Microsoft: "Det går inte att kringgå hårdvarukraven för Windows 11"

Permalänk
Medlem

Förutom hopen e-waste som jag antar kommer, finner jag personligen att man endast kan använda MS konto, och inte offlinekonto lite väl löjligt.

Använder redan Linux en hel del, och använder bara Win för spel. Men fler och fler spel fungerar helt ok under *nix, antingen direkt i linux, eller via wine, proton, eller proton-ce.

Om man nu orkar, så finns det en sjö med trådar på Reddit med folk som vill sluta samman till en class action lawsuit (Både om E-waste, Win11 inte är mer ressurskrävande än Win10, och det faktum att MS egna butik säljer Microsofts egna Surface datorer, som inte klarar windows11 (Således förlegade om 4år.))

Känsla av att EU kommer sätta några käppar i hjulet också.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

TPM är ju knappast någonting nytt i sig.. problemet är väl snarare att de flesta OEM och moderkorts tillverkare har struntat i funktionaliteten eftersom att det inte är någonting som ses som en feature av gemene man och de har säker kunnat spara några kronor per moderkort. Sen blir det en ond cirkel där det finns väldigt få use-case av TPM funktionalitet då väldigt få system på marknaden har stödet.

Men jag antar att moderkortstillverkare kommer ta den funktionaliteten mer på allvar hädanefter då det just kommer bli ett krav. Antagligen kommer dom funktioner som krävs för Windows 11 (TPM2.0 och Secure boot) slås på som default och det kommer stå Windows 11 ready när man läser data/reklambladen.

Kommer avvakta med att skaffa ny hårdvara för att kunna köra Windows 11 tills de garanterat är riktigt designade för Windows 11. Bara för säkerhets skull alltså

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kommer avvakta med att skaffa ny hårdvara för att kunna köra Windows 11 tills de garanterat är riktigt designade för Windows 11. Bara för säkerhets skull alltså

Du menar som likt alla Atom-datorer redo för Windows 10 som Microsoft övergav? Eller kanske deras Surface Hub som är kvar på en 4 år gammal version av Windows 10? Inget är framtidssäkert så länge Windows är SaaS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, det är onekligen fascinerande hur de har lyckats krångla till det. Hur svårt kan det vara att tala om vad som gäller? Varför måste man utreda huruvida sjunde generations core duger jättelänge?

Ja, det är verkligen otroligt att MS inte kan kommunicera ut systemkraven när de släpper nytt Windows. Är inte det sånt man ska ha klart när man lanserar/annonserar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ja, det är verkligen otroligt att MS inte kan kommunicera ut systemkraven när de släpper nytt Windows. Är inte det sånt man ska ha klart när man lanserar/annonserar?

Det är varken annonserat eller lanserat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Det är varken annonserat eller lanserat

Vad var de de gjorde den 26 juni då? https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt... Detta säger jag är iallafall annonserat!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Vad var de de gjorde den 26 juni då? https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt... Detta säger jag är iallafall annonserat!

Annonserat att få förmånen att pröva ngt som inte är släppt eller färdigt med ej spikade krav är ju knappast samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Annonserat att få förmånen att pröva ngt som inte är släppt eller färdigt med ej spikade krav är ju knappast samma sak

Vad klassar du som annonserat? Annonserat är inte = med släppt, det håller jag med om, men i o med att MS presenterat Windows 11, så har de absolut annonserat det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Vad klassar du som annonserat? Annonserat är inte = med släppt, det håller jag med om, men i o med att MS presenterat Windows 11, så har de absolut annonserat det

Tycker du att det är annonserat som en färdig produkt då? hur många promille av alla skulle ens fundera på att slå på insider?
Nej det är inte annonserat så att begära att de skulle ha klara besked på vilka datorer det fungerar på är ju hur löjligt som helst, gnälla på Microsoft kan du göra när det är släppt och inte fungerar för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Tycker du att det är annonserat som en färdig produkt då? hur många promille av alla skulle ens fundera på att slå på insider?
Nej det är inte annonserat så att begära att de skulle ha klara besked på vilka datorer det fungerar på är ju hur löjligt som helst, gnälla på Microsoft kan du göra när det är släppt och inte fungerar för dig

I o med att de har skickat ut notiser till datorerna om att Windows 11 har annonserat/kommer så har de annonserat den enligt mig. Det du skriver är bara o vara jävligt petig. Hade inte annonserat Windows 11, så hade inte haft en hemsida om Windows 11!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Tycker du att det är annonserat som en färdig produkt då? hur många promille av alla skulle ens fundera på att slå på insider?
Nej det är inte annonserat så att begära att de skulle ha klara besked på vilka datorer det fungerar på är ju hur löjligt som helst, gnälla på Microsoft kan du göra när det är släppt och inte fungerar för dig

Som sagt är det ju dock de besked de faktiskt ger som är motsägande, märkliga och oklara. De brukar inte gå ut med systemkrav (mer än något väldigt allmänt), men den här gången valde de att, utan förklaring, ställa oväntat specifika krav. Och det är klart att de (i alla fall någon på Microsoft) vet.

Permalänk
Medlem

Går enkelt att installera win 11 utan TPM.
Ett enkelt skript, som installeras via notepad vid installationen.
Kör det själv på min pc.
https://www.youtube.com/watch?v=BDvfRX8Tma0

Vill man gör en egen win11 home/pro N med svenska mm så finns uup.
https://uupdump.net/
Tar ca 1 timme, UUP gör en ISO automatiskt om man väljer det som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

Går enkelt att installera win 11 utan TPM.
Ett enkelt skript, som installeras via notepad vid installationen.
Kör det själv på min pc.
https://www.youtube.com/watch?v=BDvfRX8Tma0

Vill man gör en egen win11 home/pro N med svenska mm så finns uup.
https://uupdump.net/
Tar ca 1 timme, UUP gör en ISO automatiskt om man väljer det som alternativ.

Fast nu så kan man installera på datorer som inte uppfyller kraven direkt från Windows Insider Preview, jag har själv gjort det. Det är först när Windows 11 släpps senare i år som de kraven kommer verkställas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast nu så kan man installera på datorer som inte uppfyller kraven direkt från Windows Insider Preview, jag har själv gjort det. Det är först när Windows 11 släpps senare i år som de kraven kommer verkställas

Men frågan är om Microsoft kan hindra alla metoder som beskrivs i denna Linus Techtips video? Förmodligen inte!

Mycket sevärd video om man är intresserad av detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Men frågan är om Microsoft kan hindra alla metoder som beskrivs i denna Linus Techtips video? Förmodligen inte!

https://www.youtube.com/watch?v=NivpAiuh-s0

Mycket sevärd video om man är intresserad av detta!

Risken är väl att de faktiskt börjar göra något som faktiskt behöver alla dessa finesser (snarare än bara gör någon onödig kontroll vid installationen (och vad skulle de tjäna på det))?
Just nu är allt tillåtet som sagt, så att få igång det på en core2duo eller vad det var är inte särskilt imponerande (då win10 också fungerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Men frågan är om Microsoft kan hindra alla metoder som beskrivs i denna Linus Techtips video? Förmodligen inte!

https://www.youtube.com/watch?v=NivpAiuh-s0

Mycket sevärd video om man är intresserad av detta!

Skrivet av Elgot:

Risken är väl att de faktiskt börjar göra något som faktiskt behöver alla dessa finesser (snarare än bara gör någon onödig kontroll vid installationen (och vad skulle de tjäna på det))?
Just nu är allt tillåtet som sagt, så att få igång det på en core2duo eller vad det var är inte särskilt imponerande (då win10 också fungerar).

Ja, precis. Risken är att det är ju att visar sig vara skjuta sig själv i foten att "lura" Windows 11 att installera på ett system som inte stöds.

Oavsett så lär ju inte Microsoft lägga så mycket mer energi än att se till att det inte går att råka installera det av misstag på ett system som inte stöds, känns som en helt meningslös strid för dem att göra mer än så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Risken är att det är ju att visar sig vara skjuta sig själv i foten att "lura" Windows 11 att installera på ett system som inte stöds.

Det vi har sett av w11 verkar ju fungera minst lika bra som w10 på samma hårdvara, så det vore ju väldigt märkligt att införa dessa krav om man inte har någon större plan. Vanligtvis brukar man ju göra allt (nästan med våld) för att se till att alla uppgraderar och sedan skryta med hur fort det går; nu stänger man istället många ute, retar entusiaster och riskerar att dra på sig stämningar (tydligen) istället. De måste ju ha vägt för- och nackdelar mot varandra och kommit fram till att det är värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De spekulerar ju om GMET; har du den? VBS verkar man ju kunna ha ändå, fast inte lika accelererat.

Nej!

GMET har jag inte då det kom först med Zen 2 = Ryzen 3000 serien.

Har verkligen M$ det som krav?
Menar... hur kan dom då motivera att Ryzen 2000 serien uppfyller kraven för W11...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nej!

GMET har jag inte då det kom först med Zen 2 = Ryzen 3000 serien.

Har verkligen M$ det som krav?
Menar... hur kan dom då motivera att Ryzen 2000 serien uppfyller kraven för W11...

Det där är något som jag sett ifrågasättas på annat håll, med motsvarande resonemang. Dvs, antingen att det är ett misstag att 2000-serien listats eller att 1000-serien också borde listas beroende på var gränsen går rent tekniskt.

Personligen skulle jag föredra att Microsoft listade de tekniska kraven istället för att försöka upprätta en lista med hårdvara som uppfyller kraven. De verkar ha svårt för att få till det sistnämnda ordentligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

när win10 slutar få uppdateringar är säkert win 12 ute ska ni se

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

när win10 slutar få uppdateringar är säkert win 12 ute ska ni se

Man kan också tänka sig att de gör en mjuk stängning 2025, inga nya funktioner men de lagar säkerhetshål ett tag till.
Beror nog lite på hur många som har kvar Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det vi har sett av w11 verkar ju fungera minst lika bra som w10 på samma hårdvara, så det vore ju väldigt märkligt att införa dessa krav om man inte har någon större plan. Vanligtvis brukar man ju göra allt (nästan med våld) för att se till att alla uppgraderar och sedan skryta med hur fort det går; nu stänger man istället många ute, retar entusiaster och riskerar att dra på sig stämningar (tydligen) istället. De måste ju ha vägt för- och nackdelar mot varandra och kommit fram till att det är värt besväret.

Kanske "reversed psychology"

Smart drag isåfall efter all kritik (berättigad!) de fick efter alla W10 tvångsinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Kanske "reversed psychology"

Smart drag isåfall efter all kritik (berättigad!) de fick efter alla W10 tvångsinstallationer.

Var kanske av erfarenhet som M$ tvångsinstallerade, då folk förefaller tänka med fötterna!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har verkligen M$ det som krav?
Menar... hur kan dom då motivera att Ryzen 2000 serien uppfyller kraven för W11...

Ingen vet ju vad de går på, så det är väl mest spekulation. Det går ju dock inte riktigt ihop ändå, men om det är ryzen 1000 som borde vara med eller 2000 som inte borde vara det är oklart. Som sagt vore det ju trevligt om de avslöjade vad det är som krävs.

Skrivet av Ratatosk:

Man kan också tänka sig att de gör en mjuk stängning 2025, inga nya funktioner men de lagar säkerhetshål ett tag till.

Det är väl inte heller som att vi har fått jättemånga spännande funktioner de senaste åren, så skillnaden skulle kanske inte bli särskilt märkbar...

Skrivet av KeyCat:

Kanske "reversed psychology"

Smart drag isåfall efter all kritik (berättigad!) de fick efter alla W10 tvångsinstallationer.

Kanske, men det känns lite vågat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

Ingen vet ju vad de går på, så det är väl mest spekulation. Det går ju dock inte riktigt ihop ändå, men om det är ryzen 1000 som borde vara med eller 2000 som inte borde vara det är oklart. Som sagt vore det ju trevligt om de avslöjade vad det är som krävs.

Det är väl inte heller som att vi har fått jättemånga spännande funktioner de senaste åren, så skillnaden skulle kanske inte bli särskilt märkbar...
Kanske, men det känns lite vågat.

Direct Storage är ju på ingång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Direct Storage är ju på ingång.

Jo, men det blir väl det första ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Direct Storage är ju på ingång.

Skrivet av Elgot:

Jo, men det blir väl det första ungefär?

Som även kommer till W10.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Challenge accepted.

Det är nog haxxat 1 dag efter release.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Dock låter det på Microsofts utyalande som att Windows 11 har en uppdaterad mjukvara-stack för lagringsenheter, så i så fall presterar Direct Storage inte nödvändigtvis identiskt på de båda OS-versionerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Dock låter det på Microsofts utyalande som att Windows 11 har en uppdaterad mjukvara-stack för lagringsenheter, så i så fall presterar Direct Storage inte nödvändigtvis identiskt på de båda OS-versionerna.

Jag vet
Den informationen och mer finns i länken jag gav

Hur mycket det gör om något, vet vi inte nu.

Från länken;
As such, games built to utilize the DirectStorage SDK will also be compatible with Windows 10, version 1901 and newer.

Microsoft’s DirectStorage tech is all about maximizing the performance of local storage by providing an enhanced link between storage and the GPU. Specifically, it provides a batched-style submission / completion calling pattern, “relieving apps from the need to individually manage thousands of IO requests/completion notifications per second.”
//

För mig så låter det som att kommunikationen är rätt frånkopplad mjukvaru-stacken, med det så ser jag inga större fördelar prestandamässigt.

prestandan -> kommunikationen
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!