Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ja, håller med dig. Dock så ser jag inte varför MS inte kan acceptera 6:e generationens Intel cpu om man har TPM 2.0 (vilket min dator med en 6300u och TPM2.0 har). Jag hoppas på att den kan få Windows 11 än så länge

Nej, det är obegripligt. Jag vet att jag har sagt det 11 gånger nu, men varför gör de det så komplicerat? Om det är tpm som det handlar om, varför är inte kravet bara just det? Ett tag stod det ju också att de visste att generation åtta fungerar medan generation sex inte gör det, så därför tänker de undersöka hur det ligger till med generation sju. Den texten redigerades dock snabbt. Man hoppas ju nästan att de presenterar något häftigt som faktiskt kräver exakt det kraven talar om, men jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem

dags det kommer ut en linux dist som spöar windows i spel prestanda..

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara värt att larma för detta.
Fake Windows 11 installers are used to infect PC with malware.
Var inte korkad, ladda inte ned Windows 11, från någon skum sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Drygt men inte oväntat att Microsoft tryckt ut en reklamnotis till datorer om att "Windows 11 är på väg!", utan att de datorerna kommer att kunna uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, det är obegripligt. Jag vet att jag har sagt det 11 gånger nu, men varför gör de det så komplicerat? Om det är tpm som det handlar om, varför är inte kravet bara just det? Ett tag stod det ju också att de visste att generation åtta fungerar medan generation sex inte gör det, så därför tänker de undersöka hur det ligger till med generation sju. Den texten redigerades dock snabbt. Man hoppas ju nästan att de presenterar något häftigt som faktiskt kräver exakt det kraven talar om, men jag är skeptisk.

Ja, jag håller helt med det du skriver. De skrev ju till o med från början att de hade en hard floor att acceptera TPM 1.2 medans soft floor var TPM 2.0, dvs så länge man hade TPM 1.2 så var man godkänd/accepterades vilket de senare tog bort. MS kommunikation gällande W11 systemkrav är allt annat än klar/godkänd!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det här kommer tyvärr bli microsofts död, då en konkurrent kommer ta över en större marknadsdel med enklare krav. Microsoft kommer att gråta i efterhand och inse hur dumt dom tänkte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knusen:

Det här kommer tyvärr bli microsofts död, då en konkurrent kommer ta över en större marknadsdel med enklare krav. Microsoft kommer att gråta i efterhand och inse hur dumt dom tänkte.

Många kommer ju dock kunna uppgradera, "alla" som köper nya datorer får det ju då och övriga kan ju fortsätta med Windows 10 i många år än. Det blir säkert förlängt också.
Att byta till något annat är ju ett mycket större steg (och så mycket oumbärligt verkar ju inte w11 tillföra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Linux och Apple är enligt mitt sätt att se inte liknande. Apple är för nybörjaren som inte vill ändra något och Linux är för ultranörden som vill pilla med allt. Windows är för de mitt i mellan och de är faktiskt i stor majoritet.

Jag håller inte med dig för fem öre. Skulle säga att du målar upp nidbilder av både linux användare och os X användare.
Jag föredrar både Linux (Pop Os) och OS X för windows alla dagar i veckan. Skulle dock helt klart hävda att jag är en medelmåttig "power user" och absolut ingen linux nörd (undviker terminalaen så mycket kag kan). Både linux och OS X svagheter är att vissa programvara saknas till dem och windows med marginal största styrka är att att mycket programvara finns.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vad jag vet så undersöker de fortfarande huruvida gränsen ska sänkas för att inkludera Core 7000-serien och Ryzen 1000-serien just på grund av det, men jag kan inte hitta att de kommit fram till något besked där. Det verkar fortfarande på riktigt vara rätt oklart hur det blir för de som exempelvis installerar en TPM-modul, eller har en äldre processor med stöd.

Ryzen 2000 serien stöds enligt M$ sida som ni länkar till, iallafall dom nedan:
AMD Ryzen™ 5 2500X
AMD Ryzen™ 5 2600
AMD Ryzen™ 5 2600E
AMD Ryzen™ 5 2600X
AMD Ryzen™ 5 PRO 2600
AMD Ryzen™ 7 2700
AMD Ryzen™ 7 2700E Processor
AMD Ryzen™ 7 2700X
AMD Ryzen™ 7 PRO 2700
AMD Ryzen™ 7 PRO 2700X
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2920X
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2950X
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2970WX
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2990WX

Skickade rättelse till förra artikeln om W11, men fortfarande så skriver ni från Ryzen 3000 serien.
---
Oavsett så är enda skillnaden mellan Ryzen 2000 och Ryzen 1000 en förfinad processnod och 100 till 200 MHz högre klocka, layout och storlek på chip är exakt densamma.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fan va najs å slippa påtvingad uppgradering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cooldfs:

dags det kommer ut en linux dist som spöar windows i spel prestanda..

På datorer från Elgiganten? finns människor som gör annat än lägger en årslön på en dator för att sitta o löjla sig med spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knusen:

Det här kommer tyvärr bli microsofts död, då en konkurrent kommer ta över en större marknadsdel med enklare krav. Microsoft kommer att gråta i efterhand och inse hur dumt dom tänkte.

Vilken konkurrent då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Vilken konkurrent då?

Windows är inte så oumbärligt som så många vill göra gällande....

Självklart finns alternativa operativsystem.

Jag vill påstå att en chromebook är ett överlägset alternativ för den "stora massan" hemanvändare som nästan uteslutande använder en webbläsare.
De stora Linuxdistarna typ Ubuntu och Mint är även de idag så användarvänliga att "vilken idiot som helst" klarar av att klicka sig runt precis som h*n är van att göra i windows.

Det som tvingar många kvar idag är just DirectX, men det håller ju Steam/proton på att åtgärda. Vilket kommer leda till en snöbollseffekt när det fått tillräckligt många att migrera så att spelutvecklarna följer efter.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Windows är inte så oumbärligt som så många vill göra gällande....

Självklart finns alternativa operativsystem.

Jag vill påstå att en chromebook är ett överlägset alternativ för den "stora massan" hemanvändare som nästan uteslutande använder en webbläsare.
De stora Linuxdistarna typ Ubuntu och Mint är även de idag så användarvänliga att "vilken idiot som helst" klarar av att klicka sig runt precis som h*n är van att göra i windows.

Det som tvingar många kvar idag är just DirectX, men det håller ju Steam/proton på att åtgärda. Vilket kommer leda till en snöbollseffekt när det fått tillräckligt många att migrera så att spelutvecklarna följer efter.....

De som spelar eller skulle få för sig att installera Linux är antagligen en droppe i havet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Trodde det var 2020? eller var det 2019? 2005!

Fast den här gången så är det ju Microsoft som har proklamerat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag tror inte att de har sagt något sedan dess, men det märkliga är väl att de gör det så svårt för sig? Om det var tpm det hängde på skulle man väl kunna ha ett enkelt krav: "Datorn måste ha tpm 2.0. Lös det hur du vill."
Som det är nu känns det som att även många med äldre processorer jagar efter dyra moduler till uråldriga moderkort. Enligt kraven bör det ju inte hjälpa ändå.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ryzen 2000 serien stöds enligt M$ sida som ni länkar till, iallafall dom nedan:
AMD Ryzen™ 5 2500X
AMD Ryzen™ 5 2600
AMD Ryzen™ 5 2600E
AMD Ryzen™ 5 2600X
AMD Ryzen™ 5 PRO 2600
AMD Ryzen™ 7 2700
AMD Ryzen™ 7 2700E Processor
AMD Ryzen™ 7 2700X
AMD Ryzen™ 7 PRO 2700
AMD Ryzen™ 7 PRO 2700X
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2920X
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2950X
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2970WX
AMD Ryzen™ Threadripper™ 2990WX

Skickade rättelse till förra artikeln om W11, men fortfarande så skriver ni från Ryzen 3000 serien.
---
Oavsett så är enda skillnaden mellan Ryzen 2000 och Ryzen 1000 en förfinad processnod och 100 till 200 MHz högre klocka, layout och storlek på chip är exakt densamma.

Vad jag förstått relaterar det till funktioner som har relaterar till VBS (som antyddes i https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o... ).

https://www.resetera.com/threads/can-your-pc-run-windows-11-f... verkar läsvärt. Personen där verkar kanske inte helt knäcka nöten men reder iaf ut det delvis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alltså tror man kan stänga av TPM efter man installerat skiten, funkar o starta som vanligt med det avstängt iallafall.

Permalänk
Avstängd

Det går att köpa sig en TPM 2.0 modul för 155kr från dustin så det är inga mängder av pengar.

https://www.dustin.se/product/5011032610/tpm-m-r20?ssel=false...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Deras mål är ju dock inte att minimera antalet som kan köra Windows 11 eller något sådant, deras mål är att det inte ska gå att råka installera Windows 11 på en maskin som de inte stöder.

Känns inte som att det finns sådan enorm prestige i det, mer att det ska vara tydligt för användaren att det inte stöds om man använder det normala installationsprogrammet.

Jo det är ju sant.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

@evil penguin Åh, det där är nog den bästa hypotesen jag har sett hittills (om det stämmer).

Skrivet av PeoplesMC:

Alltså tror man kan stänga av TPM efter man installerat skiten, funkar o starta som vanligt med det avstängt iallafall.

Än så länge är det ju tillåtet att köra även på system som inte uppfyller kraven, så man bör nog vara försiktig med att dra slutsatser.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stefflo:

Det går att köpa sig en TPM 2.0 modul för 155kr från dustin så det är inga mängder av pengar.

https://www.dustin.se/product/5011032610/tpm-m-r20?ssel=false...

Beställningsvara, men man kan ju alltid lägga en beställning.
Kolla upp om du skall ha en TPM-M R2.0 eller TPM-SP1 modul.
https://www.dustinhome.se/sok/tpm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det så stort problem egentligen att det ställs vissa krav:

A. Måste man verkligen ha W11 när 10 finns och stöds till 2025?
Kan väl kanske vara kul med det senaste, men är det nödvändigt för någorlunda funktion?
Vad är så revolutionerande med W11?

B. Märkesdatorer från 2016 har det (TPM) inbyggt, vi snackar 6:e gen Core och nyare. De klarar sig. Här ingår ju de flesta kontorsdatorer och även bärbara.

C. Egenbyggda speldatorer uppgraderas oftare eller om man verkligen måste ha det, se punkt A ovan, går det ju att lägga in en modul. Finns det någon spelrelaterad funktion som bara kommer att finnas i 11 och inte 10?

Läser man kring det så sägs det att det undersöks/undersökts om det skulle kunna stödja ner till 7:e gen el 1000-serien, oklart om det är definitivt avgjort hur det blir med det.

De som drabbas är sådana som:
1. Måste/vill ha 11.
2. Har egenbyggda, icke-märkesdatorer.
3. Har äldre hårdvara och inte kan/vill lägga till en modul.

Det är nog en rätt högljudd minoritet av folk som vill ha men inte är villiga att göra något för att få.

För egen del kommer det nog gå fint. Jag har ett antal äldre datorer som klarar sig bra med W10, men dessa är ju så pass gamla att det är dags att pensionera dem ändå snart. Andra är antingen märkesdatorer el tillräckligt nya för att klara sig ändå.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av D.:

Är det så stort problem egentligen att det ställs vissa krav:

A. Måste man verkligen ha W11 när 10 finns och stöds till 2025?
Kan väl kanske vara kul med det senaste, men är det nödvändigt för någorlunda funktion?
Vad är så revolutionerande med W11?

B. Märkesdatorer från 2016 har det (TPM) inbyggt, vi snackar 6:e gen Core och nyare. De klarar sig. Här ingår ju de flesta kontorsdatorer och även bärbara.

C. Egenbyggda speldatorer uppgraderas oftare eller om man verkligen måste ha det, se punkt A ovan, går det ju att lägga in en modul. Finns det någon spelrelaterad funktion som bara kommer att finnas i 11 och inte 10?

Läser man kring det så sägs det att det undersöks/undersökts om det skulle kunna stödja ner till 7:e gen el 1000-serien, oklart om det är definitivt avgjort hur det blir med det.

De som drabbas är sådana som:
1. Måste/vill ha 11.
2. Har egenbyggda, icke-märkesdatorer.
3. Har äldre hårdvara och inte kan/vill lägga till en modul.

Det är nog en rätt högljudd minoritet av folk som vill ha men inte är villiga att göra något för att få.

För egen del kommer det nog gå fint. Jag har ett antal äldre datorer som klarar sig bra med W10, men dessa är ju så pass gamla att det är dags att pensionera dem ändå snart. Andra är antingen märkesdatorer el tillräckligt nya för att klara sig ändå.

Rundade hörn!
Handlar mer om tekniska funderingar från min sida, jag kan slå på TPM på min Ryzen 1700, men den duger ändå inte, varför?
Är det, som evil penguin var inne på, att dess VBS inte är tillräcklig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

@D. Är inte hela tpm-grejen lite av ett sidospår? Om man har en godkänd processor har man automatiskt tpm (inbyggt i denna, förutsatt att inte moderkortet blockerar på något sätt) och annars uppfyller man ändå inte kraven. När lönar det sig att köpa en separat modul?

Skrivet av Ratatosk:

Rundade hörn!
Handlar mer om tekniska funderingar från min sida, jag kan slå på TPM på min Ryzen 1700, men den duger ändå inte, varför?
Är det, som evil penguin var inne på, att dess VBS inte är tillräcklig?

Och vad kommer hända i den skarpa versionen? Uppenbarligen går det ju bra att köra utan alla dessa finesser under testningen. Varför får man inte fortsätta med det sedan? Är det bara en marknadsföringsgrej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast den här gången så är det ju Microsoft som har proklamerat det.

Har dom? När då?
Har dom utropat att i år är Linux år? Vad hände med alla dom andra åren innan som var Linux år?

Jag gissar snarare att denna meme kommer fortsätta! Ses nästa år!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

dags det kommer ut en linux dist som spöar windows i spel prestanda..

Lär nog vara spelföretagen det hänger på i 1:a hand... Om de hunnit lära sig/väljer att se Linux som en plattform tills dess.
För det är rätt svårt att optimera mot en "blackbox".

Med det sagt är ju Steam Deck åtminstone en flört med spelföretagen på det enda språk de förstår, i form av en kommersiell produkt/enhet där det krävs minimal handpåläggning från utvecklare i.o.m. PC-standarden.
Men jag tvivlar starkt på att de sträcker sig längre än att på sin höjd kanske hjälpligt ge lite support för Proton.
Allt på PC som inte är Windows är enl. dem ett "waste of time" oavsett övrig potential.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

@D. Är inte hela tpm-grejen lite av ett sidospår? Om man har en godkänd processor har man automatiskt tpm (inbyggt i denna, förutsatt att inte moderkortet blockerar på något sätt) och annars uppfyller man ändå inte kraven. När lönar det sig att köpa en separat modul?
Och vad kommer hända i den skarpa versionen? Uppenbarligen går det ju bra att köra utan alla dessa finesser under testningen. Varför får man inte fortsätta med det sedan? Är det bara en marknadsföringsgrej?

Om man har äldre icke-godkänd CPU, som inte har det inbyggt, så kan man lägga till en sådan modul för att få rätt stöd. Har man redan en godkänd CPU så är det ju inget problem och modulen fyller väl ingen funktion nej.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

@D. Är inte hela tpm-grejen lite av ett sidospår? Om man har en godkänd processor har man automatiskt tpm (inbyggt i denna, förutsatt att inte moderkortet blockerar på något sätt) och annars uppfyller man ändå inte kraven. När lönar det sig att köpa en separat modul?

Absolut! Det behövs sällan någon modul, bara att slå på TPM för CPU:n i UEFI.

Citat:

Och vad kommer hända i den skarpa versionen? Uppenbarligen går det ju bra att köra utan alla dessa finesser under testningen. Varför får man inte fortsätta med det sedan? Är det bara en marknadsföringsgrej?

I skarpa versionen verkar det bli hårda krav, orsaken är säkerheten, kan man blockera mycket skit, via TPM och VBS, är det en bra sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

För tidigt att utesluta processorer som Intels 7700k. Nu behöver man visserligen inte ha windows 11 på ett tag.

*edit*
Jag tänker tillbaka till debatterna kring 7700K vs Ryzen 1800x. Där folk körde upplösningar som man körde på 1900talet, bara för att ej belasta gpun och man hade en framtidssäker cpu. Där det nu kanske kommer visa sig att ingen av dessa några år efter klarar av notepad, mspaint eller en webbläsare i windows 11. Det känns som meningslösa diskussioner om framtidssäkerhet nu i efterhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av D.:

Om man har äldre icke-godkänd CPU, som inte har det inbyggt, så kan man lägga till en sådan modul för att få rätt stöd. Har man redan en godkänd CPU så är det ju inget problem och modulen fyller väl ingen funktion nej.

Nja, det är ju två krav: tpm och åttonde (möjligen sjunde) generationens core (eller ryzen2). Möjligen på grund av vbs enligt ovan.