Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:
Skrivet av buchno:

Tråkigt att GB verkar ha den stora majoriteten av röster här, finns så många andra fina aktörer på pinnglassmarknaden!

Hos Triumf är givetvis Farbror Arnes Kladdkaka en nybliven favorit. Slår Magnum med hästlängder.

Har inte sett någon nämna vare sig Sia Glass eller Engelholms Glass.
En väldans synd då Hallonlakrits Glassbåt & Glassbiskvin är riktiga höjdare!

https://i.imgur.com/47zYTaj.jpg

https://i.imgur.com/VdFCUaS.jpg

Sia har nämnts i tråden, men de har tappat rätt mycket på senare tid i mina ögon. Engelholmsglass har inte diskuterats så mycket vad jag minns men den är ju ganska lokal till runt just Ängelholm.

Sia pinnglass har inte nämnts, endast deras paketglass.

Engelholm går att hitta i huvudstaden

Edit: fixade de brutna bildlänkarna...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

GLASS ÄR GOTT

Jag och frun har insett att vi bor lite för nära Triumf Glass fabriksförsäljning. Har gått åtskilliga hundralappar dit under sommaren, men ack vad gott det är!

Favoriten är en kula av deras brynt smör, en mjukglass ovanpå, alltihopa toppat med kolasås. (Givetvis i en bägare, jag är väl inget djur!?)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ottoglass!

https://ottoglass.se/

Brukar finns i de flesta matbutiker i Skåne iaf, väldigt god men dyr glass. Min favorit är Mjölkchoklad-päron.

Permalänk

Är ni nån gång i Finland så rekommenderar jag Pingviinis glassar Deras Minttu och lakritsi är GUDOMLIG

Permalänk
Medlem

Egen glass äger allt annat men det tar lite tid

Det går inte att jämföra köpt med hemmagjord. Jag tycker vanilj blir godast men om man vill så kan tillsätta kakao eller mörk choklad för en chokladglass eller jordgubbspuré för en jordgubbsglass. Jag kör på Jan Hedhs recept som finns här Vaniljglass (Jan Hedh).
Koktiden är väl ungefär 20min och sedan kör jag den i en glassmaskin med kompressor ungefär 40 minuter sedan in med den i frysen.
Testade nyligen att göra en sorbet på passionsfrukt och spetsade sockerlagen med lite färsk rosmarin - GALET gott när det är 30+ grader utomhus.
Nackdelen med att göra egen är ju att "köpt" glass smakar så gott längre. Ungefär som att snabbmarsan eller köpt vaniljsås är hyfsat långt ifrån hemmagjord - funkar men man vet ju hur det skulle kunna smaka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

King Kong på Smultronstället i Söderköping är grym!

Permalänk
Medlem

Vad gäller Pints rekommenderas Magnum Salted Caramel, eller Rocky Rauk från Gute Glass!

Permalänk
Medlem

På sommaren går det åt en jäkla massa av mina favoriter:

1. Snickers icecream bar
2. Sia Glassbåtar
3. SunLolly isglas (hallon)

Dessa inhalerar jag på löpande band på sommaren.

Personligen gillar jag inte glass i typ 2liters, ben o jerry o sådant skit.
Någon gång kan det vara gott med vaniljglass med fruktsallad osv dock.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom sortimentet kan variera så är det svårt att rekommendera nån specifik smak men jag kan rekommendera en plats där de tillverkar glass på riktigt (från åker till servering.)
Mäjens glass, ligger nära RV 44 i Håle för de som passerar är det ett bra ställe att ta en glassfika.
http://www.majensglass.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är vad som gäller vid köp av glass i butik:


Annars vid köp ute så blir det antingen jordgubb (obviously), choklad/apelsin-choklad & hasselnöt!
Dock är glass förbjudet nu ett tag då jag går på diet, lyckats gå ner åtminstone dryga 5,5kg på drygt 3 veckor genom att bara ta bort snacks som chips och nötter & dricka. Har ersatt det med mestadels frukt när man är hungrig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ikeas mjukglass är inte att underskatta 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det går inte att jämföra köpt med hemmagjord. Jag tycker vanilj blir godast men om man vill så kan tillsätta kakao eller mörk choklad för en chokladglass eller jordgubbspuré för en jordgubbsglass. Jag kör på Jan Hedhs recept som finns här Vaniljglass (Jan Hedh).
Koktiden är väl ungefär 20min och sedan kör jag den i en glassmaskin med kompressor ungefär 40 minuter sedan in med den i frysen.
Testade nyligen att göra en sorbet på passionsfrukt och spetsade sockerlagen med lite färsk rosmarin - GALET gott när det är 30+ grader utomhus.
Nackdelen med att göra egen är ju att "köpt" glass smakar så gott längre. Ungefär som att snabbmarsan eller köpt vaniljsås är hyfsat långt ifrån hemmagjord - funkar men man vet ju hur det skulle kunna smaka.

Största nackdelen med att göra egen är att man behöver en glassmaskin för några tusen för att det ska bli bra. Samt att det tar ett tag att göra.

Permalänk
Medlem

Sia hade en sorbet med smak av rödbeta och svartpeppar. Otroligt god men jag har aldrig hittat den mer än en gång.håller alltid span. Annars är det klings glass från Mariestad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ottoglass!

https://ottoglass.se/

Brukar finns i de flesta matbutiker i Skåne iaf, väldigt god men dyr glass. Min favorit är Mjölkchoklad-päron.

Skulle inte vilja kalla den för särskilt dyr. Billigare än Ben & Jerry's, Häagen-Dazs och det gänget. Dyrare än ica basic såklart. Jämfört med "pinna-glass" så är det mycket billigare när man ska föda 3-4 personer.

Det blir ingen sommar utan en Otto-glass från kiosken vid Täppet i Åhus!
Alltid roligt med långväga gäster som äter där för första gången. Många som går på niten att beställa tre kulor, för det orkar man i regel inte äta upp. Varje "kula" du beställer är två kulor. Så vid köp av två så fyller man hela struten. Lite topping på det så är man hemma.

Det är närmast tradition. Sex mil tur och retur. En runda minigolf och en Otto-glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Detta är vad som gäller vid köp av glass i butik:
https://i.imgur.com/D5dcQsh.png

Annars vid köp ute så blir det antingen jordgubb (obviously), choklad/apelsin-choklad & hasselnöt!
Dock är glass förbjudet nu ett tag då jag går på diet, lyckats gå ner åtminstone dryga 5,5kg på drygt 3 veckor genom att bara ta bort snacks som chips och nötter & dricka. Har ersatt det med mestadels frukt när man är hungrig.

VÄNTA VA?! Är New York Super Fudge Chunk tillbaka!??! Trodde den gick ur sortimentet 2016?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av RVX:

Detta är vad som gäller vid köp av glass i butik:
https://i.imgur.com/D5dcQsh.png

Annars vid köp ute så blir det antingen jordgubb (obviously), choklad/apelsin-choklad & hasselnöt!
Dock är glass förbjudet nu ett tag då jag går på diet, lyckats gå ner åtminstone dryga 5,5kg på drygt 3 veckor genom att bara ta bort snacks som chips och nötter & dricka. Har ersatt det med mestadels frukt när man är hungrig.

Brukar ganska ofta bli Strawberry White för mig nu för tiden, men egentligen endast för jordgubbsglassen. Precis samma smak som fanns i Cornetto jordgubb förr, en mycket saknad glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Brukar ganska ofta bli Strawberry White för mig nu för tiden, men egentligen endast för jordgubbsglassen. Precis samma smak som fanns i Cornetto jordgubb förr, en mycket saknad glass

Finns inte cornetto jordgubb kvar
WTF, dagens diss

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

VÄNTA VA?! Är New York Super Fudge Chunk tillbaka!??! Trodde den gick ur sortimentet 2016?

Kanske den gjorde, har inte sett den i min lokala ICA butik. Men har inte gjort nån vidare research i andra butiker, så det är möjligt att den är utgången.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

3 vänner vit choklad/hallon är årets favorit för min del. Gillar annars klassiker som glassbåt eller daim strut. Tyvärr verkar "daim mini" blivit den nya normen viket inte är något för en vuxen man att äta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kanske den gjorde, har inte sett den i min lokala ICA butik. Men har inte gjort nån vidare research i andra butiker, så det är möjligt att den är utgången.

Aha, attans, ja, det verkar som att den fortfarande bara finns i USA Trist, men man kan ju alltid fortsätta drömma om dess återkomst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

THe one and only Hemglass glassbåt

https://www.hemglass.se/media/1101/glassbat_2.png?quality=50

Om nu den d*ävla chaffören slutade hoppa över oss lite då och då så hade dom sålt bra mycket mer

Egentligen en kopia av orginalet från SIA-glass och som jag haft som favorit sedan den kom 1961. Kopian är inte dålig men orginalet är BÄST.
En som jag saknar är SIA Wisky med Single Malt Whisky, den var sensationell men bara ett fåtal (connoisseurs?) älskade den så den försvann.
Bland den bästa glassen någonsin!

Permalänk
Medlem

Glass hör hemma på barnkalas tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Glass hör hemma på barnkalas tycker jag.

Det var nästan det fånigaste jag hört! Kom igen i så fall och bli barn på nytt!
Hemma hos mig finns det bara vuxna men vi har i så fall "barnkalas" mer än en gång i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Glass hör hemma på barnkalas tycker jag.

Då har jag nog gått i barndom om det skulle stämma 😂
Glass och tecknad film växer man aldrig ifrån 🥸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Äter sällan vanlig glass köpt från frysen på ica/coop osv. Ska det vara glass så ska den vara lokalt eller egenproducerad. Jag äter allt som oftast hos Glassbaren i Bräcke, variationer på smakerna och otroligt god konsistens 🍦

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Inaktiv

Favorit vettefan men fick bli lite Mascarpone med skalade kärnade körsbär till eftermiddagsfikat. Inte glassväder, vilket är tacksamt med senaste tidens värme, men sugen på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sia Choklad är favoriten i frysdisken

Till dessert är det Sia Vanilj.

När man köper i glasskiosken kör jag alltid sia päron iaf och några nya spännande smaker men brukar ofta bli hallon/saltlakrits med kulgass med

på pinne gillar jag magnum strawberry white mums.

Citerar mig själv ett år senare, förätit mig på päronglass men föredrar fortfarande Sia och magnum strawberry white är fortfarande pinnglassen som inhandlas.

Men när jag äter glass ute nuförtiden är det bara riccardos som gäller i halmstad

https://www.riccardo.se/mollegard-cafe/

Deras glasser är alltid top-notch.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inget slår en Magnum Mandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Skulle inte vilja kalla den för särskilt dyr. Billigare än Ben & Jerry's, Häagen-Dazs och det gänget. Dyrare än ica basic såklart. Jämfört med "pinna-glass" så är det mycket billigare när man ska föda 3-4 personer.

Det blir ingen sommar utan en Otto-glass från kiosken vid Täppet i Åhus!
Alltid roligt med långväga gäster som äter där för första gången. Många som går på niten att beställa tre kulor, för det orkar man i regel inte äta upp. Varje "kula" du beställer är två kulor. Så vid köp av två så fyller man hela struten. Lite topping på det så är man hemma.

Det är närmast tradition. Sex mil tur och retur. En runda minigolf och en Otto-glass.

Låter som jag behöver åka dit och äta glass för normalt när man får 3 kulor är det som en kula för mig.

Köpte en stor mjukglass i Karlskrona en sommar innan vi skulle över till Polen och dom trodde inte jag skulle få i mig den men det var inga problem bara att den smälte ganska fort i värmen så man fick äta lite fortare.

1/2 glass lite portion 1 literglas normal portion 2 literglass stor portion.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Största nackdelen med att göra egen är att man behöver en glassmaskin för några tusen för att det ska bli bra.

I Testfaktas glassmaskinstest gick andraplatsen till Champion CHGM210, som Cervera säljer för 349:-.