Veckans fråga: Vad är viktigt när du väljer en skärm för arbete?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigt när du väljer en skärm för arbete?

Denna vecka undrar vår sponsor MSI vilka faktorer som är viktiga när du väljer en skärm som ska användas i ditt arbete.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hög upplösning, anslutning och paneltyp. Då faller resten på plats av sig själv Viktigt med VESA fäste också men det fanns inte med, använder arm på jobbet (och hemma förvisso).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ordentligt krökt. Jag har en Samsung G9. Perfekt för jobb. Det är ungefär lika långt till varje pixel från huvudet till monitorn.

Permalänk
Keeper of the Bamse

"lite flimmer" reagerar jag på. Finns det moderna skärmar som flimrar? Jag har då aldrig sprungit på någon.

Och i mitt jobb behöver jag bara mycket skärmyta och hög upplösning, dvs "screen real estate". Nuvarande på jobbet är två Dell 2560x1440 60hz. Duger bra liksom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Bra upplösning, gärna 16:10 eller 3:2 format, utmärkt färgåtergivning, gott om anslutningar och minimalt med krångel.

Hoppas nån mer satsar på 4k+ upplösning och 3840*2560 upplösning i en okrånglig skärm med bra stativ (pivot) samt full eller nära adobe rgb.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

"lite flimmer" reagerar jag på. Finns det moderna skärmar som flimrar? Jag har då aldrig sprungit på någon.

Och i mitt jobb behöver jag bara mycket skärmyta och hög upplösning, dvs "screen real estate". Nuvarande på jobbet är två Dell 2560x1440 60hz. Duger bra liksom

Det finns tyvärr skärmar där bakgrundsbelysningen flimrar om man drar ner ljusstyrkan till användbara nivåer. Riktigt kass egenskap.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Välja skärm själv?.. okänt begrepp när man jobbar i produktion!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av OSkar000:

gott om anslutningar

Är detta ett krav? Jag har bara en sladd in i min skärm, displayport?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vesa fäste!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Mina krav, i fallande ordning:
- Flimmerfritt (otroligt att inte alla skärmar är 100 % flimmerfria i dag!)
- Matt yta så det inte blir stora reflektioner av omgivningen
- IPS-panel
- Justerbar i höjd, tiltvinkel och rotation (rotation i sidled, inte till stående bildformat)
- Färgkorrekthet

Saker jag inte bryr mig om:
- Uppdateringsfrekvens (60 Hz räcker för en kontorsskärm)
- Upplösning (beror på tänkt syfte, så kan vara 1920x1080 likväl som 3840x2160)
- Anslutningar (i praktiken kan man alltid få in en digital signal som grafikkortet kan skicka ut, om det är HDMI eller DP spelar ingen roll)
- Pris (kvalitet får kosta, och priserna på skärmar är vettiga generellt)
- Vikt (jag kånkar inte runt på skärmar, utan de står still på skrivbordet)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

USB-C med power delivery så enbart en sladd. Gärna 80+ W.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Beror helt på vilket jobb man har. Det borde delas upp.
Se det som vad är viktigt vid arbetsbil. Några skriver fyrhjulsdrift, hög markgång, vinch ifall man kör fast och flak som man kan köra upp en 6 hjuling på.

Andra har liten, billig och bensinsnål som viktigast.

Jag har jobbat som tekniker i många år, där det har snålas på alla arbetsplatser för tekniker jag har sett.
Varvid prion har blivit ej värdelös bild, sedan storlek och antal skärmar. Kontakter har ofta varit de man önskar. Kör nu med 3st 27" skitskärmar på jobbet. De är ändå betydligt bättre än 1st bra 27" att jobba vid.

Permalänk
Medlem

Tycker det viktigaste fattas; ett icke "gamer" utseende, så att man slipper skumma blickar från chefen

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en basic kontorsskärm på 37"-39" för max 5 lax. Har i dagsläget en iiyama på 32" som är för liten. 42" eller större känns för stor för min arbetsyta. Det finns gott om skärmar på 34"-35" samt 42" och uppåt, men däremellan är det mest dyrare varianter. Hade tidigare två skärmar men vill inte tillbaka dit, föredrar att ha bara en skärm.

Kommer sannolikt inhandla en större skärm senare i år. Köper antingen en dyrare 38" modell, eller en billigare 42"-43" och bygger om hemmakontoret så att jag får större avstånd mellan ögonen och skärmen.

Permalänk
Vägledare

Att det är OLED. Går ju inte att gå tillbaka till något annat nu.

Permalänk
Skrivet av JackA:

Skulle vilja ha en basic kontorsskärm på 37"-39" för max 5 lax. Har i dagsläget en iiyama på 32" som är för liten. 42" eller större känns för stor för min arbetsyta. Det finns gott om skärmar på 34"-35" samt 42" och uppåt, men däremellan är det mest dyrare varianter. Hade tidigare två skärmar men vill inte tillbaka dit, föredrar att ha bara en skärm.

Kommer sannolikt inhandla en större skärm senare i år. Köper antingen en dyrare 38" modell, eller en billigare 42"-43" och bygger om hemmakontoret så att jag får större avstånd mellan ögonen och skärmen.

Håller med att stors skärmar kan vara ett alternativ emot flera om mjukvaran är rätt. Kör själv med en fullhd och resten 1440k.

Nå skärmdelning i windows suger. Ibland är det tekniker som vill ha hjälp, någon enstaka kör 4k. Bilden blir i princip oläslig för mig när de delar skärm. Och jag säger åt dem, kör på en fullhd skärm, 1440k eller be någon annan om hjälp. Min tid är för dyrbar att jag ska gissa vad det står i den ihoptryckta texten vid omskalning. Vissa program skalas bra, andra ser det ut som man kör genom en digitalkamera från 1992 när texten har presas ihop för att skala ner. Det går att gissa sig fram vad det ska stå.

Edit.
Jag är ingen monståndare till högre upplösning. Jag var med då vi i skolan kallade grönsvarta skärmar för färgskärm, i brist på förståelse. Men skärmarna har de senaste 30 åren blivit större och mer högupplöst. Och alla uppgraderar ej samtidigt och då blir det en massa problem.

Min bild idag är att ytterst få it-tekniker idag har 4k som jobbskärn. De som skaffar kan få problem då lite är anpassat för dem, beroende på vad de jobbar med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Är detta ett krav? Jag har bara en sladd in i min skärm, displayport?

Mina skärmar är ofta anslutna till mer än en dator. Dessutom är många bärbara dator snålt utrustade med bara en displayport och en hdmi vilket gör det lite snårigt ibland.

VGA och DVI kan jag klara mig ganska bra utan i de flesta fallen på en renodlad jobbskärm, men det är smått användbart ibland för nödlösningar och temporära uppsättningar med gammal hårdvara.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Just arbetsskärm så tycker jag hög ljusstyrka och anti-reflex-behandling.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Nåt jag saknade på listan av många val var nån form av dynamisk ljussyrka relativt omgivningen.

har det på min NEC skärm, enterprise "grade" skärm.
Är min personliga skärm så ja faller väl inte under jobb men jag letade mer "jobb" skärm än "gamer" skärm så hade nog haft samma krav om det varit för nått jobb.

Det sköna med denna är att den mäter ljussyrkan i rummet och anpassar sin ljustyrka efter det, går att stänga av så klart och olika profiler finns.

Fördelen är att jag typ ALDRIG får ont i ögonen oavsett hur mycket tid jag psenderar vid den.
Kan inte säga samma sak om andra skärmar.

Sjukt underskattad feature.

Permalänk
Medlem

Något jag inte brukar se andra önska, men låg minsta ljusstyrka. Jag önskar att det togs upp i recensioner och produktspecifikationer. Jag har en CCFL och en LED-belyst skärm. CCFL på 20% har lägre ljusstyrka än den LED-belysta på 0%. Helt oanvändbar om jag har gardinen för fönstret och bordslampsbelyning. Varför ska jag behöva solglasögon om jag vill jobba vid en skärm?

Sedan flimrar CCFL:n vid låg ljusstyrka om den inte värmer upp ett tag.

Ack, livet som ljuskänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Något jag inte brukar se andra önska, men låg minsta ljusstyrka. Jag önskar att det togs upp i recensioner och produktspecifikationer. Jag har en CCFL och en LED-belyst skärm. CCFL på 20% har lägre ljusstyrka än den LED-belysta på 0%. Helt oanvändbar om jag har gardinen för fönstret och bordslampsbelyning. Varför ska jag behöva solglasögon om jag vill jobba vid en skärm?

Sedan flimrar CCFL:n vid låg ljusstyrka om den inte värmer upp ett tag.

Ack, livet som ljuskänslig.

Jo, men även LED flimrar om den drivs via PWM, inte ovanligt på låga ljusstyrkor med.
Jag föredrar låg ljusstyrka med.

Mins när päronen skafade LG OLED år 2019 och jag kativerade HDR för dom, blev bländad XD
Och alla tech youtubers klagar över hur Oled med HDR sög och NU börjar dom "ricktiga" komma som har ljussyrka, vill inte ens testa senate gen OLED med HDR kommer bli permanent synskadad tror jag.

Så tappade lite helt suget på HDR själv för det gör bara ont att titta på.

Permalänk
Medlem

Jag valde INTE hög upplösning då jag inte behöver 4K på min skärm. Räcker gott med 3440x1440p. Vilket jag inte anser är högt utan standard idag. 2560x1440p+ är för mig en standard, inte högre upplösning ex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

32 tum med 4K 165Hz minimum.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Tunn ram (två skärmar är ett måste, då är det schysst med att ha så lite mellanrum som möjligt mellan skärmarna)
IPS
Hög färgrymd
Hög betraktningsvinkel (när man ska visa något på skärmen till kollegor)
Pivotfunktion 90 grader utan att behöva köpa nytt stativ
Anti-glare
Flicker-fri

Jag sitter 8 hr framför skärmen, då vill man ha något fint att titta på.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Justering av höjd och vinklar: Jätteviktigt för ergonomin. Jag vill inte behöva ställa skärmen ovanpå någonting. En skärm ska naturligtvis också ha VESA-fäste för ifall att man vill uppgradera till någon slags arm. Foten bör helst inte vara skrymmande: det är bra när man kan använda utrymmet under skärmen till att ställa saker.

Storlek/aspekt/upplösning:
Det ideala ("sweet spot") är ca 100-110 PPI för en kontorsskärm. Äldre program skalar inte i högre upplösningar (tyvärr) och mindre upplösningar har synliga bildpunkter.
Höjd: I 100-110 PPI är 1440 pixlar bra. För bra ergonomi ska skärmen inte heller vara för hög (eller roterad): de flesta råd säger att skärmens övre kant ska vara i ögonhöjd.
Bredden: Så mycket som man har plats med, men en ultrawide måste vara krökt, annars är två eller fler skärmar ställda i vinkel bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"lite flimmer" reagerar jag på. Finns det moderna skärmar som flimrar? Jag har då aldrig sprungit på någon.

Och i mitt jobb behöver jag bara mycket skärmyta och hög upplösning, dvs "screen real estate". Nuvarande på jobbet är två Dell 2560x1440 60hz. Duger bra liksom

Led flimmrar i normala fall alltid, sen är det en annan sak om man kan uppfatta det. 1-2% variation i ljusstyrka brukar räknas som "flimmer fritt" när det kommer till led lampor.

Permalänk

Upplösning. Jag hör till minoriteten (?) som hellre jobbar med multipla virtuella skrivbord utifrån arbetsuppgift än behöver vrida huvudet över 160 graders vy som vissa av mina kollegor. 27-32” skärm funkar bra med vettigt ögonavstånd.

Flimmerfrihet, färgdjup och ljusstyrka är viktiga för att ögonen inte ska bli trötta.

Permalänk
Medlem

Kryssade i mina val och råkade sedan trycka avstå
🤓

Nåja för jobb så är upplösning, storlek, aspect ratio, anslutningar(speciellt USB c med laddning och dylikt) och stödet viktigt(fast numera kör jag monitorarm, så vesa är mycket viktigt)

Även två skärmar eller ultrawide är ett krav för min del. Föredrar ultrawide då det blir mer cleant och mindre krångel.

Permalänk
Medlem

Viktigt är att inte dras in i anti-gamer antaganden om att något är dåligt bara för att produkten marknadsförs som spelprodukter.

Att arbeta med minimum 100hz idag väsentligt för mig, mer så än hög upplösning så länge det är rimlig.

Permalänk
Medlem

Behöver man flera skärmar på jobbet hade jag bara köpt in en Oddyssey G9 istället. Funkar utmärkt som 2-3 skärmar framförallt om man kör med t ex WindowGrid.