Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nej, det är inte alls rimligt. Inte ens vid ett utbyte av klipparen.

Hälsa att de är välkomna att hämta kabeln och att de får installera den igen när klipparen är reparerad.

Skrivet av Cenorida:

Låter helt galet. Tror inte personen i kassan förstod syftet med märlorna och tråden helt enkelt. Om du inte får hjälp av Netonnet kan du säkert vända dig direkt till Gardena.

För övrigt har Gardena ett erbjudande just nu, har du köpt gräsklipparen i år så förlänger de garantin från 3 till 5 år och erbjuder försäkring på klipparen helt gratis. https://www.gardena.com/se/tradgardsliv/news/sileno-trygghets...

Idag fick han tillbaka klipparen i fungerande skick. Han ringde kundtjänst dagen efter mitt inlägg och det var som vi och ni hoppades/trodde en inkompetent medarbetare som jobbade på netonnet i Uddevalla. Tråden hade den nya killen aldrig hört att dom begärt in, och laddaren eventuellt om felet kan tyda på laddproblem men det var bara för honom att skicka in själva roboten så löstes det.

Tack för tipset Jag nämnde erbjudandet med förlängd garanti men det hade han koll på

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Ojj! Då kanske jag ska köpa mig en DeWalt 18v trots allt, men på deras hemsida så stod det liksom "Batteriet ska hålla i 3 år" och då blir man ju lite nojjig.

Och så känns det ju säkrare med robotgräsklippare också, om dom håller 7-8 år med samma batteri hade det ju varit insane.

Jag är ju en sån person som kanske låter den ligga i garderoben i 7 månader, och sedan sätter jag igång med nått litet projekt och använder den intensivt i några dagar, och sen garderoben 7 månader till!

Fast förlåt allihoppa, nu kom vi off topic!! xD

Jag har kört min Husqvarna 420 och den är inne på sjätte säsongen. Batteriet håller ok fortfarande. Underhållsladdar det enligt instruktion två gånger per vinter.

Min makita skruvdragare används väldigt sporadiskt, ibland ett par dagar med full effekt och sen kan den gå en skruv i kvartalet ett tag och inte märkt att batterierna tappat något. Också den är inne på sjätte året.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Idag fick han tillbaka klipparen i fungerande skick. Han ringde kundtjänst dagen efter mitt inlägg och det var som vi och ni hoppades/trodde en inkompetent medarbetare som jobbade på netonnet i Uddevalla. Tråden hade den nya killen aldrig hört att dom begärt in, och laddaren eventuellt om felet kan tyda på laddproblem men det var bara för honom att skicka in själva roboten så löstes det.

Tack för tipset Jag nämnde erbjudandet med förlängd garanti men det hade han koll på

Najs, kul att det löste sig och trevligt med återkoppling. Vilken kundtjänst kontaktade han? Netonnet eller Gardena?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Najs, kul att det löste sig och trevligt med återkoppling. Vilken kundtjänst kontaktade han? Netonnet eller Gardena?

NetOnNets egna gick han genom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag läste precis en artikel om hur vi kan rädda igelkottarna.
https://www.senioren.se/leva-uppleva/nu-maste-vi-hjalpa-igelk...

Framförallt finns det några viktiga tips ang. robotgräsklippar såväl som att man bör lämna gräset lite högt på någon punkt i trädgården!

"Se till att det finns en öppning någonstans till din trädgård.
Lämna löv- och rishögar. Låt gräset växa högt i någon del av trädgården.
Bespruta inte din trädgård. Låt igelkotten äta upp skadedjuren istället.
Om du har robotgräsklippare, programmera den att gå bara mellan 10-16 på dagarna, då riskerar den inte att skada någon igelkott."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag läste precis en artikel om hur vi kan rädda igelkottarna.
https://www.senioren.se/leva-uppleva/nu-maste-vi-hjalpa-igelk...

Framförallt finns det några viktiga tips ang. robotgräsklippar såväl som att man bör lämna gräset lite högt på någon punkt i trädgården!

"Se till att det finns en öppning någonstans till din trädgård.
Lämna löv- och rishögar. Låt gräset växa högt i någon del av trädgården.
Bespruta inte din trädgård. Låt igelkotten äta upp skadedjuren istället.
Om du har robotgräsklippare, programmera den att gå bara mellan 10-16 på dagarna, då riskerar den inte att skada någon igelkott."

Är inte 10-16 lite väl tilltaget, åtminstone mitt under sommaren när dagarna är längre? Själv kör jag 08-19.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är inte 10-16 lite väl tilltaget, åtminstone mitt under sommaren när dagarna är längre? Själv kör jag 08-19.

Beror kanske lite på hur stor tomt du har, hinner den klippa en gång på 6 timmar så är väl 10-16 okay?

Permalänk
Medlem

Vi var bortresta ett par veckor, kommer hem och ser redan från vägen att gräset har inte blivit klippt på länge, roboten har fastnat i huset jag bygg till den.
Vi närmare inspektion upptäcker jag att luckan har öppnat sig och det är den uppstickande luckan som hakat i taket på huset.

Hur detta gått till kan jag bara spekulera i. Luckan öppnas genom att man trycker på Stopp-knappen. Den går inte att få upp utan att trycka på knappen. Dessutom stoppar klipparen när man trycker på knappen...

Sitter här som ett frågetecken

Det är en Mcculloch R600

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vi var bortresta ett par veckor, kommer hem och ser redan från vägen att gräset har inte blivit klippt på länge, roboten har fastnat i huset jag bygg till den.
Vi närmare inspektion upptäcker jag att luckan har öppnat sig och det är den uppstickande luckan som hakat i taket på huset.

Hur detta gått till kan jag bara spekulera i. Luckan öppnas genom att man trycker på Stopp-knappen. Den går inte att få upp utan att trycka på knappen. Dessutom stoppar klipparen när man trycker på knappen...

Sitter här som ett frågetecken

Det är en Mcculloch R600

Vet inte hur mekanikens ser ut på din klippare, men kan det kanske gå att "halvstänga" den? Annars så gissar att någon varit nyfiken och pillat på ditt hus/gräsklippare. Ingen bild på ditt hus?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte hur mekanikens ser ut på din klippare, men kan det kanske gå att "halvstänga" den? Annars så gissar att någon varit nyfiken och pillat på ditt hus/gräsklippare. Ingen bild på ditt hus?

Hittade en gammal bild.
Som synes har huset en simpel konstruktion, utan något utstickande som skulle orsaka att luckan öppnar sig.
http://imgur.com/a/yHauMNe
(På bilden syns ett provisoriskt tak, nu ligger där ett annat med ungefär samma mått).

Jag testade nu och det är möjligt att "halvstänga" luckan. Det var dock inte möjligt att öppna den igen, den hakar tag i något.
Däremot lyckades jag trycka på stoppknappen så löst att luckan öppnas men klipparen fortsätter.

Tror nu på antigen en nyfiken granne eller att ett äpple fallit från ett äppelträd och träffat knappen "lagom" hårt så luckan öppnat sig utan att stanna klipparen.
Har tre äppelträd och det var många äpplen på marken nu.

Jag är sugen på att ställa mig och släppa äpplen i olika storlekar från olika höjd på knappen för att se om jag lyckas, men tror jag skippar det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu börjar det bli dags att planera ett inköp av min första robotklippare och behöver lite tips & hjälp då det är satans dyrt så vill man göra rätt från början!

Min tomt är sammanlagt på ~2800kvm, den ska bara klippa baksidan är det tänkt då sambon ska ha massor av odlingar mm. på framsidan så där kommer det klippas med vanlig klippare.

Baksidan är ca ~1400kvm, ca 3 träd och 3-4 buskar så borde vara enkelt klippt?
Om jag får för mig att i framtiden även klippa framsidan så är det ca ~500kvm till, måste jag då köpa en klippare som klarar av 2000kvm eller kan man dela upp det så den tar 1400kvm+500kvm olika tider/omgångar?

Jag är lite inne på Husqvarna då jag tycker man höra att dom är "bäst" när det kommer till robotklippare.
Jag vill gärna ha mycket finesser som GPS, stöldskydd osv.

Vad tror ni om HUSQVARNA AUTOMOWER 415X (1500kvm)
430X tar ju 3200kvm men känns lite överdrivet?
Dom är ju satans dyra, men spenderar hellre 20-30k på något som jag blir nöjd med än 15k på något jag är missnöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Hej!
Nu börjar det bli dags att planera ett inköp av min första robotklippare och behöver lite tips & hjälp då det är satans dyrt så vill man göra rätt från början!

Min tomt är sammanlagt på ~2800kvm, den ska bara klippa baksidan är det tänkt då sambon ska ha massor av odlingar mm. på framsidan så där kommer det klippas med vanlig klippare.

Baksidan är ca ~1400kvm, ca 3 träd och 3-4 buskar så borde vara enkelt klippt?
Om jag får för mig att i framtiden även klippa framsidan så är det ca ~500kvm till, måste jag då köpa en klippare som klarar av 2000kvm eller kan man dela upp det så den tar 1400kvm+500kvm olika tider/omgångar?

Jag är lite inne på Husqvarna då jag tycker man höra att dom är "bäst" när det kommer till robotklippare.
Jag vill gärna ha mycket finesser som GPS, stöldskydd osv.

Vad tror ni om HUSQVARNA AUTOMOWER 415X (1500kvm)
430X tar ju 3200kvm men känns lite överdrivet?
Dom är ju satans dyra, men spenderar hellre 20-30k på något som jag blir nöjd med än 15k på något jag är missnöjd med.

https://i.imgur.com/X2UkaBL.png

Jag tycker att du ska köra på 430X. Ju närmare man är maxkapaciteten desto oftare måste den gå konstant. Vilket sliter på batteriet (om man nu ska vara noga).

430X har större batteri, jämfört med 415x.

415x = 63 m2 per timme
430x = 133 m2 per timme

Söksystemet är annorlunda mellan dom två. 430x klipper med mindre ljud, ifall det skulle vara något. Skiljer 4 decibel. Skiljer sig även i klipphöjd (dvs. max och min-höjd). Klippbredd och lutning skiljer sig.

Totalt skiljer det sig om 8000 kr, vad jag kunnat hitta lite snabbt. Helt klart värt skillnaden

Har själv en 430X.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag tycker att du ska köra på 430X. Ju närmare man är maxkapaciteten desto oftare måste den gå konstant. Vilket sliter på batteriet (om man nu ska vara noga).

430X har större batteri, jämfört med 415x.

415x = 63 m2 per timme
430x = 133 m2 per timme

Söksystemet är annorlunda mellan dom två. 430x klipper med mindre ljud, ifall det skulle vara något. Skiljer 4 decibel. Skiljer sig även i klipphöjd (dvs. max och min-höjd). Klippbredd och lutning skiljer sig.

Totalt skiljer det sig om 8000 kr, vad jag kunnat hitta lite snabbt. Helt klart värt skillnaden

Har själv en 430X.

Tack för svar!
Hur är det med guidelinan osv?
Gräva ner eller inte? Läst lite att det är bäst att inte gräva ner den, iaf inte tills man är nöjd med hur den ligger.
Hur har du gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Tack för svar!
Hur är det med guidelinan osv?
Gräva ner eller inte? Läst lite att det är bäst att inte gräva ner den, iaf inte tills man är nöjd med hur den ligger.
Hur har du gjort?

Om du planera att köra med vertikalskärare så ska du gräva ner den. Om inte så finns ingen anledning att gräva ner den. Gräset kommer att växa över linan efter en säsong och du kommer till och med ha svårt att hitta den.

Angående vilken storlek på klippare. Tycker också att du ska köpa den större. Antingen det eller byta batteri oftare.

Till alla. Det kan vara dax att underhållsladda batteriet på era klippare nu!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Hej!
Nu börjar det bli dags att planera ett inköp av min första robotklippare och behöver lite tips & hjälp då det är satans dyrt så vill man göra rätt från början!

Min tomt är sammanlagt på ~2800kvm, den ska bara klippa baksidan är det tänkt då sambon ska ha massor av odlingar mm. på framsidan så där kommer det klippas med vanlig klippare.

Baksidan är ca ~1400kvm, ca 3 träd och 3-4 buskar så borde vara enkelt klippt?
Om jag får för mig att i framtiden även klippa framsidan så är det ca ~500kvm till, måste jag då köpa en klippare som klarar av 2000kvm eller kan man dela upp det så den tar 1400kvm+500kvm olika tider/omgångar?

Jag är lite inne på Husqvarna då jag tycker man höra att dom är "bäst" när det kommer till robotklippare.
Jag vill gärna ha mycket finesser som GPS, stöldskydd osv.

Vad tror ni om HUSQVARNA AUTOMOWER 415X (1500kvm)
430X tar ju 3200kvm men känns lite överdrivet?
Dom är ju satans dyra, men spenderar hellre 20-30k på något som jag blir nöjd med än 15k på något jag är missnöjd med.

https://i.imgur.com/X2UkaBL.png

Hade samma samvetskval förra året med ca 1700kvm gräsmatta, där 415X skulle eventuellt kunna löst det i teorin. Jag köpte 430x och den har fungerat perfekt och klarar att köra av gräsmattan utan större bekymmer. 415X hade säkert klarat av det också men fått gått nära 100% och kanske fått kört med bensinklipparen någon gång per säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Tack för svar!
Hur är det med guidelinan osv?
Gräva ner eller inte? Läst lite att det är bäst att inte gräva ner den, iaf inte tills man är nöjd med hur den ligger.
Hur har du gjort?

Guidelinan kan du gräva ner. Det är ju den som gör att maskinen hittar tillbaka till laddstationen. Annars kan du börja med att lägga ner den en bit, så kommer den "ätas upp" av gräset nästkommande säsong (eller till och med denna). Samma sak gäller begränsningskabeln. Du kan även justera hur långt maskinen ska gå över begränsningskabeln.

Grannen på landet installerade sin fel...Dom kom ut på morgonen...där låg maskinen upp och ner i havet, så den återhämtade sig aldrig efter det

Butikerna/återförsäljarna brukar ibland sälja med installation där dom fräser ner begränsningskabeln. Går alltid att göra om eller flytta på. Har behövt fixa min då maskinen gått lite knasigt.

Jag skulle ta kontakt och se vad en installation skulle gå på hos någon ÅF i ditt närområde.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:
Skrivet av sunnis:
Skrivet av EyeNEye:

Tack för all hjälp!
Var in till 2st ÅF i måndags och kollade på en 430X!
Den ena hade ingen inne och inget pris på dom men skulle återkomma, den andra hade både pris och på lager (just då iaf) och skulle komma ut och kolla på tomten och ge offert på installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Om du planera att köra med vertikalskärare så ska du gräva ner den. Om inte så finns ingen anledning att gräva ner den. Gräset kommer att växa över linan efter en säsong och du kommer till och med ha svårt att hitta den.

Angående vilken storlek på klippare. Tycker också att du ska köpa den större. Antingen det eller byta batteri oftare.

Till alla. Det kan vara dax att underhållsladda batteriet på era klippare nu!

Man bör underhållslada batteriet två gånger under vintern och jag har alltid skött det förutom i år då jag faktiskt inte ens gjort höstservicen på min. Har byggt ut huset så hela garaget har varit ett rent kaos hela hösten och vintern.
Känner mig som en dålig människa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Min Mcculloch laddade jag inte alls förra året och den visade fortfarande fullt när jag startade den på våren.
Den har en fysisk strömbrytare som verkar stänga av allt. Vet inte om det är vanligt.

Därför skippade jag laddning i år. Ett sådant batteri mår bäst av att förvaras på 100% minst möjligt. Men djupurladdning kan förstöra batteriet.
YMMV

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Min Mcculloch laddade jag inte alls förra året och den visade fortfarande fullt när jag startade den på våren.
Den har en fysisk strömbrytare som verkar stänga av allt. Vet inte om det är vanligt.

Därför skippade jag laddning i år. Ett sådant batteri mår bäst av att förvaras på 100% minst möjligt. Men djupurladdning kan förstöra batteriet.
YMMV

Menar du att ladda en gång extra under vintern? För den var väl fulladdad när du plockade undan den för säsongen?

Skrivet av Stefflo:

Man bör underhållslada batteriet två gånger under vintern och jag har alltid skött det förutom i år då jag faktiskt inte ens gjort höstservicen på min. Har byggt ut huset så hela garaget har varit ett rent kaos hela hösten och vintern.
Känner mig som en dålig människa.

Det beror väl på hur mycket batteri den har tappat? Om du fortfarande har över 80% så borde man väl inte behöva ladda en gång till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar du att ladda en gång extra under vintern? För den var väl fulladdad när du plockade undan den för säsongen?

Ja precis, men hade uppfattningen att den laddar ur sig själv mycket snabbare än den verkar göra i praktiken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har två Husqvarna Automower 420 - en till varje gräsmatta.
Totalt klippområde är ungefär 1600m2 medan hela trädgården med rabatter, pergola med mera är ca 2900m2.

Funderade först på åkgräsklippare men sen ändrade vi oss och valde två hyfsade robotklippare.

Efter att vi såg ett TV-program med ett vridbart lusthus så är nu det på gång så det kommer minska klippytan med ytterligare 100m2 (ska ligga plattor runtom och göras en gång till lusthuset).

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Hej!
Nyblivna husägare som också ska investera i en robotgräsklippare den närmaste månaden.
Har 2 ÅF runt knuten som båda vart här och tittat på tomten som är 1550m2 varan ungefär 1000m2 är gräsmatta.
Den ena rekommenderar och säljer Husqvarna 415x och den andra Honda Miimo 520.
Ganska stor prisskillnad där Husqvarna med installation går på runt 31000:- och Hondan med installation 23000:-

Någon som har erfarenhet av Hondas robotklippare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelraket:

Hej!
Nyblivna husägare som också ska investera i en robotgräsklippare den närmaste månaden.
Har 2 ÅF runt knuten som båda vart här och tittat på tomten som är 1550m2 varan ungefär 1000m2 är gräsmatta.
Den ena rekommenderar och säljer Husqvarna 415x och den andra Honda Miimo 520.
Ganska stor prisskillnad där Husqvarna med installation går på runt 31000:- och Hondan med installation 23000:-

Någon som har erfarenhet av Hondas robotklippare?

Kika på en Gardena istället, billigare och det är Husqvarna som tillverkar dem så det är fortfarande mycket bra kvalitet. Årets modell har LONA AI-funktioner

https://www.pricerunner.se/pl/1595-3201052701/Robotgraesklipp...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Kika på en Gardena istället, billigare och det är Husqvarna som tillverkar dem så det är fortfarande mycket bra kvalitet. Årets modell har LONA AI-funktioner

https://www.pricerunner.se/pl/1595-3201052701/Robotgraesklipp...

Håller med! Dessutom, guidekabeln som man får från Huskvarnas robotgräsklippare (inkl. Gardena) är bara ett måste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har nyligen köpt hus, på är på jakt efter en robotgräsklippare. Har lite drygt 1000m² tomt, varav 700m² är en relativt enkel, plan, gräsmatta, uppdelad på fram och baksida med en 2 meter bred passage mellan sidorna.

Husqvarna Automower är väl robotgräsklipparnas motsvarighet till "Nobody ever got fired for choosing IBM". 315 eller 420 hade nog passat utmärkt, men det faktum att de är över fyra år gamla, och att 420 var mer än 5000 kr (!) billigare för några år sedan (315 var 2000 kr billigare), gör mig lite tveksam.

Den helt nya Gardena Smart SILENO Life (1000m²), med eller utan "Smart", verkar vara ett intressant val, för ganska många tusenlappar mindre. Tyvärr verkar det inte finnas några tester alls ute än.

Några andra modeller jag borde titta på? Jag har ingen direkt budget, men vill samtidigt inte betala allt för mycket mer än vad jag behöver. Köper dock hellre en lite för "stor", som kanske inte behöver gå riktigt lika många timmar, istället för att snåla och få en maskin som får jobba dygnet runt.

Köp en Husqvarna. Bästa köpet jag gjort någonsin!! Innan hade jag tre olika modeller av Worx men ingen av dem fungerade till 100%. Jag har en liten ojämn matta (gräsmattan är på ca 400 kvadrat) med lite gropar här och där och en trång passage på ca 60-70cm som leder från baksidan till framsidan av gräsmattan. De andra maskinerna vart ju billigare i inköp men de fastnade titt som tätt. De kunde stå och gräva ned sig med ena hjulet då den försökte att komma loss.

Till slut tröttnade jag och sommaren 2020 köpte jag mig en Husqvarna 310, visst den vart dyr (dyrare än de andra) men den bara går och går. T om när gräset är vått så går den bara. Har inte fastnat en enda gg. Ett köp som jag är enormt nöjd med. Borde ha köpt den första gg direkt men snålheten bedrar visheten. Man får vad man betalar för. Nu är gräset jätte grönt och fint, tack vare Husqvarnan.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Jag har en mindre Landxcape LX812 (600m2, kostade 5300kr) till min lilla gräsmatta sedan några år tillbaka. Fungerar utmärkt och mycket bättre än morsans äldre Husqvarna till mycket lägre kostnad. Det är Worx som tillverkar Landxcape, så det är rejäl kvalitet också.

Edit: Den har WiFi och ultraljudsensor så att den inte kör på hinder. Klipper inte när det regnar heller, men det är väl kanske standard med regnsensor idag?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har en modifierad automower 310 som funkar riktigt bra på ca 1200 kvm gräsmatta. Har satt in en robonect modul så det går att styra den via ”molnet” och så är den kopplad via En vädertjänst så den inte klipper vid regn. Funkar oväntat bra 😊

Permalänk
Medlem

Gräsharvandet är en kamp varje år ja.

Med platt villaträdgård kan man nog tänka sig att en robot kan förenkla. Lite som robotdammsugare gör inomhus.

Men har man, som vi har vid fritidshuset, en svår tomt så blir det inte riktigt ett alternativ tyvärr. En sluttande äng, slänter, stora stenar, diken m m..
Krävts mycket för att få den att ens vara hyfsat klippbar med åkgräsklippare och trimmer. Då är det väl i den meningen tur att det ligger i zon 7, men nog växer det tillräckligt ändå.

Permalänk
Medlem

Fick med en 230 ACX när vi köpte hus för åtta år sedan. Det har blivit ett par batteribyten och en ny kaross, förutom knivar och några lager. Fantastisk produkt! Slingan är skarvad på säkert 20-25 ställen efter olika ändringar i trädgården men det bara funkar ändå. En dag blir det väl en ny maskin, men det känns fjärran mht kvaliteten och tillgången på reservdelar.