Varning för New World + FTW3 3090

Permalänk
Medlem

Varning för New World + FTW3 3090

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2021/07/21/warning-ama...

Såg detta då jag förköpte New World igår för att testa closed betan.

Tydligen så har flera med EVGA FTW3 3090 fått sina kort brickade när de spelat New World, finns en tråd på reddit också där folk vittnat om detta.

Har själv ett FTW3 3080, tänkte pausa tills det finns mer info

Edit: Som påpekats verkar andra 3090 kort också brickats så gäller nog inte bara FTW3, kanske kan va värt att strypa powerlimiten lite och sätta på force vsync i nvidia kontrollpanelen för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att bara svara med en meme men....

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

De måste väl vara defekta? Hur vanligt är det annars att man hittar ett program som förstör ens GPU?

Permalänk
Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem

Kollar på Jayz video om det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

De måste väl vara defekta? Hur vanligt är det annars att man hittar ett program som förstör ens GPU?

Är väl inte ens möjligt om kortet och systemet i sig är som det ska, såvida inget ändras i firmware?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 pressas väldigt hårt i menyn ser jag nu.
99% Usage, 330W och 2055mhz.
Har tagit bort min överklockning för nu.
Men jag har sedan tidigare alltid G-Sync/V-Sync On/Max fps 144 i Nvidia Control Panel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Jag minns förra gången när EVGA tabbade sig rejält med FTW-korten, säkert något fel igen då just dessa kort drabbas. Inte sett videon men ska göra det strax.

https://www.fudzilla.com/news/graphics/42011-evga-issues-offi...

Permalänk
Sötast

Ett spel/program skall aldrig kunna ta sönder hårdvara.
Fel på hårdvaran / mjukvaran som tillhör hårdvaran isåfall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Ett spel/program skall aldrig kunna ta sönder hårdvara.
Fel på hårdvaran / mjukvaran som tillhör hårdvaran isåfall

Precis min tanke, och jag som har hållit EVGA så högt jämfört med Asus, MSI etc..

Permalänk
Medlem

Ja det kanske bara framkallar ett underliggande problem i korten, kollade på Jays video nu också och det kanske inte bara är just FTW3 som är drabbade.

Reagerade lite på att powerdraw låg maxad på 450w vid svarta skärmen mellan inloggning och kö skärmen, och fortsatt drog max last medans man köa för att komma in på en server, även när fönstret var minimerat.

Riktigt snyggt spel men blir varmt med datorn under bordet

Permalänk
Avstängd

Inget problem här med Asus RTX3090 STRIX OC.
Spelade ett tag med HWMonitor öppen. höll koll på temp på alla 3 sensorer samt power.

Gick aldrig över 70c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurgh:

Inget problem här med Asus RTX3090 STRIX OC.
Spelade ett tag med HWMonitor öppen. höll koll på temp på alla 3 sensorer samt power.

Gick aldrig över 70c.

Frågan är väl dock om det har något med temperatur för GPU/minne att göra, vilket väl är vad det brukar finnas sensorer för att mäta.

En teori som flyter omkring är ju att det är strömförsörjningsdelen av grafikkortet som inte tål lasten, kanske då främst lasten som uppstår i kombination med om man har obegränsad bildfrekvens.
(Det verkar ju som att specifikt EVGA 3090 FTW3 är överrepresenterat även om det inte är helt unikt för detta kort, så kanske då något med hur det är designat bidrar till problemet).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Herregud, fläkten på min PS4 varvade aldrig så högt som i menyerna.
Om ditt grafikkort pajar pga 100% belastning, skicka tillbaka skiten.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag minns förra gången när EVGA tabbade sig rejält med FTW-korten, säkert något fel igen då just dessa kort drabbas. Inte sett videon men ska göra det strax.

https://www.fudzilla.com/news/graphics/42011-evga-issues-offi...

Jag har de kortet idag, EVGA 1080 FTW, men jag bytte kylare innan detta kom ut.
Kör costumloop, så vattenblock med nya pads för minne, vrm.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av ronz:

Mitt 3080 pressas väldigt hårt i menyn ser jag nu.
99% Usage, 330W och 2055mhz.
Har tagit bort min överklockning för nu.
Men jag har sedan tidigare alltid G-Sync/V-Sync On/Max fps 144 i Nvidia Control Panel.

Hur mycket drar det när du spelar?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hur mycket drar det när du spelar?

Enligt MSI Afterburner är max sedan jag startade datorn 333,7W

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Enligt MSI Afterburner är max sedan jag startade datorn 333,7W

Ok. Verkar ha får ett hungrigt kort. Mitt ligger på närmre 430w.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Verkar ha får ett hungrigt kort. Mitt ligger på närmre 430w.

Jag kan dra upp PowerLimit till 140%. Då drar den närmare 450W

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag kan dra upp PowerLimit till 140%. Då drar den närmare 450W

Vad kör du för program? Kör Asus Tweak och där är har jag för mig att 112 är max.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad kör du för program? Kör Asus Tweak och där är har jag för mig att 112 är max.

MSI Afterburner

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad kör du för program? Kör Asus Tweak och där är har jag för mig att 112 är max.

Suprim x max powerlimit ligger på 430w om du dratt den till max, 3080 strix på 450w.

Safe to say att New world maxar powerlimit om du inte strypt den.

Med 450w bios på 3080 ftw3 loggar msi ab 430-450+ konstant under spelande på min burk.

Permalänk
Medlem

Som sagt det är inte bara Evga som har gått sönder.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Som sagt det är inte bara Evga som har gått sönder.

Väldigt få rapporter om andra modeller dock.

Men en sak jag märkte var att mellan huvudmenyn i spelet och själva spelet, dom 5 sekunderna det tar att ”ladda in” så svajade mitt grafikkort från ca 100 till 330W cirka 7 gånger, på 5 sekunder.
Kanske är detta som inte lirar så bra med vissa 3090s med lite sämre strömförsörjning/komponenter (på själva kretsen alltså)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tidiga 3090 FTW3 Ultras har problem
https://forums.evga.com/3090-Died-Again-This-is-ridiculous-m3...

Citat:

EVGA issued a RMA for people having problems with their 3090 FTW3 Ultra cards where the cards were replaced with a card that had a newer circuit board revision. For most of those people, the repeat problems that they had went away after they received their updated card. Yet its not an EVGA hardware problem to you?????

The problem with EVGA FTW3 3090 design is the circuit board is a basically reference design with an extra power connector and some extra power stages added. In addition to that, the original onboard code stated it was designed for three 8 pin power connectors and one 6 pin power connector. This was confirmed by people who pulled the code off the card with chip readers. What would happen is the card would max out the power draw through two of the 8 pin power connectors then draw more power through the PCIEx16 slot and not the thirds 8 pin PCIE connector. The PCIEx16 slot specs say a maximum power draw of 75 watts across all voltage rails. With the EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra, many users were reporting 85-90 watts power draw through the PCIEx16 slot just on the 12v rail alone.

Here is the short version of my experience with EVGA FEW3 Ultra 3090 cards. The first one had a BISO switch that didn't work. The next two constantly crashed with any DX11 game or DX11 graphics benchmark.

I've been building custom PCs for both gamers and business clients since the 1990s. I have NEVER had multiple failures of the same model graphics card before my issues with the EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra. I've had 10 different RTX 3090 cards in my hands since release. The EVGA RTX 3090 FTW3 ultra was the only one I had multiple repeat issues with.

I had the same issue with the 3090 FTW3 Ultra cards in three different computers with multiple different EVGA and Seasonic power supplies. I had the same problems with both current and new installs of Windows 10 with the latest drivers. In both systems with all of the power supplies I replicated the exact same issue time and time again. I spent many hours troubleshooting the issue on my own and with EVGA support. I tried different hardware combinations and different EVGA card BIOS versions at the instruction of EVGA support.

I tried my own Seasonic and EVGA power supplies, including having a single 1300 watt EVGA G2 or 1300 watt Seasonic Prime Platinum power supply dedicated to power only the card and a separate power supply for the rest of the system. Yet I still had the same issues. I guess a 1300 Watt EVGA G2 power supply or a 1300 watt Seasonic Prime Platinum power supply are garbage and inadequate to to power a single 3090 in your opinion?

I tried having nothing but the CPU, two sticks of RAM, one SATA SSD, and the EVGA RTX 3090 FTW3 ultra in a system with all the motherboard's onboard extra hardware disabled(expect what was needed) and a new clean install of windows 10 with the latest drivers. Yet I still had the same issues with the EVGA RTX 3090 FTW3 ultra.

Know what fixed the issue? Swapping in a MSI Gaming X Trio 3090. After that all of the problems went away. I then flashed the 450 watt MSI 3090 Suprim BIOS to the Gaming X Trio. Still No problems. Next I tried flashing the the EVGA 3090 FTW3 Ultra 450 watt BIOS to the Gaming X Trio. Still no problems. After that, I tried flashing the the EVGA 3090 FTW3 Ultra 500 watt XOC BIOS to the Gaming X Trio. Still no problems. In addition to that, I tried both the 520 watt Kingpin "LN2" BIOS and the 1000 watt Kingpin XOC BIOS on the Gaming X trio. Still not problems even when overclocking the Gaming X Trio and pulling 600-700 watts through the three PCIE 8 pin connectors while using the same power supply that I was using when the EVGA RTX 3090 FTW3 ultra was constantly crashing. Must be a garbage power supply I guess.

I also tried a 3090 Strix in the same system with the Strix 480 watt BIOS, the EVGA 3090 FTW3 Ultra 500 watt XOC BIOS, and the 520 watt Kingpin "LN2" BIOS. No problems with that card and any of the BIOS versions in the same system where the EVGA 3090 FTW3 Ultra was constantly crashing, especially in DX11 games.
Since then I've tried two RTX 3090 Kingpin cards in the same systems without issues.

Know what was the common factor in all of the problems in all of the systems? The EVGA RTX 3090 FTW3 ultra card. That was the issue, yet you don't believe it was the card.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Problemet fanns i alfan också om jag inte missminner mig?
Frågan är om den nya 471.41 i kombo med betan exponerar en svaghet eller kringå någon säkerhetsspärr.
Skulle vara intessant att veta vilken drivrutin de som fick problemet hade, om 471.11 som hade ett varm mottagande på reddit också uppvisar samma problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widde:

Problemet fanns i alfan också om jag inte missminner mig?
Frågan är om den nya 471.41 i kombo med betan exponerar en svaghet eller kringå någon säkerhetsspärr.
Skulle vara intessant att veta vilken drivrutin de som fick problemet hade, om 471.11 som hade ett varm mottagande på reddit också uppvisar samma problem.

Hm, när GTX 260 var ny kom en drivare som slog av något vilket gjorde att en del användare grillade sina kort. Om det var att vissa fläktkontroller slogs ut och korten dog av att de pressades. Körde själv EVGA GTX 260 SSC 216sp och dessa drabbades inte.

Hinner inte kolla, en snabb sökning gav fel resultat. Men drivarna kan inte uteslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, när GTX 260 var ny kom en drivare som slog av något vilket gjorde att en del användare grillade sina kort. Om det var att vissa fläktkontroller slogs ut och korten dog av att de pressades. Körde själv EVGA GTX 260 SSC 216sp och dessa drabbades inte.

Hinner inte kolla, en snabb sökning gav fel resultat. Men drivarna kan inte uteslutas.

Jo kom ihåg det, och nyligen var det ju 466.67 som blåskärmade många konfigurationer som de fick dra tillbaka.

Är nog en tid att vara återhållsam med drivrutinsuppdateringar om det inte är något den fixar som man absolut måste ha.

Tydligen är de flera märken som är påverkade, även någon med ett ATI kort (jay2cent twitter) men det kan vara en fluke.

Permalänk
Medlem

Att det är fler EVGA kort som drabbas är inte så konstigt då deras 3090 är det mest sålda av alla märken.

Intressant att höra exakt vad det är som brickar korten, lär ju ha något med belastningen att göra om den går från +0 till 100% direkt man klickar på startikonen till spelet.

Har också köpt spelet men såg detta innan jag hunnit testa det.

Har ett MSI 3090 Suprim X, så lär nog inte starta spelet innan jag vet vad som felar...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Avstängd

OOF. Jag har ett 3090 MSI Gaming X Trio. Dags att tanka hem MSI Afterburner och justera ned inställningarna såsom strömförsörjning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |