Vilken film såg du senast?

Permalänk
Avstängd

Gunpowder Milkshake. Kämpade för att hålla mig vaken. Rätt snyggt, men mer yta än faktisk substans. Om de hade lyckats med den komiska sidan bättre så hade varit en klart bättre rulle.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jaws 1975

Finns det något mer att säga om denna sommarblockbusterns sommarblockbuster?!
Tror inte det men ses av tradition om varje sommar och inför badsäsongen 😲

Denna gång var det premiär att uppleva filmen i 4K på Ultra HD Blu-Ray på en 65" OLED-panel och vad mer kan man säga än: WOW!

Filmen remastrades till Blu-Ray redan 2012 och den versionen ser idag fortfarande oförskämt bra ut men 4K är givetvis ytterligare ett snäpp upp på skalan. Den högre upplösningen, färgerna, HDR etc. gör väldigt mycket.
Tyvärr har jag inte tillgång till en Atmos-setup men ska enligt recensioner också vara toppklass!

Nedan video bör ge en idé om skillnaderna, även om det inte blir helt rättvist om ni tittar på en "vanlig" datorskärm.

Det får bli 10/10 hajbett.

Permalänk
Medlem

Wrath of Man (2021)

Andra gången jag går på bio på väldigt länge och ville mest gå på bio utan någon speciell film i åtanke.

Skulle säga att det är en typisk Jason Statham actionfilm, där du antingen tycker den är underhållande eller urkass.

Helt klart värd att se om man som jag vill gå på bio och gillar actionfilmer. Utbudet idag är ju inte direkt den bästa på grund av pandemin. 😊

Permalänk
Medlem

The Others
https://m.imdb.com/title/tt0230600/

Gillar denna och har sett den i omgångar, bra skådespeleri och härligt lagom kuslig stämning.
8.5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Willy's wonderland
https://m.imdb.com/title/tt8114980/
Nicolas Cage är Nicolas Cage i five nights at Freddy's. Verkade väldigt lökig, men blev positivt överraskad
7/10 Punch energidryck

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

kikade på mitt blu-ray-exemplar av Heat nu på eftermiddagen

har nog sett filmen tio gånger under mitt liv, om inte mer. Men första gången jag ser den sedan jag skaffade en ljudpinne med sub. har alltid varit en liten pleb som tittat på film med TVn's inbyggda högtalare.

holy friggin shit

Permalänk
Medlem

Snowpiercer! Bong Joon-ho gjorde den, samma som gjorde parasit. Finns definitivt likheter, men på det hela två olika filmer. Ger den en 7/10, definitivt värd att se, men parasit är bättre (ger den en 10/10).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Promising Young Woman - Kom ut 2020. Handlar om en kvinna ute efter hämnd. Inte läskig, men ganska obehaglig. Smärtsamt verklig i vissa aspekter. Ger den 7,5 av 10.

Permalänk
Medlem

Forrest Gump på blu-ray, den håller måttet fortfarande med 27 år på nacken.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Forrest Gump på blu-ray, den håller måttet fortfarande med 27 år på nacken.

Svårt att på nåt sätt inte bli på bra humör när man ser den filmen, en riktig feelgood film

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

A Quiet Place Part II

Sällan uppföljare håller samma klass som sin föregångare men denna var minst lika spännande som ettan. Vissa plot holes man får ha överseende med, utöver det så rekommenderas den absolut.

Permalänk
Medlem

Neapel reser sig (1977)
Gammal italiensk pulp-kriminal-action som finns på Netflix. Engelska titeln verkar vara "A man called Magnum". Vem fan är Magnum, ingen i filmen heter det i alla fall.
https://www.imdb.com/title/tt0188082/

Lågbudget polisaction inspirerad av diverse amerikanska serier och filmer. För att vara en film från 77 har den förvånansvärt högt tempo, det dör folk till höger och vänster. Mellan dödsfallen hinner de med ett antal biljakter i gamla ruckliga 70-tals bilar. Biljakterna har ett antal klipp på när de växlar och närbilder på hjul i svängar. En del maffia, en konstant leende polis, en rolig sidekick polis med flera. Inte en speciellt bra film, men jag har sett betydligt sämre.

Filmen hade i alla fall en rolig replik; "jag dödar först och utreder sen"

Dold text
Permalänk
Medlem

Pans labyrint

Eller El laberinto del fauno
https://www.imdb.com/title/tt0457430//
Den här filmen har börjat äta sig in på min lista över absoluta toppfilmer, är nåt speciellt med hela filmen. Den är säregen och liknar ingen annan jag sett,. Absolut perfekt balans mellan fantasy och skräck eller vad man nu ska kalla det. Det är lätt att såna här filmer blir på tok för mycket åt ena hållet och bara upplevs som larviga. Här är det enligt mig ytterst fint avvägt av Guillermo del Toro. Fantastiska skådespelare med Sergi López som är helt magnifik i sin roll. Kuslig karisma han får till i sina scener!
Vet att det låter cheesy, men hag har svårt att hitta några direkta svagheter i filmen över huvud taget. Nu menar jag inte svagheter såsom i "blunders" eller missar i filmen, ex att man ser uppenbara misstag i produktionen. Sånt finns ju sammanställt noga av synare av filmer, om man googlar så finns det ju ex hur många småmissar som helst i Sagan om Ringen ex. Är ju oftast dock inget man tänker på, om det inte är alldeles uppenbart då. Har synat filmen noga och försökt se den med olika perspektiv och verkligen försökt vara kritisk i ett försök att hitta nånting som stör mig.
Kan ta ett exempel på en scen i en annan av mina absoluta favoritfilmer som alltid har förbluffat mig:
Léon: The Professional, hjälp mig här om jag inte fattar eller har missat nåt helt vitalt.
Första bilden, insatsstyrkan går in med ryggen mot dörren så klart. Man hör pistolskott, hade det varit tanken att det är deras skott man skulle höra så hade ljudet varit annorlunda. För det är ju helt klart en pistol man hör, inte deras automatgevär. Men kulhålen i dörren...hur fan kommer dom till? Är som satt nån skjuter med en pistol mot dörren, men som sagt alla som går in i lägenheten har automatvapen på sig.

Hur fan kommer kulhålen i dörren till? Har aldrig fattat det. Och oavsett om det är så att det är kulhål i dörren och inte deras utomatvapen...så ligger ju ändå alla döda in mot lägenheten:

Dvs, dom hann inte vända sig om och agera eller skjuta. Jag får inte ihop den här scenen, och den förbryllar mig varje gång jag ser denna film som också ligger inom åtminstone topp 5. Nån som kan ge en vettig förklaring till detta, eller är det bara en teknisk detaljmiss i filmen? För inte kan det vara hans egen pistol som avger ett sånt tryck bakåt eller nåt? Är ingen expert på pistoler direkt. För inte skulle han väl skjuta mot dörren bara för att ?
Hur som helst, åter till huvudfilmen!

Har sett den nog en 10+ gånger vid det här laget, och ja den är verkligen topp dom bästa man sett. Vilken placering är svårt att säga, men inom topp 3 i alla fall, så bra är den!
Jag kommer vara oerhört generös, och det är för att jag än så länge inte har upptäckt nånting i filmen som stör mig. Som så oundvikligen sker med många filmer man gillar, åtminstone i mitt fall. Den är en solklar 9.8!
Enda möjliga negativa jag skulle kunna säga om denna underbara film är att jag önskar att den vore längre! Då hade det varit en 10!
Har ni inte sett denna så gör det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Léon: The Professional, hjälp mig här om jag inte fattar eller har missat nåt helt vitalt.
Första bilden, insatsstyrkan går in med ryggen mot dörren så klart. Man hör pistolskott, hade det varit tanken att det är deras skott man skulle höra så hade ljudet varit annorlunda. För det är ju helt klart en pistol man hör, inte deras automatgevär. Men kulhålen i dörren...hur fan kommer dom till? Är som satt nån skjuter med en pistol mot dörren, men som sagt alla som går in i lägenheten har automatvapen på sig.
https://i.imgur.com/F19kNfG.png
Hur fan kommer kulhålen i dörren till? Har aldrig fattat det. Och oavsett om det är så att det är kulhål i dörren och inte deras utomatvapen...så ligger ju ändå alla döda in mot lägenheten:
https://i.imgur.com/y2mwjVi.png
Dvs, dom hann inte vända sig om och agera eller skjuta. Jag får inte ihop den här scenen, och den förbryllar mig varje gång jag ser denna film som också ligger inom åtminstone topp 5. Nån som kan ge en vettig förklaring till detta, eller är det bara en teknisk detaljmiss i filmen? För inte kan det vara hans egen pistol som avger ett sånt tryck bakåt eller nåt? Är ingen expert på pistoler direkt. För inte skulle han väl skjuta mot dörren bara för att ?

Du ska nog inte låsa dig vid ljudet enbart.

En checklista:

Hur många är det som går in ?
Hur många skott avfyras ?
Hur många skott sitter i dörren ?
Hur många ser man när dörren öppnas igen ?

Och ja, dom har automatvapen, men det är inte all automatvapen som har enbart automateld,
utan man kan skjuta ett skott åt gången likväl.

Permalänk
Medlem

@TechWolf

Du har nog rätt, var mer nånting jag reflekterade över bara. Kollade och checkade av;
5 personer går in
7 skott hörs avfyras
3 hål i dörren
2 syns när dörren öppnas

Det måste var som du säger, visste inte om detaljen ang automatvapen. Hur son är det ju inget som gör filmen i sig vare sig åt det ena eller andra hållet, har bara inte fått ihop det riktigt varför

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RVX Nära på full pott. Dom är 4 som går in. Annars hade det inte gått ihop med skotten. (4+3=7)

Leon skjuter dom 4 i insatsstyrkan med ett skott var, och dom får iväg 3 skott mot dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

@Ravix Nära på full pott. Dom är 4 som går in. Annars hade det inte gått ihop med skotten. (4+3=7)

Leon skjuter dom 4 i insatsstyrkan med ett skott var, och dom får iväg 3 skott mot dörren.

Ah, jag räknade han som ställer sig till vänster i dörren 2 gånger. Därför fick jag det till 5!
Så är det ju, tack för förklaringen som har gäckat min hjärna i flera år

Visa signatur

Permalänk

Såg precis "Da 5 Bloods" av Spike Lee på Netflix. Den var underhållande och blandade friskt mellan genrer och med en stark dos black history. Storyn var lite all over och man visste inte riktigt vart det skulle gå och det vart för mig riktigt underhållande.

Betyg: 7 lyckade overclock POSTs av 10

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

A quiet place II - Mer av samma. Rätt Ok. 6/10

The hitmans bodyguard - Action komedi. Mycket action och lite rolig. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Demons (originaltital Dèmoni)
Italiensk skräckfilm från 1984 regisserad av Lamberto Bava. Såg den på Netflix, italienska med svensk text.
https://www.imdb.com/title/tt0089013/

Ett par tjejer blir inbjudna till en mystisk premiärvisning av en skräckfilm. Det urartar snabbt och demoner börjar härja bland biopubliken som har blivit instängda på biografen. Överlag rätt dåliga effekter, men ibland hyfsat underhållande gore. Precis som många italienska filmer från den här tiden saknas logik och kontinuitet, men det ger filmen en viss charm och oförutsägbarhet. Är den sevärd? Jag skulle säga att för de flesta är den inte det. Men själv kunde jag inte sluta titta fast jag sett den förut.

En av höjdpunkterna är det tuffa punkgänget som snortar kokain genom ett sugrör i en cola-burk och har hårda gatunamn som Ripper, Hot dog och Baby Pig.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

kikade på mitt blu-ray-exemplar av Heat nu på eftermiddagen

har nog sett filmen tio gånger under mitt liv, om inte mer. Men första gången jag ser den sedan jag skaffade en ljudpinne med sub. har alltid varit en liten pleb som tittat på film med TVn's inbyggda högtalare.

holy friggin shit

Heat och framförallt bankscenen var flitigt använd när en testade 5.1 (surround) ~1996... (Så j-vla coolt....)
Borde se BD versionen hör jag....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Heat och framförallt bankscenen var flitigt använd när en testade 5.1 (surround) ~1996... (Så j-vla coolt....)
Borde se BD versionen hör jag....

Jag håller med, ljudet är grymt bra. Jag kan på rak arm inte komma på en annan film där jag känner mig lika inne i skottlossningen som i Heat. Jag tror mycket att det beror på ljudet på själva skotten, det låter inte som några ärtpistoler som det ofta gör i andra filmer.

Permalänk
Medlem

Såg Redline igår kväll, kändes lite som f-zero the movie. Jäkligt vacker film

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Waterworld - Ulysseus edition - Tydligen fanns det en 40 minuter längre variant av denna klassiker. Den måste ju ses. Helt okej. De extra minuterna gjorde inte lika mycket för filmen som exempelvis Sagan om ringen eller Leon men lite mer karaktärsbyggnad och så är ju alltid trevligt. Jag har alltid gillat denna filmen och tycker att den fått en massa oförtjänt kritik.
8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

De nya gladiatorerna (1984)
https://www.imdb.com/title/tt0085627/
Varning! Innehåller ett par långa scener med kraftigt blinkande ljuseffekter.

Jag fortsätter att se italienska filmer från 70 och 80-tal på Netflix. Denna gång en mindre känd film regisserad av Lucio Fulci. Italiensk originaltitel "I guerrieri dell'anno 2072" (Krigarna från år 2072). Engelsk titel "Rome 2033 - The Fighter Centurions". Vad hände med årtalet?

En äkta B-film från Italien med en amerikansk skådis man känner igen men inte kan placera. Fick kolla upp och det är Dusty från tv-serien Dallas. Filmen har usla effekter och skådespeleriet är inte mycket bättre. Story är rätt obefintlig, men det är en dystopisk framtid där våldsamma gladiatorspel på TV är största underhållningen. Filmen tar väldigt lång tid att komma fram till dessa gladiatorspel och när den väl gör de är de rätt tafatta och snabbt över.

Rekommenderas verkligen inte. Om man nu inte är fascinerad av dåliga filmer.

Edit: Det bästa från filmen är temamusiken som finns i en bra nygjord version här. Den har också en snyggt tecknad affisch från filmen med vad som ser ut att vara UFO:t från Närkontakt av tredje graden.: https://www.youtube.com/watch?v=WlIh6M1MUik

Nästa film? Om man frågar någon efter italiensk spagettivästern kan alla de med Clintan. Möjligen Django-filmerna också. Men ingen känner till någon av alla hundratals dåliga spagettivästernfilmer. Men nu finns några av dem på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Edit: Det bästa från filmen är temamusiken som finns i en bra nygjord version här. Den har också en snyggt tecknad affisch från filmen med vad som ser ut att vara UFO:t från Närkontakt av tredje graden.: https://www.youtube.com/watch?v=WlIh6M1MUik

Charmigt
(Den enkla basgången/ljudet och synthtrummorna gör att det känns lite gammalt datorspelsaktikt primitivt på nått vis)

Skrivet av Fulci:

Nästa film? Om man frågar någon efter italiensk spagettivästern kan alla de med Clintan. Möjligen Django-filmerna också. Men ingen känner till någon av alla hundratals dåliga spagettivästernfilmer. Men nu finns några av dem på Netflix.

Hmm, jag har ingen aning vad som finns på Netflix, men en western jag hört en del positivt om (som jag ska se själv nån gång) är The Great Silence: https://www.imdb.com/title/tt0063032/?ref_=nv_sr_srsg_0

Lite ovanlig snöig miljö så ingen klassisk westernöken... Klaus Kinski som skurk och regisserad av Sergio Corbucci som gjorde Django. Ska vara en hyfsat välgjord film sägs det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, jag har ingen aning vad som finns på Netflix, men en western jag hört en del positivt om (som jag ska se själv nån gång) är The Great Silence: https://www.imdb.com/title/tt0063032/?ref_=nv_sr_srsg_0

Lite ovanlig snöig miljö så ingen klassisk westernöken... Klaus Kinski som skurk och regisserad av Sergio Corbucci som gjorde Django. Ska vara en hyfsat välgjord film sägs det!

Netflix har börjat plocka in en hel del europeiska filmer. Det är inte så dumt för dem, eftersom de oftast inte är bunda av de stora Hollywoodbolagen (dvs Disney). Den jag tänkte spana in är Light the Fuse... Sartana Is Coming (1970). https://www.imdb.com/title/tt0066167/

Nu fanns inte The Great Silence, men hittade fyra andra filmer av Sergio Corbucci på Netflix.

Permalänk
Medlem

Den blomstertid nu kommer

Bland det sämsta jag sett när det kommer till film. Rekommenderas inte.

Jag såg i alla fall färdigt filmen så ger den 2 av 10.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den blomstertid nu kommer

Bland det sämsta jag sett när det kommer till film. Rekommenderas inte.

Jag såg i alla fall färdigt filmen så ger den 2 av 10.

Själv blev jag positivt överraskad av den filmen. Jag skulle ge den en stark sexa av tio. Ser man till svenska filmer så får den en åtta eller nia.

Jag gillar att mystik låg runt fenomenet tills ganska långt i i filmen, inte så vanligt att se. Och på samma tema så tyckte jag att det sämsta med filmen var de sista scenerna när det blev väldigt ”in your face” angående vad som låg bakom händelserna. Fullkomligt onödiga scener…

Permalänk

Blood red sky 2021 Netflix film.
Filmen handlar om en flygkapning som går fel. En kvinna på flygplanet har en sjukdom.. Jag vill ej spolia.
Jag själv anser att bakgrundsstoryn räcker för att skapa en film som får betyg 10/10. Flera recensenter anser att de skulle vilja se en remake på denna. Min egen åsikt är att jag inte är nöjd att de inte inte ändrade om i filmen.
Filmen var nu för lång och det var för mycket drama enligt min smak. Dt finns flera som gav filmen riktigt dålig betyg av denna anledning.

Helt ärligt tror jag faktisk att jag själv skulle kunna höja betyget i filmen för många som gav dåligt betyg, endast genom at klippa ner den 20 minuter.

Konceptet att det sker en flygkapning och det visar sig att en av passagerara är en vampyr är hur grymt som helst, det finns mängder med sätt att spina detta vidare på. Alltifrån att vampyren bara dödar, till att det blir fler vampyrer. Det går göra en komedi, action, drama och lite andra filmtyper.
Jag tycker filmen handlade för mycket om att hon ej ville vara en vampyr, att hon tog sin bromsmedicin och hur hon grimaserade och betedde sig. Visst lite sånt är inte fel, men det var nästan hela filmen i 2h. Och jag satt och väntade, kan ej filmen snart ta slut så jag får se slutet. Det fann dock flera bra delar mitt i filmen.

Dold text