Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ursäkta för möjligtvis en dum fråga. Hur nära måste ni vara för att höra era PS5or? Beställde en Series X som jag hämtade ut på releasedagen och har aldrig hört den. Har iofs inte haft någon skiva i den ännu, så kan inte säga något om Blueray spelaren.

Det här inte menat som någon PS5 mot Xbox, bara en genuin fråga, för att få en uppfattning om nivån på problemet.

Edit: hur nära konsolen sitter ni.

Jag hör inte min överhuvudtaget om jag inte är 20-30 cm ifrån, då hör jag ett lågt surrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ursäkta för möjligtvis en dum fråga. Hur nära måste ni vara för att höra era PS5or? Beställde en Series X som jag hämtade ut på releasedagen och har aldrig hört den. Har iofs inte haft någon skiva i den ännu, så kan inte säga något om Blueray spelaren.

Det här inte menat som någon PS5 mot Xbox, bara en genuin fråga, för att få en uppfattning om nivån på problemet.

Edit: hur nära konsolen sitter ni.

Första PS5 jag hade hördes från soffan. Alltså ca 3m.
Den jag har nu hörs från 0,3-0,5m kanske om jag letar efter ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Första PS5 jag hade hördes från soffan. Alltså ca 3m.
Den jag har nu hörs från 0,3-0,5m kanske om jag letar efter ljud.

Okej, om man hör den på 3m. Då kan man nog börja klaga speciellt om det är ett irriterande ljud.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Var det enkelt att sätta dit oringar? Och storlek på dom? Tänkte eventuellt göra det för att få det så tyst som det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Var det enkelt att sätta dit oringar? Och storlek på dom? Tänkte eventuellt göra det för att få det så tyst som det bara går.

Jag och några andra i tråden har använt oss utav 3 x 1,5. Det är väldigt enkelt att sätta dit! Du behöver bara dra av panelen och skruva ut 4 skruvar för att lossna på fläkten. Här har du en video som beskriver det om du är osäker: https://youtu.be/jZMbUKKsYVY?t=167

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jag och några andra i tråden har använt oss utav 3 x 1,5. Det är väldigt enkelt att sätta dit! Du behöver bara dra av panelen och skruva ut 4 skruvar för att lossna på fläkten. Här har du en video som beskriver det om du är osäker: https://youtu.be/jZMbUKKsYVY?t=167

Vart fan får jag tag i oringar?

https://www.xxl.se/one80-o-ringar-bla/p/1153789_1_style?gclid...

Skulle dom funka eller blir det varmt? Vet inte hur deras värmeresistens är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Vart fan får jag tag i oringar?

https://www.xxl.se/one80-o-ringar-bla/p/1153789_1_style?gclid...

Skulle dom funka eller blir det varmt? Vet inte hur deras värmeresistens är.

Det är inte direkt nån värme och tala om där de sitter så oroa dig inte för det. Du hittar o-ringar i de flesta järnhandlar. Jag köpte mina på jem&fix. Du kan garanterat hitta på biltema osv också.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Vart fan får jag tag i oringar?

https://www.xxl.se/one80-o-ringar-bla/p/1153789_1_style?gclid...

Skulle dom funka eller blir det varmt? Vet inte hur deras värmeresistens är.

8 st sånna

https://www.kullager.se/product.html/o-ring-3x15-nbr?category...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ursäkta för möjligtvis en dum fråga. Hur nära måste ni vara för att höra era PS5or? Beställde en Series X som jag hämtade ut på releasedagen och har aldrig hört den. Har iofs inte haft någon skiva i den ännu, så kan inte säga något om Blueray spelaren.

Det här inte menat som någon PS5 mot Xbox, bara en genuin fråga, för att få en uppfattning om nivån på problemet.

Edit: hur nära konsolen sitter ni.

Min fläkt surrar vid idle och har testat två olika O-ringar men det har dessvärre inte hjälpt tillräckligt mycket. Vid load är fläkten däremot tyst, det som isf hörs är coil whine från PSUn. Dock har jag min PS5a i en TV möbel så större delen av surrandet försvinner pga detta. Har min ca 2½ meter ifrån soffan men kan dock tillägga att surrandet från PSUn inte stör vid vanligt spelande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tur att jag har en medfödd diskantskada samt gått på alldeles för många konserter för att behöva oroa mig för den inkommande konsolens eventuella missljud.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Min fläkt surrar vid idle och har testat två olika O-ringar men det har dessvärre inte hjälpt tillräckligt mycket. Vid load är fläkten däremot tyst, det som isf hörs är coil whine från PSUn. Dock har jag min PS5a i en TV möbel så större delen av surrandet försvinner pga detta. Har min ca 2½ meter ifrån soffan men kan dock tillägga att surrandet från PSUn inte stör vid vanligt spelande.

Har märkt psu nu. Vid helt knäpptyst rum kan jag höra den. Dock endast i ps5 spel. Och oddworld start meny drar upp det till max. Tror det är 0 frame limit där.

Permalänk
Medlem

Fungerar den här bitssatsen för att få bort fläkten?

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

Torx T8 Security verkar benämnas lite olika? Bland annat "Tamper Proof" eller är det ytterligare en variant?

Permalänk
Medlem

Det är samma

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hittade detta inlägg i en annan tråd om PS5 orderstatus:
#19073147

Kan vara bra att veta att men bryter garantin ifall man byter ut fläkten, misstänker att det är samma sak ifall man installerar o-ringar?

Jag har iallafall kontaktat MediaMarkt och frågat ifall jag kan byta ut min PS5a pga att fläkten brummar en hel del då jag helst inte vill bryta garantin. Får se vad dom svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Hittade detta inlägg i en annan tråd om PS5 orderstatus:
#19073147

Kan vara bra att veta att men bryter garantin ifall man byter ut fläkten, misstänker att det är samma sak ifall man installerar o-ringar?

Jag har iallafall kontaktat MediaMarkt och frågat ifall jag kan byta ut min PS5a pga att fläkten brummar en hel del då jag helst inte vill bryta garantin. Får se vad dom svarar.

Finns inte en chans dom kan se du haft isär och satt dit oringar om du tar bort dom innan du gör retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Finns inte en chans dom kan se du haft isär och satt dit oringar om du tar bort dom innan du gör retur

Valid point, då kanske det är lugnt att testa o-ringarna i alla fall.
Får se hur jag ska göra, har o-ringar på väg hem men inväntar nog svar ifrån MediaMarkt innan jag börjar skruva.

Permalänk
Medlem

Installera precis o-ringar och det blev aningen bättre, har nidec fläkten och den brummar lite fortfarande!

Är ju relativt lindrigt då min PS5a knappt har något coilwhine iaf! Får se om man köper en fläkt från ebay i framtiden eller om jag ska utnyttja öppet köp.

Vad tycker ni andra som bytt ut era, är det värt risken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Installera precis o-ringar och det blev aningen bättre, har nidec fläkten och den brummar lite fortfarande!

Är ju relativt lindrigt då min PS5a knappt har något coilwhine iaf! Får se om man köper en fläkt från ebay i framtiden eller om jag ska utnyttja öppet köp.

Vad tycker ni andra som bytt ut era, är det värt risken?

Kan du leva med det så byt inte. Coilwhine går typ inte göra något åt. Medans en fläkt är enkel att byta senare.
Köpte en series s och den är fan helt knäpptyst förövrigt. Synd PlayStation inte gjorde det lika bra.

Permalänk
Medlem

Lämnade faktiskt in min på service till EG nu och får hoppas på det bästa. Coil whine kan jag leva med men fläktslirandet börjar bli jobbigt. Tog bort o-ringarna jag hade installerat och det blev ändå en skillnad (mot det sämre) så o-ringar hjälper, ni som funderar på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lämnade faktiskt in min på service till EG nu och får hoppas på det bästa. Coil whine kan jag leva med men fläktslirandet börjar bli jobbigt. Tog bort o-ringarna jag hade installerat och det blev ändå en skillnad (mot det sämre) så o-ringar hjälper, ni som funderar på det.

Har du fått tillbaka den? Någon förbättring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Har du fått tillbaka den? Någon förbättring?

Inte än, verkstaden har haft den i en vecka och jag lämnade in den hos EG för totalt två veckor sedan. Läst tidigare att folk väntat runt två veckor så hoppas på ett SMS att den är klar denna veckan iaf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Inte än, verkstaden har haft den i en vecka och jag lämnade in den hos EG för totalt två veckor sedan. Läst tidigare att folk väntat runt två veckor så hoppas på ett SMS att den är klar denna veckan iaf.

Någon uppdatering i ditt ärende? Vill också lämna in min (coilwhine hörbart ~ 3 meter från soffan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonacurehair:

Någon uppdatering i ditt ärende? Vill också lämna in min (coilwhine hörbart ~ 3 meter från soffan).

Nej, nu är vi väl inne på fjärde veckan eller vad det är och jag undrar om jag någonsin får tillbaka den. Går inte att söka på ärendet på Elgigantens hemsida men ska försöka ringa dem idag om jag hinner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nej, nu är vi väl inne på fjärde veckan eller vad det är och jag undrar om jag någonsin får tillbaka den. Går inte att söka på ärendet på Elgigantens hemsida men ska försöka ringa dem idag om jag hinner.

Tack för uppdateringen. Jag är säkert inte den enda som är intresserad av hur ditt ärende fortlöper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonacurehair:

Tack för uppdateringen. Jag är säkert inte den enda som är intresserad av hur ditt ärende fortlöper!

Ringde dem igen men de sa att de fortfarande väntade på verkstaden men att det såg ut som att PS5an skulle bytas ut mot en ny och då kan det ju dröja månader Han var dock inte säker på detta. Personligen trodde jag bara de skulle göra ett simpelt byte av fläkt och eventuellt PSU men icke. Måste säga att jag i detta skede ångrar att jag inte kontaktade Sony istället.

Så om du funderar på att reklamera, gå då direkt till Sony.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonacurehair:

Tack för uppdateringen. Jag är säkert inte den enda som är intresserad av hur ditt ärende fortlöper!

Sverige, jag har ett resultat : Dåligt!

Inte bara det att de skrapat undersidan av enheten

De klistrade dessutom på ett blått skydd som lämnat efter sig limfläckar

Och fläkten låter ännu mer än tidigare i idle mao har inget gjorts trots att det står "reparerad". Är väldigt besviken...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Sverige, jag har ett resultat : Dåligt!

Tråkigt och otroligt dåligt. Man blir förbluffad över att de returnerar konsolen i det skicket till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonacurehair:

Tråkigt och otroligt dåligt. Man blir förbluffad över att de returnerar konsolen i det skicket till dig.

Eller hur. Efter att ha letat i en timme känns det som har jag hittat ett nummer till Sonys support så jag ska ringa dem under dagen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har tydligen haft tur med min maskin, inget coilwhine och fläkten är väldigt tyst även den. Det som låter är när PS5:an checkar skivan. Som natt och dag jämfört med PS4 Pro. Ingen drift på handkontrollerna heller.
Köpte min på releasedagen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4