Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem

Vad gör TPM och varför behöver man det och hur ska det användas?

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla 8+ sidorna med inlägg så detta tipset kanske redan finns. Skriv TPM.MSC i Windows 10 sökfält och starta TPM programmet. Det visar om du har en aktiv TPM funktion på din dator och vilken version du i så fall har.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar det bli dags för betaversionen och tydligen skall det (just?) nu gå att byta från dev till beta utan att installera om:
https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/22/announci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu börjar det bli dags för betaversionen och tydligen skall det (just?) nu gå att byta från dev till beta utan att installera om:
https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/22/announci...

Jupp. Windows update får jobba lite nu

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

bytte till beta.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

bytte till beta.

Ingen beta hos mig fastän jag bytat till beta kanalen, går den att ladda ner någonstans så man kan göra sig en usb?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Ingen beta hos mig fastän jag bytat till beta kanalen, går den att ladda ner någonstans så man kan göra sig en usb?

Det är ju samma version (22000.100) som var i dev förut, så det kanske inte händer så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

prova om några timmar, de har inte släppt någon iso ännu.
Tro de rek inte gå ifrån dev till beta läste det på twitter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det är ju samma version (22000.100) som var i dev förut, så det kanske inte händer så mycket.

Ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av busolof:

prova om några timmar, de har inte släppt någon iso ännu.
Tro de rek inte gå ifrån dev till beta läste det på twitter

Ska jag göra, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vad gör TPM och varför behöver man det och hur ska det användas?

Kan någon svara på ovanstående? Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av socsoc:

Kan någon svara på ovanstående? Tack på förhand

https://www.google.com/search?q=tpm%20explained

Permalänk
Medlem

Slängde in 11 igen och testade, och tycker att flowet som jag skrivit om tidigare i vänsterspalten blivit aningen mer smooth(are?). Dock upptäckte jag att jag redan hade ett visst lagg, precis samma fenomen på vanliga 10...
Antar att jag inte märkt av det förut. Nu får det bli kvar här

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Min TPM-modulbeställning från webhallen (ASUS TPM-M R2.0 Module för modernare ASUS-moderkort) verkar nu ha blivit skickad. Coolt, dom hittade maskinen som tillverkade såna. Tänker jag bör väl typ ansluta den och stänga av "firmware", så slipper jag oroa mig över att nycklar tydligen kan försvinna under BIOS-uppdatering vilket låter sjukt jobbigt.

Jag fick tag i svinbillig TPM-modul till Asus Z97 (med omnejd) från ebay, men den var bara vers 1.2 och sedan inköp så verkar MS ha backat på att tillåta det..

TPM modulen du beställde från Webhallen, är det för din Asus Z97 också eller är det för en annan?
Har själv en Z97-A, men känner rent spontant inte som att det är en "modernare ASUS-moderkort", men om du undersökt det och säger att modulen funkar till Z97, så tar jag och beställer en också tänker jag

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

TPM modulen du beställde från Webhallen, är det för din Asus Z97 också eller är det för en annan?
Har själv en Z97-A, men känner rent spontant inte som att det är en "modernare ASUS-moderkort", men om du undersökt det och säger att modulen funkar till Z97, så tar jag och beställer en också tänker jag

/M

Nix den från webhallen är för datorer som generellt kan köra firmware-TPM redan (den var för min x299). Du behöver sannolikt 20-1 pin varianten som jag behövde för Z97 men dessa är version 1.2 så egentligen gäller bara att sitta still i båten och vänta på besked från MS om de ångrar sig och tillåter TPM 1.2 trots allt.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

OK. Kan man kryptera datorn då datorn med VeraCrypt?

Permalänk
Medlem

Vad för processor kan jag köpa och moderkort så jag kan köra Windows 11? Har en 6700k idag och den fungerar ej med windows 11

Jag vill uppgradera så jag kan köra Windows 11 då jag gillar att testa nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad för processor kan jag köpa och moderkort så jag kan köra Windows 11? Har en 6700k idag och den fungerar ej med windows 11

Jag vill uppgradera så jag kan köra Windows 11 då jag gillar att testa nya saker.

din dator borde väl klara det utan problem, du måste väl sätta igång det från bios först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag har en 6700k och kör Win 11. Googla lite så hittar du hur man gör. Jag följde en guide från LTT.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

OK. Kan man kryptera datorn då datorn med VeraCrypt?

Veracrypt kan du kryptera med redan nu, det är en helt annan sak än detta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Någon som fått nya Store versionen?
Verkar inte ha rullat ut till mig än. Då håller jag ändå allt uppdaterat både via Store och Windows Update.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Någon som fått nya Store versionen?
Verkar inte ha rullat ut till mig än. Då håller jag ändå allt uppdaterat både via Store och Windows Update.

Jupp, det ser det ut som att jag har?

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar Windows 11. Tycker den är snyggare än Windows 10.

Permalänk
Medlem

Har kört in Windows 11 på en virtuell maskin och tycker det är riktigt trevligt. Nytt men bekant och känns fräscht. Det jag inte förstår är varför den nedrans kontrollpanelen fortsätter vara kvar?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Veracrypt kan du kryptera med redan nu, det är en helt annan sak än detta.

Med Windows 11 eller 10? Inga konflikter med VeraCrypt och TPM med Windows 11? Har Windows 10 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Med Windows 11 eller 10? Inga konflikter med VeraCrypt och TPM med Windows 11? Har Windows 10 nu.

XP, 7, 10. 11 ska jag inte uttala mig om men kan inte se varför det inte skulle gå. Däremot är det nog risk för problem om man krypterat med bitlocker i windows 11, men då känns ju inte veracrypt särskilt nödvändigt ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Installerade precis ett nytt BIOS för mitt Z490-F:
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z490-f-...
Version 2301 (2021/08/03)
"- Support WIN 11 installed or upgraded.

Inte hunnit kollat upp exakt vad som är nytt än men hittade en ny meny (?) under advanced när jag höll på att pilla med inställningarna (Trusted computing):

Är den markerade raden något nytt?
(TCG_2 Support new TCG2 protocol and event format for WIN10 or later)

(Kör Win 11 dev channel)

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Inte hunnit kollat upp exakt vad som är nytt än men hittade en ny meny (?) under advanced när jag höll på att pilla med inställningarna (Trusted computing):
https://i.imgur.com/sDbXzZ0.png

(Kör Win 11 dev channel)

Många datorer låter dig växla mellan TPM 1.2 och TPM 2.0, troligen av kompabilitetsskäl. Det är denna inställning du ser. Egentligen bör du dock ha kunnat få TPM 2.0 att fungera redan innan, men jag misstänker att de kanske ändrat standardvärdet för en del inställningar också för att göra installation av Windows 11 enklare. Då tänker jag exempelvis på CSM avstängt, TPM aktiverad och kanske till och med Secure Boot aktiverat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Har kört in Windows 11 på en virtuell maskin och tycker det är riktigt trevligt. Nytt men bekant och känns fräscht. Det jag inte förstår är varför den nedrans kontrollpanelen fortsätter vara kvar?!

Den finns där men har haft 0 behov av att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

För att de är slöa på att föra över alla inställnignar till Settings.

Skrivet av D-ryd:

https://i.imgur.com/sDbXzZ0.png

(Kör Win 11 dev channel)

Inställnigen fanns innan, men tror inte den syns om man har TPM avstängt.
Gjorde själv uppdateringen nu efter att ha sett ditt inlägg. Alla inställningar återställdes efter uppdateringen, men TPM var aktiverat by default vilket det inte var innan.

Skrivet av blunden:

men jag misstänker att de kanske ändrat standardvärdet för en del inställningar också för att göra installation av Windows 11 enklare. Då tänker jag exempelvis på CSM avstängt, TPM aktiverad och kanske till och med Secure Boot aktiverat.

Roligt om det är det enda de gjort. Bara ändrat default inställningarna dvs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.