Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Testa gärna macos och linux själv och se om du ändrar uppfattning. Jag tror inte att så många håller med dig nämligen.

Verkligheten ser annorlunda ut än den schabloniseringen, ja.
Min Windowsburk för spel har inte TPM men vi får se hur läget är 2025 - jag välkomnar ändå ett starkare säkerhetstänk från Microsofts sida, men är lite bekymrad över att säkerhetsargument lånar sig så beredvilligt till acceptans för att tillverkare låser in sina användare. Det finns en konflikt där som jag är kluven till som konsument.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

Skönt att dom står på sig, jag vill iallafall ha ett säkrare windows.

Ett säkrare windows är ditt ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Verkligheten ser annorlunda ut än den schabloniseringen, ja.
Min Windowsburk för spel har inte TPM men vi får se hur läget är 2025 - jag välkomnar ändå ett starkare säkerhetstänk från Microsofts sida, men är lite bekymrad över att säkerhetsargument lånar sig så beredvilligt till acceptans för att tillverkare låser in sina användare. Det finns en konflikt där som jag är kluven till som konsument.

Inlåsningsargumentet har hörts sedan Secure Boot var på tapeten, var det för W8? Men det stämmer ju inte, du kan installera de flesta linuxvarianter även med Secure Boot aktivt och det går förstås att stänga av också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Ett säkrare windows är ditt ansvar.

Visst är det väl användarens ansvar men det är som att säga till google att sluta ta bort malware från play store och att det är upp till användaren att inte installera det malware som finns där. Jag tycker operativsystemet har ett ansvar också vare sig det är Linux eller Windows. Det är bara att man gör olika. 40% mindre Malwareinfektioner med Win 11 tycker jag är bra!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blunden:

Förmodligen hade du CSM aktiverat i BIOS (var länge standard) och valde inte boot-alternativet för UEFI, ofta utskrivrt med "UEFI:" framför. Då startar du installationen i Legacy Mode och får en OS-installation anpassade för detta.

Enklaste sättet att lista ut varför man inte tillåts installera Windows 11 är programmet nedan:

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Den teorin går rimligen att testa med hjälp av Windows 10 Enterprise (eller motsvarande Windows Server-version) för den som har den diskuterade hårdvaran. När OS:et har installerats och virtualisering aktiverats i BIOS installerar man komponenterna för Hyper-V och aktiverar man de olika funktionerna relaterade till Device Guard och Credential Guard. Vill dock minnas att flera av dessa funktioner fungerar ytterligare några generationer bakåt än de som Windows 11 har stöd för. Det kan dock vara någon specifik funktion av dessa som är den kritiska, och som inte råkar fungera med äldre processorer. Har inte grävt något i detta.

WhyNotWin11 blockeras av MS Defender.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

WhyNotWin11 blockeras av MS Defender.

Nej, det blockeras inte av MS Defender. Det har aldrig blockerats av MS Defender, däremot påpekar SmartScreen att appen är en okänd app

Tycker du däremot på More info så finns valet Run anyway

Så den blockerar inte, då du kan köra appen utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ärligt talat tycker jag det är bra. Bygga in mer säkerhet osv behövs.
Sen går det antagligen att kringå det som alltid.

Jag sitter på en urgammal 6700k och jag bryr mig inte att jag inte kan uppgradera. Antingen sitter jag kvar med W10 vilket kommer fungera utmärkt, eller så är det äntligen dags att uppgradera hårdvaran.

Det är inte konstigare att nya OS versioner inte går att köra på X gen android, apple etc etc.

När Win10 går EoL 2025 så är väl 6700K typ 10 år gammal, känns inte som ett orimligt läge att "påtvingas" en uppgradering. Som du säger, inte jättekonstigt egentligen. Är ju som att sitta på en AM3+ sockel idag.

Permalänk
Medlem

Fast angående säkerheten, så som jag förstått det så kan du fortfarande köra igång virus/malware på din windows 11 installation.
TPM har inget med det att göra om jag förstått det rätt.

Samma sak med säkerhetsluckor i mjukvara, kommer fortfarande vara sårbara med TPM.

Det verkar ju mer vara ett säkerhetsprotokoll för att identifera en användare säkrare?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hm, så ni menar att jag måste uppgradera från min i5 2500K? Ja, den har väl nåt år på nacken...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Fast angående säkerheten, så som jag förstått det så kan du fortfarande köra igång virus/malware på din windows 11 installation.
TPM har inget med det att göra om jag förstått det rätt.

Samma sak med säkerhetsluckor i mjukvara, kommer fortfarande vara sårbara med TPM.

Det verkar ju mer vara ett säkerhetsprotokoll för att identifera en användare säkrare?.

TPM är bara ett krav av många, det hjälper inte någonting i sig utan möjliggör säkrare mjukvara. Tillsammans med mer stöd för exempelvis virtualiserade containers för applikationer och liknande, och förstås att Windows 11 använder dessa funktioner, så innebär det en högre nivå av grundsäkerhet.

Permalänk
Medlem

Fasiken, blir att börja planera pensionen av min i7-950 som huserar i den stationära.
Men det börjar kanske bli dags ändå. hehe

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jnsson:

Nej, det blockeras inte av MS Defender. Det har aldrig blockerats av MS Defender, däremot påpekar SmartScreen att appen är en okänd app
https://i.imgur.com/DggZUu5.png
Tycker du däremot på More info så finns valet Run anyway
https://i.imgur.com/oxeZdyD.png

Så den blockerar inte, då du kan köra appen utan problem

Ok tack för klargörandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Har dom? När då?
Har dom utropat att i år är Linux år? Vad hände med alla dom andra åren innan som var Linux år?

Jag gissar snarare att denna meme kommer fortsätta! Ses nästa år!

Men nu kan man ju köra KVM med TPM-emulatorn och GPU-passthrough om man vill spela på Windows 11 på sin Ryzen 1700X. (vet inte om nån testat än)
Linux år i år 😀👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

Visst är det väl användarens ansvar men det är som att säga till google att sluta ta bort malware från play store och att det är upp till användaren att inte installera det malware som finns där. Jag tycker operativsystemet har ett ansvar också vare sig det är Linux eller Windows. Det är bara att man gör olika. 40% mindre Malwareinfektioner med Win 11 tycker jag är bra!

Frågan är främst kommer det verkligen ha den effekten? Är malware installerat via microsofts butik verkligen ett hot eller är det heta singlar i din stad som fiskar via e-mail?
Noll malware över en tioårsperiod utan vare sig brandvägg, virusskydd, UAC eller mikrokodsuppdateringar med total åtkomst till precis alla systemfiler är en trend som det omöjligen går att förbättra. Förvisso har jag nu familjemedlemmar som inte kör Common Sense Enterprise 2021 med fria offline uppdateringar men de hålls isolerade i VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aha okej, så egentligen borde det då inte vara något problem med TPM-krav på Windows 11?
Med tanke på att min första Chromebook från 2013 med en redan då gammal Celeron cpu kör på ChromeOS fortfarande utan problem

hur funkar

1. Photoshop på din chromebook
2. eller Visual Studio / code
3. vilka virtuella miljöer kan du köra
4. Vilken FPS får du i Battlefield?

Sluta jämföra en något som möjligen kan ses som en surfplatta mot en dator

// LZ

Permalänk

Kommer troligtvis vara möjligt att kringå ändå.
Precis på samma sätt som Ryzen 7 1700 och Windows 7.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

TPM är bara ett krav av många, det hjälper inte någonting i sig utan möjliggör säkrare mjukvara. Tillsammans med mer stöd för exempelvis virtualiserade containers för applikationer och liknande, och förstås att Windows 11 använder dessa funktioner, så innebär det en högre nivå av grundsäkerhet.

Ja, precis.

Det är positivt att dessa säkerhetsfunktioner i och med Windows 11 rimligen inte längre kommer kräva Enterprise-versionen av Windows, med tanke på systemkraven för konsumentversionerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

hur funkar

1. Photoshop på din chromebook
2. eller Visual Studio / code
3. vilka virtuella miljöer kan du köra
4. Vilken FPS får du i Battlefield?

Sluta jämföra en något som möjligen kan ses som en surfplatta mot en dator

// LZ

En Chromebook kan vara allt ifrån en arm-baserad batterisnål lågpresterande laptop till en laptop bestyckad med Ryzen 7 3700 och 16GB ram eller senaste intel i7 för bärbara.

1.
Har inte photoshop, men det kanske går att köra i Parallels Desktop som gör att du kan köra windows appar på Chromebook.
https://www.parallels.com/se/products/desktop/chrome/
Annars om GIMP är ok, så fungerar det på chromebook, samt Inkscape.

2.
Visual Studio Code kör jag på min chromebook, så det kan jag svara fungerar utmärkt, och använder den till både javascript, och gcc på chromebooken.
Detta eftersom du kan köra Linux samtidigt som ChromeOS på chromebooken, så inga problem.

3.
Virituella miljöer, vet att man kan köra Docker, men har aldrig testat själv så vet inte om det är bra eller dåligt.

4. Möjligt att man kanske köra Battlefield på chromebooks med ryzen 5 / 7 cpuer, då deras gpu är lite bättre än intels.
Men inte testat, och jag skulle tro att resultatet inte är så bra om det ens fungerar.
Steam för Linux ska fungera iaf på chromebooks, så spel som stöds där borde fungera .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstått handlar det inte enkom om TPM 2.0 kravet för då skulle det inte vara nått problem att stödja Ryzen 1000 serien eller Core 6000 serien. Alla CPU'er sen 2016 har nämligen stöd för det, vad det också handlar om är virtualiseringshårdvara i CPU'n och där råder osäkerhet kring prestanda i äldre CPU'er. Det är väl detta som nu under testfasen ska utvärderas med hjälp av alla beta testare. Förhoppningsvis får i alla fall alla Ryzen processorer samt Core 7000 serien godkänt på den fronten och kan då uppgraderas till Windows 11.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nightwing:

Kommer troligtvis vara möjligt att kringå ändå.
Precis på samma sätt som Ryzen 7 1700 och Windows 7.

Ryzen 7 1700 och Windows 7?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det hade väl inte varit "tyvärr"..
Tänk om det kunde släppas program som fungerade direkt från kartong, utan en massa buggar och annat skit, från ett kundvänligt företag som inte använder sina kunder som försökskaniner/gratis utvecklare....
Köp ditt program, installera det och allt bara funkar. Inga blåskärmar, inga andra komponenter som plötsligt slutar fungera osv...

Gällande höga säkerhetskrav på hårdvara för Windows 11, innebär det att Microsoft tänker höja kravet på sin egen mjukvara så den uppfyller åtminstone grundläggande säkerhetskrav eller ska deras kunder i vanlig ordning rapportera in alla brister som de själv inte upptäckt innan släpp?
Personligen har jag det senaste årtiondet (förgäves) längtat efter snabbare smidigare säkrare program än sega
Windows med alla sina brister. Det är ju knappt man vågar uppdatera då risken är stor att man får ägna en heldag på att få ordning på datorn igen.
Man kan ju också undra hur de kan ha besvär med att ladda ner och installera sina egna uppdateringar till Windows 10, samt varför man inte bara kan avstå från att få dem, liksom alla uppdateringar till skitprogam man inte använder...Rensa bort ngt av deras skitprogram så finns den med i nästa uppdatering du laddar ner.
Sämst av allt är ändå Microsofts kontrollbehov, bestämma vad du inte får av installera i din egen dator, var du får spara ner en fil mm. Samt deras otroligt tidsödande installation med 58 omstarter och knapptryck.
Nej det hade varit en fröjd att slippa deras skit och fått nya moderna program som inte tar en evighet att installera och bara funkar direkt utan kludd.

Microsoft uppdateringar med Windows 10 fungerar i princip klockrent alltid enligt mina erfarenheter men givetvis bra och ta en kopia vid större funktionsuppdateringar som släpps två gånger om året. Uppdateringar med Windows 10 är dessutom det viktigaste och genomföra på Windows. Min erfarenhet är att en vanlig uppdatering är otroligt smidig en funktionsuppdatering är givetvis mer knapptryck men vi måste skilja på uppdateringsorterna och med Windows 11 verkar det bli bättre det är dessutom så att man då får en tidsangivelse på hur lång tid uppdateringarna tar vilket är bra. Windows är väl ändå i princip helt fritt vart du vill ladda ner filer om du går in i Edge och väljer att den ska fråga om varje nedladdning annars hamnar den i hämtade filer men jag tycker inte det är något märkligt att det finns en standardmapp och att man aktivt måste välja om man vill ha nerladdningen i en annan mapp sen kanske vissa kan anse att den inställningen borde vara default vad som ska vara default eller inte är dock väldigt olika kan jag tänka mig. Du har väl total frihet som administratör sen varnar Windows om den tycker det är något olämpligt men du kan ändå trycka att det ska installeras vilket är bra om det är en mer oerfaren användare som råkat ladda ner något olämpligt finns det en given risk att de trycker ja ändå givetvis. Program tar inte en evighet att installera och programmen till Windows kan man ju få de senaste versionerna av i princip alla program så ser inte hur det skulle finnas modernare program än det. Sen kanske man ser en framtid där installationen tar kortare tid med bättre SSD modernare processorer för det har ju inte enbart med Windows att göra utan också hur snabbt man kan läsa till och från disken exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förmodligen hade du CSM aktiverat i BIOS (var länge standard) och valde inte boot-alternativet för UEFI, ofta utskrivrt med "UEFI:" framför. Då startar du installationen i Legacy Mode och får en OS-installation anpassade för detta.

Enklaste sättet att lista ut varför man inte tillåts installera Windows 11 är programmet nedan:

https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Den teorin går rimligen att testa med hjälp av Windows 10 Enterprise (eller motsvarande Windows Server-version) för den som har den diskuterade hårdvaran. När OS:et har installerats och virtualisering aktiverats i BIOS installerar man komponenterna för Hyper-V och aktiverar man de olika funktionerna relaterade till Device Guard och Credential Guard. Vill dock minnas att flera av dessa funktioner fungerar ytterligare några generationer bakåt än de som Windows 11 har stöd för. Det kan dock vara någon specifik funktion av dessa som är den kritiska, och som inte råkar fungera med äldre processorer. Har inte grävt något i detta.

Högst troligt, var det programmet jag använde i övrigt.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstått relaterar det till funktioner som har relaterar till VBS (som antyddes i https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o... ).

https://www.resetera.com/threads/can-your-pc-run-windows-11-f... verkar läsvärt. Personen där verkar kanske inte helt knäcka nöten men reder iaf ut det delvis.

Som även Zen1 har...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vissa av kommentarerna här är ju verkligen skrattretande.
"Microsofts död..."
"NU går jag över till Linux (som jag hotat med förut)"

Hur många procent av användarbasen bryr sig det minsta om de har Windows 7/8/8.1/10 eller 11?

Hur många procent av användarbasen MÅSTE ha Windows 11?

Det enda sura med det här är att en fullt fungerande dator kommer 2025 inte längre få säkerhetsuppdateringar. Annars är detta bara bra

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som även Zen1 har...

Är du säker på det? Ingen vet ju exakt vad det är de baserar kraven på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är du säker på det? Ingen vet ju exakt vad det är de baserar kraven på.

Nu svarade jag på teorin om " virtualization-based security (VBS)", som likaväl kunde fått frågan "Är du säker på det?"

Svara på en PC som har en Ryzen 3 1200 monterad i ett B450 MB. Där har jag stöd för både TPM 2.0 och VBS...

I övrigt så vet vi inte om M$ även kräver dassapapper då gränsen verkar vara okänd även för M$.
Från början så nämndes att alla AMD CPU'er före Zen inte var kompatibla, för Intels del så var 6e generationen och äldre inte kompatibla.
Källa: https://thestack.technology/windows-11-launch-hardware-requirements-tpm-2/

Nu pratas det om att AMD Zen2 och Intels 8e generation är kompatibla, det lämnar AMD Zen1 och Intels 7e generation i ett limbo.
Ändå så stöds enligt M$ hela Ryzen 2000 serien som ju är Zen1...

Tycker nog att M$ borde prata ur skägget istället för att göda spekulationer.

Själv så misstänker jag att det handlar om att M$ upptäckt att en del MB BIOS'er inte ger vissa CPU'er fullt stöd, speciellt då för Zen1 och då Ryzen 1000 serien som då mest sitter i äldre MB som inte kommer att få någon updatering.
Ryzen 2000 är samma som Ryzen 1000 förutom då att 2000 serien tillverkas på en förfinad nod, ja båda är Zen1.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu svarade jag på teorin om " virtualization-based security (VBS)", som likaväl kunde fått frågan "Är du säker på det?"

Svara på en PC som har en Ryzen 3 1200 monterad i ett B450 MB. Där har jag stöd för både TPM 2.0 och VBS...

I övrigt så vet vi inte om M$ även kräver dassapapper då gränsen verkar vara okänd även för M$.
Från början så nämndes att alla AMD CPU'er före Zen inte var kompatibla, för Intels del så var 6e generationen och äldre inte kompatibla.
Källa: https://thestack.technology/windows-11-launch-hardware-requirements-tpm-2/

Nu pratas det om att AMD Zen2 och Intels 8e generation är kompatibla, det lämnar AMD Zen1 och Intels 7e generation i ett limbo.
Ändå så stöds enligt M$ hela Ryzen 2000 serien som ju är Zen1...

Tycker nog att M$ borde prata ur skägget istället för att göda spekulationer.

Själv så misstänker jag att det handlar om att M$ upptäckt att en del MB BIOS'er inte ger vissa CPU'er fullt stöd, speciellt då för Zen1 och då Ryzen 1000 serien som då mest sitter i äldre MB som inte kommer att få någon updatering.
Ryzen 2000 är samma som Ryzen 1000 förutom då att 2000 serien tillverkas på en förfinad nod, ja båda är Zen1.

Jag trodde det handlade om versionen av secure boot, och att den handlar väl mer om plattformen och/eller generation. Vet inte när den som krävs blev ett krav från MS sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Linux år i år 😀👍

Jo som sagts i alla år. Komik på hög nivå. 😅👌

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag trodde det handlade om versionen av secure boot, och att den handlar väl mer om plattformen och/eller generation. Vet inte när den som krävs blev ett krav från MS sida

Jag tror på dassapapper
Är bara att M$ glömt det

Näe.. Uppriktigt så känns det sådär...
Menar att jag förstår mycket väl att M$ för W11 vill ha nyare hårdvara, men tycker nog att det känns väl svävande när kraven inte blivit huggna i sten.
TPM 1.2 ändras till TPM 2.0. Okey... TPM 2.0 är säkrare.
AMD Zen1 inkluderas för att sen falla bort, å som något magiskt så inkluderas Ryzen 2000 som ju är Zen1.
Magin i fråga är att dom borde bestämma sig om en fast gräns gällande godkänd hårdvara, nu är det en soft gräns baserad på enbart mjukvara.

För just nu så känns det inte som om Secure Boot, TPM 2.0, VBS eller övrigt som nämns är det avgörande.

Hur som så bör M$ ha fått ordning på fyllegången innan W11 officiellt släpps.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Svara på en PC som har en Ryzen 3 1200 monterad i ett B450 MB. Där har jag stöd för både TPM 2.0 och VBS...

De spekulerar ju om GMET; har du den? VBS verkar man ju kunna ha ändå, fast inte lika accelererat.

Skrivet av Bengt-Arne:

För just nu så känns det inte som om Secure Boot, TPM 2.0, VBS eller övrigt som nämns är det avgörande.

Nej, det är onekligen fascinerande hur de har lyckats krångla till det. Hur svårt kan det vara att tala om vad som gäller? Varför måste man utreda huruvida sjunde generations core duger jättelänge?