Jag VS Bhut Jolokia Chili (spökpeppar)

Permalänk
Medlem

Jag VS Bhut Jolokia Chili (spökpeppar)

Hej!

Såg att de fått in Bhut Jolokia på min lokala ICA-butik och eftersom jag älskar stark mat så tänkte jag att jag var tvungen att testa

Gillar ni kryddstarka grejer? Vad är det starkaste ni har ätit? Denna skall vara mellan 850 000 - 1 000 000 Scoville-enheter. Jag tycker jag klarade mig rätt bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag som tycker att råka tugga på ett svartpepparkorn är jobbigt..

Permalänk
Medlem

Testade en sås med 2.8 Miljoner scoville igår.
Jag kan säga att jag gör inte om det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Testade en vanlig habanero för några år sen, råkade få nåt frö med så det vart så där lagom starkt
Nåt starkare tänker jag fan inte prova!
#Jag är en fegis

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite avis, "min" ICA Maxi-butik har i bästa fall en mix med en habanero i, annars är det tämligen värdelöst utbud.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Det absolut jävligaste jag varit med om i Scovilleväg var rent kapsaicin-extrakt. Runt 9 miljoner Scoville enligt etiketten. Det var lite som att äta en eld, sen tror jag att mina smärtreceptorer lade av för en stund, för det enda jag kunde känna var extrem yrsel och den brutalaste chilihickan jag varit med om. Konstigt nog kändes det inte starkt utöver den initiala käftsmällen. Satt mest och fokuserade på att inte ramla omkull. 10/10, tänker inte göra om

Mer konsekvent starkt över lång tid var nån starksås jag inte kommer ihåg namnet på som utlovade 666,000 Scoville. Omedelbart bullrig i magen, chilihicka, råkade peta mig själv i ögat, ville dö. En annan person som var med vid provsmakningen försvann och syntes inte mer den kvällen, så han kan ha brunnit upp till stoft. 9/10, sista tiondelen var ett finger i ögat, rekommenderas inte.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Såg att de fått in Bhut Jolokia på min lokala ICA-butik och eftersom jag älskar stark mat så tänkte jag att jag var tvungen att testa

https://youtu.be/t8FxQ7X-g3c

Gillar ni kryddstarka grejer? Vad är det starkaste ni har ätit? Denna skall vara mellan 850 000 - 1 000 000 Scoville-enheter. Jag tycker jag klarade mig rätt bra

Bra kämpat där, såg hyfsat enkelt ut. Jag har en sås på 550 000 Scoville som vardagsdryck ungefär, går på mackan, köttfärssåsen, tacos, ja allt egentligen. Kan tänka mig att 800 000 är betydligt tuffare!

Permalänk

Mest på skoj så drev jag upp en Carolina Reaper planta förra året och vart så klart tvungen att prova.

Alla videor man kan hitta på tuben med folk som håller på att mer eller mindre avlida ljuger inte.
Inget jag kan rekommendera att du provar (mer än en gång)

Drev även upp en planta med Bhut Jolokia så jag kan ge dig en jämförelse och det du upplever i din video, dubbla det så har du carolina reaper.

Permalänk
Medlem

Snyggt absorberat! Bhut J chocolate var en av de första chilisarna jag odlade. Har ett par torkade kvar.. de luktar lite speciellt (även 7 pot brain strain som var ungefär lika stark men inte luktade blommor på samma vis). Har aldrig provat att äta ens en halv färsk i ett nafs. Hade en halv på en pizza en kväll och kunde inte äta upp hela. Det var inte det värsta för mitt i natten så vaknade av rätt så märkbart ont i magen, en slags punktsmärta. Hade halsbränna ett par dar efter.

Hoppas för närvarande att gen 2 Habanada ska ge lite fler frukter. Tror det är nåt med jorden, förälderplantan var superproduktiv och i hydro.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bra kämpat där, såg hyfsat enkelt ut. Jag har en sås på 550 000 Scoville som vardagsdryck ungefär, går på mackan, köttfärssåsen, tacos, ja allt egentligen. Kan tänka mig att 800 000 är betydligt tuffare!

Du var mig en jävel på att gräva upp antika trådar

Det var en intressant upplevelse. Om du käkat en hel habanero någon gång så är det hyfsat nära fast mer intensivt. Först god fruktig smak, sedan en brännande känsla och sedan smärta och varenda cell i kroppen undrar vad fan du håller på med. När den peakat och är påväg ner i intensitet så kommer den trevliga smaken tillbaka en stund igen.

Lägg därtill kicken man får av endorfinerna. Går väl ungefär att jämföra med runners high fast utan motionen. Så det är en häftig upplevelse och det är rätt fräsigt att det blir en sådan intensiv upplevelse utan att vara farligt. Men man får vara noga med att inte gnugga sig i ögonen då det faktiskt kan vara skadligt.

Är själv ett fan av starka såser, sålänge det inte är gjort på extrakt. Det är lätt att komma upp i styrka på det sättet men det smakar mest beskt och eländigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha tack men det är @jorgen69 som ska ha cred för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Snyggt absorberat! Bhut J chocolate var en av de första chilisarna jag odlade. Har ett par torkade kvar.. de luktar lite speciellt (även 7 pot brain strain som var ungefär lika stark men inte luktade blommor på samma vis). Har aldrig provat att äta ens en halv färsk i ett nafs. Hade en halv på en pizza en kväll och kunde inte äta upp hela. Det var inte det värsta för mitt i natten så vaknade av rätt så märkbart ont i magen, en slags punktsmärta. Hade halsbränna ett par dar efter.

Hoppas för närvarande att gen 2 Habanada ska ge lite fler frukter. Tror det är nåt med jorden, förälderplantan var superproduktiv och i hydro.

Läste det markerade ordet lite för snabbt och såg ett annat ord och tänkte fy fan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Älskar stark mat, käkade en Carolina reaper för 5 månader sen. Det var starkt.
Har följt Sean Evans i x antal år nu och vart sugen på att köra en challenge med mig själv.
Med dessa

http://www.bilddump.se/bilder/20210722075909-95.199.7.250.jpg

Personligen så tycker jag inte de är så starka som 2miljoner + schoville. Men det kan väl vara pga att jag älskar stark mat.

Mvh Mattias

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Medlem

Respekt att göra det utan mjölk/öl!

Också käkat en Carolina Reaper, det var inte så illa som jag föreställt mig. Men jag skulle inte göra om det, då magen var kraschad i ett tag efteråt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Är själv ett fan av starka såser, sålänge det inte är gjort på extrakt. Det är lätt att komma upp i styrka på det sättet men det smakar mest beskt och eländigt.

Jag gillar lite starkt, men inom klart rimliga gränser jämfört med ni tokstollar... Blir det för mycket chili så försvinner de andra smakerna för mig och maten smakar istället beskt (vilket inte är min favorit), plus att jag inte är en superfan av när hela käften, läpparna och svalget brinner.

Maggen diggar inte jättemycket chili heller, blir turbofart på maskineriet om vi säger så även om det "bara" är såpass starkt att jag klarar att äta måltiden. Så det får gärna vara en del hetta i det jag äter, men inte så att det helt tar överhanden. De flesta indiska och thailändska restauranger här i Sverige kryddar som standard för jolmigt för min smak, men riktig indisk eller thailändsk hetta skulle jag inte palla med.

Visst är nog detta en förmåga man kan träna upp, men när det helt klart inte är min grej med superduperstarkt så ser jag inte riktigt poängen med att försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag gillar lite starkt, men inom klart rimliga gränser jämfört med ni tokstollar... Blir det för mycket chili så försvinner de andra smakerna för mig och maten smakar istället beskt (vilket inte är min favorit), plus att jag inte är en superfan av när hela käften, läpparna och svalget brinner.

Maggen diggar inte jättemycket chili heller, blir turbofart på maskineriet om vi säger så även om det "bara" är såpass starkt att jag klarar att äta måltiden. Så det får gärna vara en del hetta i det jag äter, men inte så att det helt tar överhanden. De flesta indiska och thailändska restauranger här i Sverige kryddar som standard för jolmigt för min smak, men riktig indisk eller thailändsk hetta skulle jag inte palla med.

Visst är nog detta en förmåga man kan träna upp, men när det helt klart inte är min grej med superduperstarkt så ser jag inte riktigt poängen med att försöka.

Kan bli ett naturligt laxermedel om man inte är van vid alltför starka grejer
Kommer ihåg efter man åt habaneron, som för övrigt bleknar i jämförelse med andras tilltugg!, att magen var i totalt uppror i flera timmar efteråt. Räckte med att man rörde sig lite efter att ha lagt sig till rätta i soffan så drog det till i hela maskineriet!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Testade en vanlig habanero för några år sen, råkade få nåt frö med så det vart så där lagom starkt
Nåt starkare tänker jag fan inte prova!
#Jag är en fegis

Knappt någon styrka alls i frön i en chilifrukt

Däremot fröväggarna där hittar du roliga saker

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Knappt någon styrka alls i frön i en chilifrukt

Däremot fröväggarna där hittar du roliga saker

Hehe, ja. Helt rätt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag gillar lite starkt, men inom klart rimliga gränser jämfört med ni tokstollar... Blir det för mycket chili så försvinner de andra smakerna för mig och maten smakar istället beskt (vilket inte är min favorit), plus att jag inte är en superfan av när hela käften, läpparna och svalget brinner.

Maggen diggar inte jättemycket chili heller, blir turbofart på maskineriet om vi säger så även om det "bara" är såpass starkt att jag klarar att äta måltiden. Så det får gärna vara en del hetta i det jag äter, men inte så att det helt tar överhanden. De flesta indiska och thailändska restauranger här i Sverige kryddar som standard för jolmigt för min smak, men riktig indisk eller thailändsk hetta skulle jag inte palla med.

Visst är nog detta en förmåga man kan träna upp, men när det helt klart inte är min grej med superduperstarkt så ser jag inte riktigt poängen med att försöka.

perfekt ju, en middag in och två ut. Ypperligt sätt att tappa några kilon för att komma i baddräkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag gillar lite starkt, men inom klart rimliga gränser jämfört med ni tokstollar... Blir det för mycket chili så försvinner de andra smakerna för mig och maten smakar istället beskt (vilket inte är min favorit), plus att jag inte är en superfan av när hela käften, läpparna och svalget brinner.

Maggen diggar inte jättemycket chili heller, blir turbofart på maskineriet om vi säger så även om det "bara" är såpass starkt att jag klarar att äta måltiden. Så det får gärna vara en del hetta i det jag äter, men inte så att det helt tar överhanden. De flesta indiska och thailändska restauranger här i Sverige kryddar som standard för jolmigt för min smak, men riktig indisk eller thailändsk hetta skulle jag inte palla med.

Visst är nog detta en förmåga man kan träna upp, men när det helt klart inte är min grej med superduperstarkt så ser jag inte riktigt poängen med att försöka.

Ett tips för att göra magen gladare är att tugga ordentligt (minst en minut) innan du sväljer, och kanske dricka ett glas mjölk innan du äter om du har känslig mage. Ibland vill man ju ha den intensiva upplevelsen men tycker inte det är värt timmar av molande magsmärtor efteråt, så... tugga ordentligt och mjölk innan är mina tips

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.