Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera >15 år gammalt 5.1-system

Permalänk
Medlem

Uppgradera >15 år gammalt 5.1-system

Hej Sweclockers,

Använder idag ett över 15 år gammalt (troligen, lite osäker när det köptes) 5.1-system med förstärkare till TVn (var från början anslutet till datorn) som jag funderar på att ersätta med en soundbar (plus bas).

Förstärkaren är en Yamaha RX-V495RDS med Dolby Digital och högtalarna är från Sony; SS-CN305 center, SA-W305G bas och 4 st SS-V305.

Det funkar fortfarande överlag bra, förutom att förstärkaren ofta inte vill styras av fjärren (vilket leder till en del springande för att justera volymen) samt att jag inte lyckas få till någon bra surround-separering (är nog mest okunskap på min sida, men spelar mindre roll då högtalarna ändå inte kan placeras ”rätt”).

Gillar bra ljud, men oftast vinner ”bra nog” i kombination med smidighet (användningen av mina Sony WH-1000XM2 minskade markant när jag köpte mina AirPods Pro, tack vare smidigheten, även fast Sonysarna låter/är bättre). Bor i lägenhet med öppen planlösning, så ljudnivån kommer mycket sällan överstiga ”lagom högt”, men bra separering för att lättare urskilja bl.a. tal vid lägre volymer är ett plus. TVn är en Philips 58PUS8545/12 (gillar ambilight) inköpt på halv impuls under Black Friday förra året). Just nu används TVns inbyggda Android TV (vi tittar till 95% via streamingtjänster) men funderar på att skaffa en Apple TV.

Hur mycket skulle jag ungefär behöva lägga för att ersätta det befintliga ljudmässigt och vart hamnar det om jag vill få en märkbar skillnad? Får jag med något mer utöver ljudet i nyare system?

Har ni några rekommendationer på vad jag bör hålla utkik efter eller något specifikt paket jag bör köpa (helst silverfärgat för att matcha TVn)? Är det någon fördel att köpa ett Philips system eller fungerar alla märken lika bra ihop?

Stort tack på förhand för all vägledning jag kan få i denna djungel.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Vill du ha en ljudlimpa eller skulle de fungera att bara uppgradera recivern?
Budjet?

För ljudlimpan så ser Klipsch Cinema 600 och uppåt rätt bra ut på pappret och i de få täster jag läst. Annars så är väll Sonos arc baren att slå enligt många, men den saknar bas är det negativa som jag hört om den.

För recivern så tänkte jag rekommendera Sony str1080. Men den värkar inte finnas kvar längre i affärerna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Systemet du har är en ganska udda kombination och framförallt har du väldigt små högtalare, receivern är från 1999.
Vill du ha nått mer seriöst eller prioriterar du minimalistisk storlek före ljudkvalitet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack Mega-Dark och mrqaffe för era svar! Har frågat hos ett par försäljare och ena tyckte att en soundbar på 6000 - 7000 kr skulle kunna ersätta det befintliga, medan nästa tyckte att ett minimum på 15000 kr behövdes. Den senare gav även en rekommendation på att byta ut receiver samt frontar och center för ca 18000 kr, vilket inte ger många inredningspoäng men däremot troligen märkbart bättre ljud.

Skrivet av Mega-Dark:

Vill du ha en ljudlimpa eller skulle de fungera att bara uppgradera recivern?
Budjet?

Utgångsläget är att jag gärna får tillgång till modernare standarder som t.ex. ARC och ev. Atmos utan att gå ner i ljudkvalitet från befintligt. Fördelen med en soundbar är nog främst utseendet och då vi har svårt att placera högtalare på ett bra ”surround-mässigt” sätt så tänkte jag att det inte skulle vara negativt i den aspekten. När jag vet vad det skulle kosta får jag sedan göra bedömningen om jag tycker att det är värt det.

Skrivet av mrqaffe:

Systemet du har är en ganska udda kombination och framförallt har du väldigt små högtalare, receivern är från 1999.
Vill du ha nått mer seriöst eller prioriterar du minimalistisk storlek före ljudkvalitet ?

Hade inte mycket att säga till om när det köptes, tjänade inte riktigt egna pengar då. 😅
Att gå ner i ljudkvalitet känns dumt för något mer estetiskt men med minst bibehållen ljudkvalitet så är estetik ett plus. Minimalistisk storlek är egentligen inget måste, men samtidigt finns det inte plats för golvhögtalare.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calavera:

Stort tack Mega-Dark och mrqaffe för era svar! Har frågat hos ett par försäljare och ena tyckte att en soundbar på 6000 - 7000 kr skulle kunna ersätta det befintliga, medan nästa tyckte att ett minimum på 15000 kr behövdes. Den senare gav även en rekommendation på att byta ut receiver samt frontar och center för ca 18000 kr, vilket inte ger många inredningspoäng men däremot troligen märkbart bättre ljud.

Utgångsläget är att jag gärna får tillgång till modernare standarder som t.ex. ARC och ev. Atmos utan att gå ner i ljudkvalitet från befintligt. Fördelen med en soundbar är nog främst utseendet och då vi har svårt att placera högtalare på ett bra ”surround-mässigt” sätt så tänkte jag att det inte skulle vara negativt i den aspekten. När jag vet vad det skulle kosta får jag sedan göra bedömningen om jag tycker att det är värt det.

Hade inte mycket att säga till om när det köptes, tjänade inte riktigt egna pengar då. 😅
Att gå ner i ljudkvalitet känns dumt för något mer estetiskt men med minst bibehållen ljudkvalitet så är estetik ett plus. Minimalistisk storlek är egentligen inget måste, men samtidigt finns det inte plats för golvhögtalare.

Atmos är inget att stå efter om du inte har ett ljudsystem som kan utnyttja det, att bara ha stöd tillför inte mycket och högtalarna är det de flesta fuskar med och då låter det inte bra och/eller så blir det dåliga surroundeffekter, det behövs en viss minimal lådvolym eller baffelarea för att det ska bli bra ljud.
Du kanske borde uppdatera stegvis, en modern receiver kan ju definitivt vara motiverat men behålla högtalarna i ett första skede och fixa sedan ett par vettiga fronthögtalare som ett första steg i högtalaruppdateringen man måste inte ha golvare men det behövs nått lite större än det du har om det ska bli roligt att lyssna på film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Atmos är inget att stå efter om du inte har ett ljudsystem som kan utnyttja det, att bara ha stöd tillför inte mycket och högtalarna är det de flesta fuskar med och då låter det inte bra och/eller så blir det dåliga surroundeffekter, det behövs en viss minimal lådvolym eller baffelarea för att det ska bli bra ljud.
Du kanske borde uppdatera stegvis, en modern receiver kan ju definitivt vara motiverat men behålla högtalarna i ett första skede och fixa sedan ett par vettiga fronthögtalare som ett första steg i högtalaruppdateringen man måste inte ha golvare men det behövs nått lite större än det du har om det ska bli roligt att lyssna på film.

Tack för ditt svar! På soundbarsidan blev jag rekommenderad en Samsung HW-Q950T (HW-Q900T som jag antar är varianten utan bakre högtalarna verkar gå att få tag på till rätt bra pris just nu) eller den dyrare Sennheiser AMBEO SOUNDBAR.

Om jag valde att istället uppgradera det jag har så rekommenderades Denon AVR X2700H receiver, Dali Oberon 3 frontar, Dali Oberon Vokal center och Dali Fazon Sat bakre i den ordningen (antar att basen inte skulle behöva bytas ut?). Skulle du/ni tycka att detta känns som en rimlig rekommendation?

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calavera:

Tack för ditt svar! På soundbarsidan blev jag rekommenderad en Samsung HW-Q950T (HW-Q900T som jag antar är varianten utan bakre högtalarna verkar gå att få tag på till rätt bra pris just nu) eller den dyrare Sennheiser AMBEO SOUNDBAR.

Om jag valde att istället uppgradera det jag har så rekommenderades Denon AVR X2700H receiver, Dali Oberon 3 frontar, Dali Oberon Vokal center och Dali Fazon Sat bakre i den ordningen (antar att basen inte skulle behöva bytas ut?). Skulle du/ni tycka att detta känns som en rimlig rekommendation?

Det verkar som du besökt Hifiklubben och prylarna är väl ok men jag tycker du även ska besöka vanliga hifihandlare och hembiobutiker för att få se lite alternativ, åtminstone finns det fler designer på högtalare som kanske är mer tilltalande om du nu är känslig för hur de ska se ut, ogillar du golvare kanske du ska kolla på vägghögtalre, DLS har sånt. https://dls.se/home-audio/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.