Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om riktantenn...

Hej

Jag bor mitt i skogen och har mobilt bredband från Telia. Har jävligt dålig hastighet (8 ner och 1,5 upp) och fick rådet av Telias support att köpa en riktantenn och rikta mot närmsta mast, vilket kommer "höja hastigheten markant". Har lokaliserat närmsta mast (3 km härifrån) och förstår att alla träd som är i vägen kommer att påverka hastigheten, men tänker det är värt ett försök ändå.

Routern står dock placerad så att den kommer ha relativt kort (5m) kabel till sig från antennen. Jag är dock helt grön på området, så jag vet inte överhuvudtaget vilken antenn jag ska köpa och vilka som är kompatibla med min router eller hur jag ens kopplar in den. Routern är en ZTE 4G Wireless Router model: MF286D och bild på uttagen finns här:

Han på Telia sa att han inte kunde rekommendera specifika produkter, utan jag citerar: "Utvalda elektronikkedjor har bra antenner och bra kännedom. Kan enbart tipsa om att det inte behövs en så dyr rackare."

Där sitter en del antenner som är riktade precis dit masten är, men jag vet inte om de är till för TV eller telefoni eller något sånt, eftersom jag aldrig använder något annat än internet. Se bilder:

... Och träden som är i vägen:

Är det någon som kan guida mig lite?

1. Tips på bra antenn som är kompatibel med min router och situation?
2. Hur kopplar jag ens in den till routern?
3. Är det ens lönt med alla träd? Borde jag försöka klättra upp på taket och skruva upp den där istället?
4. Någon i Blekinge som vill göra jobbet åt mig? Mot betalning...

Edit: verkar som jag behöver en ny router då, med SMA-kontakter (honor?) om jag ska ha en vettig riktantenn? Såå.. några tips?

Tack på förhand,
Sofia i skogen ;p

Permalänk
Medlem

Antennkontakterna bör sitta under de två täcklocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Antennkontakterna bör sitta under de två täcklocken.

Haha, ja... Tack.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle köra på en Poynting Xpol Mimo. Jag har modellen före den här, och är mycket nöjd. Montera så högt du kan (gärna över nock på huset).

https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag skulle köra på en Poynting Xpol Mimo. Jag har modellen före den här, och är mycket nöjd. Montera så högt du kan (gärna över nock på huset).

Tack för svar, men 5g stödjs inte av min router... Det kanske finns någon liknande som är 3g/4g? Eller spelar kanske ingen roll? Hur kan en sån liten vara bättre än tex sånna långa antenner i metall? Förlåt men kan ingenting så är nyfiken, försöker lära mig...

Edit: läste nu att den stödjer 4g också

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sopheea:

Tack för svar, men 5g stödjs inte av min router... Det kanske finns någon liknande som är 3g/4g? Eller spelar kanske ingen roll? Hur kan en sån liten vara bättre än tex sånna långa antenner i metall? Förlåt men kan ingenting så är nyfiken, försöker lära mig...

Edit: läste nu att den stödjer 4g också

Ja, den nya modellen har stöd för en hel del olika band utöver 5G, så det bör fungera. En rak riktantenn som den du tänker på kan fungera fint, men den här typen av korspolariserade antenner har väldigt gott rykte.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem

Lövskog på bilden, då behöver du också en motorsåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sopheea:

Jag bor mitt i skogen och har mobilt bredband från Telia. Har jävligt dålig hastighet (8 ner och 1,5 upp) och fick rådet av Telias support att köpa en riktantenn och rikta mot närmsta mast, vilket kommer "höja hastigheten markant". Har lokaliserat närmsta mast (3 km härifrån) och förstår att alla träd som är i vägen kommer att påverka hastigheten, men tänker det är värt ett försök ändå.

Han på Telia sa att han inte kunde rekommendera specifika produkter, utan jag citerar: "Utvalda elektronikkedjor har bra antenner och bra kännedom. Kan enbart tipsa om att det inte behövs en så dyr rackare."

Är det någon som kan guida mig lite?

1. Tips på bra antenn som är kompatibel med min router och situation?
2. Hur kopplar jag ens in den till routern?
3. Är det ens lönt med alla träd? Borde jag försöka klättra upp på taket och skruva upp den där istället?

Edit: verkar som jag behöver en ny router då, med SMA-kontakter (honor?) om jag ska ha en vettig riktantenn? Såå.. några tips?

Tack på förhand,
Sofia i skogen ;p

Skrivet av Samsung:

Ja, den nya modellen har stöd för en hel del olika band utöver 5G, så det bör fungera. En rak riktantenn som den du tänker på kan fungera fint, men den här typen av korspolariserade antenner har väldigt gott rykte.

Du har täckning idag med de inbyggda antennerna?
Då har du iaf en chans att det ska hjälpa med en riktantenn.

https://www.inet.se/produkt/5402298/poynting-xpol-2-mimo-9-db...
Denna har 9 dBi - dvs nästan 10x förstärkning av alla signaler som mottas inom antennloben.

Mitt förslag är att köpa och öppna kartongen mycket försiktigt och testa prestandan. Har du öppnat med stor försiktighet så går det ju att skicka tillbaka antennen till handlaren. Se bara till att försöka köpa en fyndvara i första hand om det nu går och du ändå kanske ska returnera antennen.

(9 dBi översätts givetvis inte till att du får 9 dB högre hastighet).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag skulle köra på en Poynting Xpol Mimo. Jag har modellen före den här, och är mycket nöjd. Montera så högt du kan (gärna över nock på huset).

https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Den har 11dBi och kostar 2000. Kjell har en Yagi på 15dbi för 900 mindre:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Skrivet av mrqaffe:

Lövskog på bilden, då behöver du också en motorsåg.

Om träden är egna, skulle jag avverka, absolut! Gör mycket för mottagningen.
Hade parabol förr, halvkass bild vid dåligt väder. Sågade ner ett par björkar, så försvann problemen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig denna: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Men monterad så högt att den kommer över träden om möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Den har 11dBi och kostar 2000. Kjell har en Yagi på 15dbi för 900 mindre:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Om träden är egna, skulle jag avverka, absolut! Gör mycket för mottagningen.
Hade parabol förr, halvkass bild vid dåligt väder. Sågade ner ett par björkar, så försvann problemen.

Annars får man locka dit bävrar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rejäl antenn som är placerad högt upp (gärna i mast på taket) kan ge en del, men träden är i vägen och påverkar mycket.

Tänk sen även på att det viktiga i sammanhanget är att få så bra signal som möjligt till routern, sen wifi/ethernet kan man bygga ut separat och det styr man själv.
Finns en del alternativ där man bygger in routern i antennen, men de verkar ha svagare förstärkning. För det blir även en del kabelförluster längs vägen så man vill ju försöka hålla nere kabellängden mellan antenn och modem/router.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Networker:

Den har 11dBi och kostar 2000. Kjell har en Yagi på 15dbi för 900 mindre:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Om träden är egna, skulle jag avverka, absolut! Gör mycket för mottagningen.
Hade parabol förr, halvkass bild vid dåligt väder. Sågade ner ett par björkar, så försvann problemen.

Jag vet bara att den jag rekommenderade
(eller föregångaren) har fungerat utmärkt för mig i flera år. Det finns ju fler aspekter än bara förstärkningen att ta hänsyn till också (åskskydd, med mera).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Networker:

Den har 11dBi och kostar 2000. Kjell har en Yagi på 15dbi för 900 mindre:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Skrivet av Samsung:

Jag vet bara att den jag rekommenderade
(eller föregångaren) har fungerat utmärkt för mig i flera år. Det finns ju fler aspekter än bara förstärkningen att ta hänsyn till också (åskskydd, med mera).

Högre dBi värde innebär bara att antennloben är smalare, måste inte nödvändigtvis resultera i bättre signal. I detta fallet är nog smalare antennlob bättre men det förutsätter att det är LoS och inte massa växter framför.

15 dBi är inte jättesmalt och på 3 km så lär det vara en stor area man lyssnar på så det räcker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DavidtheDoom:

Högre dBi värde innebär bara att antennloben är smalare, måste inte nödvändigtvis resultera i bättre signal. I detta fallet är nog smalare antennlob bättre men det förutsätter att det är LoS och inte massa växter framför.

15 dBi är inte jättesmalt och på 3 km så lär det vara en stor area man lyssnar på så det räcker.

Det är ju en del träd på bilden, så jag tror att det är klokt att försöka få upp antennen så mycket som möjligt så att det i alla fall inte är tjocka stammar i vägen, oavsett antennval. Jag har en del lövträd i antennriktningen, men tack vare placeringen är det mest trädtopparna som ligger i siktlinjen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Samsung:

Det är ju en del träd på bilden, så jag tror att det är klokt att försöka få upp antennen så mycket som möjligt så att det i alla fall inte är tjocka stammar i vägen, oavsett antennval. Jag har en del lövträd i antennriktningen, men tack vare placeringen är det mest trädtopparna som ligger i siktlinjen.

Jepp, så långt upp över träden som möjligt är bra, man minskar även risken för fading-dippar från mark i signalen. Över 3 km bör det vara svårt att veta om man träffar dipp eller peak så kan vara bra att justera antennen upp och ner med någon decimeter och köra en mätning per position för att se att man inte ligger i en dipp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att sladden mellan antennen och Routern skall hållas kort - RG223/RG58 och motsvarande kabel som följer med antennen tappar i stort sett 1 dB per meter längd vid 2100 MHz frekvenser och en 7-10 meter lång kabel kan alltså helt äta upp antennförstärkningen med sina förluster (en tunn RG174-kabel tappar 1dB/metern redan vid 900 MHz)

Man bör ha verktyg och kontakter (och kunskap) så att man kan kontaktera om befintlig kabel för att få kortare sträcka om installationen medger detta - kabel som har mindre förluster är tjocka som fingrar (1/4" och numera vanligast använda 1/2" flex och superflex-kabel med skumfylld isolering mellan mantel och mittledare) och det går inte att göra något magiskt med tunn, smal koaxkabel i avseende att få till lägre dämpning.

Permalänk

finns väl även varianter med modemet inbyggt i riktantennen och sen kör man lan in i huset till accesspunk/switch beroende på behov.

men kanske bara är för Wifi för nu när jag letade efter dem hittade jag bara för Wifi...

men om inte denna ovan nämnda typ av antenn finns tillgängligt för 4g så kan ju vara att montera routern på vinden så nära antennen som möjligt en idé så att du behöver så lite antennkabel som möjligt och sen en lankabel ner i huset till switch/accesspunkt.

på så vis minskar du ju tappet från antennkabeln så mycket som möjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns väl även varianter med modemet inbyggt i riktantennen och sen kör man lan in i huset till accesspunk/switch beroende på behov.

men kanske bara är för Wifi för nu när jag letade efter dem hittade jag bara för Wifi...

men om inte denna ovan nämnda typ av antenn finns tillgängligt för 4g så kan ju vara att montera routern på vinden så nära antennen som möjligt en idé så att du behöver så lite antennkabel som möjligt och sen en lankabel ner i huset till switch/accesspunkt.

på så vis minskar du ju tappet från antennkabeln så mycket som möjligt.

Det går även att montera lite tåligare routrar i ett skåp på fasaden, och sedan dra ethernet-kabel därifrån. Jag har min inne nu, men ska bygga om lite, så då blir jag av med några meter antennkabel.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopheea:

Hej

Jag bor mitt i skogen och har mobilt bredband från Telia. Har jävligt dålig hastighet (8 ner och 1,5 upp) och fick rådet av Telias support att köpa en riktantenn och rikta mot närmsta mast, vilket kommer "höja hastigheten markant". Har lokaliserat närmsta mast (3 km härifrån) och förstår att alla träd som är i vägen kommer att påverka hastigheten, men tänker det är värt ett försök ändå.

Routern står dock placerad så att den kommer ha relativt kort (5m) kabel till sig från antennen. Jag är dock helt grön på området, så jag vet inte överhuvudtaget vilken antenn jag ska köpa och vilka som är kompatibla med min router eller hur jag ens kopplar in den. Routern är en ZTE 4G Wireless Router model: MF286D och bild på uttagen finns här: https://i.imgur.com/Y6K7T7m.jpg

Han på Telia sa att han inte kunde rekommendera specifika produkter, utan jag citerar: "Utvalda elektronikkedjor har bra antenner och bra kännedom. Kan enbart tipsa om att det inte behövs en så dyr rackare."

Där sitter en del antenner som är riktade precis dit masten är, men jag vet inte om de är till för TV eller telefoni eller något sånt, eftersom jag aldrig använder något annat än internet. Se bilder:
https://i.imgur.com/FXqQXMw.jpg

... Och träden som är i vägen:
https://i.imgur.com/9kvDptF.jpg

Är det någon som kan guida mig lite?

1. Tips på bra antenn som är kompatibel med min router och situation?
2. Hur kopplar jag ens in den till routern?
3. Är det ens lönt med alla träd? Borde jag försöka klättra upp på taket och skruva upp den där istället?
4. Någon i Blekinge som vill göra jobbet åt mig? Mot betalning...

Edit: verkar som jag behöver en ny router då, med SMA-kontakter (honor?) om jag ska ha en vettig riktantenn? Såå.. några tips?

Tack på förhand,
Sofia i skogen ;p

Jag har testat det lite grann alldeles nyligen med samma router som du har.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1638834-tradlost-inter...

Jag använde en antenn från Kjell & Co, visst blev det bättre, men i min mening räckte det fortfarande inte till.
Man får liksom gå all out om man ska köra på 4G internet eller inte alls.
Dvs. riktantenn modell stor https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant.... Problemet är då att den helst ska sitta högt och då får man långa antennkablar och förlorar signalen.

Det finns 4G routrar för utomhusbruk och sedan köra ethernet kabel. Men de kostar en slant. https://www.dustin.se/product/5011141651/lte7460-m608

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tBiorrith:

Jag har testat det lite grann alldeles nyligen med samma router som du har.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1638834-tradlost-inter...

Jag använde en antenn från Kjell & Co, visst blev det bättre, men i min mening räckte det fortfarande inte till.
Man får liksom gå all out om man ska köra på 4G internet eller inte alls.
Dvs. riktantenn modell stor https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant.... Problemet är då att den helst ska sitta högt och då får man långa antennkablar och förlorar signalen.

Det finns 4G routrar för utomhusbruk och sedan köra ethernet kabel. Men de kostar en slant. https://www.dustin.se/product/5011141651/lte7460-m608

Jag skulle nästan hellre köra en industriell router (typ Teltonika) och ha ett separat IP-klassat skåp. Det blir nog minst en tusenlapp billigare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag skulle nästan hellre köra en industriell router (typ Teltonika) och ha ett separat IP-klassat skåp. Det blir nog minst en tusenlapp billigare.

Javisst. Men då ska det köpas in och monteras. Inte lika lätt för lekman som att köpa på Dustin och koppla in.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tBiorrith:

Javisst. Men då ska det köpas in och monteras. Inte lika lätt för lekman som att köpa på Dustin och koppla in.

Det är väl inte så mycket svårare att skruva fast en extern kapsling än att skruva fast ett färdigkapslat 4G-modem? Men visst, det tar ju några minuter längre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

vi kör 4g på landet (dock italien) i vårt fall fick vi stabilast uppkoppling med rundstålande antenn just på grund av träd mellan oss och masten som står rätt många km bort. vi fick snabbare uppkoppling med riktantenn och panelantenn men det var väldigt fluktuerande hastighet. nu har vi ca 40mb/s dock stabilt, med andra typer av antenner kunde vi nå strax under 50mb/s men minsta vind så störtdök det eller tappade helt uppkopplingen.
kvalité på kabel är skitviktigt med en tunnare kabel får man väldigt mycket sämre uppkoppling jämfört med en tjock low loss kabel
särskilt när den ska vara ett par meter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är väl inte så mycket svårare att skruva fast en extern kapsling än att skruva fast ett färdigkapslat 4G-modem? Men visst, det tar ju några minuter längre.

Vart köper man industriell router och IP-klassat skåp?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tBiorrith:

Vart köper man industriell router och IP-klassat skåp?

Exempelvis på Dustin: https://www.dustinhome.se/product/5011231414/rut950lte-lte-wi...

och Amazon: https://www.amazon.se/elsk%C3%A5p-v%C3%A4ggmontage-Anv%C3%A4n...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Högre dBi värde innebär bara att antennloben är smalare, måste inte nödvändigtvis resultera i bättre signal. I detta fallet är nog smalare antennlob bättre men det förutsätter att det är LoS och inte massa växter framför.

15 dBi är inte jättesmalt och på 3 km så lär det vara en stor area man lyssnar på så det räcker.

Exakt så!
En smalare lob innebär i princip samma som en "Zoom-lins".
Kräver bra inriktning. Annars "missar man målet".

En "rundstrålande antenn" har fördelen att inte behöver "inriktas exakt" men nackdelen att den inte ger lika bra rf-resultat som en riktantenn som en Yagi.

TS bör försöka att avverka "alla" träd som är mellan TS och basstationen. Träden närmast TS är mer viktiga än träden "längre bort". Samt att försöka få upp antennen så högt "som det bara går". Ger större risk för "åska" men så är det ute på landet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag skulle nästan hellre köra en industriell router (typ Teltonika) och ha ett separat IP-klassat skåp. Det blir nog minst en tusenlapp billigare.

Känns som rejält overkill för en "ensam flicka ute i skogen"..
Finns bra konsumentprodukter som är helt okej i sammanhanget.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte lättare och mer effektivt att gräva ner fiber än att avverka 3 km med lövskog?

Permalänk
Medlem

Med en extrem riktantenn blir riktverkan så stark att små rörelser i antennen leder till signalförlust. Dessutom har en lång yagi stort vindfång. Jag hade inte monterat nåt sånt utomhus, utan i så fall under en vindskyddande plastkåpa ("radom"). Eller valt en kortare och mindre riktad antenn, som är mer tolerant för riktningsfel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S