Vad jag kan minnas så hände precis samma sak när Starcraft 2 lanserades. Det var också i menyerna som grafikkortet renderade loss som satan helt utan load som gjorde att vissa komponenter brändes. Det löstes med en uppdatering som satte en Cap på det.
Möjligt, men okappad FPS sak ett kort klara, jag har kodat lite OpenGL demos för mina retroburkar och testar dom på mitt RX5700 med typ 8000fps.
Och jag mins hur man klämde ut 25000 fps i glxgears i linux på vissa grafikkort för 15-20 år sedan.
Polarna och jag skämtade om att dom nya 480Hz skärmarna som är på väg ut får nog komma med en varning stickers för RTX3090, do not use with RTX3090, it migth die!
Att dagens grafikkort dör för dom får en så relativt enkel last per frame att dom ska ta livet av sig för dom renderar 1000+ är rätt underhållande när ett GeForce 6800U på sin tid kunde kräkas ut tiotusentals utan att dö.
Och jo nvidia kommer nog lägga bandage (patcha) detta beteende med 3090 som tar livet av sig, dom gjorde det med GTX590 som brann upp för recensenter.
GPU'erna kunde dra mer än VRM delen som pajade, GTX590 korten artificiellt begränsades via drivers från att ta livet av sig så ja har man gamla driversen reviewers hade så kan man döda ett GTX590 även i dag om man råkar ha ett.
Men som sagt inte spelutgivarnas fel att kort tar livet av sig, dom ska inte behöva ta i åtanke vartenda model av grafikkort folk skulle kunna tänkas köra och behöva analysera dessa och ha checks i spelet som begränsar lasten på kort med usel kvalite.
Föreställ dig själv hur omöjligt det skulle vara, tusentals kort att analysera.
Nej helt orimligt att spelutgivaren ska bära ansvar, ansvar bär tillverkaren av kortet och GPU'n då dessa står bakom hårdvara och bios och drivers som ska vara bra nog och ha nödvändiga skydd.
Men tyvärr släpps alldeles för mycket skit ut på marknaden i dag som får bandage via mjukvara, drivers.
Men spelutgivarna bör ju definitivt ha frame caps i menyer och annat av andra orsaker, reducerar fläktljud, temperaturer, bättre livslängd, mindre energiförbrukning så bättre för miljön och värmer då inte upp rummet heller.
Men vi ska inte acceptera att kort kan ta livet av sig för att dom nåt över nån magisk FPS, om kortet inte pallar det bör bios på kortet kunna reglera prestandan för att se till att en vis FPS aldrig kan överskridas.