ASUS RT-AC68U med Huawei E3372 4G USB modem tappar kopplingen...

Permalänk

ASUS RT-AC68U med Huawei E3372 4G USB modem tappar kopplingen...

Jag har enbart 4G mobilt bredband (Telia) i stugan i Roslagen. Jag är beroende av 24/7 operation därute eftersom jag har några servrar där som måste vara åtkomliga.
För uppkopplingen köpte jag för rätt många år sedan en Dovado PRO och den har fungerat väl sedan dess.

Men den har inte dagens kapabla WiFi utan enbart 2.4 GHz kanalerna så när jag bytte ut min router hemma, som går 250/100 mot fibern, så programmerade jag om den gamla ASUS RT-AC68U routern till att ha samma inställningar som Dovado PRO på landet har.

Vid senaste besök i helgen tänkte jag byta ut routern och det verkade gå fint till att börja med. Den hittade nätet via Huawei E3372 modemet och uppkopplingens kvalitet var som väntat mot Telia.
Så jag justerade några nya port forward regler och började köra med ASUS.

PROBLEM!
Efter ett tag hade jag inte längre Internet-kontakt fast lampan på modemet lyste grön med fast sken. Routern rapporterade att den inte hade kontakt.
Jag provade med att rycka modemet ur USB-kontakten och sätta tillbaka det. Men det hjälpte inte. Nu stod modemet och blinkade blått hela tiden, som det gör när det försöker koppla upp.
Omstart av systemet via power cycle hjälpte inte heller.

Så jag satte tillbaka Dovado PRO igen och nu fick jag nät nästan direkt.

Det jag undrar nu är om det finns någon här som har haft uppkopplingsproblem med denna ASUS router via 4G USB modem? Är det någon inställning jag kan ha glömt/inte vetat om att göra?
Jag har ställt in den för att ha fall-back till 4G och då borde den alltid vara på 4G om man inte har någon inkommande koppling på WAN-porten, eller hur?

Permalänk

Har precis haft det problemet med en ASUS RT-AC51U och samma modem. Felet var att modemet störde ut USB-kopplingen (pga dålig skärmning i routern?). En USB-förlängningskabel för att få bort modemet från routern löste det.

Permalänk

Mitt modem sitter normalt c:a 1 m från routern i en bordshållare från Dovado ansluten med en USB-kabel.
Men nu kommer jag inte ihåg ifall jag hade modemet direkt i routern eller via kabeln när jag testade...
Får prova med kabeln vid tillfälle så att jag ser ifall det är lösningen.

Permalänk

Nu har jag testat att dra igång ASUS med mitt USB modem mot Telia mobilt bredband genom att flytta över sladden från Dovado.PRO routern till ASUS USB2.
De båda routrara är likadant konfigurerade rörande DHCP och Port Forward etc.

Efter ett tag så kopplade ASUS upp sig och allt verkade fungera, men nyss så bröts förbindelsen till Internet fastän modemet fortfarande signalerade att det var uppkopplat (blå konstant lysade LED).
Väntade ett tag utan att något hände.
Gick då in på ASUS-routerns admin-site och kollade där och det stod att Internet var off-line.... (Fast modemet helt klart var uppkopplat)
Efter ett tag så klickade jag på Internet Connection överst på rutan Internet Status i Network Map.
Då slocknade indikatorn på webbsidan (Grönt ON blev grått OFF) och modemets lampa slocknade också.
Då klickade jag igen och nu blev den grön och modemet började blinka och efter en stund blev det fast sken och nu signalerade ASUS att den var uppkopplad!

Detta leder mig till följande undring:
Finns det ingen funktion i ASUS att försöka återstarta modemet om den tappar uppkopplingen?
Det finns i DOVADO-routern och det fungerar uppenbarligen OK eftersom jag aldrig haft såna här avbrott med Dovado tidigare.
Är det någon gömd inställning som man kan ändra som detekterar uppkopplingsfel och i så fall återstartar modemet?
Det duger inte att ha en router som inte kan se att modemet är uppkopplat och agera därefter!

EDIT
Det tog bara nån timme till så hade ASUS återigen tappat Internet fastän modemet var uppkopplat!
ASUS verkar inte kunna återuppta kommunikationen med det uppkopplade modemet heller...

Finns det någon annan liknande router jag kan byta till som klarar av mobilt bredband via USB-modem? Eller har det inbyggt så att bara SIM-kortet behövs.

Ny information tillkommit innan någon annan svarat.
Permalänk
Skrivet av Bosse_470:

Finns det någon annan liknande router jag kan byta till som klarar av mobilt bredband via USB-modem? Eller har det inbyggt så att bara SIM-kortet behövs.

Svarar själv:
Hittade TP-Link MR400 hos Kjell&Co.
Verkar vara en kapabel router byggd för mobilt bredband med LTE 4G och möjlighet att koppla in en större riktantenn också.
Får testa den, Kjell har ju ganska förmånliga returregler ifall den skulle vara sämre än önskat.