Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Bor i Stockholm så kanske skulle slå dem en pling istället?

Nu har man bokat tid då. Gick in för att boka tid på electrolux hemsida idag och helt plötsligt så finns det tider hela dagen på Torsdag denna vecka. Så tur att man inte bokade till torsdag veckan därpå...

Hittat problemet också. Varje gång kompressorn stängs av, oavsett om det är för att jag stänger av den, byter till fanmode, eller att kompressorn på cool mode automatiskt stängs av för att det är tillräckligt kallt i rummet, så börjar den att läcka ut vatten... Troligtvis ett enkelt fix dock, säkert någon slang som inte sitter åt eller liknande /:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Jag har samma, eller en EXP34-nånting i alla fall, utan några problem med vattentanken.
Testade att låta den gå i Cool med avrinningsslang monterad, och då får jag ut några deciliter i timmen. Med "korken" på enligt manualen så har den kunnat gå en hel dag utan att klaga.

?? Enligt anvisningar jag läste ska man inte ha avrinningsslangen ansluten när den är i Cool mode utan bara när man kör med Dry. Att om man har slangen monterad så blir det fel i kylsystemet?!
Har två AC hemma, båda EXP34U338CW och efter att ha kört dem 6-7 tim/dag i flera veckor nu så fick jag ut ca 0,5 dl vatten (testade nu och tömde för att se iom detta inlägg).
Har bara kört dem i Cool mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nu har man bokat tid då. Gick in för att boka tid på electrolux hemsida idag och helt plötsligt så finns det tider hela dagen på Torsdag denna vecka. Så tur att man inte bokade till torsdag veckan därpå...

Hittat problemet också. Varje gång kompressorn stängs av, oavsett om det är för att jag stänger av den, byter till fanmode, eller att kompressorn på cool mode automatiskt stängs av för att det är tillräckligt kallt i rummet, så börjar den att läcka ut vatten... Troligtvis ett enkelt fix dock, säkert någon slang som inte sitter åt eller liknande /:

Har du kollat att du har kvar den svarta gummipluppen som ska sitta i avrinningshålet?
Det ska alltså sitta en plugg där som hindrar vattnet från att tömmas från tanken. Gör det inte det så rinner vattnet rakt ut vartefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

?? Enligt anvisningar jag läste ska man inte ha avrinningsslangen ansluten när den är i Cool mode utan bara när man kör med Dry. Att om man har slangen monterad så blir det fel i kylsystemet?!
Har två AC hemma, båda EXP34U338CW och efter att ha kört dem 6-7 tim/dag i flera veckor nu så fick jag ut ca 0,5 dl vatten (testade nu och tömde för att se iom detta inlägg).
Har bara kört dem i Cool mode.

Jupp. Testade bara kortvarigt med slangen på i Cool för att kolla om det gick lika mycket vatten som hoss Hubes AC.
Annars går den endast i Cool utan slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Har du kollat att du har kvar den svarta gummipluppen som ska sitta i avrinningshålet?
Det ska alltså sitta en plugg där som hindrar vattnet från att tömmas från tanken. Gör det inte det så rinner vattnet rakt ut vartefter.

Japp den sitter kvar! Har flertal gånger öppnat den och den har varit snustorr varenda gång.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Bra fart i tråden, Jula fläktarna ovan var ju ett bra fynd! Jag brukar köpa större fläktar för att de snurrar långsammare iom att de har större blad och således dånar mindre.

Har inte fått en droppe ur min Electrolux än. Har droppslangen ner i en hink bara för att se om det blir något. Drog igång min separata avfuktare samtidigt i morse och den drog ur ett par deciliter fram till lunch ungefär. Oklart vilka slutsatser man kan dra av det dock

Permalänk
Medlem

Nu som senaste dagarna har det varit helt jävla underbart att ha en sån här maskin. Man uppskattar dagarna mer därför att jag faktiskt kan fungera som en normal människa. Är det för varmt och framförallt fuktigt får jag lätt huvudvärk, så rent tekniskt borde jag bo i ett kallare klimat. Typ nordöstra Kanada eller liknande, södra verkar just nu inte så lockande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min AC (Electrolux EXP35U538) har gått på max senaste dygnen 24/7. Modifierad med extra slang så det inte blir något undertryck i lägenheten (3a på 80 m2).

Har testat att tömma ut vatten genom nedre pluggen och fått ut kanske en halv deciliter som mest om jag lutar den.

Står i köket (så den kan gå samtidigt som jag sitter vid datorn eller sover) och det blir ungefär 18-20 grader i köket, utblåstemperaturen ligger kring 6 grader. Sovrummet håller sig kring 22 grader och datorrummet 24 (längst ifrån köket samt datorer igång). Så det är fullt godkänt med en utetemperatur kring 25-28 grader hela dagen.

Hade 29 grader på kontoret som saknar AC men i övrigt bra ventilation.

Permalänk
Medlem

Tänkte köra min Electrolux I dry läge för första gången, fattar dock inte riktigt, det finns ju två uttag för vatten, ett där uppe och ett nere i botten, just nu kör jag med slangen inkopplad i de översta uttaget och de rinner på bra med vatten ut i bunken, men vad ska man göra med det nedersta uttaget då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

Tänkte köra min Electrolux I dry läge för första gången, fattar dock inte riktigt, det finns ju två uttag för vatten, ett där uppe och ett nere i botten, just nu kör jag med slangen inkopplad i de översta uttaget och de rinner på bra med vatten ut i bunken, men vad ska man göra med det nedersta uttaget då?

Om det blir fullt i "basängen" så kan man manuellt tömma där.
Typ en drain plug bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

Tänkte köra min Electrolux I dry läge för första gången, fattar dock inte riktigt, det finns ju två uttag för vatten, ett där uppe och ett nere i botten, just nu kör jag med slangen inkopplad i de översta uttaget och de rinner på bra med vatten ut i bunken, men vad ska man göra med det nedersta uttaget då?

Övre dräneringen en liten uppsamlingsskål eller djupare list där kondensen rinner och samlar sig först från evaporatorn och rinner av i dräneringen - är dräneringen pluggad så blir det fullt och breddavlopp till den nedre sumpen där motorn med vattenhjulet finns och stänker kondensvatten på kyllamellerna på kondensorn.

Undre dräneringen är när man skall tappa ut det sista ur sumpen inför att man skall flytta maskinen över höga trösklar eller läggs ned för transport eller inför vinterförvaring.

Skillnaden mellan 'dry' och 'cool' är att motorn med vattenhjulet inte är igång när det är i läge 'dry' - övrigt ingen skillnad

har man övre dräneringen inkopplad så kan man köra i 'dry' och köra vidare med luftslangen ut för kyla eller att man har friblåsande i rummet om den skall agera avfuktare.

Dock i läget 'cool' så är vitsen att man inte skall behöva ha någon dränage av kondens (övre dränage pluggad) då vattenhjulet skall stänka så mycket på varma kondensorns att det håller efter bildningen av kondens. Funkar inte det läget och det blir överfyllt och larm så fungerar troligen inte vattenhjulet - motorfel eller att hjulet har blivit blockerad och inte snurrar av någon orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Skillnaden mellan 'dry' och 'cool' är att motorn med vattenhjulet inte är igång när det är i läge 'dry' - övrigt ingen skillnad

har man övre dräneringen inkopplad så kan man köra i 'dry' och köra vidare med luftslangen ut för kyla eller att man har friblåsande i rummet om den skall agera avfuktare.

Tack, men vad är då meningen med att använda dry läge istället för cool om man ändå kör med frånluft ut genom fönstret? För ingen vill väl blåsa in den varma luften under sommaren

Permalänk
Medlem

Min Nedis wifi har börjat låta sämre, tjuter som ett brandlarm så jag ska lämna in den på måndag.
edit: synd jag har ju knappt haft den nån längre tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spow37:

Tack, men vad är då meningen med att använda dry läge istället för cool om man ändå kör med frånluft ut genom fönstret? För ingen vill väl blåsa in den varma luften under sommaren

I dry-läge låter man den varma luften återgå i rummet för att suga upp mer fukt - tänk hur en klassisk kompressoravfuktare fungerar.

Det är alltså inte tänkt för just sommartid och bli av med massa värme utan just för att torka luft i tex. rum med vattenskador, mycket tvätt upphängd eller garage efter översvämmning.

en vanlig 200 Watts avfuktare kan avfukta 10 liter/dygn medans en portabel AC i avfuktningsläge (dry-läge) med sin mycket större kompressoreffekt kan klara över 20 liter/dygnet vid mycket fuktig luft men har inte avfuktarens alla finesser med hygrostat etc. och heller inte lika effektiv som en 200 Watts kompressoravfuktare.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/sRiKds7

Konverterat min Tristar AC-5529 till dubbelslang, blev en jäkla skillnad i effektivitet! Gjord för 152mm slang från Biltema, vill någon ha filerna för att 3d-printa så ordnar jag det. Delade upp i 4 delar så den kan printas utan problem på t.ex en Ender 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

https://imgur.com/a/sRiKds7

Konverterat min Tristar AC-5529 till dubbelslang, blev en jäkla skillnad i effektivitet! Gjord för 152mm slang från Biltema, vill någon ha filerna för att 3d-printa så ordnar jag det. Delade upp i 4 delar så den kan printas utan problem på t.ex en Ender 3.

Snyggt! Vad innebär skillnaden i effektivitet? Snabbare kylning?

Jag håller på att skriva ut en tvåslangsadapter för min Electrolux just nu, så förhoppningsvis vaskar jag inte bara filament

Permalänk
Medlem

Någon mer med EXP35U538CW?
Vad tycker ni om ljudnivån? Jag tycker det är ett satans rasslande från kompressorn vilket gör att det är omöjligt att sova med den på, även fast ACn står i ett annat rum på andra sidan lägenheten.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Snyggt! Vad innebär skillnaden i effektivitet? Snabbare kylning?

Jag håller på att skriva ut en tvåslangsadapter för min Electrolux just nu, så förhoppningsvis vaskar jag inte bara filament

Har inga faktiska siffror, men innan tog det några timmar innan det blev svalt i lägenheten o nu räcker det med 1-3 timmar för att det ska bli svalt. Är absolut inte slöseri på filament!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Någon mer med EXP35U538CW?
Vad tycker ni om ljudnivån? Jag tycker det är ett satans rasslande från kompressorn vilket gör att det är omöjligt att sova med den på, även fast ACn står i ett annat rum på andra sidan lägenheten.

Jag har en och den för ett rejält oljud, inget jag kan sova med (eller vill vara i närheten). Däremot är det inget ljud som kan klassas som rasslande eller på annat sätt onaturligt.
Fläktarna dånar/susar pga luftflödet och kompressorn låter som en gammal frys på högvarv. Så frågan är om din är trasig/defekt?

Permalänk
Medlem

Hallå.

Jag går i tankarna här att skaffa mig en portabel AC. Jag har dock en fundering. Jag har ett enkelfönster som sitter ganska djupt. Närmast intill fönstret är då väggen.

Tror ni att det ändå funkar med att sätta upp en fönstertätningskit och stoppa in röret där eller tar det liksom i mot då fönstret sitter så djupt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Specias:

Hallå.

Jag går i tankarna här att skaffa mig en portabel AC. Jag har dock en fundering. Jag har ett enkelfönster som sitter ganska djupt. Närmast intill fönstret är då väggen.

Tror ni att det ändå funkar med att sätta upp en fönstertätningskit och stoppa in röret där eller tar det liksom i mot då fönstret sitter så djupt?

Borde funka, men går inte säga utan att se bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Någon mer med EXP35U538CW?
Vad tycker ni om ljudnivån? Jag tycker det är ett satans rasslande från kompressorn vilket gör att det är omöjligt att sova med den på, även fast ACn står i ett annat rum på andra sidan lägenheten.

Efter att jag bytt hemvist så ska jag experimentera med ljuddämpare. Den är lite högljudd när det börjar närma sig småtimmarna.

Permalänk
Medlem

Dags att visa upp min tvåslangsmodd:

Dold text

Resultat bestående av en skiva plywood, tätlist, 150mm OD stosar + 152mm ID slang, och två skåpshandtag för att lättare manövrera åbäket på plats.

Dold text

Och monteringen på AC:n. Den här modellen, med lite justeringar för att kunna skriva ut den i två bitar och limma ihop. Plus den här fästanordningen. Även denna omdesignad lite för att istället fästa slangen med slangklämmor.
Allting utskrivet i PETG (ignorera Z-bandningen pga något dåligt justerad skrivare), så borde klara värmen från utblåset utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Dags att visa upp min tvåslangsmodd:

Resultat bestående av en skiva plywood, tätlist, 150mm OD stosar + 152mm ID slang, och två skåpshandtag för att lättare manövrera åbäket på plats.

Och monteringen på AC:n. Den här modellen, med lite justeringar för att kunna skriva ut den i två bitar och limma ihop. Plus den här fästanordningen. Även denna omdesignad lite för att istället fästa slangen med slangklämmor.
Allting utskrivet i PETG (ignorera Z-bandningen pga något dåligt justerad skrivare), så borde klara värmen från utblåset utan problem.

Hade ju varit nice om dom här fortfarande hade sålts , portabel ac med utedel antar att man kan dumpa utedelen på balkongen eller i trapphuset (slangen genom brevlådan)

Split portabel
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=987823

Verkar som att dom även sålde en tvåslangslösning
https://www.google.com/search?q=procool+44t&newwindow=1&tbm=i...

Permalänk
Medlem

Tips på bra "lådor" att använda för att skapa en slags adapter till en slang för tilluften? Eftersom jag ändå ska till Biltema för slangen så vore det ju praktiskt om allt fanns där.

Ser att många byggt ihop en låda av kartong så det skulle ju också fungera iofs men känns som det blir lite mer stabilt om man tar en plastlåda och skär till, var har ni använt för något?

Permalänk
Medlem

Törs man ha en portabel ac igång när man är borta på jobb? Tänkte mest eftersom elen ingår i hyran och kan vara skönt att komma hem till kall lägenhet.
Brandrisker osv tänkte jag mig mest på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Törs man ha en portabel ac igång när man är borta på jobb? Tänkte mest eftersom elen ingår i hyran och kan vara skönt att komma hem till kall lägenhet.
Brandrisker osv tänkte jag mig mest på.

Är väl inte värre än att ha någon annan elektrisk pryl igång när man inte är hemma.
Många som kör timers på kaffemaskiner osv.

Är du orolig så köp en timer så startar ACn 30min-1h innan du kommer hem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@davvarn Det ska nog inte vara något problem. Är egentligen som vinken elektrisk apparat som helst, är du orolig så går det ju alltid att sätta timer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Tips på bra "lådor" att använda för att skapa en slags adapter till en slang för tilluften?

Du behöver inte bygga en låda det är bara omständligt och onödigt. Ta en kartongbit som täcker den främre delen och tejpa fast din slang på den och montera direkt på gallret. Du kan inte få mer tilluft än vad slangen kan leverera så det är lika bra att montera den direkt emot gallret. Gallret på sidan kan du tejpa igen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Har gjort en öppningsbar flik på insuget för att kunna köra den i normalt undertryck i lägenheten. Nu på kvällen när det är 22C ute lönar det sig att dra in luft utifrån för att få ned tempen i hela lägenheten snabbt. Kommer in lite luftfuktighet med men absolut bättre än de 27C det blir utan AC. Och tar någon timme så håller det sig någorlunda efter ACn stängs av.