Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nej, det är inte alls rimligt. Inte ens vid ett utbyte av klipparen.

Hälsa att de är välkomna att hämta kabeln och att de får installera den igen när klipparen är reparerad.

Skrivet av Cenorida:

Låter helt galet. Tror inte personen i kassan förstod syftet med märlorna och tråden helt enkelt. Om du inte får hjälp av Netonnet kan du säkert vända dig direkt till Gardena.

För övrigt har Gardena ett erbjudande just nu, har du köpt gräsklipparen i år så förlänger de garantin från 3 till 5 år och erbjuder försäkring på klipparen helt gratis. https://www.gardena.com/se/tradgardsliv/news/sileno-trygghets...

Idag fick han tillbaka klipparen i fungerande skick. Han ringde kundtjänst dagen efter mitt inlägg och det var som vi och ni hoppades/trodde en inkompetent medarbetare som jobbade på netonnet i Uddevalla. Tråden hade den nya killen aldrig hört att dom begärt in, och laddaren eventuellt om felet kan tyda på laddproblem men det var bara för honom att skicka in själva roboten så löstes det.

Tack för tipset Jag nämnde erbjudandet med förlängd garanti men det hade han koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ojj! Då kanske jag ska köpa mig en DeWalt 18v trots allt, men på deras hemsida så stod det liksom "Batteriet ska hålla i 3 år" och då blir man ju lite nojjig.

Och så känns det ju säkrare med robotgräsklippare också, om dom håller 7-8 år med samma batteri hade det ju varit insane.

Jag är ju en sån person som kanske låter den ligga i garderoben i 7 månader, och sedan sätter jag igång med nått litet projekt och använder den intensivt i några dagar, och sen garderoben 7 månader till!

Fast förlåt allihoppa, nu kom vi off topic!! xD

Jag har kört min Husqvarna 420 och den är inne på sjätte säsongen. Batteriet håller ok fortfarande. Underhållsladdar det enligt instruktion två gånger per vinter.

Min makita skruvdragare används väldigt sporadiskt, ibland ett par dagar med full effekt och sen kan den gå en skruv i kvartalet ett tag och inte märkt att batterierna tappat något. Också den är inne på sjätte året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Idag fick han tillbaka klipparen i fungerande skick. Han ringde kundtjänst dagen efter mitt inlägg och det var som vi och ni hoppades/trodde en inkompetent medarbetare som jobbade på netonnet i Uddevalla. Tråden hade den nya killen aldrig hört att dom begärt in, och laddaren eventuellt om felet kan tyda på laddproblem men det var bara för honom att skicka in själva roboten så löstes det.

Tack för tipset Jag nämnde erbjudandet med förlängd garanti men det hade han koll på

Najs, kul att det löste sig och trevligt med återkoppling. Vilken kundtjänst kontaktade han? Netonnet eller Gardena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Najs, kul att det löste sig och trevligt med återkoppling. Vilken kundtjänst kontaktade han? Netonnet eller Gardena?

NetOnNets egna gick han genom.

Permalänk

Jag läste precis en artikel om hur vi kan rädda igelkottarna.
https://www.senioren.se/leva-uppleva/nu-maste-vi-hjalpa-igelk...

Framförallt finns det några viktiga tips ang. robotgräsklippar såväl som att man bör lämna gräset lite högt på någon punkt i trädgården!

"Se till att det finns en öppning någonstans till din trädgård.
Lämna löv- och rishögar. Låt gräset växa högt i någon del av trädgården.
Bespruta inte din trädgård. Låt igelkotten äta upp skadedjuren istället.
Om du har robotgräsklippare, programmera den att gå bara mellan 10-16 på dagarna, då riskerar den inte att skada någon igelkott."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag läste precis en artikel om hur vi kan rädda igelkottarna.
https://www.senioren.se/leva-uppleva/nu-maste-vi-hjalpa-igelk...

Framförallt finns det några viktiga tips ang. robotgräsklippar såväl som att man bör lämna gräset lite högt på någon punkt i trädgården!

"Se till att det finns en öppning någonstans till din trädgård.
Lämna löv- och rishögar. Låt gräset växa högt i någon del av trädgården.
Bespruta inte din trädgård. Låt igelkotten äta upp skadedjuren istället.
Om du har robotgräsklippare, programmera den att gå bara mellan 10-16 på dagarna, då riskerar den inte att skada någon igelkott."

Är inte 10-16 lite väl tilltaget, åtminstone mitt under sommaren när dagarna är längre? Själv kör jag 08-19.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Är inte 10-16 lite väl tilltaget, åtminstone mitt under sommaren när dagarna är längre? Själv kör jag 08-19.

Beror kanske lite på hur stor tomt du har, hinner den klippa en gång på 6 timmar så är väl 10-16 okay?

Permalänk
Medlem

Vi var bortresta ett par veckor, kommer hem och ser redan från vägen att gräset har inte blivit klippt på länge, roboten har fastnat i huset jag bygg till den.
Vi närmare inspektion upptäcker jag att luckan har öppnat sig och det är den uppstickande luckan som hakat i taket på huset.

Hur detta gått till kan jag bara spekulera i. Luckan öppnas genom att man trycker på Stopp-knappen. Den går inte att få upp utan att trycka på knappen. Dessutom stoppar klipparen när man trycker på knappen...

Sitter här som ett frågetecken

Det är en Mcculloch R600

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vi var bortresta ett par veckor, kommer hem och ser redan från vägen att gräset har inte blivit klippt på länge, roboten har fastnat i huset jag bygg till den.
Vi närmare inspektion upptäcker jag att luckan har öppnat sig och det är den uppstickande luckan som hakat i taket på huset.

Hur detta gått till kan jag bara spekulera i. Luckan öppnas genom att man trycker på Stopp-knappen. Den går inte att få upp utan att trycka på knappen. Dessutom stoppar klipparen när man trycker på knappen...

Sitter här som ett frågetecken

Det är en Mcculloch R600

Vet inte hur mekanikens ser ut på din klippare, men kan det kanske gå att "halvstänga" den? Annars så gissar att någon varit nyfiken och pillat på ditt hus/gräsklippare. Ingen bild på ditt hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte hur mekanikens ser ut på din klippare, men kan det kanske gå att "halvstänga" den? Annars så gissar att någon varit nyfiken och pillat på ditt hus/gräsklippare. Ingen bild på ditt hus?

Hittade en gammal bild.
Som synes har huset en simpel konstruktion, utan något utstickande som skulle orsaka att luckan öppnar sig.
http://imgur.com/a/yHauMNe
(På bilden syns ett provisoriskt tak, nu ligger där ett annat med ungefär samma mått).

Jag testade nu och det är möjligt att "halvstänga" luckan. Det var dock inte möjligt att öppna den igen, den hakar tag i något.
Däremot lyckades jag trycka på stoppknappen så löst att luckan öppnas men klipparen fortsätter.

Tror nu på antigen en nyfiken granne eller att ett äpple fallit från ett äppelträd och träffat knappen "lagom" hårt så luckan öppnat sig utan att stanna klipparen.
Har tre äppelträd och det var många äpplen på marken nu.

Jag är sugen på att ställa mig och släppa äpplen i olika storlekar från olika höjd på knappen för att se om jag lyckas, men tror jag skippar det