videos man ser och jag tycker ändå det är helt oacceptabelt

Antar dock att jag ”inte” har problem utan bara är extremt ljudkänslig? O-ringar lär inte hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min fläkt låter kanske 20% mot det som folk har i videos man ser och jag tycker ändå det är helt oacceptabelt

Antar dock att jag ”inte” har problem utan bara är extremt ljudkänslig? O-ringar lär inte hjälpa mig?

Ärligt talat oringar hjälpte på min brors fastän han hade nmb fläkten. Blev tystare.

Permalänk

Så här lät min innan jag byte fläkten.
https://youtu.be/Nvf_9tNRtDc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ärligt talat oringar hjälpte på min brors fastän han hade nmb fläkten. Blev tystare.

Okej, kanske får testa.

Skrivet av Chrizzlea:

Så här lät min innan jag byte fläkten.
https://youtu.be/Nvf_9tNRtDc

Det är exakt sådär min låter, fast mindre.

Permalänk

Ufo

Skrivet av BasseBaba:

Okej, kanske får testa.

Det är exakt sådär min låter, fast mindre.

Jag körde först tio o-ringar, men slutade med fyra (4x 5.1mm 1.6mm), som jag bara monterande under fläkten. Med o-ringarna under fläkt gallret, blev det för tajt mellan galler och kåpan, som gjorde att det blev tryck på fläkten och ”ufo” ljudet kom då och då.

Nidec och playstation 5 kombon är ingen höjdare tyvärr, har spenderat mer tid med fläkten än att spela och nu hör jag ljudet överallt haha.. Blir väl något annat att underhålla sig med tills Sony släpper PRO variant med lite bättre kvalitetskontroll förhoppningsvis. ✊🏼

Jag hade satsat på storleken 10x 3.4mm och 1mm..

Köpte själv på Flinks järn och fick betala mer. Här är det billigare lämnar länk: https://www.ebay.com/itm/PS5-Fan-Quiet-make-10stk-O-Rings-Sea...

Permalänk
Medlem

Svagt av Sony att de inte har lyckats lösa problemen med missljud och diverse fläktproblem. De här trådarna har funnits sen PS3-tiden. Det verkar fortfarande att vara ett lotteri när man köper en av deras konsoler. Min senaste var nog en PS4 Pro som lät som en turboladdad Corvette..

Permalänk

Jag köpte två st nu i veckan båda hade Nidec fläkten, så de åkte tillbaka. Jag ger upp PlayStation nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag köpte två st nu i veckan båda hade Nidec fläkten, så de åkte tillbaka. Jag ger upp PlayStation nu..

Är det 100% att man får UFO ljudet om man åker på en Nidec?