Red Dead Redemption 2 får stöd för Nvidia DLSS – SweClockers testar

Permalänk
Melding Plague

Red Dead Redemption 2 får stöd för Nvidia DLSS – SweClockers testar

Rockstar implementerar Nvidias uppskalningsteknik för första gången i en av sina titlar. Vi tar en snabb titt på prestanda och bildkvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tankar nu, ska prova!
Och imorgon får jag förhoppningsvis en ny 38" skärm så då ska vi se vad DLSS kan göra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

När ni håller på med allt det här, glöm inte att det finns andra sätt att ge mer skärpa som ni kan använda i kombination.
Det finns i Nvidias kontrollpanel och det finns i reshade.

Och tack så mycket för testet. Ni levererar 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ge sig in i spelet för en ny omgång av ett av tidernas bästa open-world miljöer

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet för nån vecka sen. Riktigt trist med ca 60 fps. Synd att de inte lade in AMDs variant för då hade det kanske fungerat även på mitt kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick lite artifakter i håret direkt med DLSS -- trodde jag, då de var kvar när jag stängde av det och körde med TAA igen. Är detta något som varit i spelet innan?
Framför allt när man rör kameran så ser håret konstigt ut, tills den stannar då det blir normalt igen.

På tal om kameran, vet någon om det går att få bort den laggiga känslan när man rör kameran i tredjepersons-perspektiv? Går man samtidigt som man vrider kameran så blir det en fördröjningseffekt då kameran fortsätter röra sig långt efter att musen har stannat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

När ni håller på med allt det här, glöm inte att det finns andra sätt att ge mer skärpa som ni kan använda i kombination.
Det finns i Nvidias kontrollpanel och det finns i reshade.

Och tack så mycket för testet. Ni levererar 👍

Vi känner att det blir lite överkurs att dra in tredjepartsverktyg i just den här typen av tester.

Däremot så kan ju de verktygen få ett eget test vid tillfälle.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Alltid kul och intressant med dessa test, dock förstår jag inte varför bildvisarna har en svepande transition när man klickar nästa bild. Helt ologiskt att ha transition då man inte kan hålla ögonen på en konstant position när bilderna flyger in och ut, för det är ju jämförelserna man är intresserad av här.

Är det min webbläsare som har denna effekt (Edge), eller är det något Swec kan göra?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dalton Sleeper:

Alltid kul och intressant med dessa test, dock förstår jag inte varför bildvisarna har en svepande transition när man klickar nästa bild. Helt ologiskt att ha transition då man inte kan hålla ögonen på en konstant position när bilderna flyger in och ut, för det är ju jämförelserna man är intresserad av här.

Är det min webbläsare som har denna effekt (Edge), eller är det något Swec kan göra?

Första gången man laddar bilderna har man det. Men efter det så är det instant. Iaf för mig i chrome.

Sen föredrar jag personligen att ladda ner och bläddra själv. En grej vi har på önskelistan är ju dock såndär gardin som man kan dra fram och tillbaka för att jämföra två bilder. Det vore amazeballs.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Klicka upp de förstorade bilderna och bläddra med piltangenterna. Om du bläddrar direkt i artikeln ser du de nedskalade bilderna, vilket kommer att sudda ut större delen av skillnaderna mellan de olika lägena.

Permalänk
Medlem

Jag öppnar bilderna i nytt fönster och sedan klickar mellan flikarna. Det har löst ditt problem för mig iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket lyft det blir med DLSS över TAA!
Speciellt i texturerna som ni skriver, blir ju som en ökning av flera grafikinställningar i spelet + en prestandaboost.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Första gången man laddar bilderna har man det. Men efter det så är det instant. Iaf för mig i chrome.

Sen föredrar jag personligen att ladda ner och bläddra själv. En grej vi har på önskelistan är ju dock såndär gardin som man kan dra fram och tillbaka för att jämföra två bilder. Det vore amazeballs.

Gardinen vore sweet!

Skrivet av JonasT:

Klicka upp de förstorade bilderna och bläddra med piltangenterna. Om du bläddrar direkt i artikeln ser du de nedskalade bilderna, vilket kommer att sudda ut större delen av skillnaderna mellan de olika lägena.

Yes, då verkar det fungera utan transitions, ofta snabbskummar jag på de initiella bilderna, då man sitter på telefon eller surface pro (ibland utan piltangenter). Det andra (full)läget används ofta på stationär burk eller när man är ansluten till wifi ist för 3G/4G, det tar rätt lång tid att ladda in bilderna i denna kvalite till och från.

Det är inte hela världen, i just detta fall så är det väl motiverat att klicka in på fullstora bilderna.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Gardinen vore sweet!

Yes, då verkar det fungera utan transitions, ofta snabbskummar jag på de initiella bilderna, då man sitter på telefon eller surface pro (ibland utan piltangenter). Det andra (full)läget används ofta på stationär burk eller när man är ansluten till wifi ist för 3G/4G, det tar rätt lång tid att ladda in bilderna i denna kvalite till och från.

Det är inte hela världen, i just detta fall så är det väl motiverat att klicka in på fullstora bilderna.

Ett litet "lifehack" om man saknar piltangenter är att använda A- och D-tangenterna!

Hoppas dock på ett "gardin"-system i framtiden!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av zather:

Vilket lyft det blir med DLSS över TAA!
Speciellt i texturerna som ni skriver, blir ju som en ökning av flera grafikinställningar i spelet + en prestandaboost.

Jo, om man jobbade på nvidias marknadsavdelning och skulle välja ett spel för att visa DLSS hade man nog valt det här spelet

Men det har ju mer att göra med rockstars usla taa än dlss förträfflighet. TAA behöver absolut inte vara såhär dåligt.

Edit: tydligen kanske inte så bra i alla lägen visar det sig:

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ok provat nu. Det är overall väldigt trevligt.
Men det är väldigt mycket "sharpening halo" kring vissa objekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tur synen inte är så skarp längre för vid en snabb anblick ser jag ingen större skillnad på någon bild, har inte studerat i detalj dock vilket jag inte heller gör när jag spelar spelen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nightcrawler:

Tur synen inte är så skarp längre för vid en snabb anblick ser jag ingen större skillnad på någon bild, har inte studerat i detalj dock vilket jag inte heller gör när jag spelar spelen.

En mer tydlig effekt är den orolighet vi pratar om i artikeln. Dansande pixlar mer eller mindre.

Det är i min mening svårare att undgå än lite mer generell suddighet tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ronz:

Ok provat nu. Det är overall väldigt trevligt.
Men det är väldigt mycket "sharpening halo" kring vissa objekt?

Vid lägre upplösningar och/eller DLSS på Performance blir det absolut lite ringing/halos ja. Vi pratade till och med om det medan vi skrev på artikel. Bra att du sa det, jag lägger till det i texten!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ett litet "lifehack" om man saknar piltangenter är att använda A- och D-tangenterna!

Hoppas dock på ett "gardin"-system i framtiden!

Touch pilarna funkar rätt bra tycker jag. Visst kan jag få tillgång till A, D, samt piltangenter genom virtuella tangentbordet, eller genom att helt enkelt koppla in tangentbord till surface pro, om man har en hyfsad sittplats.

I vilket fall, kul med jämförelsen, har inte kört RDR2 mer än en timma eller två när det släpptes så kanske är dags att släppa lös det på nya bygget.

Tummen upp för gardinen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo, om man jobbade på nvidias marknadsavdelning och skulle välja ett spel för att visa DLSS hade man nog valt det här spelet

Men det har ju mer att göra med rockstars usla taa än dlss förträfflighet. TAA behöver absolut inte vara såhär dåligt.

Vet nog inte riktigt om jag håller med påståendet om att detta är förträfflig marknadsföring för Nvidia.
Borta på r/Nvidia subreddit så verkar konsensus vara att detta nog är en av de sämre implementationerna av DLSS, med fram för allt mycket "shimmering" runt kanter (typ träd, päls, gräs) när man rör på kameran och överdriven sharpening med tillhörande artefacter.

Typ som detta (DLSS Quality på):
https://streamable.com/uck99t
https://streamable.com/7raw58

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vid lägre upplösningar och/eller DLSS på Performance blir det absolut lite ringing/halos ja. Vi pratade till och med om det medan vi skrev på artikel. Bra att du sa det, jag lägger till det i texten!

Kör i 1440p och använde Quality läget. Trots det lite för mycket "haloing" enligt mig

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hg:

Vet nog inte riktigt om jag håller med påståendet om att detta är förträfflig marknadsföring för Nvidia.
Borta på r/Nvidia subreddit så verkar konsensus vara att detta nog är en av de sämre implementationerna av DLSS, med fram för allt mycket "shimmering" runt kanter (typ träd, päls, gräs) när man rör på kameran och överdriven sharpening med tillhörande artefacter.

Typ som detta (DLSS Quality på):
https://streamable.com/uck99t
https://streamable.com/7raw58

Ojdå ja, den första videon där var ju komiskt dålig, kaktusarna är änglar tydligen

Vi kanske får återbesöka ämnet men det känns inte representativt för vad vi såg. Dock som det också syns i våra screenshots så började det ju synas till i performance-läget i 4k även för oss om än inte alls så extremt som dessa videosnuttar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av UndaC:

Ojdå ja, den första videon där var ju komiskt dålig, kaktusarna är änglar tydligen

Vi kanske får återbesöka ämnet men det känns inte representativt för vad vi såg. Dock som det också syns i våra screenshots så började det ju synas till i performance-läget i 4k även för oss om än inte alls så extremt som dessa videosnuttar.

Nej, det var verkligen inte representativt för det jag såg när jag red runt. Men det var dock begränsat till vissa områden på kartan, så det är möjligt att vissa miljöer, och kanske då i kombination med visst väder/tid på dagen är mer hårt ansatta av den typen artefakter. Såg verkligen inte kul ut på filmklippen runt kaktusarna!

Permalänk

Tyvärr är det alldeles för liten skillnad för att betala det lilla extra med Nvidia. Önskar dem sålde kort utan RT-kärnor som hade mer fokus på "vanlig" prestanda (kanske inte riktigt är så enkelt) för en billigare peng.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jnilssonn:

Tyvärr är det alldeles för liten skillnad för att betala det lilla extra med Nvidia. Önskar dem sålde kort utan RT-kärnor som hade mer fokus på "vanlig" prestanda (kanske inte riktigt är så enkelt) för en billigare peng.

RT-kärnorna utgör bara cirka 6% av RTX-kortens totala TPC:er.
Tensorkärnorna är betydligt större på cirka 11,5% av en TPC.
TPC:erna i sin tur är förvisso majoriteten av en die men inte allt.
Så avrunda ner det till typ 14% eller något (höftat) om vi ska prata kostnad, medan vi kan behålla det på 16,5% om vi pratar att konvertera till CUDA-kärnor.

Men säg att man hade slängt båda så snackar vi någonstans totalt som höst 10% billigare eller 10% snabbare på sin höjd. Men knappast båda man kan ju inte både behålla kakan och äta upp den.

Men "på köpet" hade man förlorat vad de flesta anser vara framtidens renderingsteknik och 15-25+% prestanda för dem som kan tänka sig att spela med DLSS.

Så i mångas ögon hade det ju då handlat om att man kanske fick ett sämre "4080" för 7000 kr eller ett "riktigt" "4180" för 7700 kr om vi pratar att skala bort för att sänka pris. Det blir nog för nära vartannat.

Eller ännu värre om man "ersatte" RT/Tensor med CUDA-kärnor: då hade de haft samma pris och det hade varit kladdigt för slutkunder att välja om vi talar gemene man vilket är majoriteten av kunderna.

Säger inte att det inte är värt det för vissa personers önskemål alltså. Är man helt ointresserad av RT och DLSS så är det ju förstås wasted space.
Men det är nog för små skillnader och för ovanliga önskemål för att Nvidia skulle se någon lönsamhet i att starta upp en separat produktionslina med sådana GPU:er.
Och dubbla serier av kort hade nog varit ganska jobbigt för både Nvidia och kunder (samt mellanled).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

DLSS är så grymt imponerande!
Hoppas Nvidia så småningom släpper en universal variant som kan slås på i Nvidia kontrollpanelen för alla spel.
Tänker. I och med att dem i 2.2 fixade ghosting'en för objekt utan motion vectors så kanske motion vectors inte behövs alls i framtida implementeringar. Så DLSS kanske kan funka mer som ett overlay för alla spel i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

DLSS är så grymt imponerande!
Hoppas Nvidia så småningom släpper en universal variant som kan slås på i Nvidia kontrollpanelen för alla spel.
Tänker. I och med att dem i 2.2 fixade ghosting'en för objekt utan motion vectors så kanske motion vectors inte behövs alls i framtida implementeringar. Så DLSS kanske kan funka mer som ett overlay för alla spel i framtiden.

Det hade varit fint.
Detta eller gjort löjligt enkelt för företag att baka in i spelet.
Så enkelt att alla säger "ja varför inte".

Det kanske kommer på sikt?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det hade varit fint.

I slutändan handlar det om att sälja spel. Att ett spel stödjer DLSS är för mig ett jätteplus, inte avgörande men ändå viktigt. Nu spelar jag Chernobylite i jättehög upplösning och DLSS på.

Förhoppningsvis märker utvecklarna att vi vill ha DLSS genom att dom spelen säljer bättre.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det hade varit fint.

Alla stora spelmotorer kommer ju stödja detta snart. Med dessa blir det löjligt enkelt. De stora studiorna med egna motorer får helt enkelt fixa det för sin motor eller halka efter helt enkelt.