Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem

visst kommer man kunna uppdatera till skarpa versionen via windows update eller ISO utan att allt försvinner?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

visst kommer man kunna uppdatera till skarpa versionen via windows update eller ISO utan att allt försvinner?

Borde gå. Det går med dev versionen så ser inte varför det inte skulle gå med skarpa versionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Borde gå. Det går med dev versionen så ser inte varför det inte skulle gå med skarpa versionen

Vet man det? Det vore ju onekligen praktiskt, men som det har fungerat tidigare (och enligt var som står) är det väl endast beta och release preview som smidigt kan gå över till den skarpa versionen? Vanligtvis förlorar man ju ändå ingen data, men man måste typiskt installera om program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vet man det? Det vore ju onekligen praktiskt, men som det har fungerat tidigare (och enligt var som står) är det väl endast beta och release preview som smidigt kan gå över till den skarpa versionen? Vanligtvis förlorar man ju ändå ingen data, men man måste typiskt installera om program.

Ah, jag trodde du menade från Windows 10 till skarpa Windows 11. Från Windows 11 dev till skarpa Windows 11 vet jag inte. Om jag förstått det rätt, så kan man inte gå från dev version till stabila i Windows 10 så troligtvis kommer väl det inte gå här heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ah, jag trodde du menade från Windows 10 till skarpa Windows 11. Från Windows 11 dev till skarpa Windows 11 vet jag inte. Om jag förstått det rätt, så kan man inte gå från dev version till stabila i Windows 10 så troligtvis kommer väl det inte gå här heller

Det vore ju dock en fin gest mot alla sina mest entusiastiska användare om de lyckades hitta en lösning. Alla har ju "tvingats" in i dev nu...

Permalänk
Medlem

ja alltså jag hoppas fan det, har ingen lust installera om alla spel osv, har kört på denna installation i flera år, fan om Microsoft fuckar upp det haha.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

ja alltså jag hoppas fan det, har ingen lust installera om alla spel osv, har kört på denna installation i flera år, fan om Microsoft fuckar upp det haha.

Knappast deras fel, detta är en testversion, knappast menad som att köra som vardags-OS (Sen att jag gör det är en annan femma, men då är jag medveten om att jag lär behöva installera om det vid nåt tillfälle).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ja alltså jag hoppas fan det, har ingen lust installera om alla spel osv, har kört på denna installation i flera år, fan om Microsoft fuckar upp det haha.

Det är en dev version av en anledning och MS har uttryckligen sagt att dev versionen är en experimentell version

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nej det finns förstås anledning till att man generellt avråder nyfikna från att daglig-köra en testbuild.

Jag fick själv nyligen återgå till windows 10 efter att ha tröttnat på en del skumma och ibland allvarliga fenomen med dev-builden. Men då var man förberedd så det gick på 20 minuter.

Det finns verktyg i Windows för att ”återgå” till tidigare installerad build men eftersom man testar dev så ska man absolut inte räkna med att det fungerar smärtfritt eller att resulterande windowsinstallation på riktigt är som förut. Jag är heller inte 100 om detta ens erbjuds på testbuilden i fråga.

Istället kan man tillämpa lite vettiga ”precautions”. Innan uppgraderingen så tog jag en klon (mha clonezilla) på min systemdisk och lade på extern disk i byrålådan. Sen har jag inga personliga filer på systemdisken. Inte ens desktop på min dator lagras på C-disken och det sköna är att windows gör det väldigt lätt för en att använda andra målplatser än C:\users för alla typer av vanliga mappar såsom dokument, downloads etc.

Sen om man känner att man ändrat många inställningar i nya appar sedan man gjorde sin backup-image, eller skitit i allas varningar, inte förberett sig öht och nu sitter med en dator som måste ominstalleras med windows 10 från början, så är det värt att kolla %appdata% och %localappdata%, kopiera innehållet (selektivt! Ta inte saker du inte behöver!) och lägga det på samma ställe i nya windows-installationen. T.ex om du gjort det och återinstallerar säg Discord så kommer den veta vem du är, behålla alla inställningar och du kommer redan vara inloggad på nya installationen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag älskar vad de har gjort med windows 11!

Det är en liten bit kvar men ingen tvekan om att det kommer, allting känns så mycket mer enhetligt som det är nu!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kom en ny version igår uppe i 22000.65 och känns mer stabil många fixar tydligen läste det igår.

Permalänk
Medlem

Sökrutan i startmenyn hjälper inte så mycket för touch i alla fall. Klickar jag på rutan så byter den ändå till sökmenyn och touch tangentbordet triggas inte pga detta.
Ser inte nyttan med en specifik sökruta när de kan göra det snyggt och enhetligt i startmenyn istället.
Lättare för dem att koda kanske, men sämmre för oss användare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

Kom en ny version igår uppe i 22000.65 och känns mer stabil många fixar tydligen läste det igår.

Har Microsoft fixat så att det går att dra filer till programmen i taskbaren? I build 22000.51 går det exempelvis inte att dra bilder till Paint den vägen.

Microsoft verkar även ha blockat möjligheten att återgå till Windows 10-startmenyn i 22000.65.

För mig är build 22000.51 löjligt stabil, så kommer nog hoppa 65:an.

@ELF: Som användare av pekskärm var jag också rädd för att det skulle hända. Smått otroligt att Microsoft inte satt UX-delarna så pass nära release.

Permalänk

Någon mer som har problemet med att man inte kan vänsterklicka på klockan/aviseringar?
Högerklicka går däremot.

Får inte fram aviseringsrutan och kan därmed inte får bort aviseringsikonen.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Avstängd
Skrivet av revolt_III:

Någon mer som har problemet med att man inte kan vänsterklicka på klockan/aviseringar?
Högerklicka går däremot.

Får inte fram aviseringsrutan och kan därmed inte får bort aviseringsikonen.

Funkar för mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av revolt_III:

Någon mer som har problemet med att man inte kan vänsterklicka på klockan/aviseringar?
Högerklicka går däremot.

Får inte fram aviseringsrutan och kan därmed inte får bort aviseringsikonen.

Hade problemet att den inte reagerade direkt alltid, men då räckte det med att klicka igen eller flytta på pekaren nån pixel och sen klicka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har Microsoft fixat så att det går att dra filer till programmen i taskbaren? I build 22000.51 går det exempelvis inte att dra bilder till Paint den vägen.

Microsoft verkar även ha blockat möjligheten att återgå till Windows 10-startmenyn i 22000.65.

För mig är build 22000.51 löjligt stabil, så kommer nog hoppa 65:an.

@ELF: Som användare av pekskärm var jag också rädd för att det skulle hända. Smått otroligt att Microsoft inte satt UX-delarna så pass nära release.

jag har vanliga windows 10 startmenyn hade innan den mitten ändrat det kolla i inställningar då

Permalänk
Skrivet av Jimsofie:

Funkar för mig

Skrivet av anon42512:

Hade problemet att den inte reagerade direkt alltid, men då räckte det med att klicka igen eller flytta på pekaren nån pixel och sen klicka igen.

Ok, jag antar att jag får invänta nästa release/update för jag får det inte att fungera.
Inte hela världen dock

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Testade den färska 65. versionen, och det enorma laggandet i scrollandet i sidomenyn till vänster är fortfarande kvar. Yes, I know early dev/beta. Hade hoppats den skulle åtgärdas, sitter på en Surface Pro 5:e gen (2017) med Core i5, 128gb & 8gb ram.
Upplevde inga krascher som sist i inställningarna när man bara klickade runt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Testade den färska 65. versionen, och det enorma laggandet i scrollandet i sidomenyn till vänster är fortfarande kvar.

Vilken meny tänker du på? Är det widgets? Den stängde jag av helt dag ett, då den käkade 300MB RAM helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken meny tänker du på? Är det widgets? Den stängde jag av helt dag ett, då den käkade 300MB RAM helt i onödan.

Nej inte widgets. Utan den delen när du är inne i en mapp, delen till vänster där du ser mappar och kan utöka dom, eller öppna dom kanske man säger. Anyhow, försökte ta en screen-recording med hjälp av windows inbyggda, tror et är xbox game eller nåt. Genom winknappen + G, men den tillåter tydligen inte inspelning inuti mappar av nån anledning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej inte widgets. Utan den delen när du är inne i en mapp, delen till vänster där du ser mappar och kan utöka dom, eller öppna dom kanske man säger. Anyhow, försökte ta en screen-recording med hjälp av windows inbyggda, tror et är xbox game eller nåt. Genom winknappen + G, men den tillåter tydligen inte inspelning inuti mappar av nån anledning.

Då är jag med på vad du menar! Jag kör med Explorer-utseendet från Windows 10. Går att återställa genom att välja att köra Explorer.exe som en separat process:
https://www.onmsft.com/how-to/how-to-open-file-explorer-windo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då är jag med på vad du menar! Jag kör med Explorer-utseendet från Windows 10. Går att återställa genom att välja att köra Explorer.exe som en separat process:
https://www.onmsft.com/how-to/how-to-open-file-explorer-windo...

Ska kika på det, Thx 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av walkir:

Låter som att du talar om Windows 10 med feature updates varje halvår Mer halvfärdigt OS än 10:an får man leta efter

Menade Windows 11 Insider Preview

Utgår från att du vet vad Preview betyder.

Annars har du förklaringen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Menade Windows 11 Insider Preview

Utgår från att du vet vad Preview betyder.

Jo, jag vet vad det handlar om då jag varit Insider sedan Windows 8

Jag menade bara att denna Insider Preview (build 22000.51) gett mig mindre huvudvärk än vad ett par Feature Updates i Windows 10 gjort.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jo, jag vet vad det handlar om då jag varit Insider sedan Windows 8

Jag menade bara att denna Insider Preview (build 22000.51) gett mig mindre huvudvärk än vad ett par Feature Updates i Windows 10 gjort.

Ok, lite skillnad på en insider preview och uppdateringar till ett officiellt OS dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då är jag med på vad du menar! Jag kör med Explorer-utseendet från Windows 10. Går att återställa genom att välja att köra Explorer.exe som en separat process:
https://www.onmsft.com/how-to/how-to-open-file-explorer-windo...

Jahaa, så det var så jag råkade få Win10 utseendet när jag pillade runt precis i början. Fick som sagt återställa mapp inställningarna för att det skulle lösa sig. Sen glömde jag ställa in separat process igen och hittade inte vad som orsakade det

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jahaa, så det var så jag råkade få Win10 utseendet när jag pillade runt precis i början.

Lite förvirrande att det ens går att tvinga fram Win10 utseendet på det sättet.

Nu ska jag bara försöka komma på hur jag stänger av Aero-utseendet (rundade hörn). När jag körde Windows 11 i VirtualBox, så var det inte ens aktiverat i början.

Permalänk

För min del verkar det som om att det är kört. Sitter nämligen med i5 4690K så jag får inte vara med och leka..
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...
Skulle bara kosta mig minst 5000 för att uppgradera. Nej tack.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU