Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

För min del verkar det som om att det är kört. Sitter nämligen med i5 4690K så jag får inte vara med och leka..
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...
Skulle bara kosta mig minst 5000 för att uppgradera. Nej tack.

5000:- för att testa en tidig version, nej det är ju klart.
Men när den färdiga versionen släpps så fungerar nog din cpu också. De har ju inte gjort testversionen på alla processorer än.
Eller du trodde kanske att det var den färdiga...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f@boy:

5000:- för att testa en tidig version, nej det är ju klart.
Men när den färdiga versionen släpps så fungerar nog din cpu också. De har ju inte gjort testversionen på alla processorer än.
Eller du trodde kanske att det var den färdiga...

Återstår att se vad Windows 11 kommer att ha för krav sen.

Permalänk
Medlem

Har man bråttom kan man ju ladda ner från UUP och köra med Virtualbox. Då fungerar alla processorer och man behöver inte bry sig om TPM.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av f@boy:

Men när den färdiga versionen släpps så fungerar nog din cpu också.

Nja, det vore märkligt att orsaka så mycket uppståndelse och sedan backa så långt men de kommer säkert finna att även sjunde generationen core duger.

Permalänk
Medlem

finns redan nu flera sätt att kringgå kravet för tpm om man sitter på ett äldre system

https://www.youtube.com/watch?v=NivpAiuh-s0&t=295s

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

finns redan nu flera sätt att kringgå kravet för tpm om man sitter på ett äldre system

https://www.youtube.com/watch?v=NivpAiuh-s0&t=295s

Än så länge (för att köra som insider) behöver man ju inte uppfylla kraven (och allt verkar fungera fint ändå), men om Microsoft säger att det kommer behövas sedan finns det nog risk för att så faktiskt blir fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Än så länge (för att köra som insider) behöver man ju inte uppfylla kraven (och allt verkar fungera fint ändå), men om Microsoft säger att det kommer behövas sedan finns det nog risk för att så faktiskt blir fallet.

ja men det kommer nog komma flera sätt att lösa det då liksom idag är det att ändra några värden i registret eller koppiera över en fil mer eller mindre. Sure dom kommer säkert täppa igen dom sätten men i sånt fall tar det max någon vecka så finns det en lösning på det ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

ja men det kommer nog komma flera sätt att lösa det då liksom idag är det att ändra några värden i registret eller koppiera över en fil mer eller mindre. Sure dom kommer säkert täppa igen dom sätten men i sånt fall tar det max någon vecka så finns det en lösning på det ^^

Nu vet vi ju inte riktigt vad Microsoft har i kikaren, men det är ju också skillnad på att modifiera med Microsofts goda minne och att aktivt motarbetas av dem. De behöver inte tillhandahålla registervärden för oönskade saker om de inte vill (den senaste uppgraderingen avlägsnade väl den gamla startmenyn till exempel?) och om de verkligen vill trilskas borde man ju kunna kräva checksummor, signaturer och liknade. Fast vi vet ju som sagt inte varför man har satt dessa märkliga krav; för en utomstående känns det ju som att man annars skulle vilja inkludera så många som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att oem måste följa hårdvaru kraven men inte custom byggen.
Men vi får vänta och se vilken info som kommer längre fram.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Kan vara så att oem måste följa hårdvaru kraven men inte custom byggen.
Men vi får vänta och se vilken info som kommer längre fram.

Som sagt vet vi ju inte, men om det hade funnits en sådan lösning borde de väl inte hålla det för sig själva? Det skulle ju göra alla nöjda igen och omedelbart stoppa all negativ rapportering kring Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu vet vi ju inte riktigt vad Microsoft har i kikaren, men det är ju också skillnad på att modifiera med Microsofts goda minne och att aktivt motarbetas av dem. De behöver inte tillhandahålla registervärden för oönskade saker om de inte vill (den senaste uppgraderingen avlägsnade väl den gamla startmenyn till exempel?) och om de verkligen vill trilskas borde man ju kunna kräva checksummor, signaturer och liknade. Fast vi vet ju som sagt inte varför man har satt dessa märkliga krav; för en utomstående känns det ju som att man annars skulle vilja inkludera så många som möjligt.

dom vill införa detta då microsoft surface så är det 60% mindre maleware på enheter med dessa moduler aktiva

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

dom vill införa detta då microsoft surface så är det 60% mindre maleware på enheter med dessa moduler aktiva

Tpm skulle man väl kunna argumentera för, men att det är just åttonde generationen core som behövs (eller tydligen kanske sjunde) är ju en smula märkligt. Särskilt som det som sagt fungerar fint på alla andra system så länge man kan ignorera kraven.

Microsoft hade ju kunnat göra någon positiv grej av att alla dessa nymodigheter krävs, men att man håller tyst även efter att det börjar gå söderut ger kanske lite mer trovärdighet åt konspirationsteorin att syftena kanske inte är så ädla? Kanske vill man bara hjälpa pc-branschen lite på traven genom att öka incitamenten för att byta ut gamla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tpm skulle man väl kunna argumentera för, men att det är just åttonde generationen core som behövs (eller tydligen kanske sjunde) är ju en smula märkligt. Särskilt som det som sagt fungerar fint på alla andra system så länge man kan ignorera kraven.

Microsoft hade ju kunnat göra någon positiv grej av att alla dessa nymodigheter krävs, men att man håller tyst även efter att det börjar gå söderut ger kanske lite mer trovärdighet åt konspirationsteorin att syftena kanske inte är så ädla? Kanske vill man bara hjälpa pc-branschen lite på traven genom att öka incitamenten för att byta ut gamla datorer.

fast den delen handlar mer om vad som är verifierat att det funkar. enligt microsoft så för windows 7 så är minimum intel 5xxx cpuer som lanserades vadå 5 år efter windows 7 ? så just att 8xxx är ett krav stämmer nog inte utan mer minimum om vad som är verifierat att det kommer fungera.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast den delen handlar mer om vad som är verifierat att det funkar. enligt microsoft så för windows 7 så är minimum intel 5xxx cpuer som lanserades vadå 5 år efter windows 7 ? så just att 8xxx är ett krav stämmer nog inte utan mer minimum om vad som är verifierat att det kommer fungera.

Nej. Det är klara skillnader i hur MS har skrivit systemkraven. För Windows 10 står det följande för Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster processor or SoC medans med Windows 11 står det följande för Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster with two or more cores on a compatible 64-bit processor or system on a chip (SoC). Det fetmarkerade är det jag menar med skillnader

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Nja, det är klart att man måste ha listor med testad hårdvara, men det nya är ju att man pratar om det med andra än systembyggare. Det normala hade ju varit att säga:
"Windows 11 är såklart en gratis uppgradering till alla som kör Windows 10 idag, och de som har tpm-utrustade system får dessutom tillgång till våra nya fantastiska säkerhetsfunktioner".

Det gjorde de inte. Istället ger de sig in på den här snåriga mardrömsresan med oklara och skiftande krav, defekta verktyg och märkliga uttalanden. En stund stod det ju till och med uttryckligen att generation sex inte fungerar, men sedan redigerades texten. Antingen har de något på gång eller också är det nytt rekord i dålig kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, det är klart att man måste ha listor med testad hårdvara, men det nya är ju att man pratar om det med andra än systembyggare. Det normala hade ju varit att säga:
"Windows 11 är såklart en gratis uppgradering till alla som kör Windows 10 idag, och de som har tpm-utrustade system får dessutom tillgång till våra nya fantastiska säkerhetsfunktioner".

Det gjorde de inte. Istället ger de sig in på den här snåriga mardrömsresan med oklara och skiftande krav, defekta verktyg och märkliga uttalanden. En stund stod det ju till och med uttryckligen att generation sex inte fungerar, men sedan redigerades texten. Antingen har de något på gång eller också är det nytt rekord i dålig kommunikation.

Haha asså kolla på Intels presentation som va i juni under vilken messa det nu va. Då är Microsofts kommunikation just nu i världsklass xD

Men oavsätt så kommer det självklart gå att kringå det hela så länge dom inte begränsar det hela helt likt ios eller android på nån vänster. Men allt återstår att se, en annan väljer att hoppas på det bästa istället för att va bitter =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Men oavsätt så kommer det självklart gå att kringå det hela så länge dom inte begränsar det hela helt likt ios eller android på nån vänster.

Det knepiga är ju att det är sakerna de gör som orsakar förvirring snarare än saker de glömmer eller hastar över. De brukar aldrig prata om systemkrav (alla vet ju att det kommer fungera på allt ändå), så det kan ju inte uteslutas att de faktiskt har något på gång. Annars har de verkligen lyckats göra det svårt för sig på hittills oöverträffad nivå.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Kört med Windows 11 nu ett tag på min gamla Surface Pro 3 från 2014. Sitter en Intel Core i5-4300U i den och lirar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

För er som kör med W10 ribbon utseendet i Explorer så verkar denna bugg vara fixad nu.

"The new command bar should now appear when “Open folders in a separate process” is enabled under File Explorer Options > View."

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Dags för build 22000.100

Citat:

We fixed the issue that was causing Explorer.exe to crash when the date and time button on the Taskbar is clicked to access new notifications with Focus Assist turned off.

Skönt, det problemet hade jag ofta sen förra uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dags för build 22000.100

Attans, du han före

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dags för build 22000.100

Hoppas denna släpps som beta om nån dag.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

Hoppas denna släpps som beta om nån dag.

Fick den precis.

Permalänk
Medlem

Får se om denna gör att det flyter på bättre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Fick den precis.

Sweet

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

betan kommer nog nästa vecka mellan juli och aug iaf följer på twitter det konto som informera när de släpps.

Permalänk
Medlem

Min Windows hello inlogg mha kamera gick sönder i .100 uppdateringen.
Men det löstes enkelt genom att avinstallera enheten Windows Hello Software Device - https://www.windowscentral.com/windows-11-windows-hello-broke...

Annars har jag inte stött på några irriterande buggar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Min Windows hello inlogg mha kamera gick sönder i .100 uppdateringen.
Men det löstes enkelt genom att avinstallera enheten Windows Hello Software Device - https://www.windowscentral.com/windows-11-windows-hello-broke...

Annars har jag inte stött på några irriterande buggar än.

Jahaa, så det var uppdateringen. Trodde det var det vanliga strulet som är. Windows Hello har ju allitd varit lite si så där har jag märkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min TPM-modulbeställning från webhallen (ASUS TPM-M R2.0 Module för modernare ASUS-moderkort) verkar nu ha blivit skickad. Coolt, dom hittade maskinen som tillverkade såna. Tänker jag bör väl typ ansluta den och stänga av "firmware", så slipper jag oroa mig över att nycklar tydligen kan försvinna under BIOS-uppdatering vilket låter sjukt jobbigt.

Jag fick tag i svinbillig TPM-modul till Asus Z97 (med omnejd) från ebay, men den var bara vers 1.2 och sedan inköp så verkar MS ha backat på att tillåta det..

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition