Permalänk
Rekordmedlem

Hur blåser man tystast ?

Inte för att jag är nån som direkt städar mina datorer allt för ofta men efter 10-15 år kan man behöva få bort kattpälsen i dem så fläktarna kan börja rotera om det är en varm sommardag, ja ni känner till problemet, det räcker inte med att bara jaga bort katten utan det verkar som om man behöver gå bort hårhögarna också så man kan ta tillvara pälsen och göra vantar till vintern....

Nog om detta, såg att Biltema hade en kompressor som de påstår är extremt tyst för att vara en kompressor >
* Oljefri
* Extremt tystgående 78 dB(A)

Verkar vara vettigt för nått som man skulle kunna använda i bostaden men är det någon som har använt denna modell och har nån kommentar om hur mycket själva kompressorn väsnas, 78 dB är ju väldigt tyst, typ >10 dB bättre än de som bara kallas "tysta"

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
Är detta nått att ha om man gillar tysta blåsjobb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vi har en av de större av Biltemas... 1900:- typ
används att kolla däcktryck på bilar & mc, blåser ren vilken dator som helst, men den är allt annat än tyst, så bor man i lägenhet är den nog inte populär hos grannarna

red: en sån här e det nog https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
för ett jävla liv

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk, ESD borstar från alibaba för att få bort det tunna dammet samt dammsugare där det inte finns risk för ESD skador som t.ex. dammfilterna som jag kan ta bort från chassit

köper alltid nån burk med tryckluft på ge-kås dom har det för bra pris där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Bullrande kompressor är bra i uthuset men nu har jag blivit lite sugen på att ha en i bostaden också för lite mindre blåsjobb typ damma av saker och pumpa cykeldäck, inget som kräver höga luftflöden men det får gärna ske tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bullrande kompressor är bra i uthuset men nu har jag blivit lite sugen på att ha en i bostaden också för lite mindre blåsjobb typ damma av saker och pumpa cykeldäck, inget som kräver höga luftflöden men det får gärna ske tyst.

provkör en hos biltema, säg du vill höra hur den låter... går inte att jämföra med luft på burk

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Bullrande kompressor är bra i uthuset men nu har jag blivit lite sugen på att ha en i bostaden också för lite mindre blåsjobb typ damma av saker och pumpa cykeldäck, inget som kräver höga luftflöden men det får gärna ske tyst.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Har fått bra recensioner iaf?
Möjligen lite liten tank, men för ditt användningsområde troligen helt OK.

Permalänk
Medlem

Har denna från jula på jobbet. Den lever om mycket men man kommer hyfsat långt på en körning så det blir inte många minuter oljud om du nu inte behöver köra den väldigt ofta och sent på nätterna så är frågan om grannarna kommer gnälla speciellt mycket. Den står på sugkoppar så det blir inte mycket vibrationer mot golv vilket borde hjälpa.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Däremot så är biltemas väldigt mycket tystare om man ska gå på spec så helt klart värt att testa den. Hade varit en riktig skräll om den levde om mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon330584:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Har fått bra recensioner iaf?
Möjligen lite liten tank, men för ditt användningsområde troligen helt OK.

På första sidan är de enda negativa punkterna (4 st) "högljudd", "låter högt", "för ett otroligt oväsen" och "ganska hög ljudvolym". Kanske inte den mest passande isåfall

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har Stanley DST 100/8/6, extremt tyst och ganska portabel när man ska ta flytta på den. Jag är nöjd.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

På första sidan är de enda negativa punkterna (4 st) "högljudd", "låter högt", "för ett otroligt oväsen" och "ganska hög ljudvolym". Kanske inte den mest passande isåfall

Är du inne på rätt?

Finns inte en enda sådan kommentar på den hag länkade vad jag kan se?

Edit:
Ser nu att du blandat ihop länken ”QRikard” länkat och min, den ”QRikard” länkat stämmer med dina kommentarer.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kunde ju vara en batteridriven kompressor.

T.ex. https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Dewalt-DPC6MRC/p/40-...

En praktiskt lösning om man har en del batterimaskiner sen tidigare.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Ett alternativ kunde ju vara en batteridriven kompressor.

T.ex. https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Dewalt-DPC6MRC/p/40-...

En praktiskt lösning om man har en del batterimaskiner sen tidigare.

Inte särskilt tyst:
Ljudtrycksnivå (LpA) 77 dBA
Ljudeffekt (LwA) 97 dB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte för att jag är nån som direkt städar mina datorer allt för ofta men efter 10-15 år kan man behöva få bort kattpälsen i dem så fläktarna kan börja rotera om det är en varm sommardag, ja ni känner till problemet, det räcker inte med att bara jaga bort katten utan det verkar som om man behöver gå bort hårhögarna också så man kan ta tillvara pälsen och göra vantar till vintern....

Nog om detta, såg att Biltema hade en kompressor som de påstår är extremt tyst för att vara en kompressor >
* Oljefri
* Extremt tystgående 78 dB(A)

Verkar vara vettigt för nått som man skulle kunna använda i bostaden men är det någon som har använt denna modell och har nån kommentar om hur mycket själva kompressorn väsnas, 78 dB är ju väldigt tyst, typ >10 dB bättre än de som bara kallas "tysta"
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/18-660_xl_1.jpg
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
Är detta nått att ha om man gillar tysta blåsjobb ?

Om du har en kompressor i närheten så skulle jag skaffa en portabel tryckluftstank som du kan ladda upp med kompressorn och sedan blåsa med var du behöver den.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

På första sidan är de enda negativa punkterna (4 st) "högljudd", "låter högt", "för ett otroligt oväsen" och "ganska hög ljudvolym". Kanske inte den mest passande isåfall

Skrivet av anon330584:

Är du inne på rätt?

Finns inte en enda dådan kommentar på den hag länkade vad jag kan se?

Edit:
Ser nu att du blandat ihop länken ”QRikard” länkat och min, den ”QRikard” länkat stämmer med dina kommentarer.

Kompressorn @anon330584 länkade. Spola till 1:17

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/307446-Metrovac-Datavac-...

Är ju inte direkt en riktig kompressor men jag älskar den.
Låter en hel del men inte så att man behöver skämmas. Mer som en dammsugare.

Permalänk
Medlem

Har kompressor(OLJEFRI!) i garaget vilket är det absolut bästa vid renblåsning, skaffade dock denna att ha i lägenheten för att kunna "spontanstäda" utan att krångla för mycket.

https://www.clasohlson.com/se/Luftpump-elektrisk/p/31-3204

Finns många liknande modeller, blåser på tillräckligt bra för att göra ren en dator med. Några fler fördelar är priset, storleken och att den är lätt att använda till luftmadrasser etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rollese:

Jag har Stanley DST 100/8/6, extremt tyst och ganska portabel när man ska ta flytta på den. Jag är nöjd.

Kollade omdömen om den och den verkar ju tyst men nån hade fått en som verkade läcka luft i själva kompressorn men det kanske var otur och inget modellspecifikt problem för inga andra verkar ju klaga på det.
https://www.youtube.com/watch?v=67-zbxWvSy8
Har du råkat ut för nått underligt med din ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kollade omdömen om den och den verkar ju tyst men nån hade fått en som verkade läcka luft i själva kompressorn men det kanske var otur och inget modellspecifikt problem för inga andra verkar ju klaga på det.
https://www.youtube.com/watch?v=67-zbxWvSy8
Har du råkat ut för nått underligt med din ?

Nej, har fungerat perfekt för mig, har inte upplevt några problem hittils, den håller i 8 bar i tanken i dagar mellan användning utan problem. Har haft den i över ett halvår nu.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inte för att jag är nån som direkt städar mina datorer allt för ofta men efter 10-15 år kan man behöva få bort kattpälsen i dem så fläktarna kan börja rotera om det är en varm sommardag, ja ni känner till problemet, det räcker inte med att bara jaga bort katten utan det verkar som om man behöver gå bort hårhögarna också så man kan ta tillvara pälsen och göra vantar till vintern....

Nog om detta, såg att Biltema hade en kompressor som de påstår är extremt tyst för att vara en kompressor >
* Oljefri
* Extremt tystgående 78 dB(A)

Verkar vara vettigt för nått som man skulle kunna använda i bostaden men är det någon som har använt denna modell och har nån kommentar om hur mycket själva kompressorn väsnas, 78 dB är ju väldigt tyst, typ >10 dB bättre än de som bara kallas "tysta"
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/18-660_xl_1.jpg
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
Är detta nått att ha om man gillar tysta blåsjobb ?

Grannar är till för att störas.
Högsta volym med Subwoofern på 11/10 kl. på vardagar runt kl. 2-3, i 2-3 sekunder.

Alla tryckluftkompressorer låter som jetmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

* Extremt tystgående 78 dB(A)

78 dB betyder att den låter mer än många dammsugare eller tvättmaskiner och kommer nära ljudnivån från en alarmklocka. Från 80 dB har arbetsmiljöverket maxtider på hur länge man får utsättas för ljudnivån då den riskerar skada din hörsel.

Permalänk
Medlem

Jag har den där lilla biltema-kompressorn du länkar till "SOL6, 550 W". Jag skulle faktiskt vilja mena att den är väldigt tyst, för att vara en kompressor. Den vibrerar ju en del, så ställs den på något vibrationsdämpande så sprids inte stomljud till eventuella grannar. Sen ger den ifrån sig ett "PFFFF!"-ljud när den fyllt tanken, är man kreativ så man nog lösa det också. Det bästa vore såklart om du fick lyssna på den med egna öron.

Utan att ha hört kompressorn i bostaden så skulle jag nog säga att den ger ifrån sig ett behagligare och lägre ljud än en vanlig dammsugare.

Felstavning
Permalänk
Medlem

Varför inte tryckluft på burk? Tar ett bra tag innan det överstiger kostnaden för kompressor plus el

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Varför inte tryckluft på burk? Tar ett bra tag innan det överstiger kostnaden för kompressor plus el

Det är svårt att göra annat än att blåsa damm med burkluft och jag vill ha tryckluft i bostaden tex för cykelpumpning och 8 bar räcker för allt utom tubdäck. Jag har dessutom tänkt att det kan vara bra med tryckluft när man pillar med elektronik, finns en del prylar som behöver sug och åstadkommer det via tryckluft så därför verkar en tyst kompressor intressant, jag kanske också kommer att skaffa en färgspruta och då är en oljefri kompressor intressant så en ganska liten (men måste ha tank) tyst och oljefri kompressor står på önskelistan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den tystaste kompressorn jag vet är Jun-Air (tror den bytt namn). Den låter ungefär lika högt som kompressorn på ett gammalt kylskåp. Nu är denna svindyr, ca. 25.000:- ny. Har man tur kan man hitta en på Blocket, men de kan nog ändå kosta en jäkla massa även begagnad.

Jag ska själv inhandla en kompressor som jag ska ha till min tapetseraverkstad jag ska nyöppna, och den måste vara tyst. En jag har kollat in är Senco Har dock inte testat den.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Den tystaste kompressorn jag vet är Jun-Air (tror den bytt namn). Den låter ungefär lika högt som kompressorn på ett gammalt kylskåp. Nu är denna svindyr, ca. 25.000:- ny. Har man tur kan man hitta en på Blocket, men de kan nog ändå kosta en jäkla massa även begagnad.

Jag ska själv inhandla en kompressor som jag ska ha till min tapetseraverkstad jag ska nyöppna, och den måste vara tyst. En jag har kollat in är Senco Har dock inte testat den.

Den ser ut att ha snarlik prestanda som Stanleyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

78 dB betyder att den låter mer än många dammsugare eller tvättmaskiner och kommer nära ljudnivån från en alarmklocka. Från 80 dB har arbetsmiljöverket maxtider på hur länge man får utsättas för ljudnivån då den riskerar skada din hörsel.

78dB är högre än de flesta bilar. Finns det verkligen dammsugare och tvättmaskiner som sålts de senaste 20 åren låter mer än en bil? Om vi pratar om dammsugare för konsumenter dvs.

Men men, jag ser det egentligen som ett ickeproblem. Om ts vill blåsa rent en dator några få gånger per år samt pumpa några däck och dyl. så lär ingen vettig granna bry sig om man drar igång en kompressor. Jag menar, att borra för att hänga upp en hylla på betongväggen låter ju tio gånger värre.

Skrivet av oqvist:

Varför inte tryckluft på burk? Tar ett bra tag innan det överstiger kostnaden för kompressor plus el

Jämfört med en kompressor så är tryckluft på burk lika effektivt som en astmatiker som blåser genom ett sugrör.

Lägg därtill att tryckluft på burk förlorar effekt mycket snabbt. Det är knappt så jag hinner blåsa rent en dator innan jag börjar svära över hur dålig den är.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Den ser ut att ha en kylskåpskompressor väldigt tyst men också dyrare och inte oljefri men vill man ha nått för mindre luftverktyg är den nog perfekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

När frågan ändå är uppe någon som vet någon bra oljefri kompressor? För oljefria och vattenfria är det man ska blåsa i en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

78dB är högre än de flesta bilar. Finns det verkligen dammsugare och tvättmaskiner som sålts de senaste 20 åren låter mer än en bil? Om vi pratar om dammsugare för konsumenter dvs.

Alltså, detta är helt förvirrat, eftersom dB-värden beror helt på vad det är som anges. I det här fallet verkar det vara LWA, vilket är (maximala) ljudemissioner. Detta är ett högre värde än dB på visst avstånd eller LpA som är den nivå som användaren anges utsättas för. Tittar du på t ex en motorsåg så kommer båda värdena att finnas. Sedan påverkar även vägningen, men i dessa fall brukar det vara A-vägt. Det här är också ett område där det i USA finns ett helt annat mycket lägre värde på längre avstånd som mer siktar in sig på andra än användaren.

För motorfordon torde det inte vara LWA som anges (och det är även två värden körning/stillastående), men exakt vad det är för värde måste man utröna genom att börja gräva i EU-dokument och räkna ut hur provningsförfarandet för typgodkännande ser ut.

Icke fullt så enkelt, alltså...