Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Coop-butiker håller stängt efter IT-attack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Intressant tråd
Detta med användarvänlighet och säkerhet... klassiker

Alla vill ha både och, men båda går inte att para ihop. det är som få nordpolsmagneter att dras till varandra.
Lite som att ha mjuk komfort i bilen för att åka 100mil, men den ska ha väghållning för banracing... Alla vill ha både och, men det går inte få... någonstans måste man kompromissa och välja.. vilket är viktigast.. säkerhet och drift eller användarvänlighet.

Det absolut bästa är när folket/företagen får virus osv, så skriker de att saker måste vara säkrare... Men de ber om att det ska vara osäkert och användarvänligt. I just love it

Detta var bra att det hände, så folk/företag/regeringen får upp ögonen för att våran it värld vi skapat är på tok för sårbar.. och MSB hoppas jag tar lärdom av detta.
Det ska bli kul att höra coops respons när allt är klart

Ta bara PGP som funnits i trettio år. Förutom matematiken bakom det hela är ju tanken inte superkomplicerad, men fortfarande har inte användarvänligheten hamnat på en nivå så att det är vida använt. Trots att behovet av och intresset för kryptering är större än någonsin.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Gick förbi COOP för att kolla om dom skulle ha öppet imorgon, men det var öpper redan idag. Hann tyvärr inte handla nåt då det var precis innan stängningsdags. Bra att veta i alla fall att COOP öppnat igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att COOP skrivit ett kontakt med Extenda Retail som håller dem till viss del ersättningsskyldiga för sådana här massiva driftstörningar. I slutänden är det ju leverantören som misslyckats och inte upphåller sin ände av avtalet. Det finns inga ursäkter. De har uppenbarligen kapat några säkerhetshörn för mycket, och rejäla ersättningskrav kanske gör att de prioriterar säkerheten högre i fortsättningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phod:

Ta bara PGP som funnits i trettio år. Förutom matematiken bakom det hela är ju tanken inte superkomplicerad, men fortfarande har inte användarvänligheten hamnat på en nivå så att det är vida använt. Trots att behovet av och intresset för kryptering är större än någonsin.

mmmm... men det är folket i ett nötskal..
Samt förespråkar man säkerhet och integritet så kallas man bakåtsträvare av någon sjuk anledning.. Men det är väl för att folk inte förstår bättre.

Permalänk
Medlem

Jag själv jobbar på Stora Coop butik, hade dessutom min helhelg. Så mycket städande och se när färskvaruavdelningen bara blir äldre och äldre i datum utan någon rullans. :/
Men ikväll när vi stängde så hade Alexander, vår IT kille, och en snubbe från Visma support varit i butiken i några timmar. Nya image filer till kassa-datorerna, och inväntade en server som skulle kopplas upp. Förhoppningsvis blir de kunder imorgon och de mesta återställt till tisdag. Stackars Alexander hade sovit 1h mellan fredag och lördag natten.

Vi har däremot inte kunnat godkänna leveransen i lördags pga att systemet låg nere då, så får nog knappa in de ca 400 raderna manuellt i saldot så vi inte får förmycket varor och mer korta datum/svinn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Skulle inte dessa problem kunna lösas genom att dela ut #slutahacka armband till alla i hela världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skulle inte dessa problem kunna lösas genom att dela ut #slutahacka armband till alla i hela världen?

Det där skämtet var briljant i all sin enkelhet!

Min närmaste COOP butik har öppnat idag tydligen har de fått kasta en hel del färskvaror idag också. Så förhoppningsvis är eländet över denna gången...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Åtminstone för min del hade jag inga problem att handla på Coop i Slite igår, verkar som om av någon anledning så var Gotland förskonat såvitt jag vet. Ingen aning om varför, kanske har de inte "uppgraderat" till "rätt" version ännu?

Jag kan tänka mig att Gotland prioriterades med tanke på att det är lite mer av en ö än en kontinent.

Att ta färjan över för att få handla på Coop i Nynäshamn tvivlar jag på att många pallade med!

Så då var det att fixa där först så att inte alla på Gotland gick över till livsmedelskonkurrenterna...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kan tänka mig att Gotland prioriterades med tanke på att det är lite mer av en ö än en kontinent.

Att ta färjan över för att få handla på Coop i Nynäshamn tvivlar jag på att många pallade med!

Så då var det att fixa där först så att inte alla på Gotland gick över till livsmedelskonkurrenterna...

Gotland prioriterades inte då dom har ett annat kassasystem, även Värmland och Norrland + några små ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kan tänka mig att Gotland prioriterades med tanke på att det är lite mer av en ö än en kontinent.

Att ta färjan över för att få handla på Coop i Nynäshamn tvivlar jag på att många pallade med!

Så då var det att fixa där först så att inte alla på Gotland gick över till livsmedelskonkurrenterna...

Skrivet av anton studs:

Gotland prioriterades inte då dom har ett annat kassasystem, även Värmland och Norrland + några små ställen

Precis som Anton skriver så har Gotland m.fl inte haft samma stora problem som övriga 650+ butikerna eftersom de inte kör med Visma's kassasystem. Vad jag förstått har de haft små störningar, men inte så de behövt stänga butikerna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

I början lät det som att det var servrarna, som körde kassasystemet som var infekterat. Men nu låter det som att det (även) är alla kassa-datorer.

Coop hävdade ju att det inte var dom som var hackade, och att det var leverantören. Men coop borde väll äga sina kassor?

https://omni.se/varje-dator-far-startas-om-bara-ett-satt-ata-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I början lät det som att det var servrarna, som körde kassasystemet som var infekterat. Men nu låter det som att det (även) är alla kassa-datorer.

Coop hävdade ju att det inte var dom som var hackade, och att det var leverantören. Men coop borde väll äga sina kassor?

https://omni.se/varje-dator-far-startas-om-bara-ett-satt-ata-...

Apotek Hjärtat är ju också påverkade, har de Coop kassadatorer?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I början lät det som att det var servrarna, som körde kassasystemet som var infekterat. Men nu låter det som att det (även) är alla kassa-datorer.

Coop hävdade ju att det inte var dom som var hackade, och att det var leverantören. Men coop borde väll äga sina kassor?

https://omni.se/varje-dator-far-startas-om-bara-ett-satt-ata-...

Coops äger nog sina kassor, ja, som i princip är vanliga datorer utan RGB men med annan hårdvara. Coops leverantör av kassasystemet är Visma Esscom. De tillhandahåller själv mjukvaran och säkert hårdvaran som krävs. Visma använder sig av Kaseyas system för drift av klienter och servrar, så Kaseya är leverantör till Visma, vilket betyder att Kaseyas mjukvara är installerad på de datorer som Visma har sin programvara på. När Kaseya blev hackade så skickades det ut en uppdatering med malware, vilket ledde till att Coop blev infekterade. Huruvida både servrar och klienter är drabbade vet jag inte, men jag antar att det är både och.

För att återställa de drabbade datorerna måste man installera om dem för hand, för att undvika att det finns skadlig kod kvar på dem. När jag gjorde kassasystem var detta ingen komplicerad process, bara att blåsa datorerna, installera om OS och mjukvara och sedan återställa databaser från backup. Troligtvis är det samma för Coop. Men det är en tidskrävande process, varje dator måste besökas av någon som gör detta, och det tar ju en liten stund att installera om från början.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Apotek Hjärtat är ju också påverkade, har de Coop kassadatorer?

Nej, men frågan var ju även där skillnaden mellan servrar och klienter. När man som butik säger att man indirekt är påverkad. Då någon högre upp i kedjan är påverkad. Innan det kommit ut detaljer låg min gissning på typ någon betalningsgateway eller något, sedan kassa-servrarna som hostas av och hos leverantören. För att nu visa sig även inkludera kassorna i sig. Men det kan ju också vara en försiktighetsåtgärd att installera om kassorna.

Skrivet av Phod:

Coops äger nog sina kassor, ja, som i princip är vanliga datorer utan RGB men med annan hårdvara. Coops leverantör av kassasystemet är Visma Esscom. De tillhandahåller själv mjukvaran och säkert hårdvaran som krävs. Visma använder sig av Kaseyas system för drift av klienter och servrar, så Kaseya är leverantör till Visma, vilket betyder att Kaseyas mjukvara är installerad på de datorer som Visma har sin programvara på. När Kaseya blev hackade så skickades det ut en uppdatering med malware, vilket ledde till att Coop blev infekterade. Huruvida både servrar och klienter är drabbade vet jag inte, men jag antar att det är både och.

För att återställa de drabbade datorerna måste man installera om dem för hand, för att undvika att det finns skadlig kod kvar på dem. När jag gjorde kassasystem var detta ingen komplicerad process, bara att blåsa datorerna, installera om OS och mjukvara och sedan återställa databaser från backup. Troligtvis är det samma för Coop. Men det är en tidskrävande process, varje dator måste besökas av någon som gör detta, och det tar ju en liten stund att installera om från början.

Jag tolkar det som att Visma Esscom är teknikerna och att systemet numera heter extenda retail, från när visma retail och extenda går ihop. Enligt google.

Jo det är ju en större process med så många butiker och kassor. Och som du säger kanske man tar det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Gick förbi COOP för att kolla om dom skulle ha öppet imorgon, men det var öpper redan idag. Hann tyvärr inte handla nåt då det var precis innan stängningsdags. Bra att veta i alla fall att COOP öppnat igen

Vilken Coop var det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Gick förbi COOP för att kolla om dom skulle ha öppet imorgon, men det var öpper redan idag. Hann tyvärr inte handla nåt då det var precis innan stängningsdags. Bra att veta i alla fall att COOP öppnat igen

Skrivet av Cenorida:

Vilken Coop var det?

Vissa Coop butiker öppnade redan igår med Scan&Pay appen som enda betalmöjlighet.
Vi öppnade kl7 imorse som vanligt med Scan&Pay, och hörde nu underkvällen att 2 kassor är igång och fungerande, senare ikväll alla kassor förutom de obemannade. De är sist kvar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Gotland prioriterades inte då dom har ett annat kassasystem, även Värmland och Norrland + några små ställen

Jämfört med Norrland är nog även Stockholm ett litet ställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Gick förbi COOP för att kolla om dom skulle ha öppet imorgon, men det var öpper redan idag. Hann tyvärr inte handla nåt då det var precis innan stängningsdags. Bra att veta i alla fall att COOP öppnat igen

Var skylten som informerade om stängningsdags möjligtvis på ryska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Coops äger nog sina kassor, ja, som i princip är vanliga datorer utan RGB men med annan hårdvara.

Ingen RGB??? Inte undra på att dom blev hackade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det lilla jag läst så var det just Microsofts s.k. antivirus som blev drabbat och ingen reagerade eftersom det var normalt att det låg då och då på 100% vid sin normala körning, men att det det egentligen gjorde var att kryptera i bakgrunden.

Skrivet av Phod:

Förfarandet du beskriver hade inte hjälp i det här fallet, eftersom det var i princip så det redan gick till. Det här var en supply-chain attack.

Jag förstår att du tänker dig din teori som ofelbar, men tyvärr fungerar den inte i verkligheten. Den stora svagheten i det är att du tänker dig att Coop (i det här fallet) skulle ha alla sina datorer på ett slutet nät. Detsamma med deras underleverantörer, o.s.v. Detta är dock som verkligheten ser ut i dag i det närmaste ogenomförbart. Alla som gör program bygger dem på tredjepartskomponenter idag. Man måste ner på system på väldigt låg nivå för att det inte ska vara så.

Sedan blir inte uppdateringen magiskt OK bara för att skickas över till ett annat medium än internet. En checksumma gör i princip ingenting, förutom att skydda mot uråldriga virus som modifierade EXE-filer. Den skadliga koden är redan packad när checksumman skapas.

Att du till och med vill peka ut människor som skyldiga vid en sådan här incident och att de ska avskedas säger något om hur långt från verkligheten sitter. Det är ju inte direkt så att någon suttit och lagt till den skadliga koden med flit.

Din lösning skyddar nog mot att någon hackar Coop i Arjeplog och stjäl deras försäljningsdata, men till en enorm kostnad.

Eller så kopplas enheterna upp i väldefinierade butiksstora nätverk, ges globala IPv6-adresser och sedan så sättes en lämplig router/brandvägg där enheter på ett specifikt /64 subnät (kassor) endast ges möjlighet att kommunicera med förutbestämda /64-nätverk i andra delar av landet. Då skulle det vara möjligt att dra nytta av både en uppkopplad, central administrering och även nätverksisolation samtidigt. Då skulle Venis idé om säker överföring av uppdateringar mellan system vara möjligt ekonomiskt.

Rädslan för IPv6 och kärleken till IPv4-style NATets falska trygghet är antagligen största hindret varför detta inte gjorts ännu. IPv4-style NAT hade inte hindrat enheterna från att gå ut till en illasinnad aktör på Internet, men däremot skulle global IPv6 med nätverksisolation förhindra det. Så länge som "experter" förespråkar IPv4-style NAT som lösning för att "minska attackytan", då saknas förståelsen för varför ett system ens är uppkopplat till att börja med och vi kommer stå som tomtar och klia oss under luvan när något liknande händer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var skylten som informerade om stängningsdags möjligtvis på ryska?

Fanns ingen skylt alls. Däremot kom en tjej ut från som jobbar där. Kan inte ha blivit mycket sömn för den tjejen då dom stänger 23:00 och dagen efter så var hon där igen när dom öppnade 06:00. Skylle inte vilja ha ett sånt jobb när man får så lite sömn

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Eller så kopplas enheterna upp i väldefinierade butiksstora nätverk, ges globala IPv6-adresser och sedan så sättes en lämplig router/brandvägg där enheter på ett specifikt /64 subnät (kassor) endast ges möjlighet att kommunicera med förutbestämda /64-nätverk i andra delar av landet. Då skulle det vara möjligt att dra nytta av både en uppkopplad, central administrering och även nätverksisolation samtidigt. Då skulle Venis idé om säker överföring av uppdateringar mellan system vara möjligt ekonomiskt.

De flesta organisationer kör väl redan idag med partitionerade nät? Men problemet här är inte en säker överföring av uppdateringar, vi har idag andra lösningar för det än air gap:ade nät som Veni föreslår. VPN och public key-crypto är ju vardagsmat idag.

I det här fallet var det ju fråga om en supply chain-attack, som gick genom en leverantör till Coops leverantör. Nu handlade det ju om ett företag som sköter driften av klienter och servrar, men det kunde lika gärna ha varit en leverantör av mjukvara. Då blir det ju litet svårare att skydda sig, och säkra överföringar av uppdateringar hjälper inte då uppdateringarna redan är infekterade.

Det här är ett aktuellt problem idag, och det är inte helt trivialt att lösa. Ska man skicka ut tredjepartsleverantörerna och skriva all mjukvara själv? Hur många tjänster ska man dra in på insidan av sitt skyddade nät? Det ska bli spännande att se vad som händer på det här området i framtiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De flesta organisationer kör väl redan idag med partitionerade nät? Men problemet här är inte en säker överföring av uppdateringar, vi har idag andra lösningar för det än air gap:ade nät som Veni föreslår. VPN och public key-crypto är ju vardagsmat idag.

Rejält partitionerade nät är sällsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De flesta organisationer kör väl redan idag med partitionerade nät? Men problemet här är inte en säker överföring av uppdateringar, vi har idag andra lösningar för det än air gap:ade nät som Veni föreslår. VPN och public key-crypto är ju vardagsmat idag.

I det här fallet var det ju fråga om en supply chain-attack, som gick genom en leverantör till Coops leverantör. Nu handlade det ju om ett företag som sköter driften av klienter och servrar, men det kunde lika gärna ha varit en leverantör av mjukvara. Då blir det ju litet svårare att skydda sig, och säkra överföringar av uppdateringar hjälper inte då uppdateringarna redan är infekterade.

Det här är ett aktuellt problem idag, och det är inte helt trivialt att lösa. Ska man skicka ut tredjepartsleverantörerna och skriva all mjukvara själv? Hur många tjänster ska man dra in på insidan av sitt skyddade nät? Det ska bli spännande att se vad som händer på det här området i framtiden.

Attacken skulle försvåras av att klienterna inte kan nå ut på Internet. Då skulle de på stor skala behöva agera autonomt från varandra och då ökar sannolikheten att de skulle avslöja sig innan de ställt till med rejäl skada. Dessutom skulle hackers inte kunna få reda på den verkliga effekten det haft.

Spännande tror jag också det kommer bli. Vi kommer behöva lösa problem relaterat till uppströms förråd och supply chain-attacker. Kommer nog många intressanta lösningar på detta tids nog.

Permalänk
Medlem

Jag fick både mail och SMS om att mitt lokala Coop har öppnat. Det är en ovanligt dyr Coop (vissa varor kostar 20-40% mer än andra Coop) men de har jättebra öppettider. De har mycket kunder (runt 10-11 miljoner per år i omsättning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag fick både mail och SMS om att mitt lokala Coop har öppnat. Det är en ovanligt dyr Coop (vissa varor kostar 20-40% mer än andra Coop) men de har jättebra öppettider. De har mycket kunder (runt 10-11 miljoner per år i omsättning).

Oj det var dyrt. Trodde Coop:s prissättningarna var mer centralt styrda jämfört med ICA där varje handlare sätter priserna själva då dom äger butiken så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Oj det var dyrt. Trodde Coop:s prissättningarna var mer centralt styrda jämfört med ICA där varje handlare sätter priserna själva då dom äger butiken så att säga.

Ja, märkliga påslag. Stora Coop tar 37 kr kg för ett kilo jordnötter (deras egna, budgetvarianten men Willys och Lidl tar 32 kr kg, dessutom har Lidl det i 500g-förpackningar!) medan mitt Coop tog över 50 kr vill jag minnas... de sänkte priset litegrann senare (kanske någon som sagt till) men jag tror Coop-butiken vid centralen jag var på idag har de billigare. Sen letade jag efter ekologiska sesamfrön, Coop/Änglamark. 22 kr på Stora Coop, tror mitt Coop tog 28-30 kr. Ungefär så på en del varor. Jag har aldrig sett en Coop-butik med såna påslag.

Jag handlar nästan bara kampanjvaror på den Coop-butiken. Jag bor så centralt och har nära till många butiker och olika kedjor, finns ingen speciell anledning för mig att göra mina stora inköp där. Sen är det ju en ganska liten butik så de har ju inte ett fullsortiment. Fantastiska öppettider har de dock och de slår till med fina kampanjvaror då och då. Prismedveten kund är jag faktiskt, haha. Samtidigt lägger jag för mycket pengar på mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, jag kör en sista vända eftersom du är så triggad. Jag tvivlar inte på att allt det där går att göra för vissa organisationer, men realistiskt sett kommer det inte att hända i Coop-fallet. Den nivån av säkerhet kostar mer än den som finns idag. Företag drivs för att göra vinst. Om kostnaderna ökar allt för mycket utan att intäkterna ökar i större eller samma takt kommer ett företag att gå med förlust. Då är det inte längre lönsamt att driva företaget.

Kort sagt, det du säger går att göra, men hela det tänket kommer på lång sikt inte att vara aktuellt för väldigt många företag. Det handlar om att det blir för dyrt, och de skulle tappa för många funktioner som de har idag. Dessutom skulle det aldrig gå att utveckla i den takt som behövs idag i en helt stängd miljö. Det är helt enkelt orealistiskt att förvänta sig annat.

Liksom, bara för att du har jobbat på ett sätt någon gång betyder det inte att det passar för hela världen.

Det är självklart att kostnaderna ökar om man skall öka säkerheten. Som sagt, det fungerade förr i tiden, varför skulle det inte fungera idag? Ett tips är att sänka styrelsens/VD arvode/ersättningar/bonusar när kostnaderna ökar p.g.a. man vill ha en robust och solid säkerhet. Dock är inget system intrångssäkert, men det första man kan börja med gällande Coop är att man kan undvika att tillåta att systemen kan hämta uppdateringar automatiskt och likaså att tillverkarna kan tvinga ut uppdateringar. I detta specifika fall så hade inte Coop blivit drabbat om deras leverantörer hade förhindrat denna typ av uppkoppling så att tillverkare direkt/indirekt kan skicka ut uppdateringar. Man vet ju inte om tillverkarens uppdatering är något att ha förrän man haft den i karantän ett bra tag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är självklart att kostnaderna ökar om man skall öka säkerheten. Som sagt, det fungerade förr i tiden, varför skulle det inte fungera idag?

Vad fungerade förr i tiden? Totalt isolerade nät? Utvecklingen har gått förbi det stadiet. Mekaniska kassaapparater? Lagen förhindrar det.

Skrivet av Veni:

Ett tips är att sänka styrelsens/VD arvode/ersättningar/bonusar när kostnaderna ökar p.g.a. man vill ha en robust och solid säkerhet.

Och vem ska driva igenom det? Det brukar inte fungera så i företag. Men nu när sådana här attacker kommer nog många företag att få annan inställning till säkerhet, och göra mer för att förbättra den. Men det kommer nog inte att komma från styrelsens eller VDs fickor, tyvärr är det ganska ovanligt att sådant sker, och det är ju litet så systemet fungerar. Företag är liksom tvungna att betala en VD ganska bra för att få någon som är kompetent, och det finns inte många kompetenta VDs som konkurrerar med lägre ersättning.

Skrivet av Veni:

Dock är inget system intrångssäkert, men det första man kan börja med gällande Coop är att man kan undvika att tillåta att systemen kan hämta uppdateringar automatiskt och likaså att tillverkarna kan tvinga ut uppdateringar. I detta specifika fall så hade inte Coop blivit drabbat om deras leverantörer hade förhindrat denna typ av uppkoppling så att tillverkare direkt/indirekt kan skicka ut uppdateringar. Man vet ju inte om tillverkarens uppdatering är något att ha förrän man haft den i karantän ett bra tag.

Hela idén med att Visma använder sig av Kaseya är dock att de senare ska komma åt systemen. De har outsource:at driften p.g.a. att de tror att ett externt företag sköter det bättre. Enligt min syn på Visma är det helt korrekt gjort. Senast jag hade något att göra med deras system kunde de inte ens designa en databas...

En vanlig föreställning som du delar med många här på forumet är att säkerhet är antingen på eller av. Om Coop bara hade skärpt sig så hade detta aldrig skett, och nu måste de slå på säkerheten. IT-säkerhet handlar mycket om avvägningar, vilken nivå av säkerhet är praktiskt försvarbar. Handlar det om rikets säkerhet så faller det sig ganska naturligt med en hög säkerhetsnivå, men annars kanske det är lämpligare med en annan nivå av säkerhet.

Det som dock saknas i det här fallet verkar vara en plan för hur man installerar om hela skiten. Personligen tycker jag det är trevligt med system som är lätta att installera och återställa, men tyvärr brukar det oftast finnas någon slags syn på att driftsätter gör man bara ett enda stort jobb, och sedan några mindre jobb väldigt sällan. I det här fallet hade det varit nice med installationsmedia ute i butikerna som någon i personalen hade kunnat använda för att dra igång kassorna från scratch, vilket brukade vara en vanlig lösning på problem på min tid, men det finns väl inget serviceföretag som vill släppa ifrån sig ett sådant jobb. De tjänar mer på att skicka ut någon som gör det.

Det är bara att inse att sånt här händer, och att höja säkerheten till max är inte lösningen. Det som händer nu är att de inblandade företagen tar och ser på vad de kan göra för att sådant här inte ska hända igen. I en perfekt värld kommer de med en bra lösning på problemet med supply chain-attacker, men det räcker bara med att kolla på hur ett vanligt enterprise-system är uppbyggt idag för att inse att vi kanske inte riktigt är där än.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad fungerade förr i tiden? Totalt isolerade nät? Utvecklingen har gått förbi det stadiet. Mekaniska kassaapparater? Lagen förhindrar det.

Och vem ska driva igenom det? Det brukar inte fungera så i företag. Men nu när sådana här attacker kommer nog många företag att få annan inställning till säkerhet, och göra mer för att förbättra den. Men det kommer nog inte att komma från styrelsens eller VDs fickor, tyvärr är det ganska ovanligt att sådant sker, och det är ju litet så systemet fungerar. Företag är liksom tvungna att betala en VD ganska bra för att få någon som är kompetent, och det finns inte många kompetenta VDs som konkurrerar med lägre ersättning.

Hela idén med att Visma använder sig av Kaseya är dock att de senare ska komma åt systemen. De har outsource:at driften p.g.a. att de tror att ett externt företag sköter det bättre. Enligt min syn på Visma är det helt korrekt gjort. Senast jag hade något att göra med deras system kunde de inte ens designa en databas...

En vanlig föreställning som du delar med många här på forumet är att säkerhet är antingen på eller av. Om Coop bara hade skärpt sig så hade detta aldrig skett, och nu måste de slå på säkerheten. IT-säkerhet handlar mycket om avvägningar, vilken nivå av säkerhet är praktiskt försvarbar. Handlar det om rikets säkerhet så faller det sig ganska naturligt med en hög säkerhetsnivå, men annars kanske det är lämpligare med en annan nivå av säkerhet.

Det som dock saknas i det här fallet verkar vara en plan för hur man installerar om hela skiten. Personligen tycker jag det är trevligt med system som är lätta att installera och återställa, men tyvärr brukar det oftast finnas någon slags syn på att driftsätter gör man bara ett enda stort jobb, och sedan några mindre jobb väldigt sällan. I det här fallet hade det varit nice med installationsmedia ute i butikerna som någon i personalen hade kunnat använda för att dra igång kassorna från scratch, vilket brukade vara en vanlig lösning på problem på min tid, men det finns väl inget serviceföretag som vill släppa ifrån sig ett sådant jobb. De tjänar mer på att skicka ut någon som gör det.

Det är bara att inse att sånt här händer, och att höja säkerheten till max är inte lösningen. Det som händer nu är att de inblandade företagen tar och ser på vad de kan göra för att sådant här inte ska hända igen. I en perfekt värld kommer de med en bra lösning på problemet med supply chain-attacker, men det räcker bara med att kolla på hur ett vanligt enterprise-system är uppbyggt idag för att inse att vi kanske inte riktigt är där än.

När kunderna börjar svika så börjar intäkterna detsamma. Och då får VD och styrelse tänka igenom om det är värt det i långa loppet. Samtidigt så behöver sällan VD och styrelse oroa sig för sin privata ekonomi om dom blir ersatta, eftersom där finns alltid någon annan organisation som är villig att anställa/anlita dom tills ägarna ser igenom fasaden.

Avvägningar är alltid närvarande när ekonomi är detsamma. Dom går hand-i-hand med varandra. Isolerade nät kostar mer eftersom man behöver tillgång till flera människor som agerar bryggor mellan olika nät. Behövs inga mekaniska kassamaskiner ifrån 50-talet, räcker med maskiner som inte har en ände mot något som finns utanför det specifika nätverket, som t.ex. Internet.

Ju mer man tillåter att leverantörer kan "infektera" maskiner med sin automatiska/tvingande uppdateringar desto större risk att något illasinnat kommer in, eller något som förstör för en del skrivare(senaste Windows 10 uppdateringen som trycktes ut).

Hur fort uppdateringar skall tryckas bör avvägas mot risk. En maskin som t.ex. är direkt/semiexponerad utav Internet som t.ex. brandväggar, routrar, webbservar och e-postservrar bör få sina uppdateringar relativt fort, men inte samma sak för maskiner i ett transaktionsnät där enheterna är/bör vara nerlåsta från klåfingriga användare/kunder.

Jag tror att vi kommer att få se flera sådana här attacker världen runt och då kommer nya förslag på lagar som syftar till att störningar i livsmedelsdistributionen minimeras p.g.a. illasinnade grupper. Jag känner inte till någon tidigare attack som drabbade en stor livsmedelskedja i Sverige så pass mycket och så pass länge, så jag tror att politiker kommer att börja ställa krav inom kort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.