Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem

Med stöd till 2025 för Windows 10 är det inte så farligt och går köra Linux efter det om man vill. Men får hoppas att det inte kastas massa fungerande datorer för detta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Med stöd till 2025 för Windows 10 är det inte så farligt och går köra Linux efter det om man vill. Men får hoppas att det inte kastas massa fungerande datorer för detta.

Det kastas en massa fungerande datorer för mindre saker än detta, så det kommer det väl garanterat att göra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Eftersom användaren är produkten i W11-system förväntar jag mig att det är gratis, precis som Andoid är
Något säger mig att Microsoft försöker få oss att betala för att ge dem alla vår användardata.
Och låta dem använda vår datorkraft för att de skall tjäna mer pengar på vår användardata.

Jag tror inte att övergången till W11 kommer gå lite enkelt som övergången till W10 gjorde
Jag skulle vilja att EU tog en titt på W11 ur monopol-perspektiv;
Hur mycket av detta gör Microsoft för att de har monopol över desktop OS?

Permalänk
Medlem

Ja Palladium blir standard. Det man varnat för att Windows 10 banat väg för och att hela grejen med UWP handlar om. Hur är detta en överraskning?
Det hade inte varit så illa att man lägger all kontroll över datorn i diffusa händer, om inte för att demokratiutvecklingen i världen hade varit som den varit med tech-företag som ivriga påhejare.

Men men, när man påpekat att vi går mot palladium så har man misstänkliggjorts och anklagats för att konspirera, med vem eller vilka, och hur, ja det vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eftersom användaren är produkten i W11-system förväntar jag mig att det är gratis, precis som Andoid är
Något säger mig att Microsoft försöker få oss att betala för att ge dem alla vår användardata.
Och låta dem använda vår datorkraft för att de skall tjäna mer pengar på vår användardata.

Det där är väl mest konspirationsteorier dock? Nog för att de samlar in telemetri och (av någon outgrundlig anledning) visar en del reklam, men det är ju inte alls Microsofts affärsidé och de gör ju en del utspel om hur bra de är på personlig integritet.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tror inte att övergången till W11 kommer gå lite enkelt som övergången till W10 gjorde

Uppenbarligen siktar man inte på att alla med minsta möjliga motstånd skall uppgradera (som förra gången), så givetvis kommer det gå långsammare. Microsoft måste ju rimligen ha något i kikaren som är värt allt detta. Kanske vill man verkligen satsa på att tvätta bort stämpeln som leksaks-os bland säkerhetsmedvetna?

Permalänk
Medlem

Det är lustigt hur Microsoft ändrar sig. Trots att de är stora verkar de inte riktigt veta hur de vill ha det, men så har de också misslyckats mer än en gång tidigare. När Windows 10 kom skulle alla tvingas att uppgradera även de som inte ville. Nu med Windows 12 stänger de ute en väldigt stor del av användarna som verkligen vill uppgradera. Snacka om en fundamental förändring av deras policy. Det känns som de på något sätt både vill ha kakan och äta den. Det är tur det inte finns någon egentlig konkurrent med ett liknande operativsystem. Linux och Apple är enligt mitt sätt att se inte liknande. Apple är för nybörjaren som inte vill ändra något och Linux är för ultranörden som vill pilla med allt. Windows är för de mitt i mellan och de är faktiskt i stor majoritet.
Vi får för deras skull hoppas att detta inte gör att många struntar helt i 11 som många gjorde med 8. 11 är faktiskt bara en marginellt säkrare sminkad version av 10, med väldigt mycket högre hårdvarukrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Eftersom användaren är produkten i W11-system förväntar jag mig att det är gratis, precis som Andoid är
Något säger mig att Microsoft försöker få oss att betala för att ge dem alla vår användardata.
Och låta dem använda vår datorkraft för att de skall tjäna mer pengar på vår användardata.

Jag tror inte att övergången till W11 kommer gå lite enkelt som övergången till W10 gjorde
Jag skulle vilja att EU tog en titt på W11 ur monopol-perspektiv;
Hur mycket av detta gör Microsoft för att de har monopol över desktop OS?

Mitt Windows 10 insisterar allt oftare på att jag måste skaffa ett Microsoft-konto för att få full funktionalitet och mesta smidighet ur mitt användande, det har ju dock en "skjut upp" knapp som säkert försvinner i framtiden.. Det visar på vad de vill med Windows, ha en personligt knuten online-inloggning som är lätt att övervaka och knyta prenumerationstjänster till, ett slutet och kontrollerat ekosystem helt i linje med Apples OS.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Snacka om en fundamental förändring av deras policy.

Det är onekligen lustigt hur mycket Microsoft har ändrat sig (särskilt under Nadellas styre), men just detta är väl inte så mycket mer förvånade än andra lappkast? Numera levererar man ju en egen Linuxkärna med Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är inte konstigare att nya OS versioner inte går att köra på X gen android, apple etc etc.

Jo det är det för MS har opererat på basis att nya operativsystem ska vara kompatibla med prylar från stenåldern, det är förmodligen därför det är så fullt med buggar och problem. Pröva att döpa en mapp till "CON" så får du se det in action.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bra, då slipper jag notifikationer eller försöka hitta sätt att stänga ner dem på, inaktivera TPM = ingen uppdatering, byter OS 2025 istället.

Permalänk
Hjälpsam

Om nu man kan köra en äldre plattform med hjälp av en TPM-modul, är jag ganska säker på att några tillverkare börjar tillverka dessa.
Bristen bör vara borta när Windows 11 anländer..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Om nu man kan köra en äldre plattform med hjälp av en TPM-modul, är jag ganska säker på att några tillverkare börjar tillverka dessa.
Bristen bör vara borta när Windows 11 anländer..

Om det hjälper som sagt. Kravet verkar ju (något redundant) vara tpm 2.0 samt en processor som har tpm 2.0 inbyggt, så det är väl främst om man har ett bristfälligt moderkort det skulle lösa något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet dock inte riktigt hur det skulle bita dem i röven rent praktiskt i det här fallet.

Jag ifrågasätter inte att någon lär hitta en väg runt, men i detta fall blir det ju mer användarens eget problem att de kör en helt osupporterad konfiguration som inte framtida uppdateringar tar hänsyn till.

Jag tänker mer på att de lär bli rätt utskrattade om det visar sig vara simpelt att kringgå.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Så betyder detta att min bärbara dator, som har TPM 2.0 inte kommer kunna uppgradera till Windows 10, pga att MS inte vill stödja 6:e generationens CPU, eller betyder det att enheter som inte har TPM 2.0 inte kommer kunna uppgradera? För jag uppfyller alla krav, förutom att MS inte vill supporta 6:e generationens Intel CPU:er

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Har god lust att testa Linux igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Så betyder detta att min bärbara dator, som har TPM 2.0 inte kommer kunna uppgradera till Windows 10, pga att MS inte vill stödja 6:e generationens CPU, eller betyder det att enheter som inte har TPM 2.0 inte kommer kunna uppgradera? För jag uppfyller alla krav, förutom att MS inte vill supporta 6:e generationens Intel CPU:er

Det första skulle jag gissa på. Jag kör testversionen på en sådan dator och trots att allt fungerar fint meddelar den att datorn inte uppfyller systemkraven för Windows 11. Det är ju också vad kraven säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag ifrågasätter inte att någon lär hitta en väg runt, men i detta fall blir det ju mer användarens eget problem att de kör en helt osupporterad konfiguration som inte framtida uppdateringar tar hänsyn till.

Nej, man kan nog inte räkna med att det räcker med att ändra en siffra i registereditorn. Det blir nog snarare tal om att hitta någon knäckt piratkopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Jag tänker mer på att de lär bli rätt utskrattade om det visar sig vara simpelt att kringgå.

Deras mål är ju dock inte att minimera antalet som kan köra Windows 11 eller något sådant, deras mål är att det inte ska gå att råka installera Windows 11 på en maskin som de inte stöder.

Känns inte som att det finns sådan enorm prestige i det, mer att det ska vara tydligt för användaren att det inte stöds om man använder det normala installationsprogrammet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det första skulle jag gissa på. Jag kör testversionen på en sådan dator och trots att allt fungerar fint meddelar den att datorn inte uppfyller systemkraven för Windows 11. Det är ju också vad kraven säger.

Va tråkigt. Står det "Your PC does not meet the minimum hardware requirements for Windows 11" eller står det "Your PC does not meet the minimum hardware requirements recommended for Windows 11" på din dator med en 6:e Intel cpu? Jag har en HP Elitebook från 2012 och den får att den inte uppfyller minimum hardware requirements recommended, medans en annan dator, HP Probook från 2010 får att den inte uppfyller minimum hardware requirements punkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte systemresurser som är problemet egentligen, det är TPM: Det förklaras i lekmannatermer här: https://www.youtube.com/watch?v=RW2zHvVO09g

Det verkar ju som att Steamplay (proton) är på väg att bli så pass bra att windows blir helt överflödigt för de flesta hemanvändarna om man ska tro Valve den senaste tiden. Så man har gått om tid att byta till Linux innan support för Win10 löper ut.

Tänkte bara svara på denna eftersom videon länkades här:
Jag är inte helt säker att videon faktiskt beskriver säkerhetsförbättringen optimalt. De visar ’keywrapping’ men framställer det som att nyckeln då behöver lämna chippet för att användas. Om jag förstått det rätt kan man lämna in eller skapa en nyckel ’där inne’ så den aldrig kommer utanför den skyddade miljön. Fördelen med detta är att man skickar in data som ska göras något med och får ett resultat, men själva nyckeln kommer aldrig till ram-minnet eller går att använda till annat eller kopiera till annan plats, annars finns ju samma problem kvar som nämndes i början av videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så betyder detta att min bärbara dator, som har TPM 2.0 inte kommer kunna uppgradera till Windows 10, pga att MS inte vill stödja 6:e generationens CPU, eller betyder det att enheter som inte har TPM 2.0 inte kommer kunna uppgradera? För jag uppfyller alla krav, förutom att MS inte vill supporta 6:e generationens Intel CPU:er

Så länge du har TPM2.0 så ska det fungera (behövs secure boot också)

Det som står i artikeln är att de senaste generationerna inte behöver ett separat chip för TPM, utan det är inbyggt direkt i CPU-kretsen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Va tråkigt. Står det "Your PC does not meet the minimum hardware requirements for Windows 11" eller står det "Your PC does not meet the minimum hardware requirements recommended for Windows 11" på din dator med en 6:e Intel cpu?

Recommended. De har dock inte sagt något om att det skulle finnas olika nivåer av systemkrav. De första timmarna antydde ju dokumentationen det, men det var de ju snabba med att redigera bort.

Skrivet av medbor:

Så länge du har TPM2.0 så ska det fungera (behövs secure boot också)

Det som står i artikeln är att de senaste generationerna inte behöver ett separat chip för TPM, utan det är inbyggt direkt i CPU-kretsen

Artikeln berör dock inte kraven på processorgeneration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Recommended. De har dock inte sagt något om att det skulle finnas olika nivåer av systemkrav. De första timmarna antydde ju dokumentationen det, men det var de ju snabba med att redigera bort.

Det är så det står under Windows Insider Programme i inställningarna i mina datorer iallafall. Dessa meningar har kommit efter att Windows 11 annonserades

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jo det är det för MS har opererat på basis att nya operativsystem ska vara kompatibla med prylar från stenåldern, det är förmodligen därför det är så fullt med buggar och problem. Pröva att döpa en mapp till "CON" så får du se det in action.

Exakt.
Och då är det väl bra att de äntligen börjar ta sig ur det skitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Recommended. De har dock inte sagt något om att det skulle finnas olika nivåer av systemkrav. De första timmarna antydde ju dokumentationen det, men det var de ju snabba med att redigera bort.
Artikeln berör dock inte kraven på processorgeneration.

Det står saker i artikeln om processorgenerationer, det såg ut som att personen jag citerade var orolig över om 6000-serien var ok eller ej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

Får man ju genom update

Ska gå att göra med en nerladdad iso fil med

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det står saker i artikeln om processorgenerationer, det såg ut som att personen jag citerade var orolig över om 6000-serien var ok eller ej

Ja, men utöver tpm-kravet säger Microsoft att man behöver minst åttonde generationens core (de skall som sagt undersöka om det möjligen räcker med sjunde, men de har inte meddelat något resultat än). Så tpm-mässigt är det nog lugnt, men det räcker kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

"2021 is officially the Year of the Linux Desktop."

Trodde det var 2020? eller var det 2019? 2005!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Det är så det står under Windows Insider Programme i inställningarna i mina datorer iallafall. Dessa meningar har kommit efter att Windows 11 annonserades

Man får ju en känsla av att de inte har bestämt sig än, inte vet eller försöker dölja något. Alternativt att olika grupperingar inom Microsoft har olika syn. Ovanligt nog verkar det i så fall vara pr-avdelningen som har hårdast krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man får ju en känsla av att de inte har bestämt sig än, inte vet eller försöker dölja något. Alternativt att olika grupperingar inom Microsoft har olika syn. Ovanligt nog verkar det i så fall vara pr-avdelningen som har hårdast krav.

Ja, håller med dig. Dock så ser jag inte varför MS inte kan acceptera 6:e generationens Intel cpu om man har TPM 2.0 (vilket min dator med en 6300u och TPM2.0 har). Jag hoppas på att den kan få Windows 11 än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig