Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem

Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Har nu fått min PS5 DE och probat på en del spel. Jag märkte plötsligt att jag hör ett buzzzz ljud under en tystare del i spelet, som ett litet propellerflygplan inuti boxen, tänkte att det var fläcken först så jag googlade och det är flera ägare som hör ett förhöjt coil whine från den, det märks bara när man kör spel, så jag gissar att när det är högre belastning på nätaggregatet så börjar det höras. När man hoppar ut till dash boarden så slutar surret, oavsett om ett spel är i gång i bakgrunden, detta är klart märkbart för mig då konsolens fläkt är väldigt tyst i övrigt.

Jag har planerar att ha den ståendes i rummet bredvid så kommer jag kunna leva med det men ville meddela detta så att även andra kan uppmärksamma det. Frågan är om man kommer kunna lämna in den på reparation sen. Skriv gärna om ni kan höra något själva när spelet är i gång (lyssnar gärna nära baksidan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeloSwe:

detta är klart märkbart för mig då konsolens fläkt är väldigt tyst i övrigt.

Och det är just därför du hör den nu och inte på tidigare konsoller. Man kommer inte kunna lämna in den på reparation då coil whine är inget som sänker prestanda eller livslängden, precis som det har varit med grafikkort

Permalänk
Medlem

Har samma på min. Reagerade ganska omedelbart på att den inte va så tyst som utlovat. Natt och dag mellan min ps5 och xsx. Men kanske bara vissa som råkat ut för detta?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Har samma på min. Reagerade ganska omedelbart på att den inte va så tyst som utlovat. Natt och dag mellan min ps5 och xsx. Men kanske bara vissa som råkat ut för detta?

Har samma på min och trodde mitt PS5 skulle vara lika tyst som xsx men det är inte i närheten så tyst som jag hade hoppats.
Hur som helst är det bättre än jetmotorn PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabrah:

Och det är just därför du hör den nu och inte på tidigare konsoller. Man kommer inte kunna lämna in den på reparation då coil whine är inget som sänker prestanda eller livslängden, precis som det har varit med grafikkort

Så är det för grafikkort, men jag vet att vissa ps4 pro hade problem med coil whine och då tog Sony emot de som reklamationer.

Så det borde gå att reklamera imo.

Permalänk
Medlem

Min PS5 låter inte ett skit och jag är hur nöjd som helst. Vilket lyft från PS4 Pro!

Permalänk
Medlem

Själv har jag problemet att den låter i rest mode:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jt4inc/sound_in_rest_mo...

Verkar som att det eventuellt kan lösas genom att stänga av USB power, men då kan man inte ladda dosan i rest.
Under all j*vla kritik, hur fasen kan något sånt här gå genom QA?
"Jaaa men det är en svinbra plan att enheten står och surrar i rest mode"??!?!?!

Permalänk
Medlem

Jag har buzzzzzzz på min också under load, googlade lite igår och dom flesta verkar ha det. Ska inte vara något att oroa sig för.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag har buzzzzzzz på min också under load, googlade lite igår och dom flesta verkar ha det. Ska inte vara något att oroa sig för.

Handlar ju inte så mycket om att oroa sig snarare än att man stör sig på det... tyvärr.
Men det är mest sleep-surret jag stör mig på, load-buzzen dränks väl oftast av ljudet från spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Handlar ju inte så mycket om att oroa sig snarare än att man stör sig på det... tyvärr.
Men det är mest sleep-surret jag stör mig på, load-buzzen dränks väl oftast av ljudet från spelet.

Jo det är sant så klart. Jag har min maskin bakom väggen bakom TVn så jag varken ser eller hör den, därför jag inte tänkte på det.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jo det är sant så klart. Jag har min maskin bakom väggen bakom TVn så jag varken ser eller hör den, därför jag inte tänkte på det.

Jag kör samma setup. Borrat hål genom väggen in till rummet bakom.
Problemet i Corona är att en av oss numera nyttjar rummet bakom TV:n (arbetsplats).
Så för den personen blir det än värre! Ingen gaming men massa buzzz och surr

Permalänk
Medlem

Jag hör min ps5 tydligt från soffan, ca 3 meter från konsolen. Låter ungefär lika mycket som ps4 pro, fast i en högre ton. När jag ringde support så ville de försäkra mig om att det var normalt, men jag har svårt att tro på det. De sa att det enda de kunde göra är att ta in den på reparation och därifrån ta ett beslut. Men han på support visste inte om de hade något reservlager med ps5or eller inte. Funderar nu på om man ska ha kvar den i några månader för att då försöka få den utbytt, eller bara gå och lämna tillbaks den på elgiganten och köpa en ny när de kommer in i lager...

Tröttsamt oavsett.

Permalänk
Medlem

Min är knäpp tyst. Hör inget och har försökt att höra efter. Skivspelare låter med det är ju bara vid installation av spel och i början när man sätter igång spelet. Sen är det tyst!!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket tröttsamt ljud, inte minst för övriga familjemedlemmar. Har ni möjlighet till det, rekommenderar jag att borra ett 24 mm hål i väggen för HDMI kabeln och placera konsolen i rummet bakom.
Yttersta försikt om man inte kan säkerställa vara övriga dragningar går i väggen. Bor du på hyra bör du höra med hyresvärden innan. SDS Max hammarborrar i de här dimensionerna finns på Biltema om inte annat.

Man får hoppas det inte var för det här infernaliska PS5 whinet Sony skippade Dolby Atmos (i spel) till förmån för 3D Audio som endast fungerar i hörlurar.

Permalänk
Medlem

Antingen är min tyst eller så har ni super hörsel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Antingen är min tyst eller så har ni super hörsel!

Självklart skiljer det sig på exemplar. Bara för din är tyst betyder det inte att någon annans är det.

Min knarrar igång såfort jag startar, men låter som det ligger ngt mot fläkten. Blir att öppna och kika i helgen.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Självklart skiljer det sig på exemplar. Bara för din är tyst betyder det inte att någon annans är det.

Min knarrar igång såfort jag startar, men låter som det ligger ngt mot fläkten. Blir att öppna och kika i helgen.

Att jag inte tänkte på det, mycket möjligt. Kan vara värt att ta en titt på fläkten.

Permalänk
Medlem

Min är tyst men mitt series x är ännu tystare 🙂

Permalänk
Medlem

Smått orolig för detta. Har inte öppnat min DE ännu och om den orsakar väsen i ”rest mode” eller under spel så är det enligt mig katastrof.

Min XSX låter inte alls. Ganska fascinerad av hur dom lyckats med bedriften jämförelse den prestanda enheten erbjuder.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Har idag tagit bort sidopanelen och skruvat loss fläkten, det som låter för mig är iaf typ vibrationer som fortplantar sig i chassit. Har jag konsollen igång och försiktigt lyfter fläkten så den ligger helt fritt är det knäpptyst. Såfort jag släpper ner den igen börjar det låta lite.
Funderar på om jag ska krångla i försöka lägga dit nå små packningar eller om jag bara ska låta det vara. Inte något jag stör mig på egentligen, mest något sånt där man irriterar sig på för man vet att det inte borde vara så

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Har följt detta och det verkar vara rätt många som är drabbade internationellt. Som vanligt när det gäller "coil whine" så vet de flesta inte vad det betyder eller vad de ska förvänta sig, andra hör det helt enkelt inte. Alla är olika känsliga men för oss som har känslig hörsel är det som att dra en spik mot en svart tavla, outhärdligt och tröttsamt. Jag var väldigt nära på att avboka min förbokning men har inte gjort det. Hoppas på att det inte är så utbrett, om det visar sig att jag får ett exemplar som låter mycket så åker den tillbaka till netonnet direkt. Mitt PS4 hade samma problem men i "sleep" mode, fick dra ut kabeln ur väggen varje gång jag slutade spela, not okey i min bok.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha haft riktigt otur, Coil Whine hörs, men oftast så döljs det ljudet pga att fläkten låter med ett snabbt "klickande/burrande" ljud, däremot döljs det ljudet ibland av att skivläsaren låter som en rakapparat eller tatueringsmaskin...

Två gånger har min Ps5 satt sig själv i rest mode samt att coil whine / fläktarna (osäker) hörs från soffan nu när konsolen väl är i rest mode. Kan inte heller ladda DualSense-kontrollen från den främre USB-porten.

Detta känns som ett riktigt billigt bygge för dom 6000kr konsolen kostar... Älskar verkligen produkten annars, så känns väldigt trist.

Ska prata med Webhallen, men dom lär ju ha noll ersättningsenheter. Kommer nog prata med Sony också, får se vad dom säger.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Ni som har problemet, kikade ni på tråden avskummet länkade till?
Med det sagt, spoltjut bör man kunna särskilja från fläktljud. Dom låter inte speciellt lika varandra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ni som har problemet, kikade ni på tråden avskummet länkade till?
Med det sagt, spoltjut bör man kunna särskilja från fläktljud. Dom låter inte speciellt lika varandra.

Hahaha hade min låtit sådär hade jag inte vågat ha den igång. Rolig lösning dock! Säkert en sticker som ska bort när fläkten installeras men har missats.

Mitt coilwhine är mer "vanligt" under hög belastning.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Hahaha hade min låtit sådär hade jag inte vågat ha den igång. Rolig lösning dock! Säkert en sticker som ska bort när fläkten installeras men har missats.

Mitt coilwhine är mer "vanligt" under hög belastning.

Har ingen källa på det nu, men jag läste en del kring problemet och det verkar som att om ditt coil whine ökar / minskar beroende på om du är i spelet eller ps-menyn så är det "riktigt" coil whine medans om ljudet är konstant kan det vara problem med fläkten.

Enkelt sätt att testa är tex. om du kör Demon Souls och sedan går till PS-menyn, minskar coil whine't är det nog bara coil whine och inte lappen som går i fläkten dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avskummet:

Har ingen källa på det nu, men jag läste en del kring problemet och det verkar som att om ditt coil whine ökar / minskar beroende på om du är i spelet eller ps-menyn så är det "riktigt" coil whine medans om ljudet är konstant kan det vara problem med fläkten.

Enkelt sätt att testa är tex. om du kör Demon Souls och sedan går till PS-menyn, minskar coil whine't är det nog bara coil whine och inte lappen som går i fläkten dvs.

Ja precis, det är så det är för mig. Knäpptyst i menyn och sen coil whine i spel. Har maskinen i ett egen rum bakom TVn dock så inga problem för mig, den får stå där den står

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Får väl bidra med den här bilden från xbox-tråden

Permalänk
Medlem

Alltså coil whine. Jag har ett surrande ljud när maskinen är igång som är konstant. Låter typ ”yyyyy” 😅

Vart går gränsen för coil whine? Funderar på om jag har den klisterlappen som sitter på insida fläkt?

Permalänk
Medlem

Coil whine... check!
DE version. Är jag inne i ett spel så hörs ljudet och går jag ut i menyn så slutar det tvärt. Jag kan stänga av och på ”coil whinet” genom att gå in o ur spelet 😆
Dock inget som hörs under vanligt bruk då ljud från själva spelet och i mitt fall projektorn dränker ljudet ifrån Ps5’an. Det var först när jag läst om detta problem jag blev nyfiken och gick bort och lysande nära konsolen som, check! Ljudet var där 😋
Jag är annars sjukt känslig för missljud. Och framförallt i dyra elektriska saker jag köper. Brukar skicka på service eller begära nytt omgående. Men i detta fall avvaktar jag och ser vad detta landar. Tänker inte skicka på service i flera veckor. Och som sagt det hörs inte under normalt bruk.

Visa signatur

Firre