MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du behöver hitta en datingsida. Själv vill jag köra hoj själv (och många av de mc-polare jag känner) och slippa dras med olika viljor. Undantaget är den övningskörande brorsonen, han är så illa tvungen att hänga med dit man kör. Vill du ha hjälp med allt annat kring motorcyklar är sporthoj den ultimata forat. Allt från udda storlekar på handskar till vatteninsprutning på överladdade motorer och moppekörning till Nordkap.

Nja, tror att frugan skulle bli lite sur om jag gick med i nån dejtingsida
Jag har nog passerat tusen mil på egen hand sedan ifjol, men har nog inte fått ens 70mil i sällskap av andra. Det jag är ute efter är folk som kan visa lite nya vägar i nya områden, och det är bara en av de jag kört med hitintills som kunnat göra det
Eller bara någon att snacka med under en tur. Visst det är väldigt skönt att köra själv, men vore fint att ha ett par vänner att åka med när andan faller på också!

För mek-hjälp osv hittar jag mer än jag behöver på youtube ^^

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Finns det något aktivt mc-forum i Sverige? Har kollat runt en del men hittar inget som verkar så värst levande (SMC, sporthoj,mcgaraget,hojen).

Försöker hitta lite folk att köra med men verkar ont om sådant i forum om man bor utanför de större städerna ^^. (-Timrå, bor du i närheten eller har vägarna förbi, skicka ett pm)

Sporthoj.com
samt
soe.se (om du kör grus/cross/enduro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Ett sent grattis! Vad kul! Jag skrev teori häromdagen men har uppkörning först i september...

Hur långt tid tog hela uppkörningen totalt? Har hört att man är flera personer så blir mycket dötid osv. Lite olika bud på tid dessutom. En bekant sa att han körde i enbart 15 min och bara landsväg medan körskolan sagt att man kör ungefär 30min. Sen varje delmoment med hög/låg/broms som tar en tid för varje person.

Hur kändes säkerhetskontrollen? Inte börjat kolla på det alls ännu och är inte direkt uppvuxen mekaniker så börjat stressa över det en del.

Min MC-skola hade bokat in en ensam tid, så jag var själv. Jag skulle gissa att allt tog 1h, 30min på manöverbanan och 30min i trafiken. Vad jag sett så verkar 30min vara vanligaste längden på körningen.

Förbered dig på säkerhetskontroll ja, dom kommer be dig gör någon av dom. Själv fick jag i uppgift att kontrollera drivningen.
Jag rekommenderar dig att kolla några gånger på följande video, känns som den täcker in allt:
https://www.youtube.com/watch?v=s5jeqHOaeM4

Och min uppfattning är att dom är ganska schyssta, jag fick t.ex hjärnsläpp och hittade inte fönstret för oljenivån, då var han schysst å sa kolla lite längre ner t.ex. Sen failade jag på inbromsning i 90 då fick jag bromsa en gång till på det.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Riktigt läcker!

Tack! Ruskigt go hoj att köra!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Tack! Ruskigt go hoj att köra!

Håller med, var en av de på min topplista när jag skulle välja hoj i våras.

Permalänk
Medlem

Den är fin Trident! Ska provköra en, lite sugen på att ha en mindre nakenhoj utöver Ducatin, Trident verkar rätt intressant! I minsta effekt-laget för mig dock som gillar när det finns bra med kraft men den är ju lätt istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Några åsikter om Harley Davidson XG750 (inte R) mot Honda Rebel 500?
Pratar runt 2017 årsm.
Hondan är lite lättare men har mindre effekt och cylindervolym. Honda är ju som bekant extremt driftsäkra, gissar att det också gäller denna. Vet inte hur HD står sig här. Rent utseendemässigt verkar de ganska lika. HD har ju en speciell utstrålning.

Det är min svåger som är i köptankar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på ny hoj att ersätta zr-7an. Men frun sa att jag har redan ATn och planer på en liten dualsport, så nästa uppgradering är hennes hoj... bläh

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Är sjukt sugen på ny hoj att ersätta zr-7an. Men frun sa att jag har redan ATn och planer på en liten dualsport, så nästa uppgradering är hennes hoj... bläh

Det låter väl mer än rättvist?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Några åsikter om Harley Davidson XG750 (inte R) mot Honda Rebel 500?
Pratar runt 2017 årsm.
Hondan är lite lättare men har mindre effekt och cylindervolym. Honda är ju som bekant extremt driftsäkra, gissar att det också gäller denna. Vet inte hur HD står sig här. Rent utseendemässigt verkar de ganska lika. HD har ju en speciell utstrålning.

Det är min svåger som är i köptankar.

Jag hade personligen aldrig köpt en harley, men mellan de 2 så är det ju just motorn som skiljer. Hondan har rak motor och harleyn har V-twin.
Jag vet en del som klagar på att det blir lite krystat med luftburken på högersidan som tar plats från benen, men det är ju personligt.

Jag vill tipsa om kawasaki vulcan som alternativ. Jag gillade den när jag testade den.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Otur:

Jag vill tipsa om kawasaki vulcan som alternativ. Jag gillade den när jag testade den.

Gillar man inte Vulcans bakdel kan man kika på vz800/vz1600 som har ankstjärt och "dolt" bakljus. Min vs1400 med ankstjärt är ombyggd så att originalets portapotty på stänkan (à la HD) är ersatt med ett "dolt" bakljus. Stilrent. Kan beskådas i länken i min signatur.

Permalänk
Skrivet av Otur:

Jag vill tipsa om kawasaki vulcan som alternativ. Jag gillade den när jag testade den.

Jag kan också rekommendera den. Jag har haft 3 olika cyklar hittills, Kawasaki ER6F/Ninja 650, Suzuki GSX-R600 och Kawasaki Vulcan S (samma motor som den förstnämnda). Måste nog säga att Vulcan är min favorit hittills. Skön sittställning (186 cm lång) och trevlig att köra. Snygg också (min var mattsvart). Tydligen är passagerarsätet inte så bekvämt, men det avhjälptes lite grann med hjälp av ett ryggstöd. Men det är ju ingen hoj man gasar på med om man säger så. Över motorvägsfart blir det en mindre storm på cykeln.

+ Relativt billig i inköp
+ Snorbillig helförsäkring (givetvis beroende på ålder)
+ Skön att köra
+ Snygg
+ Ganska stort utbud av eftermarknadsdelar och tillbehör

+/- Förutsägbar. Det är ju positivt eller negativt beroende på hur man ser det.

- Obekvämt passagerarsäte som förbättras med ryggstöd
- Storm över 110 km/h
- Lite mesigt ljud, om man nu bryr sig om det.

Just nu är jag cykellös, men nästa köp blir nog något i stil med BMW F750GS, Kawasaki Versys eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem

Tack för tips
Har bett honom kolla in den modellen också

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hej alla! Semestern närmar sig och jag är sugen på att ta hojen till sommarstugan. Det skulle bli min första längre tur på ca 50mil och söker därmed lite tips på vad jag ska tänka på/köpa inför resan.
Jag har en mt-07a, tänkte köpa ett lastnät på biltema och ha en bag i nätet på passagerarsätet. Borde man skaffa en intercom för att göra resan lite skönare? Rekommendation på öronproppar? Något annat jag ska tänka på?
Tar gärna emot tips på trevliga stopp/vägar mellan Malmö-Kristinehamn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoegas22:

Hej alla! Semestern närmar sig och jag är sugen på att ta hojen till sommarstugan. Det skulle bli min första längre tur på ca 50mil och söker därmed lite tips på vad jag ska tänka på/köpa inför resan.
Jag har en mt-07a, tänkte köpa ett lastnät på biltema och ha en bag i nätet på passagerarsätet. Borde man skaffa en intercom för att göra resan lite skönare? Rekommendation på öronproppar? Något annat jag ska tänka på?
Tar gärna emot tips på trevliga stopp/vägar mellan Malmö-Kristinehamn!

När jag har kört så långt har jag satt i vanliga gula öronproppar som dämpar lite bättre än andra MC-proppar.
En semestergas kanske är en bra idé? https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/gashjalp-m...
Jag köpte hoj med farthållare efter att ha kört några gånger till Göteborg med min gamla MT-07a, det är skönt att slippa tänka för mycket på hastigheten.
Tanken räcker väl cirka 20-25 mil så du lär ju tvingas till pauser, men tänk annars på att hellre pausa en gång för mycket en än gång för lite. Och drick ordentligt med vatten, speciellt ifall det är varmt!
Kedjan ska ju även smörjas med jämna mellanrum så ha med dig kedjespray.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoegas22:

Hej alla! Semestern närmar sig och jag är sugen på att ta hojen till sommarstugan. Det skulle bli min första längre tur på ca 50mil och söker därmed lite tips på vad jag ska tänka på/köpa inför resan.
Jag har en mt-07a, tänkte köpa ett lastnät på biltema och ha en bag i nätet på passagerarsätet. Borde man skaffa en intercom för att göra resan lite skönare? Rekommendation på öronproppar? Något annat jag ska tänka på?
Tar gärna emot tips på trevliga stopp/vägar mellan Malmö-Kristinehamn!

Kul!

Jag åkte 5,5h på min MT-07 igår, var helt slut när jag kom hem

Själv kör jag med dessa öronproppar, https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-pa..., de hjälper tillräckligt men ska nog leta upp något som dämpar ännu mer.

Har även intercom i min GT-Air 2 hjälm, det är riktigt fint att kunna ha lite musik i bakgrunden (och även GPS om man inte vet var man ska ). De är ju dyra, men bra investering ändå anser jag.

Slutligen har jag en sån här ifall jag behöver mer packning än vad som får plats i en ryggsäck, riktigt smida https://www.fc-moto.de/sv/SW-Motech-Drybag-600-svans-vaeska-6...

Kom ihåg att ta korta pauser, själv tycker jag 1,5h isch är lagom mellan stoppen. Räcker ju att gå av och ta något att dricka (ha med vattenflaska).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

När jag har kört så långt har jag satt i vanliga gula öronproppar som dämpar lite bättre än andra MC-proppar.
En semestergas kanske är en bra idé? https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/gashjalp-m...
Jag köpte hoj med farthållare efter att ha kört några gånger till Göteborg med min gamla MT-07a, det är skönt att slippa tänka för mycket på hastigheten.

Kedjan ska ju även smörjas med jämna mellanrum så ha med dig kedjespray.

Skrivet av Lagerlöf:

Kul!

Jag åkte 5,5h på min MT-07 igår, var helt slut när jag kom hem

Själv kör jag med dessa öronproppar, https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-pa..., de hjälper tillräckligt men ska nog leta upp något som dämpar ännu mer.

Har även intercom i min GT-Air 2 hjälm, det är riktigt fint att kunna ha lite musik i bakgrunden (och även GPS om man inte vet var man ska ). De är ju dyra, men bra investering ändå anser jag.

Kom ihåg att ta korta pauser, själv tycker jag 1,5h isch är lagom mellan stoppen. Räcker ju att gå av och ta något att dricka (ha med vattenflaska).

Fixat öronproppar, ska ta mig en tur till biltema och köpa semestergas. Kedjesprejen är nerpackad. Tyvärr inte hunnit köpa en intercom så får se om man ändå kan njuta av resan.
Kommer nog beställa en packtalk bold/black senare.
Någon som har tips på en reseplanerare eller liknande för att hitta lite alternativ på vägar? Hade varit kul med att lite roligare stopp än Cirle k på e4!
Sjukt taggad på att testa en längre tur med hojen, får se om man är med sugen på något lite mer touring anpassat efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoegas22:

Någon som har tips på en reseplanerare eller liknande för att hitta lite alternativ på vägar? Hade varit kul med att lite roligare stopp än Cirle k på e4!

Testa appen Calimoto. Tycker den fungerar bra. Även google maps om man kryssar i "undvik motorvägar" resulterar i mycket roligare körning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan instämma i tipset om appen Calimoto. Den har en algoritm som mäter hur kurviga vägarna är och man kan välja olika nivåer på rutten. Högsta nivån kostar pengar så den har jag inte testat, men näst högsta bjöd också på en kul och vettig rutt.

Navigationen funkade dock inte så bra. Den stoppade efter en liten stund om jag inte hade skärmen på hela tiden, även om jag hade valt att telefonen inte skulle döda processen. Jag brukar ha telefonen i fickan och navigera via röstinstruktioner i mitt intercom.
Att jag fick ha på skärmen gjorde att det drog rätt mycket batteri.
Nästa gång kommer jag nog beräkna rutt i Calimoto och sen lägga upp den i Google maps. Man går miste om logging av diverse data men det känns inte så viktigt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har ett dilemma, har nu fått chansen att välja hoj.
Det grafiska är enda skillnaden. Får betala lika mycket för dem och skiljer bara 1 månad i leveranstid.

Så frågan är enkel, vilken är egentligen snyggast?

2021

2022

Permalänk
Vila i frid

Det enda som verkar skilja är att man skyfflat runt de röda bling-bling-färgerna. Själv skulle jag tagit 2022 eftersom den saknar den röda strajpningen på fälgarna - jämra moppefucko-utstyrsel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Har ett dilemma, har nu fått chansen att välja hoj.
Det grafiska är enda skillnaden. Får betala lika mycket för dem och skiljer bara 1 månad i leveranstid.

Så frågan är enkel, vilken är egentligen snyggast?

2021
https://imgur.com/MFrH4Pk.jpg
2022
https://imgur.com/6WHZh46.jpg

Nedre, 100 %

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nedre, 100 %

Lutar nog åt det hållet.
Alltid kul att ha lite senare årgång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har ett dilemma, har nu fått chansen att välja hoj.
Det grafiska är enda skillnaden. Får betala lika mycket för dem och skiljer bara 1 månad i leveranstid.

Så frågan är enkel, vilken är egentligen snyggast?

2021
https://imgur.com/MFrH4Pk.jpg
2022
https://imgur.com/6WHZh46.jpg

Jag går emot dom andra. solklart att 2021 var snyggare! Där har dom satt detaljerna rätt tycker jag.
Avgassystemet på 2022 ser inte heller riktigt klokt ut. Aja my 5-cents du ville ha åsikter så

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jag går emot dom andra. solklart att 2021 var snyggare! Där har dom satt detaljerna rätt tycker jag.
Avgassystemet på 2022 ser inte heller riktigt klokt ut. Aja my 5-cents du ville ha åsikter så

Notera att färgen är det enda som skiljer. Avgassystem etc kommer vara de som sitter på 2022an, den andra bilden är eftermarknads. (Hittade ingen bättre bild)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Notera att färgen är det enda som skiljer. Avgassystem etc kommer vara de som sitter på 2022an, den andra bilden är eftermarknads. (Hittade ingen bättre bild)

Ah okej, men håller ändå fast vid att 2021 är snyggare. Den har detaljerna och rödfärgerna på rätt ställen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag instämmer, föredrar också 2021.
Men jag hade valt 2022 ändå, bättre att få en nyare årsm.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

2021-2022 typ same för mig.
Hade valt 2022 för bättre andrahandsvärde.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu var teorin avklarad!
Trafikkörning känner jag mig redan säker på och handledarna jag har anser också att trafikkörningen ser riktigt bra ut. Bara att nöta manöverbana tills man får en uppkörningstid nu då!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Nu var teorin avklarad!
Trafikkörning känner jag mig redan säker på och handledarna jag har anser också att trafikkörningen ser riktigt bra ut. Bara att nöta manöverbana tills man får en uppkörningstid nu då!

Grattis! Då önskar jag dig ett stort lycka till på uppkörningen. Jag skriver provet på tisdag nästa vecka och känner mig oroväckande lugn

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4