Snabbkoll: Vilket är ditt primära operativsystem?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilket är ditt primära operativsystem?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows+WSL!!

Permalänk
Medlem

Kört mycket Linux (föredrar Debian) men sedan WSL kom så har jag mer eller mindre gått över att använda Windows och WSL.

Permalänk
Medlem

Windows för desktops, Mac för laptops, Linux för servrar

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Sedan i höstas har jag använt linux primärt (pop os).
Ser mig inte myckt om över axeln tillbaka till windows. Saknar lightroom till linux. Annars så är jag ser jag inte många nackdelar. Frun har en Macbook och jag väljer OS X för windows alla dagar i veckan

typo
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Privat stationär: Linux (just nu Pop OS!)
Privat laptop: Linux (Arch)
Privat server: TrueNAS Core

Jobb: Windows-klient med WSL II. Utveckling görs i RHEL.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Windows huvudsakligen men min laptop är en Mac. Lär väl fortsätta så men om Apple levererar på högprestanda-ARM kanske det blir en Mac Mini till slut (år fram i tiden). Finns nog inget mjukvarumässigt som håller mig bunden till Windows egentligen nuförtiden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kör primärt Linux på min stationära med Pop!_OS, har en till disk med W10 för spelande.
Bärbar MacOS

På blivande jobbet blir det nog en hel del W10 som bas och linux i någon/några VMs.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Vad menas med datorer i det här fallet?

Skulle vara bra med ett förtydligande för om jag tänker efter lite är det med största sannolikhet Android jag använder mest.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

Vad menas med datorer i det här fallet?

Skulle vara bra med ett förtydligande för om jag tänker efter lite är det med största sannolikhet Android jag använder mest.

Med tanke på svarsalternativen menar de nog inte telefonen, miniräknaren eller kylskåpet.

Permalänk
Medlem

Stationär: Linux (Arch), dualboot windows för vissa spel
Jobb laptop: Linux (Arch)
Servrar jobb/privat: Linux (blandat rhel och Ubuntu)

Permalänk
Medlem

Arch på stationär och laptop.
FreeNas på servern

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jeppe109:

Vad menas med datorer i det här fallet?

Skulle vara bra med ett förtydligande för om jag tänker efter lite är det med största sannolikhet Android jag använder mest.

En dator, till skillnad från mobiltelefoner, surfplattor, brödrostar, bilar och pizzor tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag har fler datorer som jag kör Linux på, Men använder primärt Windows.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Stationär: Manjaro KDE Plasma / Windows 11 för vissa spel
Bärbar: Ubuntu Budgie
Server: Windows 10 för Plex. Blir Linux inom en snar framtid

Permalänk
Musikälskare

Windows för spelande, Mac för jobbande

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Hemma mest Windows och lite MacOS. På jobbet tvärtom.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En dator, till skillnad från mobiltelefoner, surfplattor, brödrostar, bilar och pizzor tex

Så en väldigt specifik version av följande med andra ord:
"dator, digital enhet för beräkning, symbolbehandling och kommunikation."

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/dator

Ja då är det mest macOS för jobbsysslor.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad menas med datorer i det här fallet?

Skulle vara bra med ett förtydligande för om jag tänker efter lite är det med största sannolikhet Android jag använder mest.

Kom faktiskt hit för att skriva det du just skrivit.
Kör windows 10pro, 10 ent och android11 som OS. En dator enligt den gamla och "ordentliga" definitionen är en mackapär som har RAM, ROM, lagringsenhet, CPU och IO.
Men i princip har väl till och med brödrostar sådant idag, så man kanske ska begränsa definitionen till servrar, desktops och laptops? För att vara klar med att man avser "riktiga" datorer?

Kan säga att det tog mig cirka 30 år innan jag kallade laptops för datorer hehe. År 2021 är laptops datorer enligt min mening. Svårt att lära gamla hundar att sitta tydligen.

Permalänk
Medlem

Linux in the streets, windows in the sheets

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

+99% Windows.
Visst händer det väl ibland att någon linux-distribution får gästspela på en av "reservburkarna", men jag hittar i mitt datoranvändande (spel, slösurfande och musikproduktion) ingen fördel med det.
På jobbet är det ungefär 50/50.

Permalänk
Medlem

Kör Linux Mint på alla mina Desktops och Debian på NASen och servern. Men dualbootar till Windows 10 AME för mina VR race sims

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Med tanke på svarsalternativen menar de nog inte telefonen, miniräknaren eller kylskåpet.

Svarsalternativet övrigt gjorde det inte tydligare.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv

Finns det ingen som använder Unix längre?

Permalänk
Medlem

Fedora Workstation, KDE Plasma då Fedora funkar bra med KDE och jag snöat in lite på Plasma därför att fått G-synk samt färgprofiler att fungera ok, och för att det ärligt talat är snyggt och funktionellt numer. Detta == hemma, som jag tolkade att tråden handlade om.

(Jobbet är 100% Windows och kommer alltid att förbli)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Använder Manjaro med KDE Plasma för att jag på senare år har förstått vad frihet innebär och dess värde. De stora företagen är i allmänhet ruttna från ett etiskt perspektiv med möjligen ett fåtal undantag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Finns det ingen som använder Unix längre?

Jag tror MacOS räknas som Unix, elelr "UNIX 03-compliant operating system certified by The Open Group". Sedan 2007.

Permalänk
Avstängd

Win10 för dator, blir win11 när direct storage kommer igång.
Android till mobil

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Manjaro med KDE Plasma på både stationär och bärbar.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Finns det ingen som använder Unix längre?

Tänker du specifikt AT&T Unix?

Eller på alla operativ system som är inspirerade från det? Mac OS, Android (Chromebook), Ubuntu o.s.v.?

Visa signatur

citera!