3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt känns det sådär? Att affärer premierar sina trogna kunder kan jag tycka är sympatiskt.

Premierar sina trogna kunder genom att erbjuda dem varor till ordinarie pris? Ja, det är väl bra. Nu handlar det dock om varor vars prissättning minst sagt varit omdebatterad, där endast ett fåtal exemplar säljs till rekommenderat pris just för att man ska kunna hävda att varan i fråga faktiskt säljs till rekommenderat pris. Hade Webhallen varit den enda återförsäljaren som sålde denna varan hade detta i praktiken alltså inte gällt vem som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Trogna kunder och trogna miljonärer är nog två helt olika saker dock... inga små pengar man måste spendera för att komma upp i nivå 17.

Du kan dock samla poäng på andra sätt än köp, även om det naturligtvis är via köp och tillhörande achievements som de flesta samlar in XP. Har man varit kund där ett flertal år och gör många av sina inköp där så krävs det knappast fantasisummor för att nå till en sådan nivå.

Det finns inte tillräckligt med kort till alla, så Webhallen väljer att sälja dem till deras mest trogna kunder först (fortfarande med begränsning på antal kort ur 3000-serien per person). Känns egentligen ganska naturligt när det är brist. Sedan kan det givetvis vara frustrerande att inte kunna uppfylla dessa krav.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Premierar sina trogna kunder genom att erbjuda dem varor till ordinarie pris? Ja, det är väl bra. Nu handlar det dock om varor vars prissättning minst sagt varit omdebatterad, där endast ett fåtal exemplar säljs till rekommenderat pris just för att man ska kunna hävda att varan i fråga faktiskt säljs till rekommenderat pris. Hade Webhallen varit den enda återförsäljaren som sålde denna varan hade detta i praktiken alltså inte gällt vem som helst.

Du kan annars testa beställa på Proshop. Finns även där grafikkort för MSRP. T.ex https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU... är på ingång. Fast chansen är minimal med tanke på att man konkurrerar mot hela norden + bottar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Trogna kunder och trogna miljonärer är nog två helt olika saker dock... inga små pengar man måste spendera för att komma upp i nivå 17.

Trogna miljonärer. Tillåt mig att asgarva. Majoriteten av den XP som krävdes för den nivå jag nu har fick jag när jag antingen var student eller jobbade på tjänster där bruttolönen var runt 20k. Men är man nörd så är man och då köpte man för det man kunde.

Glada nyheter för kortet i alla fall, det har skickats och kommer antagligen vara framme redan idag!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Trogna miljonärer. Tillåt mig att asgarva. Majoriteten av den XP som krävdes för den nivå jag nu har fick jag när jag antingen var student eller jobbade på tjänster där bruttolönen var runt 20k. Men är man nörd så är man och då köpte man för det man kunde.

Glada nyheter för kortet i alla fall, det har skickats och kommer antagligen vara framme redan idag!

Nu börjar vi hamna lite väl långt bort från trådens ämne, även om jag personligen gillar lite utsvävningar…

För det subventionerade priset på TUF 3080 Ti så hade jag slagit till om jag hunnit. Är själv level 14 på Webhallen och har runt 60K poäng kvar till nästa nivå. Det innebär ju inte att jag måste spendera 60K SEK @shenaswift - Webhallen har ju sitt lir World of Webhallen, supply drops och dubbla poäng på nästa köp etcetera.

Så går ju fort att komma upp i lite levels om man handlar teknik.

Gillar systemet att erbjuda medlemmar förtur och annat som extra rabatt på fyndvaror då det är win-win för båda parterna. Webhallen får behålla kunder och kunder föredrar att handla på Webhallen vid samma prispunkt (eller till och med över).

Det enda negativa jag själv har att säga om Webhallen är nog returer och öppet köp där kunden själv får stå för frakten (längesen jag skicka något åter så kan ändrats).

Så… hoppas Webhallen snart får in en laddning TUF 3080 Ti så man hinner köpa sig ett

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Genom att hoppa från företag till företag genom åren beroende på vem som haft billigast pris för tillfället så misstänker jag att jag tjänat in alla medlemsförmåner, oavsett hur bra de är. Jag kan vänta, att lägga alla ägg i en korg är det ingen konsument som någonsin har tjänat på i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Nu börjar vi hamna lite väl långt bort från trådens ämne, även om jag personligen gillar lite utsvävningar…

För det subventionerade priset på TUF 3080 Ti så hade jag slagit till om jag hunnit. Är själv level 14 på Webhallen och har runt 60K poäng kvar till nästa nivå. Det innebär ju inte att jag måste spendera 60K SEK @shenaswift - Webhallen har ju sitt lir World of Webhallen, supply drops och dubbla poäng på nästa köp etcetera.

Så går ju fort att komma upp i lite levels om man handlar teknik.

Gillar systemet att erbjuda medlemmar förtur och annat som extra rabatt på fyndvaror då det är win-win för båda parterna. Webhallen får behålla kunder och kunder föredrar att handla på Webhallen vid samma prispunkt (eller till och med över).

Det enda negativa jag själv har att säga om Webhallen är nog returer och öppet köp där kunden själv får stå för frakten (längesen jag skicka något åter så kan ändrats).

Så… hoppas Webhallen snart får in en laddning TUF 3080 Ti så man hinner köpa sig ett

Jo jag förstår att man inte behöver lägga 1 kr per xp, dock så tycker jag att dom mesta försöker låtsas att det är som sagt, små pengar. Det mesta jag har spenderat på någon butik är strax under 100k på komplett. Hade det varit Webhallen(hade det aldrig varit med tanke på deras priser) så tror jag knappast att jag hade varit level 17 och det är därför jag tycker det är lite överdrivet. Ifall det fortfarande handlade om några 5 levlar som det varit från början så hade det varit en helt annan grej.

Sen så fattar jag ju att dom som är hög level på deras hemsida uppskattar det ju naturligtvist men överlag måste det ju vara en dålig strategi ifall man vill tjäna nya kunder. Men det finns väl nog mer än ett sätt att se på detta också.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Det mesta jag har spenderat på någon butik är strax under 100k på komplett. Hade det varit Webhallen(hade det aldrig varit med tanke på deras priser) så tror jag knappast att jag hade varit level 17 och det är därför jag tycker det är lite överdrivet.

Du hade nog varit mer än level 17 om du hade köpt när det är 2x eller 4x XP.

Permalänk
Medlem

Om fem dagar är det 17 år sedan jag gjorde min första beställning på Webhallen. Är lvl 15. Enkäten som skickades ut för ett antal veckor sedan från WH undrade bl.a. om medlemmar med högre nivåer skulle erbjudas fördelar. Tycker det är självklart att konton med trogna användare ska premieras före nyskapade konton. Tror att frågan kommit delvis till för att eventuellt tillämpas som en strategi för bekämpa att bristvaror inte hamnar i händerna på slutanvändare (utan direkt ut på Blocket eller Tradera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Jo jag förstår att man inte behöver lägga 1 kr per xp, dock så tycker jag att dom mesta försöker låtsas att det är som sagt, små pengar. Det mesta jag har spenderat på någon butik är strax under 100k på komplett. Hade det varit Webhallen(hade det aldrig varit med tanke på deras priser) så tror jag knappast att jag hade varit level 17 och det är därför jag tycker det är lite överdrivet. Ifall det fortfarande handlade om några 5 levlar som det varit från början så hade det varit en helt annan grej.

Sen så fattar jag ju att dom som är hög level på deras hemsida uppskattar det ju naturligtvist men överlag måste det ju vara en dålig strategi ifall man vill tjäna nya kunder. Men det finns väl nog mer än ett sätt att se på detta också.

Jag lyckades köpa ett av korten på nivå 11, och det är verkligen inte särskilt svårt att uppnå.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Beställde ett ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti igår också. Kommer troligtvis hem idag.
Jag är bara lvl 10 på Webhallen.

Mvh Björn

Permalänk
Medlem

Undrar om nvidia någonsin kommer släppa founders edition korten i Sverige. Verkar som att det är skitlätt att få tag i ett i England vad jag hört och för msrp för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Undrar om nvidia någonsin kommer släppa founders edition korten i Sverige. Verkar som att det är skitlätt att få tag i ett i England vad jag hört och för msrp för den delen.

Tror inte att det har varit på tal om att lansera FE korten i Sverige tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan dock samla poäng på andra sätt än köp, även om det naturligtvis är via köp och tillhörande achievements som de flesta samlar in XP. Har man varit kund där ett flertal år och gör många av sina inköp där så krävs det knappast fantasisummor för att nå till en sådan nivå.

Det finns inte tillräckligt med kort till alla, så Webhallen väljer att sälja dem till deras mest trogna kunder först (fortfarande med begränsning på antal kort ur 3000-serien per person). Känns egentligen ganska naturligt när det är brist. Sedan kan det givetvis vara frustrerande att inte kunna uppfylla dessa krav.

Det är såklart löjligt att någon som pillar med lite spel räknas som mer trogen än en kund som spenderar flera hundra tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är såklart löjligt att någon som pillar med lite spel räknas som mer trogen än en kund som spenderar flera hundra tusen.

Förmodligen ser de väl det som ett sätt att få nya trogna kunder den vägen. De allra flesta lär nog inte utnyttja den metoden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en tillfällig dip orsakad av en lättning på coronarestriktionerna i kombination med det faktum att det är sommar. Just nu är det mindre människor som bryr sig om deras grafikkort, de har annat för sig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

TUF är tillsammans med VENTUS 3X dom enda 3080 Ti-korten som kommer följa MSRP och hur länge vet vi inte. Korten är subventionerade av tillverkarna för att kunna säljas till MSRP och det är endast därför just detta kort säljs till ett "förnuftigt pris". Detta kommer inte vara för evigt, och förmodligen inte ens särskilt länge.

Intressant. Jag uppfattar TUF, speciellt non-OC, som det mest prisvärda 3080-kortet. Bra kylning och tydligen något bättre komponenter än referenskortet samt tillverkat av ASUS som jag tycker står för en viss kvalité. Om det gick att köpa idag och samvetet tillåtit hade jag handlat. Trevligt att just det subventioneras!

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Tror inte att det har varit på tal om att lansera FE korten i Sverige tyvärr.

Mjae, 3080FE såldes via Nvidias svenska hemsida från början när kortet lanserades... (i teorin iallafall - tillgången var extremt knaper)
Men tog inte lång tid innan de insåg att behovet var extremt mycket högre än efterfrågan, så de klappade igen den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, 3080FE såldes via Nvidias svenska hemsida från början när kortet lanserades... (i teorin iallafall - tillgången var extremt knaper)
Men tog inte lång tid innan de insåg att behovet var extremt mycket högre än efterfrågan, så de klappade igen den.

intressant har för mig att jag var inne på nvidias sida vid release men kunde inte köpa någon Referensmodell där utan blev hänvisad till andra butiker med custom modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Tror inte att det har varit på tal om att lansera FE korten i Sverige tyvärr.

Riktigt tråkigt faktiskt. Finns folk (i andra regioner) som tydligen ba går in på drop, klickar köp och får ett för msrp väldigt lätt.

Svåra tider 😂

Permalänk
Medlem

@Webhallen någon uppdatering på asus strix OC idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Riktigt tråkigt faktiskt. Finns folk (i andra regioner) som tydligen ba går in på drop, klickar köp och får ett för msrp väldigt lätt.

Svåra tider 😂

I vilka länder är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I vilka länder är detta?

England (scan) samt ldlc (FR, ES) och NBB(Tyskland, Nederländerna och Österrike)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

England (scan) samt ldlc (FR, ES) och NBB(Tyskland, Nederländerna och Österrike)

Jag kollade precis på nvidia.co.uk och där är FE out of stock. Samma i spanien. Samma i tyskland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kollade precis på nvidia.co.uk och där är FE out of stock. Samma i spanien. Samma i tyskland...

De säljer inte via nvidias hemsida i europa, utan bara via genom ett par större butiker. (scan i england mfl - se Utangrafikkorts inlägg ovan)
Fast jag tror inte det bara är att kliva in och köpa FE närsomhelst där heller. Gäller nog att tajma det väl för att ha en bra chans.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

@Webhallen någon uppdatering på asus strix OC idag?

Torsdagar brukar väl va den dagen dom får in sin leverans, hoppas några kort har kommit 😁

Webbis! Uppdatera gärna kölistorna, 1 månad sen sist.
mvh

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kollade precis på nvidia.co.uk och där är FE out of stock. Samma i spanien. Samma i tyskland...

När de har drop (släpp) skrev jag :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

När de har drop (släpp) skrev jag :).

Jag missförstod nog vad du skrev: "Verkar som att det är skitlätt att få tag i ett i England vad jag hört och för msrp för den delen."

Jag fick känslan att du menade att det var lätt att få tag på kort i england.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag missförstod nog vad du skrev: "Verkar som att det är skitlätt att få tag i ett i England vad jag hört och för msrp för den delen."

Jag fick känslan att du menade att det var lätt att få tag på kort i england.

Ja okej, förstår dig nu med 😅. Kunde gjort det tydligare.

Permalänk

Hur många av er känner att det faktiskt är värt det att lägga pengar på ett 3080/3090 nu när DLSS börjar sippra ut bland spel? Nu har jag själv inte testat det men vad jag ska förstå det, enligt LTT och liknande kanaler, ska det vara relativt svårt att se någon skillnad. Jag känner att jag kanske börjar snegla åt 3070 nu istället faktiskt!