gjort en App som visar vilken Wifi AP du just nu är ansluten till. Win 10 x64 .net 4.7

Permalänk
Medlem

gjort en App som visar vilken Wifi AP du just nu är ansluten till. Win 10 x64 .net 4.7

tja,

När jag fick hem min dell xps 9310 så upplevde jag att wifi funkade bättre mot en av mina APs än en annan. Ville ha ett enkelt sätt att se vilken AP den var uppkopplad mot och med vilken kvalité så jag skrev en liten Win 10 x64 util som visar just det, samt att den kan ligga i traybaren och poppa upp när man byter AP

Här är repot:

https://github.com/Lazzerman42/WinWifi

Finns även färdigkompilerad som zip-fil redo att köra

https://github.com/Lazzerman42/WinWifi/releases

Koden är säkert inte perfekt, men den funkar på mina maskiner.

Kanske kan den hjälpa någon här o se hur ens MESH funkar eller om man har en AP som är "dum"

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Snyggt! Installerat på laptopen och ska testa loss när det passar.

Permalänk
Rekordmedlem

Trevlig
En utveckling på den vore att låta den skapa en loggfil som visar förändringar över tid, gärna kombinerat med att man kunde ha en timer som gör att den mäter under tex en dag till en vecka, typ kunna ange hur många timmar man vill att den ska mäta och logga under.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kul projekt, har dock några tankar

* Varför .NET Framework 4.7 över 4.8 eller bättre .NET Core gör programmet "Platform-independent"?
* Tyckte koden var rätt svår att läsa i och med att du har indenterings-mayhem med saker som inte indenterar korrekt lite här och där.
* "Current AP MAC" visar både namnet och MAC-adress, kanske bryta isär dessa för att vara tydligare och göra det enklare att kopiera t.ex. enbart MAC-adressen (om man nu behöver göra så).

Skulle det vara intressant att logga all data i något bra format så kan man ju skapa en "heatmap" över vilka AP man är ansluten till vid ett klockslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Kul projekt, har dock några tankar

* Varför .NET Framework 4.7 över 4.8 eller bättre .NET Core gör programmet "Platform-independent"?
* Tyckte koden var rätt svår att läsa i och med att du har indenterings-mayhem med saker som inte indenterar korrekt lite här och där.
* "Current AP MAC" visar både namnet och MAC-adress, kanske bryta isär dessa för att vara tydligare och göra det enklare att kopiera t.ex. enbart MAC-adressen (om man nu behöver göra så).

Skulle det vara intressant att logga all data i något bra format så kan man ju skapa en "heatmap" över vilka AP man är ansluten till vid ett klockslag.

Net core funkade dåligt med nuget-paketen för att läsa ut Wifi-interface-datan. Fanns ingen direkt fördel med Core, då det ändå blir windows only då jag valt Winforms.

På min VS2019 är tabbarna fine, snyggt indenterad - så det är nog olika inställningar i VS som krockar

Loggfil kanske är en bra idé, så att MrQaffe oxo ville ha det. Men som sagt, detta var en util för att hjälpa mig att felsöka mitt hemnät. Vem som helst kan clone:a / forka o göra en bättre version!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Sätt en licens på koden. Just nu om man ska vara strikt så får ingen klona, utveckla och distribuera din kod själva.

https://docs.github.com/en/github/creating-cloning-and-archiv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Net core funkade dåligt med nuget-paketen för att läsa ut Wifi-interface-datan. Fanns ingen direkt fördel med Core, då det ändå blir windows only då jag valt Winforms.

På min VS2019 är tabbarna fine, snyggt indenterad - så det är nog olika inställningar i VS som krockar

Loggfil kanske är en bra idé, så att MrQaffe oxo ville ha det. Men som sagt, detta var en util för att hjälpa mig att felsöka mitt hemnät. Vem som helst kan clone:a / forka o göra en bättre version!

mvh Lazze

Kolla i github, indenteringen är väldigt fel. (Inte för jag bryr mig, ska kolla koden senare men verkar inte vara ett inställningsproblem - kör du ctrl K + ctrl D?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag tittade i GitHub så något fel på din sida är det allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag tittade i GitHub så något fel på din sida är det allt

intressant!

Jag kört smart-tab o 2 - 2 för tab & spaces i Visual Studio.... får googla o se om GIT har någon annan inställning som den önskar

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sätt en licens på koden. Just nu om man ska vara strikt så får ingen klona, utveckla och distribuera din kod själva.

https://docs.github.com/en/github/creating-cloning-and-archiv...

Tack!

MIT licens är nu skapad!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kolla i github, indenteringen är väldigt fel. (Inte för jag bryr mig, ska kolla koden senare men verkar inte vara ett inställningsproblem - kör du ctrl K + ctrl D?)

tja!

Nu har jag rensat o re-formattat - ser bättre ut i Gittan, tack!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Alltid kul med sånna här projekt. Tycker det behövs bättre programm inom nätverksområdet, så detta kan säkert vara en stor hjälp. Bra jobbat. Finns mycket som man kan bygga ut i programmet tycker jag.