Fuskutvecklare backar efter påhälsning av Activision

Permalänk
Melding Plague

Fuskutvecklare backar efter påhälsning av Activision

Fuskutvecklaren menar att det aldrig var meningen att göra något olagligt och stoppar sin AI-drivna aimbot.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag inte vill se fler fuskare i spel, men är det någon annan än jag som tycker att Activision kan dra åt skogen med sin C&D mot utvecklaren?

Vad har de för rätt här? Utvecklaren har inte gjort något "olagligt", och i värsta fall kan de helt enkelt ta bort alla referenser till Activisions spel om de försöker hävda att detta inte täcks av Fair Use.

Permalänk
Medlem

Så mycket hat där ute!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nog för att jag inte vill se fler fuskare i spel, men är det någon annan än jag som tycker att Activision kan dra åt skogen med sin C&D mot utvecklaren?

Vad har de för rätt här? Utvecklaren har inte gjort något "olagligt", och i värsta fall kan de helt enkelt ta bort alla referenser till Activisions spel om de försöker hävda att detta inte täcks av Fair Use.

Det är la rimligt att man inte vill att ens produkt associeras med något 99.9% av alla ens kunder avskyr.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur den distribuerades så är denna följd välförtjänt - 50 dollar samt ett interface som väldigt tydligt är till för att göra fuskande lättare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är la rimligt att man inte vill att ens produkt associeras med något 99.9% av alla ens kunder avskyr.

Huruvida Activision vill något eller inte är inte poängen. Vad har de för grund att stå på? Vad exakt är det utvecklaren har gjort som ger Activision rätt att stänga ner hela utvecklingen? De själva nämner att de aldrig var ute efter att göra något olagligt, och det har de inte heller gjort.

De har inte skapat något specifikt för Activision, eller rotat i någon kod, eller ändrat något olovligt. De har skapat ett system som analyserar en bildström, identifierar motståndare, och sedan skickar signaler till en enhet som om det vore en musrörelse för att siktet ska hamna där motståndaren befinner sig. Jag tycker att det är briljant sett till vad man har lyckats med.

Men inget av ovan ger Activision någon rätt att tvinga dem stänga ner all utveckling, möjligen endast be dem ta bort alla referenser till just Activision och dess produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nog för att jag inte vill se fler fuskare i spel, men är det någon annan än jag som tycker att Activision kan dra åt skogen med sin C&D mot utvecklaren?

Vad har de för rätt här? Utvecklaren har inte gjort något "olagligt", och i värsta fall kan de helt enkelt ta bort alla referenser till Activisions spel om de försöker hävda att detta inte täcks av Fair Use.

Med tanke på hur Activision brukar agera, tror jag att det här var en fråga om morot och piska. Antingen säljer han sitt jobb till Activision för en rimlig peng, eller så stämmer Activision honom och dränker honom i advokatkostnader. Inte konstigt att han backade då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nog för att jag inte vill se fler fuskare i spel, men är det någon annan än jag som tycker att Activision kan dra åt skogen med sin C&D mot utvecklaren?

Vad har de för rätt här? Utvecklaren har inte gjort något "olagligt", och i värsta fall kan de helt enkelt ta bort alla referenser till Activisions spel om de försöker hävda att detta inte täcks av Fair Use.

EULAs är bindande avtal i vissa länder, fusket går emot den vilket är att tillhandahålla verktyg för att bryta avtalet. Detta kan anses skadligt för deras inkomst vilket kan ge företaget rätt att kräva kompensation etc och skadeståndslagar i exempelvis USA öppnar för stämning för detta.
Därav en C&D vilket är lite som en varning, om man inte följer den tar de utvecklaren till rätten.

I vissa fall är det fult med C&D men i detta fallet anser jag att det är positivt då fusk förstör för alla andra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Huruvida Activision vill något eller inte är inte poängen. Vad har de för grund att stå på? Vad exakt är det utvecklaren har gjort som ger Activision rätt att stänga ner hela utvecklingen? De själva nämner att de aldrig var ute efter att göra något olagligt, och det har de inte heller gjort.

De har inte skapat något specifikt för Activision, eller rotat i någon kod, eller ändrat något olovligt. De har skapat ett system som analyserar en bildström, identifierar motståndare, och sedan skickar signaler till en enhet som om det vore en musrörelse för att siktet ska hamna där motståndaren befinner sig. Jag tycker att det är briljant sett till vad man har lyckats med.

Men inget av ovan ger Activision någon rätt att tvinga dem stänga ner all utveckling, möjligen endast be dem ta bort alla referenser till just Activision och dess produkter.

Ingen har gett dem rätt, det är ju en varning att man kan till rättsliga åtgärder. Just nu har utvecklaren stängt ned utvecklingen, naturligtvis under press.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Huruvida Activision vill något eller inte är inte poängen. Vad har de för grund att stå på? Vad exakt är det utvecklaren har gjort som ger Activision rätt att stänga ner hela utvecklingen? De själva nämner att de aldrig var ute efter att göra något olagligt, och det har de inte heller gjort.

De har inte skapat något specifikt för Activision, eller rotat i någon kod, eller ändrat något olovligt. De har skapat ett system som analyserar en bildström, identifierar motståndare, och sedan skickar signaler till en enhet som om det vore en musrörelse för att siktet ska hamna där motståndaren befinner sig. Jag tycker att det är briljant sett till vad man har lyckats med.

Men inget av ovan ger Activision någon rätt att tvinga dem stänga ner all utveckling, möjligen endast be dem ta bort alla referenser till just Activision och dess produkter.

Jag tror att du drar för stora växlar av artikeln. Allt som står angående Activision är "At the request of Activision" - det kan helt enkelt betyda att Activision kontaktat utvecklaren, kanske för att förklara att de kan komma att ta saken vidare om denne släpper mjukvaran. Det måste inte betyda att Activision skickat en bunt advokater med C&D-brev direkt. Om utvecklare inte släppt någon kod så finns det inget rättsfall.

Permalänk
Medlem

Tror man kan anta att det finns mycket mer här än vad som framgår i "artikeln" men medparten av kommentarerna lär väl ändå vara främst känslo- och åsiktsbaserade snarare än faktabaserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

EULAs är bindande avtal i vissa länder, fusket går emot den vilket är att tillhandahålla verktyg för att bryta avtalet. Detta kan anses skadligt för deras inkomst vilket kan ge företaget rätt att kräva kompensation etc och skadeståndslagar i exempelvis USA öppnar för stämning för detta.
Därav en C&D vilket är lite som en varning, om man inte följer den tar de utvecklaren till rätten.

I vissa fall är det fult med C&D men i detta fallet anser jag att det är positivt då fusk förstör för alla andra.

Skrivet av Valonen:

Ingen har gett dem rätt, det är ju en varning att man kan till rättsliga åtgärder. Just nu har utvecklaren stängt ned utvecklingen, naturligtvis under press.

Skrivet av kirigoe:

Jag tror att du drar för stora växlar av artikeln. Allt som står angående Activision är "At the request of Activision" - det kan helt enkelt betyda att Activision kontaktat utvecklaren, kanske för att förklara att de kan komma att ta saken vidare om denne släpper mjukvaran. Det måste inte betyda att Activision skickat en bunt advokater med C&D-brev direkt. Om utvecklare inte släppt någon kod så finns det inget rättsfall.

Det lämnar riktigt dålig smak i munnen åtminstone för mig.

Det är ändå bäst att åter citera hela den meningen:
"However, at the request of Activision Publishing, Inc (“Activision”), I will no longer be developing or providing access to software that could be used to exploit their games."

Det är en rejält bred definition. Det finns supermycket som passar in i den beskrivningen.

Utifrån den informationen vi har fått så tycker jag inte Activision har någon rätt att skrämma utvecklaren. Det är otroligt synd att utvecklaren såklart är rädd mer än något för att hamna i en dyr tvist som Activision har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Huruvida Activision vill något eller inte är inte poängen. Vad har de för grund att stå på? Vad exakt är det utvecklaren har gjort som ger Activision rätt att stänga ner hela utvecklingen? De själva nämner att de aldrig var ute efter att göra något olagligt, och det har de inte heller gjort.

De har inte skapat något specifikt för Activision, eller rotat i någon kod, eller ändrat något olovligt. De har skapat ett system som analyserar en bildström, identifierar motståndare, och sedan skickar signaler till en enhet som om det vore en musrörelse för att siktet ska hamna där motståndaren befinner sig. Jag tycker att det är briljant sett till vad man har lyckats med.

Men inget av ovan ger Activision någon rätt att tvinga dem stänga ner all utveckling, möjligen endast be dem ta bort alla referenser till just Activision och dess produkter.

vem säger att de tvingade dem?

det finns fler alt som kan ha skett.

1. De mutade honom.
2. De förklarade vad de skulle kunna göra rent juridiskt om produkten släpptes.
3. De förklarade att manipulera Activision´s spel är olagligt. (jag ser då inga som helst problem med att man tolka att man faktiskt manipulerar ett spel som man får att göra som man själv vill och inte vad utvecklaren vill skall hända, även om man aldrig rör koden för spelet.)

4. De lovade att investera i hans nästa projekt om han släpper detta. (inte så troligt, men möjligt)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det lämnar riktigt dålig smak i munnen åtminstone för mig.

Det är ändå bäst att åter citera hela den meningen:
"However, at the request of Activision Publishing, Inc (“Activision”), I will no longer be developing or providing access to software that could be used to exploit their games."

Det är en rejält bred definition. Det finns supermycket som passar in i den beskrivningen.

Utifrån den informationen vi har fått så tycker jag inte Activision har någon rätt att skrämma utvecklaren. Det är otroligt synd att utvecklaren såklart är rädd mer än något för att hamna i en dyr tvist som Activision har råd med.

inte för mig, för spelvärlden är så jävla nedlusad av hackers och bottar att jag total lessnat på att ens spela spel.
för mig blir det så att produkter som kan göra flera saker, och där ibland en sak av flera att hjälpa spelare att fuska, så kan produkten dra åt helvete.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nog för att jag inte vill se fler fuskare i spel, men är det någon annan än jag som tycker att Activision kan dra åt skogen med sin C&D mot utvecklaren?

Vad har de för rätt här? Utvecklaren har inte gjort något "olagligt", och i värsta fall kan de helt enkelt ta bort alla referenser till Activisions spel om de försöker hävda att detta inte täcks av Fair Use.

Håller helt med håller det där i en rättegång?

Tycker också actionvisions kan dra.

Utvecklaren borde stå på sig

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll. Killen är inte den ende som satt byggde en AI-aimbot, han var dock lite mer öppen om det.

Vare sig folk vill eller inte så är det här något som kommer. Vill ni slippa dessa, spela med bekanta, så enkelt är det.

Permalänk
Inaktiv

Men vänta nu, han slutar utveckla en potentielt bra mjukvara för handikappade för att folk kan använda den för att fuska?
Okej, låter lite som att det gick åt fel håll det här. Ärligt, vem fan bryr sig om att man kan fuska med mjukvaran om folk vill det om det kan möjliggöra så att handikappade kan använda dator osv på ett bättre sätt?

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara olagligt att fuska på datorspel?

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att INGEN här i tråden vill se en sådan här programvara ute på marknaden när de väl sitter och spelar och möter på spelare som använder sig av det.

Då blir det ett jävla liv och skrivande om alla fuskare och att bolaget inte gör något för att värna om sina spelare osv osv...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Men vänta nu, han slutar utveckla en potentielt bra mjukvara för handikappade för att folk kan använda den för att fuska?
Okej, låter lite som att det gick åt fel håll det här. Ärligt, vem fan bryr sig om att man kan fuska med mjukvaran om folk vill det om det kan möjliggöra så att handikappade kan använda dator osv på ett bättre sätt?

Njae, om man kollar på videon och hur mjukvaran såg ut så tycker jag personligen den var klart marknadsförd för just fusk och inget annat. Tror det är åt andra hållet här, fusk som annars kunde användas av handikappade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Varför skulle det vara olagligt att fuska på datorspel?

Det bryter mot användaravtalet som du godkänner när du startar spelet. Att bryta ett sådant kan leda till monetär ersättning. Activision kan nog lätt lägga fram scenario att fusket bidragit till att spelare slutat och de förlorat inkomst på det.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade betalat pengar för att få se Activisions cease-and-desist-brev.

Jag tycker att Activision kan vara riktigt giriga ibland, men det är ändå något riktigt tillfredställande att se sånt här utföras.

Bara ett stort "LÄGG AV FÖR FAN" från ett företag med närmast obegränsade resurser ($72Md market cap) så blir det knäpptyst.

Jag hoppas att "User101" startar ett nytt projekt tillsammans med Microsoft istället, då dom är enormt stora inom just utveckling för rörelsevarierade. (Se Xbox Adaptive Controller som exempel.)

Jag tror på storheter från den här personen i framtiden!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fusket kommer väl ut på nåt sätt ändå

Skrivet av xSean145:

Varför skulle det vara olagligt att fuska på datorspel?

Så länge det bara gäller singelspel så skiter jag vilket men det är oförlåtet i multiplayer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Soir:

Det lämnar riktigt dålig smak i munnen åtminstone för mig.

Det är ändå bäst att åter citera hela den meningen:
"However, at the request of Activision Publishing, Inc (“Activision”), I will no longer be developing or providing access to software that could be used to exploit their games."

Det är en rejält bred definition. Det finns supermycket som passar in i den beskrivningen.

Utifrån den informationen vi har fått så tycker jag inte Activision har någon rätt att skrämma utvecklaren. Det är otroligt synd att utvecklaren såklart är rädd mer än något för att hamna i en dyr tvist som Activision har råd med.

Om du vill veta mer hur det fungerar rent rättsligt kan du kolla in Glider vs Blizzard eller Bossland vs Blizzard (båda var stora utvecklare av bottar för framförallt WoW och sistnämnda även Diablo III).

Om man inte orkar läsa igenom de legala dokumenten kring det hela så bottnar det i detta:
Även om Honorbuddy (Bossland's bot) inte använde någon kodbas från Blizzard, utan förlitade sig på API:er för mods för att använda "musklick" för sina interaktioner (senaste revision använde inte ens API:erna), så spelade det inte någon roll. Det spelade heller inte någon roll att Blizzard var amerikanskt och Bossland hade säte i Tyskland (Blizzard Activison stämde först i USA utan framgång, men stämde sedan i Tyskland där en rättsprocess över flera år till slut fällde Bossland).

Hur?
För produkten i fråga skadade Blizzard's "bottomline", och det var vad som fällde dem i slutändan. Domstolarna fastslog att fusken direkt kunde leda till att folk slutade spela och därmed direkt eller indirekt skadade Blizzards rykte samt monitära värde/inkomstkällor. Detta var en stor sak för utvecklare av fusk i allmänhet, då det satte praxis att utveckla fusk för ett spel (direkt som indirekt) kan leda till legala ramifakationer och blir därmed "olagligt" även om en Amerikansk EULA/TOS inte gäller i just det landet du härstammar i - För du kan stämmas i landet du har säte i, och är det inom EU kommer du fällas baserat på Bossland-fallet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på scenen där diktator Aladeen lovar att landets nyutvecklade kärnvapen endast kommer att användas i fredliga... pffffft... fniss.... syften... Absolut.

https://www.youtube.com/watch?v=EZ07HRXfFVo

Permalänk
Medlem

Idag: En utvecklare (kanske) lägger ner.

Imorgon: 10.000 kineser, inspirerade av ovan, startar sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Idag: En utvecklare (kanske) lägger ner.

Imorgon: 10.000 kineser, inspirerade av ovan, startar sälja.

Ja så är det dessvärre. bra att någon spel tillverkare reagerar iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Rent principiellt så är det väl den som använder det i deras spel som är fuskaren och den som bryter mot användaravtalet? Inte den som ”uppfann” fusket.

I vapnens förlovade land så borde man kunna driva att det är personen som håller i vapnet som skjuter och eventuellt utför en olaglig handling. Även om jag är emot fri tillgång på vapen (kan orsaka större negativa konsekvenser än ett fusk på datorspel) så är det en bra princip som och används i nästan alla sammanhang.

Förståligt men synd ändå på något sätt att han lade ner

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Activision stänger ner en enda individ så att det ser ut som att de gör något åt problemen med fusk.. I själva verket används gratis fusk från diverse skumma fusksidor helt utan problem i både Warzone och BOCW.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11