Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Efter en sommars suktande är det dags att bli med robot! 330 m2 gräs, med några eventuellt lite stygga kullar (ska ut och mäta lutning imorgon). Vad rekommenderar ni?

Har sneglat åt Husqvarnas 305, Gardenas 500- och 700-varianter. Räcker 500 m2 eller är det dumsnålt? Är Gardenas "smart"-robotar (wifi i stället för blåtand, eller hur?) värt 2-3kkr extra?

Wifi... nja, den går mot sin egen gateway som kan sitta på wifi alt kablat.
Jag köpte en större, gardena har typ mjukvaruspärr på hur många klippningar den får gå per dag.. så det är inte hw som sätter begränsningen.
Själv är jag nöjd med gardenan men nya verkar ännu bättre då jag inte har den nyaste med GPS.
Men begränsningskablage är dåligt som fan, det strular rätt mycket om man har otur.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@IsseBisse

Bara det att 305 har bättre pris och är på spec bättre än gardena är fördel 305án, enligt mig.

Vi har en 315 som går i en riktigt jäklig terräng med höga lutningar och en dålig layout på våran gräsmatta men kan bara säga att det är det bästa köpet någonsin då jag dels avskyr att klippa gräs och det är en stor yta med gräs som ska klippas.

Kan vara ide att rådfråga butiken att komma och titta (eller ta video/kort) på trädgården hur det ser ut och vad som passar dig/er bäst.

Men på rak arm, nej, att lägga mer pengar på en gardena är i min syn inte värt det.

Nja, 305an är väl snarare motsvarande dessa, som då är billigare (inkl. några hundra meter kabel).

Men jo, gräsmattan är 30 år gammal så den är inte direkt slät och fin (även om jag jobbar på det) och det är väl husqvarnan bättre på. Ska leta efter någon butik med flera märken och fråga där också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Wifi... nja, den går mot sin egen gateway som kan sitta på wifi alt kablat.
Jag köpte en större, gardena har typ mjukvaruspärr på hur många klippningar den får gå per dag.. så det är inte hw som sätter begränsningen.
Själv är jag nöjd med gardenan men nya verkar ännu bättre då jag inte har den nyaste med GPS.
Men begränsningskablage är dåligt som fan, det strular rätt mycket om man har otur.

Ok, inte exakt wifi då. Men möjlighet att se/styra den från soffan iaf. Mjukvarspärr? Gäller det tiden då? I så fall faller väl argumentet för att köpa en "för stor" klippare (eftersom det väl främst är för att den inte ska klippa hela tiden.

Begränsningskablage i allmänhet eller just gardenas? Finns det dom (med rimligt pris) som inte behöver det alls?

Permalänk
Medlem

Men du skriver ordagrant: "Är Gardenas "smart"-robotar (wifi i stället för blåtand, eller hur?) värt 2-3kkr extra?"
Den modellen jag jämför mot 305án är 2-3k extra, 305 har bättre pris och pyttelite bättre klipptid samt klarar 10% bättre lutning, så jo, 305 är ett bättre köp än den modellen jag jämför med sett till din gräsmatta och det var väl ändå det du frågade efter, eller läser jag frågan fel ?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Men du skriver ordagrant: "Är Gardenas "smart"-robotar (wifi i stället för blåtand, eller hur?) värt 2-3kkr extra?"
Den modellen jag jämför mot 305án är 2-3k extra, 305 har bättre pris och pyttelite bättre klipptid samt klarar 10% bättre lutning, så jo, 305 är ett bättre köp än den modellen jag jämför med sett till din gräsmatta och det var väl ändå det du frågade efter, eller läser jag frågan fel ?

Sorry, för att jag va otydlig. Jag menade är Gardenas smarta klippare värda 2-3k mer än Gardenas osmarta klippare. Det verkar va ungefär så extra mycket man får betala för en smart med samma som täcker samma yta.

Permalänk
Medlem

Har börjat fundera på robotklippare så är ute efter lite råd.

Är det någon som har erfarenhet av klippare som inte behöver slinga? Det finns några alternativ nu från Husqvarna, Stiga och Segway, men bör man kanske vänta nåt år till så tekniken mognar och priserna går ner?

Angående Gardena Sileno Smart Lona, räcker det med en kabel i ytterkant, eller behöver man kabel runt allt inne i trädgården som skall undvikas? Eller kan man utesluta områden från appen?

Behöver man elektriker/installatör för att koppla in basstationen?

Alla eventuella råd om vad man bör tänka på uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Har börjat fundera på robotklippare så är ute efter lite råd.

Är det någon som har erfarenhet av klippare som inte behöver slinga? Det finns några alternativ nu från Husqvarna, Stiga och Segway, men bör man kanske vänta nåt år till så tekniken mognar och priserna går ner?

Angående Gardena Sileno Smart Lona, räcker det med en kabel i ytterkant, eller behöver man kabel runt allt inne i trädgården som skall undvikas? Eller kan man utesluta områden från appen?

Behöver man elektriker/installatör för att koppla in basstationen?

Alla eventuella råd om vad man bör tänka på uppskattas.

Har en Gardena sileno Lona. Du behöver även kabel runt objekt i inne i själva trädgården. Avgränsningarna du kan göra i appen är inte på sådan nivå att du kan exkludera tex ett träd. Däremot struntade jag själv i att avgränsa träd och vissa buskar mm. Den får helt enkelt bumpa in i dessa emellanåt. Avgränsade lite rabatter, planteringslådor osv. I appen kan du mer grovt avgränsa områden, men inte mycket detaljstyrning.

Du behöver ingen elektriker för att koppla in basstationen. Det görs med medföljande ca 5 meter lång strömkabel in i vanligt eluttag.

Är för övrigt kanonnöjd med min Lona 750m2.

Har ingen koll på hur tekniken funkar i de nya slinglösa maskinerna, så kan tyvärr inte ge nån input där. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är på gång att skaffa robotklippare till tomten nu. Hela tomten är på 900m2 varav klippbar yta är ca 600m2. Tänkte då att ta overkill med en klippare för 1500m2 för att den ska kunna klippa mer yta innan den behöver ladda.
Antog att en klippare för större yta skulle ha större batteri men när jag kollade specs för Gardena Smart Sileno Life 1500 och jämförde med 1000 och 700 så såg jag att de verkade ha lika kraftiga batterier. Så vad skiljer egentligen och tänker jag helt fel med att ta en klippare för större yta? 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Är på gång att skaffa robotklippare till tomten nu. Hela tomten är på 900m2 varav klippbar yta är ca 600m2. Tänkte då att ta overkill med en klippare för 1500m2 för att den ska kunna klippa mer yta innan den behöver ladda.
Antog att en klippare för större yta skulle ha större batteri men när jag kollade specs för Gardena Smart Sileno Life 1500 och jämförde med 1000 och 700 så såg jag att de verkade ha lika kraftiga batterier. Så vad skiljer egentligen och tänker jag helt fel med att ta en klippare för större yta? 🤔

Husqvarna (som äger Gardena) har ställt in sina billigare robotars mjukvara så att de inte ska få klippa så länge i tid och därmed begränsar hur stor totalyta den bedöms kunna hantera. Därmed kan två fysiskt identiska maskiner säljas som två olika modeller med olika specifikation. Nu känner jag inte till just dessa modeller du kollat på, skulle även kunna vara andra motorer t ex.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Husqvarna (som äger Gardena) har ställt in sina billigare robotars mjukvara så att de inte ska få klippa så länge i tid och därmed begränsar hur stor totalyta den bedöms kunna hantera. Därmed kan två fysiskt identiska maskiner säljas som två olika modeller med olika specifikation. Nu känner jag inte till just dessa modeller du kollat på, skulle även kunna vara andra motorer t ex.

McCullogh S600 och S800 verkar också identiska med bara mjukvaruspärr. De torde motsvaras av i princip identiska maskiner hos Gardena.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Har en Gardena sileno Lona. Du behöver även kabel runt objekt i inne i själva trädgården. Avgränsningarna du kan göra i appen är inte på sådan nivå att du kan exkludera tex ett träd. Däremot struntade jag själv i att avgränsa träd och vissa buskar mm. Den får helt enkelt bumpa in i dessa emellanåt. Avgränsade lite rabatter, planteringslådor osv. I appen kan du mer grovt avgränsa områden, men inte mycket detaljstyrning.

Du behöver ingen elektriker för att koppla in basstationen. Det görs med medföljande ca 5 meter lång strömkabel in i vanligt eluttag.

Är för övrigt kanonnöjd med min Lona 750m2.

Har ingen koll på hur tekniken funkar i de nya slinglösa maskinerna, så kan tyvärr inte ge nån input där. Lycka till!

Tack för input. Efter mycket tänkande fram och tillbaka slog jag till på en Stiga A1500, GPS-klippare utan slinga, så får bli helgens projekt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Tack för input. Efter mycket tänkande fram och tillbaka slog jag till på en Stiga A1500, GPS-klippare utan slinga, så får bli helgens projekt att testa.

Spännande, återkom gärna med hur den funkar osv. Inte för att jag skulle byta ut min nu när slingan ligger i backen, men vore kul att höra hur nästa generation beter sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Spännande, återkom gärna med hur den funkar osv. Inte för att jag skulle byta ut min nu när slingan ligger i backen, men vore kul att höra hur nästa generation beter sig!

TL;Dr: Det är stor risk att den åker tillbaka till affären.

Har lagt del av lördag och hela söndagen hittills på att försöka få det att funka. Först gick det inte att verifiera kontot i appen på min telefon (Android), fick till slut till det genom att också lägga in appen på min iPad.

Efter det försökte jag uppdatera firmware till version 0.0.243(!) - alltså inte ens version 1.0, så känns som man betatestar, det tog minst 20 försök med diverse problem på vägen.

Innan uppdateringen lyckades jag köra ungefär två meter för att försöka skapa zoner innan det kom ett meddelande 'jag måste kolla var jag är', som gjorde att man fick börja om efter att ha väntat några minuter och försökt blockera klipparen från att köra in i landen.

Nu efter uppdateringen får jag inte igång den igen, så tar en paus innan ett sista försök - funkar det inte nu åker den ner i lådan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

TL;Dr: Det är stor risk att den åker tillbaka till affären.

Har lagt del av lördag och hela söndagen hittills på att försöka få det att funka. Först gick det inte att verifiera kontot i appen på min telefon (Android), fick till slut till det genom att också lägga in appen på min iPad.

Efter det försökte jag uppdatera firmware till version 0.0.243(!) - alltså inte ens version 1.0, så känns som man betatestar, det tog minst 20 försök med diverse problem på vägen.

Innan uppdateringen lyckades jag köra ungefär två meter för att försöka skapa zoner innan det kom ett meddelande 'jag måste kolla var jag är', som gjorde att man fick börja om efter att ha väntat några minuter och försökt blockera klipparen från att köra in i landen.

Nu efter uppdateringen får jag inte igång den igen, så tar en paus innan ett sista försök - funkar det inte nu åker den ner i lådan igen.

Nej, definitivt inte redo för att släppas till konsument.

Lyckades få igång den igen och spela in en första zon av trädgården. Efter inspelning skulle den bekräfta, och då körde den nästan ner i dammen.

Testade att spela in en andra zon, och när den bekräftade den körde den in i ett land, hade den varit påslagen hade den förstört planteringarna.

Blir att packa ner skiten i lådan igen och hoppas det inte blir tjafs när jag lämnar tillbaka den.

Permalänk
Medlem

(Ironiskt nog var en orsak att jag köpte den att jag ville ha nåt lätt plug-and-play och inte behöva gräva begränsningskabel, men hade jag lagt tiden på att gräva istället hade det varit klart nu).

Permalänk
Medlem

Det blev en Gardena Sileno Lona 1500m2 istället, bra erbjudande på Hornbach gjorde att det blev ca 14000 billigare och med hus på köpet.

Finns det något speciellt att tänka på som är lätt att missa innan installation?

Har kollat ut hur jag ska lägga begränsningskabel och efter att ha gått runt och mätt (bra användningsområde för promenadfunktionen på smartwatch ) så blir kabeln ungefär 370 meter + 160 för guidekabel. Har beställt extra kabel men finns det någon gräns på hur långa de kan vara?

Permalänk
Medlem

Samma här Sileno Lona fast 500 för 11999 på hornbach.
Huset gratis tills 31:a (kostar 2000 annars).
Även utan huset så kostar de ju typ 13-15 så det är en skaplig deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Det blev en Gardena Sileno Lona 1500m2 istället, bra erbjudande på Hornbach gjorde att det blev ca 14000 billigare och med hus på köpet.

Finns det något speciellt att tänka på som är lätt att missa innan installation?

Har kollat ut hur jag ska lägga begränsningskabel och efter att ha gått runt och mätt (bra användningsområde för promenadfunktionen på smartwatch ) så blir kabeln ungefär 370 meter + 160 för guidekabel. Har beställt extra kabel men finns det någon gräns på hur långa de kan vara?

Har du tänkt att vertikalskära gräsmattan emellanåt så behöver du gräva ner guide och begränsningskabel. Förutom det är det nog bara att hamra på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Är det meningen att man ska ge gräset en chans att växa upp ganska mycket ibland? Har hört att det är bra för gräset, speciellt om det finns risk för torka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har du tänkt att vertikalskära gräsmattan emellanåt så behöver du gräva ner guide och begränsningskabel. Förutom det är det nog bara att hamra på.

Tänkte både gräva ner (eller snarare göra en skåra med spade och trycka ner) och sätta märlor, läste en test där det verkade ge bäst resultat.

Och bara för att förtydliga, att det blev 14000 billigare var jämfört med GPS-varianten från Stiga, inte att det var så mycket rea på Gardena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det meningen att man ska ge gräset en chans att växa upp ganska mycket ibland? Har hört att det är bra för gräset, speciellt om det finns risk för torka.

Att greja med gräsmatta är förståsigpåares Mekka. De älskar att killgissa om just detta. Man får göra efter eget huvud och sedan skaffa sig egna erfarenheter efter det. Med det sagt så tror jag inte att det skulle vara bra att gräset ska vara högt ibland. Det skulle istället vara negativt. Om du kollar efter att du kört trimmer när gräset varit högt så blir gräset gult. Enligt mina erfarenheter gillar inte gräset att bli klippt ända ner till normalhöjd om det varit långt. Man får då klippa ner successivt ner till "normalhöjd".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Tänkte både gräva ner (eller snarare göra en skåra med spade och trycka ner) och sätta märlor, läste en test där det verkade ge bäst resultat.

Och bara för att förtydliga, att det blev 14000 billigare var jämfört med GPS-varianten från Stiga, inte att det var så mycket rea på Gardena.

Jag förklarade lite här hur jag gjorde:
#19599948

Har precis vertikalskurit idag och kablarna klarade sig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det meningen att man ska ge gräset en chans att växa upp ganska mycket ibland? Har hört att det är bra för gräset, speciellt om det finns risk för torka.

Första klippningen för "säsongen" ska klippas 7-9mm höjd i säg 1-2 veckors tid då gräset vaknar ur "dvala" om minnet inte sviker mig helt nu.

Sen är det upp till dig, jag kör konstant på 6-7mm efter första klippningarna och är nöjd så, vet jag att det ska blir regn eller mulet några dagar går jag väldigt sällan men ibland ner till 4mm och låter klipparen köra så i ett 12 timmarspass för att sedan "vila" gräsmattan 3-5 dagar och sedan återgå till 6-7mm. Har på detta viset fått bort en hel del mossa, mer tillväxt av gräs och starkare gräsmatta.

Du gör det vad du själv vill ha det till men att klippa för kort under varmare dagar gör att gräsmattan blir gul/brun (hos oss i alla fall).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Funderar på robotgräsklippare. Har 2100kvm tomt men egentligen bara cirka 950kvm gräs som skall klippas. Se bilden nedan hur det ser ut ungefär. Hur stor yta ska den behöva klara? Husqvarna ville sälja på mig ett schabrak för 26 000kr "för man ska räkna på hela tomten" men tycker det känns onödigt?

Mycket av ytan utanför 900kvm "klippområdet" är sly/skog och där ska den aldrig vara.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Första klippningen för "säsongen" ska klippas 7-9mm höjd i säg 1-2 veckors tid då gräset vaknar ur "dvala" om minnet inte sviker mig helt nu.

Sen är det upp till dig, jag kör konstant på 6-7mm efter första klippningarna och är nöjd så, vet jag att det ska blir regn eller mulet några dagar går jag väldigt sällan men ibland ner till 4mm och låter klipparen köra så i ett 12 timmarspass för att sedan "vila" gräsmattan 3-5 dagar och sedan återgå till 6-7mm. Har på detta viset fått bort en hel del mossa, mer tillväxt av gräs och starkare gräsmatta.

Du gör det vad du själv vill ha det till men att klippa för kort under varmare dagar gör att gräsmattan blir gul/brun (hos oss i alla fall).

Dum fråga, men menar du cm? 4mm gräsmatta låter som en golfgreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Dum fråga, men menar du cm? 4mm gräsmatta låter som en golfgreen.

Haha, ja för fan!!! Centimeter (bygger/renoverar så ALLT i huvudet går i MM just nu) ska det givetvis vara, TACK för rättelsen

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Fråga:
Tycker våran 315 (2020) klipper mycket mindre tid än vad den brukar göra, misstänker att batteriet kanske tappat sin maxeffekt.

Vad jag kan googla mig till så sitter det ett 18v 2ah i nu, vad skulle kunna hända om man stoppar i ett 18,5v 3400ah batteri?

Det är ett ersättningsbatteri som enligt spec ska fungera med 315 samt andra modeller.

Tack på förhand.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Funderar på robotgräsklippare. Har 2100kvm tomt men egentligen bara cirka 950kvm gräs som skall klippas. Se bilden nedan hur det ser ut ungefär. Hur stor yta ska den behöva klara? Husqvarna ville sälja på mig ett schabrak för 26 000kr "för man ska räkna på hela tomten" men tycker det känns onödigt?

Mycket av ytan utanför 900kvm "klippområdet" är sly/skog och där ska den aldrig vara.

https://i.gyazo.com/185965a364642552c3fd9b45d4d3c65e.png

Att dimensionera gräsklipparen efter något annat än ytan den ska klippa låter märkligt. Sen är det många faktorer som spelar in, lutningar, form, jämnhet på underlaget, hur fort gräset växer osv.

Din tomt ser relativt platt ut och inte så komplicerad form, bortsett från fickan på vänstra sidan med den smala passagen. Inte säkert att en väldigt enkel klippare hittar in där tillräckligt ofta, så kan vara värt med en variant med extra guidekabel som den kan följa.

Ju större kapacitet roboten har jämfört med ytan den ska klippa, desto mindre kommer den behöva jobba. Det bör (i alla fall i teorin) minska slitaget, men ingen poäng att överdimensionera fullständigt. Hade nog personligen lagt mig på runt 1200 kvm i ditt fall.

Skrivet av Izenoz:

Fråga:
Tycker våran 315 (2020) klipper mycket mindre tid än vad den brukar göra, misstänker att batteriet kanske tappat sin maxeffekt.

Vad jag kan googla mig till så sitter det ett 18v 2ah i nu, vad skulle kunna hända om man stoppar i ett 18,5v 3400ah batteri?

Det är ett ersättningsbatteri som enligt spec ska fungera med 315 samt andra modeller.

Tack på förhand.

Om det säljs som kompatibelt för den modellen så händer inget speciellt. Om du tänker på att det är 0,5 V mer så är det helt säkert innanför toleranserna. Kapaciteten på pappret är ~75% större, så det bör ge mycket längre klipptid. Det finns dock mycket skräpceller från Kina som inte alls ger så mycket som de lovar, och som har kort livslängd. Kolla upp noga innan du köper tycker jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Glemmy
Tack för svar men 75% mer kapacitet (???), låter ohyggligt mycket mer/bättre.

Ska se om jag kan hitta liknande med 18V, tack för svar och förklaring.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.